Tuet, lomat ja muut etuudet

Mäkin täyttelin ne kaikki netissä, ja mulla luki, että lisäksi on toimitettava liite Y17 tms. jonka täyttää palkanmaksaja. Onko jollain tietoa, että koskeeko tämä kaikkia? Kun muistelisin jonkun sanoneen, että jos on kunnalla töissä, niin tieto menee sieltä suoraan kelalle eikä tarvi kenenkään täytellä mitään lippulappusia. Onko toi sitten täytettävä, jos palkanamaksaja on ykistyinen taho?
 
Martuti,mun tulot on noussut viimeisen puolen vuoden aikana,ja haluan,että ne otetaan huomioon äitiysrahaa ja vanhempainrahaa maksaessa.siis summa kasvanee vaan tulojen mukaan.siksi lähetän vielä ansiolaskelmat,viimeisen palkan mukaan,kun äitiysloma alkaa.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Mutta eli jos menee vuoden 2012 verotustietojen mukaan, ja vanhempainrahakaudelta saa palkkaa niin että työnantaja maksaa palkan ja päivärahan erotuksen 3 ensimmäiseltä kuulta, niin eihän mun sitten tarvitse mitään muita liitteitä lähetellä...? Ei se mulle ainakaan herjannut mitään...
 
Ei mullekaan herjannut missään vaiheessa, mutta siinä jossain kohdin alareunassa luki, että lisäksi toimitettava liitteet ja siinä oli se jälkitarkastustodistus synnytyksen jälkeen, raskaustodistus ja se y17-lomake lisäksi. Oli vähän huonosti siinä sivun alareunassa, en tiedä huomaatko sitä jos ei tarkkaan katso tai just silmä osu siihen. Pitää vielä soitella kelaan ja kyllä kai ne sinne omakelaan ilmoittaa jos jotain tosi olennaista puuttuu. :)
 
Kyllä ne vatmasti Kelasta ottavat yhteyttä joko hakijaan tai työnantajaan mikäli jostain kohdasta puuttuu rasti tai tieto. Terkuin yksi palkanlaskija :grin
 
En mä kyllä mitään muuta lomaketta enää palauttanut... siis vain ne hakemukset netissä, ja sitten liitteenä raskaustodistus. Noh, kyllä ne sieltä sitten yhteyttä ottavat (kuten Mimmi sanoi) jos jotain uupui.

Työnantajallehan mun pitää sitten toimittaa se päätös, palkanlaskentaan siis.
 
Ai että menee hermo! Yritin tässä tehdä hakemusta kelaan rahasta, ja soitin palkkikseen josko sais sieltä infoo kauanko ne maksaa ja mitä liittoon menee prosentteja. Niin ei, nihkeesti sai jonkinlaisen vastauksen. Kun nyt mun pitäis tehdä tälläsen uuden helveten hienon ohjelman kautta hakemus työnantajalle äippälomasta jne, enneku ne tietää mistään mitään.
Ja kun toi kelan nettihakemus on paikoin tarkempi ku toi paperiversio. mm just noi työnantajan makushommat jne. PRKLE!
Kohta ollaan varmaan ilman mitään rahoja...
 
sanko,jos tuntuu vaikealle täyttää niitä lomakkeita (tiedän itse kokemuksesta,kun joudun vääntämään nyt jo tuon uuden ansioilmoituksen parissa) ,niin suosittelen menemään ihan paikan päälle kelaan. Niin meinaan minäkin tehdä.Mun pitää toimittaa kaikki lipareet kuukautta ennen äipäälomaa,niin en edes ala yrittämään täyttämään itse..menee vielä pieleen ja sitten ei tuu äitiysrahoja taikka vanhempain rahaa ollenkaan..je sehän ei käy.
 
Viimeks taisinkin täyttää kelassa paikanpäällä sen loppuun. Ja hups, mullehan meinaa kait tulla kiire... Oon koko aika aatellu et 2kk ennen laskettua pitäis paperit saada eteenpäin. Eli toukokuun alkuun olis aikaa. Mut työnantajallehan pitääkin kait ilmottaa 2kk ennen vapaita, ja mun äippäloma alkaa 26.5 :eek:
 
Pakkaushakemus ja todistus saatu kelan suuntaan. Vielä kun sais nuo vapaa-anomukset kelaan, ja ennenkaikkea työnantajan kanssa selväks...
Ja nyt ne pirut taitaa väittää töissä (siis palkkiksella), et pitäis 15?päivää pitää lomaa ennen äippälomaa. En saakeli kyl haluais, mut jos näin nykyään tarttis, niin mä jäisin töistä pois 5.5.
 
Sanko, ei kai se mikään pakko ole pitää lomaa? Ite jouduin ainakin oikeen kinumalla kinuumaan että sain ottaa sen koko kesäloman ennen äitiysloman alkua.. Ite jään siis pois 24.4. :)
 
Kyllä se ikävå kyllä pakko on.. Työaikalaissa on määritelty, että lomat on pidettävä lomakauden aikana(ts.vuoden sisällä). Jos jossain ei näin toimita, vaan lomat saa "säästää",ni se on paikallinen tapa ja työnantajan omaa hyvyyttä.
 
Olen kaupungilla töissä ja meillä pitää pitää 15pv lomaa lomakauden aikana eli 30.4-15 mennessä. Mulla se on 3pv ennen äitiyslomaa ja 12pv vanhempainvapaan jälkee. Äitiysloma alkaa 2.6-14 ja vanhempainvapaa loppuu 14.4.2015.
 
Meillä ainakin TES:ssä sanotaan, että työnantaja määrää milloin loma pidetään. Äitiysvapaalla ei voi pitää vuosilomaa, mutta vanhempainvapaan aikana voi. Onneksi meillä on reilu työnantaja ja loman saa pitää yleensä silloin kuin itse haluaa.. Meillä on tosin vakiintunut käytäntö, että lomat maksetaan 1.7. huolimatta siitä milloin sen loman pitää..
 
Meillä on kanssa tosiaan niin, että loma täytyy pitää joko ennen vanhempainvapaata, tai sitten jotenkin kummasti sen aikana... mutta sitä ei voi jemmata sinne vanhempainvapaan loppuun.
 
Hakemukset saatu kondikseen työpaikan kanssa. Ja ihana esimies totes tuohon lomahommaan -tapana ja tapan, kyl sä voit ne pitää sit niiden vapaiden jälkeenkin- eli jee, ne säästyy ens vuoden puolelle! tervetuloa pitempi pätkä kotihoidontuella.
 
Hakemukset lähti, saa nähä mitä sieltä sit tulee:)
Haen tuet siis yel ja myel-vakuutusten mukaan.Nyt erityisäitiysvapaalla oon saanu tuet niinku pitääkin, mut nyt hain tuet viimisten päivitysten mukaan, ni toivottavsti menee Kelalle läpi. En ymmärrä miksei menis, mut kela on kela..tympii sit yrittää selitellä, jos soittavat perään, ku yleensä siellä puhelimen päässä tahtoo olla joku semmonen, joka tietää asioista vähemmän ku minä..
 
Mulle tuli vastaus jo että myöntävät mulle äitiysrahaa mun 2012 tulojen mukaan, eikä YEL:än mukaan niin kuin yrittäjille pitäisi!? Sehän on mulle vaan hyvä, saan enemmän rahaa näin, mutta epäilyttää vain ja mietityttää että varmastiko ovat nyt laskeneet oikein? Luulen että se johtuu siitä että tuloni olivat korkeammat kuin se minkä mukaan sinne yel:ään olen maksanut... Eikö joku sanonut että kela aina yrittää löytää sulle itselle kaikista kannattavin keino saada tukea!?:eek:
 
No joo, niin sen pitäs mennä, että sulle parhaan vaihtoehdon mukaan maksavat.Mut mä laitoin erikseen ruksin siihen kohtaan, että viimisten 6kk tulojen mukaan, koska oon nyt vielä nostanu yeliä ja myelin indeksit noussu viime vuodesta..Ja yrittäjällähän ei oo mitään väliä sillä, kuinka paljon nostat palkkaa, vaan juurikin tuo yelin määrä ratkasee. Paitti jos otat sen verotuksen mukaan tulevan tulon mukaan, mikä on siis oletuksena siinä hakemuksessa.
 
siihen minäkin ruksasin!:eek: no antaa niiden antaa mulle rahaa vaan,:wink kunhan ei sitten vaadi mitään takaisinmaksua myöhemmin...
 
Takaisin
Top