Tuet, lomat ja muut etuudet

Ruotsista lentäen kotiin synnytyksen ajaksi ja pariksi päiväksi ja sit takaisin? Tai joku toinen tukihenkilö synnytykseen, mut ois se oma mies tietty kivoin, ainakin mun mielestä.

Saa nähä kans et miten meillä ton miehen esimies ottaa asian. Mies ajaa busseja ja esimies on vähän no.. Idiootti. Viime vuonna raskauden keskeytyksen aikaan mies oli ihan sekaisin ja poissa tolaltaan niin ei olis sairaslomaa/vapaata antanut päivääkään. Mies joutui hakemaan sit saikun ihan omilla rahoilla lääkäristä, kun ei edes työpaikkalääkärin mielestä ollut hyvä syy saikulle. Eipä.. Mies oli ihan sekaisin. Ikin olis päästänyt sitä bussin rattiin ja mä sentään tajusin sen vaiks olin itsekin sekaisin.
Kuitenkin asiaan jo. Saa nähä onko miehen pomo valmis yhtään joustamaan esmes ku joskus lähdetään synnytämään vai pitääks siihenkin hakee jotain erillistä lomaa, mikä on älyvaikeeta, kun enhän mä osaa kertoo millon Papu päättää syntyä.

Mies on 100 km päässä töissä eli jos päivällä tulee lähtö niin ihan salamana ei pääse paikalle. Harvoin kai ne nyt tunnissa ulos tulee muutenkaan. Asun kahden kilsan päässä synnäristä niin kuskiksi ei ukkoa tarvitse (kun voin köpötellä sinne reippahasti supistusten välissä, ehheh).

Mut täytyis varmaan hätistellä sitä vähän kyselemään pomoilta ja miettimään että miten toi synnytysaika junaillaan. Sen duuni 70 % sovittuja asiakaskäyntejä ja palavereja, loput toimistohommaa eli joutuu siinä vähän junailemaan kunnei voi kuukautta pitää kalenteria tyhjänäkään mutta ei ole tosiaan siinäkään ihmishenget kyseessä tai harvoin edes kovin kiireelliset bisnekset.

Tulipa mieleen että mä olen kerran haukkunut taloyhtiön putkirempan yhteydessä putkiliikkeen pomon puhelimessa (porasivat ilman ennakkoilmoitusta reiän seinään ja kaikki eteisen vaatteet oli kivipölyssä) ja menin sit itse noloksi kun tyyppi kertoi että vaimo tossa vieressä just pukkaa lasta ilmoille ettei ny pysty tekeen asialle mitään... No, mistäs mä olisin tiennyt että joku päivystää työpuhelimessa sellasella hetkellä. Itellä vois ainakin lievästi käämi kärähtää jos mies vieressä setvis työjuttuja kännykkä korvalla.

Kelan lomakkeesta:

Oletko tällä hetkellä tai oletko ollut ennen äitiysrahakauden alkamista
...
c. Apurahan saajana?

Mitenhän pitkästä ajasta tuossa nyt sitten on kyse? Olen ollut viimeksi vuosi sitten apurahalla niin ruksinko sen tuohon? Ei vaikuta millään lailla tuen määrään paitsi sen että haen tukea 6 kk tulojen perusteella enkä viime vuoden tulojen, joissa noita apurahajaksoja oli mukana.

Tuskin tarvitsee merkitä, jos päivärahaan vaikuttavalla kaudella ei ole ollut apurahoja. Ja silloinkin vain, jos on maksanut MYELiä (eli yli neljän kk:n apurahat muistaakseni).

heips kanssasisaret, nyt kun aivot yksinkertaisesti vain lyö tyhjää.. olenko hakenut kaiken tarvittavan nyt kun laitoin menemään: äitiysraha, vanhempainraha sekä lapsilisä hakemukset? onko vielä muita mitä pitää/voi hakea?

äitiysavustuksen ts pakkauksen, haen vasta muuton jälkeen, ensi kuussa.

kun on hakenu kaikki nää äitiiysrahan, vanhempain rahan ja lapsilisän, äitiyspakkauksen kelan netin kautta ni siel lukee et käsitelty, lähettääkö ne postin kautta nää päätökset sitten kun en ainakaa sieltä kelan omilta sivuilta löytäny näin äkkiseltään mitä päätöksiä ne on asian suhteen tehneet????

Pallo: siellä Kelan asiointipalvelussa on myös ne päätökset, mutta löytyvät eri valikosta kuin ne tehdyt hakemukset. Vasemmassa palkissa muistaakseni aika ylhäällä pitäisi olla eri etuuksien nimiä, ja niistä kun klikkaa, pääsee katsomaan tarkemman tilanteen, esim. onko kirje lähetetty ja mitä siinä lukee. Mulle noi päätökset ovat ainakin ilmestyneet sinne jo ennen kuin kirje lähtee matkaan.

Joo no ei munkaan mies kesken keikan pääse tietty lähtee mut kuitenkin tarvittaessa pillit päällä ;)

Ilmeisesti Ruotsin työmaalta lähimmälle lentokentälle on kolmen tunnin ajomatka + lento + matka sairaalaan Jyväskylään Suomen päässä eli jos sattuu lento kohdilleen osumaan, niin matkaan menee vähintään 3+ 1h check in + 1h lento + 0,5 h säätämistä lentokentällä, auton vuokraus yms + ajo 3,5 h = 9h. Ja ei niitä lentoja taida tuosta Itämeren ylikään ihan joka tunti tulla. Ja lentämällä Jyväskylään saa kulumaan aikaa vähintään 8h (noin pikaisella tutkimisella). Toivotaan, että jonkinlainen järkisopimus saadaan tehtyä, että mies voisi olla Suomessa lasketun ajan lähistöllä.

Mä menen synnytykseen joko miehen kanssa tai yksin. Ketään muuta en sinne halua, koska kyseessä on kuitenkin niin henkilökohtainen tapahtuma.

HUIHAI, olipa nopeaa toimintaa.. Viikko sitten torstaina (viimeisiä tammikuun päiviä) vein paperiversiohakemuset Kelan toimiston lootaan ja jo EILEN (!!!!) oli tullut päätökset! :O

Pisteet tässä suhteessa Kelalle. Ja tulee jopa enemmän, mitä olin laskeskellut/luullut.. Nyt vaan jännittää, miten työnantaja ymmärtää noiden rahojen perään, kun pitää maksaa oikea palkan ja avustuksen erotus... yritin itse laskea, mutta ei oikein onnistunut...

Mulla menee toi päiväraha suoraan työnantajalle sen aikaa ku mä saan palkkaa ja työnantaja maksaa ihan normipalkat. Joten ei ainakaan meillä vaadi hirveen vaikeeta matematiikkaa :)

Äitiyspakkaus tuli ja noudettiin ja hypisteltiin. Muita päätöksiä vielä odotellaan, vaikka arvioitu kahden viikon päätösaika täyttyi jo viime viikon puolella. Toivottavasti siellä on kaikki tarvittavat liput ja laput.

Myös palkanmaksun vaatima suunnitelma on nyt tehty. Kesälomat ja talvilomat on suunniteltu siten, että ne osuu hoitovapaa kaudelle, ettei tuet häiriinny. Tarkoitus olisi palata töihin 3.8.2015. Kuulostaa ihanan kaukaiselta!

Mäkin sain vihdoin hakemukset tehtyä. Nyt vaan mietin että mahtaakohan töistä kulkea palkkatiedot millaisessa ajassa.

Mulle ei oo tullu mitään päätöksiä vielä :/ Mielenkiinnolla odotan. Toivottavasti tulee pian! Mulla olis vielä asumistuki hakematta, mutta ootan että noi muut päätökset tulee ensin niin tiedän sit minkälaisten tulojen perusteella sitä asumistukea haen... Olo tällä hetkellä on kyllä todella rahaton.

Takaisin