Tuet, lomat ja muut etuudet

Hain sairauspäivärahaa viimesen 6kk tulojen perusteella, mutta nyt en tiiä mitä liitteitä mun pitää lääkärintodistusten lisäks toimittaa sinne kelaan kun asiointipalvelun liiteluettelo ei sano oikeen mitään :/

Mulle oli tullut kelan sivuille ilmotus et 6.2. maksetaan äitiysavustus mun tilil <3 Pääsee taas vähän shoppailee. :)

Aretha: jos tekisin samoin kun sinä, niin laitoitko raskaustodistuksen nyt jo menemään vai minkä liitteeksi se nyt tarvittinkaan? Mä odottelen myös pakkausta. Sit tyhmä kysymys tuhinamurmeli: miksi saat jo nyt äitiysrahaa, mä kuitenkin saan palkkaa vielä et tuskin voin ä-rahaa saada. Ihan pihalla :oops:

äitiysavustus on se raha mikä tulee niille jotka ei ota ä-pakkausta. se on siis vaan kertaluontonen 140e :)

Oon ihan hämilläni, kun Kelasta soittivat mulle tänään (lauantaina!), että oonko ihan tarkoituksella hakenu pelkkää äitiysrahaa enkä ollenkaan vanhempainrahaa. Erikoista, eipä kukaan ole koskaan soitellu perään, että olenhan varmasti hakenut tarpeeksi opintorahaa :P Haetaan se vanhempainraha sitten vasta lapsen synnyttyä, kun on toivottavasti paremmin selvillä, miten meinataan vanhempainvapaa miehen kanssa jakaa. Ja pakkohan sinne Kelaan on kuitenkin toimitella se todistus jälkitarkastuksessa käymisestä ja muutenkin hakea lapsilisää ja asumistukea.

Minä hain kaikki kerralla: äitiysavustuksen, äitiysrahan, vanhempainrahan ja lapsilisän. Isyysrahaa ei voinu hakea samalla lomakkeella :grin
Ja päätös tuli reilu viikko myöhemmin. Ens viikolla tulee jo äitiysavustus tilille :)

Eli siis Aretha, pistit/pistät raskaustodistuksen molempiin liitteeksi sekä näihin rahahakemuksiin, että äitiysavustukseen? Tajusinko oikein :computer012 ? Helpointa varmasti olis hakea kaikki kerralla, mut pelkään sitä, et mun viivytellessä (ihan vaan sen uuden äitiyspakkauksen toivossa) jos käykin niin, että mun hakemukset ei oo tarpeeksi ajoissa kelassa tai jos jotain puuttuu ja siiten saiskaan etuuksia. :smiley-ashamed004

Ameeba: voithan sä hakea äitiysrahan, vanhempainrahan ja lapsilisän nyt. Haet sit myöhemmin äitiyspakkausta. Ja kai niille pitäs riittää yks raskaustodistus, kun ainakin mun ymmärryksen mukaan, Kela haluaa sen alkuperäisen.

Hannastiina tarkotatkohan mitä alkuperäisellä? Kyllä se nettiversionakin kelpaa, ainakin mulla kelpasi. Kun lähetin netin välityksellä viestin kelalle, että tässä liitteenä raskaustodistus niihin hakemuksiin, ja luettelin ne kaikki erikseen, et mihin se on jotta kela nyt osaa katsoa sen liitteeksi jokaiseen mitä hain. Nopeaa oli netin kautta asioida.

Mää kiikutin Kelaan paperiversion hakemuksesta ja samalla sen raskaustodistuksen, jonka sain neuvolasta. Ei tartte erikseen merkkailla mihin hakemukseen se tulee liitteeksi. Ja koko hommaan meni ajomatkoineen noin 10 minsaa.

Ja ei tarvitse verokorttia toimittaa ellet ole erikseen hakenut muutosverokorttia sosiaalietuutta varten. Kela ottaa joko ton +2% tai suoraan sen 20%.

Pitääkö verokortti muuten toimittaa johonkin, kun sitä ei mainittu missään kohtaa? Ei kysytty edes prosenttia - vai läppääkö Kela automaattisesti sen +2% nykyisen prosentin päälle ja sillä selvä?

Kela ottaa sen 20% automaattisesti ainakin, jos et liitä raha-avustuksiin tekemääsi muutosverokorttia, jonka voi siis tehdä verohallinnon sivuilla.
Jos muutosveroprosentti, länttää siihen päälle sen 2%.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Jos on muutosverokortti nimenomaan sosiaalietuutta varten ei tule tuota +2% päälle. Ja tää lukee selvällä suomenkielellä Kelan sivulla.

Ennakonpidätyksen suuruus
Vanhempainpäivärahan ennakonpidätys on yleensä palkan veroprosentti + 2 prosenttiyksikköä. Osittaisessa vanhempainrahassa 2 prosenttiyksikön lisäystä ei tehdä.

Jos palkan ennakonpidätys on alle 20 %, vanhempainpäivärahan ennakonpidätys tehdään vähintään 20 %:n suuruisena, jos et hae muutosverokorttia. Jos saat vähimmäismääräistä vanhempainpäivärahaa, ennakonpidätys on 20 %. Jos olet ansiotyössä ja saat samaan aikaan äitiys- tai vanhempainrahaa, maksetaan päiväraha vähimmäismääräisenä, ennakonpidätys on 40 %.

Muutosverokortti
Jos tuesta tehtävä ennakonpidätys tuntuu liian pieneltä tai suurelta, tarkista ennakonpidätysprosentti veroprosenttilaskurilla osoitteessa www.vero.fi/verolaskuri. Muutosverokortilla veroprosentti voi olla alle 20. Voit hakea muutosverokortin osoitteessa www.vero.fi/verokortti. Verohallinto toimittaa pyydettäessä muutosverokortin suoraan Kelaan.

Osaisko joku sanoa kuinka joustavasti isä pystyy aloittaan vapaansa? Olis niin kiva jos mies vois siinä kohtaa muutaman päivän isyysvapaalla kun kotiudutaan. Mutta sitä nyt ei pysty kovin tarkkaan arvioimaan että missä kohtaa tollanen tilanne on. Meillä töissä ainakin yks duunikaveri vaan ilmoitti että vaimo läks synnärille, hän ei tuu viikkoon töihin, mutta onkohan se joka paikassa noin. Ja miten esim. kelaan pitää ilmoitella?

Mies ei tästä tiennyt yhtään että miten isyysvapaan ajoittaminen menee ja sillä on sentään jo kaks lasta ennestään... :confused:

Takaisin