Tuet, lomat ja muut etuudet

En kyl sanois sitä äitiyslomaa lomaksi.. Mulla ainakin alkuun meni aikalailla aika siihen vauvaan tutustuessa, imettäessä jne.. Toki me sukulaisille käytiin vauvaa näyttämässä. Ja olin toosii väsynyt, kun ei vauva juur nukkunut ja itki vaan koko ajan.. Okei, ei kaikki vauvat varmaan oo sellasia, mut en kyllä ois jaksanu yhtään mitää muuta ylimäärästä sillon.. ;) Nyt tulee vähä eri tilanne, ku on 2v. esikoinen hoidettavana tän tulevan vauvan lisäks, mut eiköhän se siitä, aattelee vaan, et ne 3 ekaa kuukautta on pahimmat :D

Aretha, mulla oli kans sama homma kun jäin ekaa kertaa äitiyslomalle. Olin yrittäjänä pitänyt lomia tosi niukasti, en varmaan pitäny kolmea viikkoakaan putkeen. Opiskeluaikoinakin tein töitä kaikki lomat ja viikonloppuisin.

Kun jäin äitiyslomalle myin yritykseni ja olin niin onnellinen, että mun homma oli olla vaan äiti.
Uuvuttavaa aikaahan se meillä oli, mutta ainutlaatuista, ihanaa ja kyllä me ollaan etuoikeutettuja, kun saadaan kokea tämmöstä.

Nyt kun tulee toinen, tuntuu et ihanaa kun saan kokea tän uudestaan ja osaan jo tän homman. Ehkä nyt ei olis niin sairasteleva vauva, imetys olis helpompaa ja munkin voimat paremmat. Yritän muistaa toivottomina hetkinä, että en saa tätä aikaa takaisin, tää on lomaa! :smiley-chores011

Kyttään täällä myös äitiyspakkauksen jo tilanneiden statusta: tuleeko vanha vai uus paketti? Tykkään siitä vanhastakin, mutta toisaalta houkuttaisi saada pojan syntymävuoden pakkaus.

Vanha tuli, mut ihana se on :) Pojalle sopivan värisiä vaatteita, ei niinkää tytölle :)

Ai miusta noi on tytölle ihan sopivia ja kaikkea aion käyttää :) Mut en kyllä aio pukea kokoturkoosiin tai -oranssiin vaan yhdistelen sit omien vaatteiden kanssa että saa vähän tyttömäisemmän lookin.

No nyt on lomakkeet täytetty vanhempainpäivärahoja ja lapsilisää varten.. Haen rahoja 6kk tulojen mukaan. Toivotaan että työnantaja (palkkatoimisto) osaa täyttää tarvittavat lomakkeet. Kyllähän se KELA sieltä muistuttelee puuttuvista liitteistä jos niitä ei toimita... Äitiyspakkausta en vielä hakenut...

Mäkin täytin ne just. Toivottavasti meni jota kuinkin oikein. Koskas ton lapsilisä hakemuksen voi tehdä?

Vaikka heti. Se lapsilisä myönnetään vaan vasta sitten, kun toimittaa jälkitarkastuksessa saatavan todistuksen kelaan.

Ääh, mä olin ihan päättäny ottaa äitiyspakkauksen ja kaikki on sen ihmeellisyyttä mainostaneet, mutta sitten mä kävin läpi meidän Touhon jo nyt kertynyttä vaatevarastoa... voi pyhä sylvi sentään. Oon ostanu siis lähinnä kirpparilta niitä vaatteita ja panostanu nimenomaan siihen, että varmasti ovat mieleisiä mulle itselleni.
Lisäksi meille on vielä tulossa lisääkin niitä pikkunuttuja kummipojalta!
Pakko myöntää, etten ainakaan nykyisen äitiyspakkauksen vaatteista pahemmin välitä, ja ne jotkut mitkä siinä oli ihan kivoja, oon jo ostanu...
Mutta mies haluaisi sen äitiyspakkauksen että pääsisi hypistelemään niitä tavaroita. Mutta siis vaatteita, mitä ei ehkä ollenkaan käytettäisi... liian vaikeeta!
Ja sitten kun se pakkauksen vaihtumisajankohta on ihan pimennossa...

Voiko äityispakkauksen hakea erikseen viime tingassa, vai joutuuko päättämään äityisrahaa haettaessa?

Äitiys- ja vanhempainrahalle, lapsilisälle ja äitiysavustukselle on kaikille eri hakemukset. Voi siis hakea erikseen.

Itselläni alkaa äippäloma 4.5. mutta sitä ennen pidän pitämättömät lomat niin pääsen jo "loman" viettoon maaliskuun puolella :).
Silloin lapsen syntymän jälkeenhän isä saa olla oliko 18 päivää yhtäikaa äidin kanssa isyysvapaalla (jos olen käsittänyt oikein) niin pitääkö isän hakea näille päiville jotain kelalta??
itse olen nyt hakenyt: äitiysrahan, vanheimpain rahan ja äitiyspakkauksen onko tässä kaikki tarvittavat hakemukset vai vieläkö jotain puuttuu? (itse toivoisin että jostain annettaisiin selkä lista missä olisi kaikki tarvittavat haettavat jutut selkeästi yhdellä paperilla allekkain ja perässä milloin viimeistään haettava ja mitä liitteitä tarvitaan, nyt kun olet täyttänyt kelan sivuilla yhden hakemuksen niin alalaitaan tulee aina että olethan muistanut myös hakea näitä ja silloin tulee tunne että nyt varmasti jotain tärkeää puuttuu) :)

Isä voi hakea isyysrahaa tuolta ajalta. Ja olethan huomioinut sen, että isä saa olla yhteensä 54 päivää isyyslomalla, joista 18 voi pitää heti lapsen syntymän jälkeen yhdessä äidin kanssa.
Muista hakea myös lapsilisä. Sen olisi voinut hakea samassa hakemuksessa noiden äitiyspäivärahan yms. kanssa.

Mullakin tänään kelaan aika varattuna ni ehk saan VIHDOINKIN nää hakemukset tehtyä ja ehk kerralla oikein. Mulla alkaa äitiysloma 25.3 eli ei enää pitkä aika! :) 40 työpäivää (+viikonloput)!

Jes! Tänään tuli päätökset, hymyssä suin mennään :) Yllätyin kun rahaa enemmän mitä luulin :D
Kyllä kelpaa, esikoiseltahan olin työkkärin etuuksista lasketuilla rahalla :D Oisko se ollut 24 vai 22 e / pv? Kuitenkin, ei sillä pärjännyt ja vieläkin ärsyttää kun ei esikoisen kanssa voinut olla kotona pitkään vaan piti viedä jo 1,2 veenä hoitoon ja lähteä töihin..
Nyt näyttää että kotona voisi olla rennosti sen 3 v 8) Mutta aika näyttää..
Ollaanhan me puhuttu jo "tytöstäkin" ;D

Viikko sitte tein hakemukset ja tänään tuli postissa päätökset..pari viikkoo kai menee niin tulee äitiyspakkaus.. :)

Eikös sivutulotkin saa tonne mukaan kun hakee tulojen perusteella? Maksaisivat sieltä nyt vaan ne viimevuoden hommat mulle niin voisin laittaa hakemuksen menemään...

Takaisin