Tuet, lomat ja muut etuudet

Ei kait niillä hakemuksilla niin kiire ole. Helmikuun loppuun tarvii mulla olla hakemukset laitettuna kun LA 1.5. Tiedä vaikka olis vaihtunut se pakkauskin siihen mennessä.

Kerro sit Jenskuli kuin sun kävi eli kumpi pakkaus tuli. Veikkaan kyllä vanhaa, koska niitä voi olla aika pitkäänkin jaossa. Ja samaa mieltä Mannaryyni, ohjeistakoot neuvola, tehdään me äipät sit kun itse halutaan! :gen045

Joo sainpa tuohon kysymykseeni vastauksen kaksplus keskusteluista! Että ei enää mittään! :)

Mie muuten arvelen, et toi pakkaus ei ehdi vaihtua toukokuulaisille, kun arviolta kevät-talvella ja toisin sanoen vasta toukokuussa vaihtuu, kun Kelan tapaan kaikki tai siis melkein kaikki on myöhässä.

Last edited by a moderator:
Äääh... Rupee minuakin nyppimään sen uuden pakkauksen odottaminen. Vanhassa on kivat kuosit ja kaikki tulee käyttöön varmaan kuitenkin. Ainut juttu mitä oikeesti oisin halunnu et se on tosiaan 2014 vuoden pakkaus, merkitty vuodelle 2014, koska lapsemme syntyy 2014! Mut sinänsä niin pikkuasia et kaipa tuo on ihan sama.

Tuskin ehtii vaihtua, varmaan yrittävät päästä mahdollisiman monesta vanhasta eroonkin. Harmi, oisin halunnut kanssa uuden. Mutta en malta odottaa, ens viikolla hakemukset eteenpäin niin saa senkin nyt ajoissa tänne pestäväks ja hipsuteltavaks :p ( tuleeko koskaan sitä vaihetta kun vauvan vaatteet ei oo niin söpöjä et sydän aina hymyilee kun niitä saa kattella ja hiplailla? :grin)

Ja sit toinen juttu: mie en osaa päättää pitäiskö alottaa varhennettuna vai ei? Aikasemmin, koska syksy oli niin rankka niin olin 100% varma että aloita niin aikaisin kuin voin, mut nyt en oo enää varma. Oon määräaikainen lastenhoitaja niin työt ei sinänsä vaikuta, vaikkei minua enää pitäisikään enää maalis-huhtikuussa, mistä minä sen tiedän. Enemmän mietityttää oma olo maalis-huhtikuun aikana. Kuinka ootte ratkaissu tän asian? Mies sanoo vaan et "teet niinku sinusta tuntuu" eli tosi paljon apua.

Minä otin ihan normaaliaikaan. Oon ajatellu että jos olo on oikeasti aivan onneton eikä mihinkään kykene, niin takuulla saa neuvolan kautta sairasloman loppuajaksi jos vain pyytää. Mutta sitten on varaa olla kotona edes hieman pidempään.

Noin mieki oisin tehny jos oisin töissä, et iha sen 30 arkipäivän mukaan ja jäänyt tarpeen tullen saikulle. Tosin teen niin muutenkin, et 30 arkipäivää, koska se aika on sitten pois sieltä loppupäästä.

Mä oon työtön ja muutenkin kotona, ni miks ihmeessä aloittaisin varhennettuna, koska se sit lyhentää ä-lomaa sieltä loppupäästä. Ja jos olisin töissä, ni kävisin vaikka joka päivä hakemassa saikkua, jos en töissä pystyis olemaan.
Äitiysloma on aina saman mittainen. Jos aloittaa varhennettuna, niin se ä-loma loppuu sit aiemmin. Ei oo mitään järkeä aloittaa varhennettuna, koska kyllä ne lääkärit saikkua antaa aika herkästi varsinkin raskauden loppuvaiheessa.

Niin miekään en oo työelämässä. Opiskelen työttömyystuella ja miulla on itse asiassa viikko talvilomaa just ennen äitiysloman alkua ja kuukausi sitä ennen ei oo yhtäkään tuntia lukujärjestyksessä. Miulla on siis sopivasti jakso jonka kaikki opetus on jo hyväksiluettu joten koulun kanssa on täysin sovitettavissa opiskelutahti ja -tunnit mutta voin pysyä täysipäiväisesti opiskelijana (tehdä etäpäiviä jne) loppuun asti. Jos ei sitä sairaslomaa joudu sitten ottamaan jos loppuu jaksaminen tyystin.

Olishan se kiva saada uus pakkaus, mut jotenkin en usko et se onnistuu. Meillä esikoisen la oli 24.5.12 ja melko myöhään laitoin ne hakemukset ja silti tuli vuoden 2011 pakkaus..Mut eihän sitä nyt tiiä. Tällä kertaa la 23.5. Ja en oo viel saanu edes raskaustodistusta, terkka lupas lähettää sen postis ku sain seuraavan ajan neuvolaan vasta 3.3. Ja käski täyttää hakemukset netissä. Saa nähä, onnistuuko ku mun pitäis saada siihen vuoden 2010 tulot, koska oon ollu esikoisen kans hoitovapaalla ja lapsille tulee alle 3v ikäeroa, niin Kelan mukaan päivärahan perusteena käytetää samoja tuloja kuin esikoisesta..

Ei siellä hakemuksessa edes tarvitse laittaa niitä tulotietoja itse vaan käyttävät automaattisesti tietokannasta löytyvää aiempaa päätöstä perusteena :) Tarviit ne vuoden 2010 tulot tai sen aiemman päätöksen kopion vain, jos ne jostain syystä mokaa sen päätöksen (tekee väärin perustein) ja joudut valittamaan. Muuten se tehdään parhaan mahdollisen tulon perusteella automaattisesti.

30 päivää ennen ajattelin aloittaa. Kysyin neuvolastakin aloittaako moni varhennettuna, niin terveydenhoitaja ei muistanut koska ois ollu viimeksi joku kuka ois ottanut. Mä tiedän yhden kuka otti ja teki sen siksi, että työpaikkaa tod.näk ei ole kun palaa töihin ja on joutunut "kuolevassa" firmassa olemaan ilman työtehtäviä tosi kauan.

Juu turhaan sitä äippälomaa on ottaa varhennettuna, koska useat joutuvat kuitenkin loppuajasta jäämään saikulle kun rupeaa paikat hajoilemaan :) Hakemukset tehty netin kautta. Onnex rahaa tulee edellisen äippäloman mukaan; muuten Tää huusholli olis ollut ihan konkurssin partaalla kun näin osa-aika töissä ja hoitovapaalla ei tuloilla juhlita.

Kelan sivuilla hakemukset suurimmaks osaks täytetty! Jes :) Vanhempainpäiväraha, äitiysavustus ja lapsilisä siis hoidettu, enää asumistuki ja sairauspäivärahat jäljellä ja nekin pääsee hakemaan tiistaina kun on seuraava lääkäri ja mun sairasloman jatko selviää. Huhhhuh. Kylläpä helpottaa kun saa asioita hoidettua!

Mä aloitin 32 päivää ennen laskettua sen takia, että saan aloitettua äitiysloman maanantaina. Muuten aloitus olisi mennyt keskiviikolle. Mä olen aina ollut todella huono hakemaan saikkua ilman kunnon syytä, ja mun päähän se, että äitiysloma "pitenee" loppupäästä kaksi päivää ei ole hyvä syy.

Mulla olis aprillipäivänä vika duunipäivä. Tässä kohtaa jo kyllä sen verran selkee maha etteivät varmaan epäile aprillipilaksi kun ilmoittelen että adios, nähdään ehkä vuonna 2015.

Mä oon jo alkanu miettimään että millaista kakkua leipasis vikan työpäivän kunniaksi työkavereille kahvipyötään :P

Takaisin