Tuet, lomat ja muut etuudet

Mä oon niiiiiin pihalla noista kaikista, kun musta tuntuu et mun omat aivot ei vaan oikeesti todellakaan pysty käsittelemään asioita siihen tahtiin, kun niitä tulee. Oon yrittänyt ottaa noista etuuksista selvää ja oon ne kai ihan ok:sti tajunnutkin, mutta sit ku mun tulotkin on niin epäsäännölliset yms ni sit on taas loppunut ymmärrys. :) Ehkä joku auttaa mua niiden kaa neuvolas/kelassa. :)
 
Jos siulla tulot vaihtelee niin kannattaa vähän laskelmoida onko paremmat tulot nyt, kuin vuonna 2012. Tai jos oot nyt ollu samas työssä niin voithan sie nyt pyytää palkkatodistuksen mis on eriteltynä vähennykset puolelta vuodelta ja siitä ja laskea yhteen 6kk+6kk eli 12kk:den tulot ja verrata aiempaa niin saat kokonaiskuvan miten paljon suurinpiirtein noussut tai laskenut aiemmasta. Koska jos oot "pysyväs" työs nyt la:han asti ja tulot suunnilleen samat kuukausittain, lisäthän ne pientä vaihtelua tekee palkkaan, mut sekin on niin pientä, että antaa edes pientä osviittaa. Ymmärsitkö mitä ajan takaa? :p

Mut jos työnantajat vaihtuu niin se on sit vähä sumplimista, kun palkkatasokin saattaa muuttua.. Muttei mahdotonta :p

E: Itse ajattelin tuon silleen, kun ne kuitenkin 6kk:lta arvioi mikä ois sillä tietyllä palkkatasolla vuositulot, kerran ne haluaa vuoden 2012 kaikki ansiotulot.
 
Last edited by a moderator:
Tuhinamurmeli, pyydä että Kelassa tarkistavat, millaiset tiedot niillä on sun päivärahaan vaikuttavista tuloista. Kyllähän niiden pitäisi se saada helposti selville. Todennäköisesti sun ei tarvitse tehdä mitään erityistä vaan se Kelan laskelma riittää.

Ne tilanteet, joissa sun pitää tehdä jotain erityistä, ovat seuraavat:
– Jos sun tulot ovat nousseet tänä vuonna yli viidenneksellä, pyydä että päiväraha lasketaan viimeisten 6 kk:n tuloista (meillä kaikilla varmaan suunnilleen lokakuu 2013-maaliskuu 2014) – tää on siis sama asia mistä AnnaManna yllä kirjoittaa.
– Jos sun työnantajat eivät ole maksaneet eläkevakuutusmaksuja vaan olisit ollut velvoitettu hoitamaan sen itse, sun pitää kiireesti ottaa itsellesi YEL (mutta tää koskee aika harvoja).
 
Joo, ymmärsin mitä ajat takaa AnnaManna. :) Oon just hetki sit vaihtanut työpaikkaa ja on paremmat tulot ku viime vuonna, koska keväällä sain vasta opiskelut päätökseen. Pitää joo pyytää Kelaa tarkistaa.

Jos palkkalaskelmassa lukee eläkemaksu niin onko se toi, mitä haet HKI00550 takaa? :) Anteeksi tyhmyyteni!
 
Viimeksi esikoisen joutui laittamaan 1,2 veenä hoitoon ja se oli henkisesti hyvin rankkaa, mutta olin yh ja raha tiukilla niin oli pakko..
Nyt ollaan puhuttu 2-3 veestä, sitten haen kouluihin kun ei toi eka ammatti ole mun juttu yhtään.. :)
 
Äitiyspakkauksesta on keskusteltu paljon muualla, mutta ajattelin jatkaa sitä keskustelua tänne kun tän otsikon alle se varmaan eniten kuuluu. Mua on ruvennu niin paljon ärsyttämään tulevan äitiyspakkauksen salaileminen, että tällä hetkellä on sellanen fiilis ettei huvita ottaa sitä ollenkaan. :mad: En yleensäkään hanki mitään tietämättä hankinnan sisältöä niin miks tekisin poikkeuksen nytkään. Ärsyttää.
 
Miepä laitan sen takia heti tammikuussa sen hakemuksen, jotta saan sen vanhan, kun oon siihen iha tyytyväinen. En halua ottaa sikaa säkissä.
 
mä en taas tykkää siitä vanhasta ollenkaan! meille siis uusi pakkaus tai ei pakkausta ollenkaan. siks tää kai niin paljon ärsyttääkin...
 
Mäkään en tykkää vanhasta pakkauksesta. Liikaa oranssia ja ruskeeta, mun lapsi ei tietääkseni synny 60 luvulla... :p ihmettelen myös miks äityispakkausta ei voida julkistaa!!!???
 
Miksi pakkaus ei voi sisältää neutraaleja värejä?? Toi nykyinen pakkaus on vähän sellanen että sitä joko vihataan tai rakastetaan. Itse kuulun aiemmin mainittuun porukkaan. Ja todella ärsyttävää tollanen salailu uuden pakkauksen suhteen!
 
Suomi24:llä vastaileva Kela-Kerttu on sanonut äitiyspakkauksesta nyt näin:

Äitiyspakkauksen vaihtuminen ajoittuu kevään kynnykselle. Uusi pakkaus julkistetaan lähempänä vaihtumisajankohtaa. Vielä ei ole tiedossa koska uusi pakkaus julkistetaan.

Aikaisemmin väitettiin, että vaihtumisajankohta on tammikuun alussa. "Kevään kynnykselle" – onpa riemastuttavan täsmällisesti sanottu.

No, en jaksa stressata. Tulee sellainen pakkaus kuin on tullakseen. Tiedottamisessa voisivat vähän petrata.
 
Me ei myöskään oteta äitiyspakkausta. Ollaan säästetty rahaa sen takia aika paljon ylimäärästä. :)
 
Olenko ainoa, joka tykkää tuosta vuoden 2013 äitiyspakkauksesta? :grin Ihanan pirteät värit. Ainoa mikä ei miellytä on raidalliset kolmiväriset potkuhousut. :grin

Me otetaan siis äitiyspakkaus. :)
 
Olin jo aikasemminki sitä mieltä etten ota äitiyspakkausta, sen jälkeen aloin miettimään että jos uus pakkaus on hyvä niin sen voin sit ottaa, mutta on aika pettynys että sen näkee sitten "joskus keväällä".

Missään nimessä en ota nykystä pakkausta, katsoin nyt ekaa kertaa ihan huolella mitä sisältää ja siellä oli ehkä pari juttua mitkä oli ihan ok, mutta sinapinkeltaset ja pallokuvioiset, sekä ne raidalliset jutut on aika yök.
Ja me ei tarvita kestovaippoja eikä kondomeja, kynsisakset ja siteet ym voi ostaa kyl itekkin :D

Muutama tosi ihana pakkaus löytyi sieltä arkistosta, oisin halunnu niistä jonkun! Höh :)
 
Mä en tiiä, mut mie tykkään tosta. Tosin oon iteki mm. beigen ja muitten pastillivärien ystävä.. :p Keltasesta en oo koskaa nii välittänyt... Toisaalta jos oisin saanut päättää niin ois saanut olla pinkkiä ja vaaleensinistä! Mut ne ei oo kyl kovin unisexejä :dance008
 
Mun mielestä Kela vois tarjota tota "normaalia" pakkausta ensisynnyttäjille ku siinähän on vähän kaikkea. Uudella kierroksella oleville vois tarjota sit semmosta josta karsittu noi mitä tarvii just yhen. Mitä teen kovin monella peitteellä, kylpylämpömittarilla tai toppapuvullakaan? "Sisävaatetta" voisin vastaanottaa tai kestovaippoja tai jotain muuta kuluvaa tavaraa. Olis ihan kiva kuitenkin saada jotakin konkreettista, mutta hyödyllistä. Se raha tulee tilille, eikä sitä edes muista käyttää vauvaan jos ei pakottavaa tarvetta ole... :oops:
 
samaa mieltä Neljän suora.

Mulla on jo vuoden 2013 pakkaus, joten meillä pakkauksen ottaminen on vielä mietinnässä, eikä todella huvita toinen samanlainen, vaikka siis muuten kaikki pakkauksen vaatteet on olleet käytössä ja ne on olleet ihan nättejä. Eikä toppapuku ja makuupussi mene miksikään yhdellä käyttäjällä, joten tosiaan vois olla uudelleensynnyttäjille oma, mistä olis jätetty osa pois ja tilalle jotain muuta.

Jos 2014 vuoden pakkaus on ihana, ja ehtisin sen saada, niin voisin ottaakin. Mut todennäköisesti näin ei käy ja otetaan rahat ja todennäköisesti syödään ne.
 
Mää olen kanssa pitänyt tuosta nykyisestä pakkauksesta. Aluksi kuvia kun katselin, ajattelin etten pidä väreistä yhtään, mutta kun sen tuolta postista haki, niin ne oli kuitenkin erinäköisiä kuin kuvissa ja aivan ihania (myös ne raidalliset potkarit). :love2 Värit todellakin luonnossa nätimpiä, kuvassa sinapinväriset oli luonnossa nätin oransseja. Uutta meillä ei ollut mahdollisuuttakaan saada, kun LA on helmikuussa, mutta itsestäänselvyys oli kuitenkin, että esikoiselle pakkaus otetaan. Onpahan vähemmän murehdittavaa hankinnoissa.

Mutta taitaa kelalla olla vähän junnaamassa kaikki uudet linjaukset. Aikoja sitten kun tuli nuo äitiyspäiväraha sun muut hakemukset pistettyä sinne, eikä vieläkään ole kuulunut päätöksiä. Ja tammikuussa pitäisi jo maksu alkaa. :cwm
 
Takaisin
Top