Treeniryhmä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Misa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joskus opiskellessa oli hetki kun kävin aamutreeneillä, mut lähtökohtaisesti teen niin paljon huonompaa tulosta aamuisin vs. päivällä tai illalla, että nykyisin aamureeni ei vain pyke 😆

Täällä simppeli neljän liikkeen treeni: takakyykky, yhden käden kulmasoutu, hauiskääntö ja pystupunnerrus. Alkulämppineen ja taaperon pissatuksineen ja järkevämpääntekemiseenkomentamisineen 40 minuuttia 😆 hiukka tuo 3-v uhma on vahvana päällä. Joka asiaan pitää laittaa hanttiin niin fyysisesti kuin verbaalisesti 🥵 käy sekin toki hyvästä treenistä. Ja kelpo loppulämppänä 18 kilon rimpuilevan reilu metrisen mustekalan raahaus sisälle toki toimii 🫠

@Pilkki24 aikaisin herääminen ei tosiaan ole (enää) vaikeaa mutta itsensä motivointi lähtemiseen on ehkä itselle se vaikein. Mutta ajatus siitä että tuhlaisin koko aamun hereillä sängyssä pyörien oli nyt sitten tänään riittävä motivaattori. 😆
Oon lukenut että joillain kierron vaiheet vaikuttaa noin! Mä en ole huomannut eroa voimatasoissa, mutta kuulostaapa kyllä ärsyttävältä että just sillon kun tekisi mieli nostella oikein kovasti, ei jaksakaan yhtä hyvin kuin muulloin 😄

@litranmitta kuulostaa ihan treeniltä jo toi taaperon vahtiminen 🙈 Meidän 2,5v:llä on myös nyt ihan mahdoton uhma. Kaikki pitää tehdä päinvastoin eikä mitään ohjeita voi millään kuunnella. Toisinaan saa kyllä kantaa pidempiäkin matkoja rimpuilevaa 16-kiloista ja siinä saa hyvän hien myös päälle 🫠

Pikainen iloinen ilmoitus tänne: olkapäätä ei särje vieläkään! 🥳 Tietyt liikkeet kyllä vähän tuntuu (lähinnä käden vienti taakse ja siellä kun pyörittelee kättä niin tuntuu vähän olkapäässä), muttei tullut mitään leposärkyjä tai muuta. Toiveikkaana tässä mietin että jos voisi tuota säännöllistä penkkaamista nyt taas jatkaa. Kunpa, kunpa! 🤞

Miusta tuntuu, että nykyään on jotenkin isompia nuo hormoniheilahtelut kuin nuorempana. Mutta luin tuosta tutkimuksen niin oli yksilöllisesti tosi isoja eroja siinä miten kierron eri vaiheet vaikuttivat treeniin.

Hormooniheilahteluista: mulla surkein aika on se kun vuotaa, ihan eka sutusta viimeiseen kuivuneeseen tippaan 😮‍💨 pahimmillaan yli viikko surkeaa aikaa siis, jolloin parempi melkein skipata voimatreeni. Sit tulee semmoinen tasainen vaihe, oviksen ympärillä kunnon voimanainen-vaihe, ja sen jälkeen taas tasaisen harmaata puurtamista kunnes tulee se kp 1 tai sitä edeltävä päivä 😑

Viime viikolla mulla oli se huonompi penkkitreeni (viimeisenä vuotopäivänä 😆). Lähinnä fiilikseltä, treeninähän se kertoi vain että tuli tehtyä sen päivän kapasiteetin loppuun asti. Tämmöisenä herkkiksenä se meinas tehdä heti kerrasta pienen penkkikammon, että yhhyyy minä en jaksa mitään oon ihan heikko enkä koskaan kehity. Mies laati mulle lääkkeeksi tämmöisen idean (ja hyvältä tuntui): kahdeksan toistoa suht kevyellä, eli pitää jäädä lihakseen vielä varoja tehdä useampia toistoja lisää (mulla 35 kg, ja tein näitä kaks sarjaa). Sitten kuutonen sillä, millä viimeksikin tein kuutosia (42,5 kilolla). Lopuksi kolme toistoa seuraavalla painolla (45 kg) ja näitäkin tein kaksi sarjaa vaikka yksikin sarja olis miehen mielestä riittänyt 😅 Kolmosissa tavoitteena että jää 1-2 toistoa varastoon ja sen verran uskoisin että (ainakin ilman varmistajaa ja tsemppaajaa) jäi.

Penkistä tuli hyvä mieli niin nostin mavessa suoraan 5 kiloa painoja. 65 kg / 8 toistoa / 3 sarjaa. Ennen varsinaista mavea tein kaksi sarjaa lämppäliike RDL:ää ja siinä lisäilin toistoja kymmeneen. Kiloja 45 😊

Semmoista tänään, henkisesti ja fyysisesti hyvä treeni 😁 Ovis varmaan lähestymässä kun kulkee 🤣

Fyssari takana, ja aika ehdoton penkkauskielto tuli nyt. 😅 Toissapäivänä siis vaikkei päivällä tuntunut vielä mitään, niin iltaa kohti olkapää taas kipeytyi, ja yöksi piti ottaa ibuprofeenin kaveriksi ihan Panacod.

Hyvin sain taas fyssarilta tietoa, ja tehtäväksi muutamat kumppari- ja käsipainoliikkeet. Ja taas superpaljon pitää laittaa keskittymistä lapatukeen ja ryhtiin. Mulla noi olkapäät niin herkästi valuu eteen, jos en satasella keskity. Jo pelkästään se, sekä arjessa tuleva kuormitus, voi ylläpitää tuota olkapään ärsytystilaa.

Hyvänä juttuna kuitenkin, vaikka penkki ja dipit (joita nyt en muutenkaan ole tehnyt) on kieltolistalla, voin hyvin kokeilla melkein mitä vaan muita liikkeitä - joissain ehkä jos tekee vajaammalla liikeradalla, voisin hyvinkin tehdä ongelmitta. Jopa pystypunnerruksia. Ja kuten oon jo aiemmin todennut niin kulmasoutu onnistuu, kun huolehdin siitä että liike pysähtyy siihen vaiheeseen, kun käsivarsi on kyljen vieressä. Täytyy kyllä nyt viikonloppuna testata varovasti pystäreitä, ehkä käsipainoilla (ja toki aluksi vain kevyillä sellaisilla), se voisi olla olkapääystävällisin variaatio 😊

Parin viikon päästä sitten uusintakäynnille.

Mie en ole treenikunnossa menkkojen ekoina päivinä ollenkaan. En edes laske niitä huonoiksi treenipäiviksi, kun en ihan fyysisesti ole usein kykenevä edes kävelylenkille. 😔 Eivät siis ole treenipäiviä ollenkaan. 😆 Mutta usein jo menkkojen loppupuolella alkaa hormonitasot nousta ja olo kohentua. Miulla siis 5-6päivää vuotoakin.

Tänään kävin vesijuoksemassa ja vähän jumppaamassakin. Eilen oli taas sellainen turhaakin turhempi salitreeni ilman minkäänlaista motivaatiota ja voimaa. Tulipahan kuitenkin tehtyä. 😄

@Misa koita nyt vaan malttaa sen olkapääsi kanssa. 😅

Joo siis tottakai @Pilkki24 😄 Mutta koska täyslepokaan ei vaivaa poistanut, ei ole mitään syytä jatkaa sitä. Ja fyssari sanoi että hän näkee, että voin hyvin tehdä ihan monipuolisestikin salilla, kunhan varon niitä liikkeitä missä kättä viedään taakse - se on se, mikä triggeröi mulla ongelmat 🙂 Joten nyt lähden etsimään sellaisia liikkeitä ja liikeratoja, joita pystyn tehdä, enkä enää välttele ihan kaikkea mahdollista.

Joo siis tottakai @Pilkki24 😄 Mutta koska täyslepokaan ei vaivaa poistanut, ei ole mitään syytä jatkaa sitä. Ja fyssari sanoi että hän näkee, että voin hyvin tehdä ihan monipuolisestikin salilla, kunhan varon niitä liikkeitä missä kättä viedään taakse - se on se, mikä triggeröi mulla ongelmat 🙂 Joten nyt lähden etsimään sellaisia liikkeitä ja liikeratoja, joita pystyn tehdä, enkä enää välttele ihan kaikkea mahdollista.
Hyvä, että sait apuja tuohon! Meinasin vaan, että malta sen penkin kanssa, kunnes se olkapää on parempi.🤗

On noista fyssareista vaan apua! Ainakin hyvistä sellaisista.😅 En synnytyksen jälkeen olisi varmaan vieläkään siedettävässä kunnossa ellei olisi ollut mahdollista käydä äitiysfyssarilla. Ja nyt kävin sen selkäni ja polvien takia työterveyden kautta.

Hyvä, että sait apuja tuohon! Meinasin vaan, että malta sen penkin kanssa, kunnes se olkapää on parempi.🤗

On noista fyssareista vaan apua! Ainakin hyvistä sellaisista.😅 En synnytyksen jälkeen olisi varmaan vieläkään siedettävässä kunnossa ellei olisi ollut mahdollista käydä äitiysfyssarilla. Ja nyt kävin sen selkäni ja polvien takia työterveyden kautta.
Juu 😇 On ne fyssarit tosiaan hyviä! Oon kyllä kiitollinen, että pystyy just työterveyden kautta käydä.

Jäänyt tosi vähiin viime aikoina kaikki kuntoliikunta. Kävin nyt illasta kuntoportaissa pitkästä aikaa, puolisen tuntia viihdyin. 🙂

Mie yritän puntin lisäksi kerran viikossa käydä uimahallissa ja ainakin kerran viikossa kävelyllä. Puntilla käyn 1-4kertaa viikossa. Useimmin 2-3 kertaa. Vuorotyöläisenä elämä on vähän sellaista jatkuvaa tetristä niin ei voi olla mitään tarkkaa viikkoaikataulua.

Mun pitää kans tosissaan yrittää salin lisäksi jaksaa muutakin. Motivaatiopula vaan painaa muuta liikuntaa kohtaan 😅 Pari kertaa viikossa tulee käveltyä vähän enemmän, mutta harvemmin tulee 10k askelta täyteen edes.

Mutta tuleepahan edes treenattua salilla. Ajattelen että se jo on ihan ok, samalla tulee myös tehtyä soutulaitteella ja/tai porraskoneessa, joten ihan pelkäksi punttitreeniksi ei yleensä jää 😁

Vielä liian arka tuo olkapää, että olisi viitsinyt tänään testailla mitään sitä mahdollisesti triggeröivää liikettä, joten menin turvallisen oman ohjelman mukaan nyt vielä. Lantionnosto, kulmasoutu, jalkaprässi, ojentajat ja pakarapotkut taljassa + polven ojennukset. Ihan kaikessa tällä kertaa progressiota edelliskertaan! Ja jalkaprässissä nyt pääsin vihdoin ihan uusiin sarjapainoihin! 125kg 🥳 Sain nyt aikaiseksi myös laittaa kysymystä salille, että mitä mahtaa tuon prässin kelkka painaa. Kyllähän se vähän kiinnostaa kumminkin.

Tänään tajusin mikä nyt salille lähdössä on jo pidempään tökkinyt. Se että saliosuus on vähintään sen tunnin, yleensä 70-80 min, ja kunnon lämppineen, jälkiaerobisineen ja suihkuineen koko homma vie 2h.

Jaoin liikkeet kolmeen osaan, eli 4 liikettä per treeni. Kokeilen tätä nyt tän viikon, katsotaan madaltuuko kynnys lähteä. Kukin treeni on nyt selvästi lyhyempi, ja sen ehtii tehdä myös aamulla paremmin. Vaikka vaihtuukin käyntimäärä nyt 2 -> 3 x vko.

Poistin kokonaan myös ohjelmasta toistaiseksi maven, kun viimeksi sain taas sen seurauksena ikävät hermosäryt vasempaan alaraajaan. Pitää jossain kohtaa hommata ihan joku oikea PT joka katsoisi, onko mun tekemisessä jotain oikeasti pielessä 😅 Korvasin maven nyt hackilla toistaiseksi. Muuten en vielä jaksanut vaihtaa liikkeitä.

Tänään hack, vatsalihaspenkki (pienessä alaviistossa), bulgarialaiset smithissä ja hauiskääntö taljassa. Hackissa oli selkeästi enemmän voimaa kuin viimeksi, nautin nyt tästä uuden liikkeen alun nopeasta progressiosta 😁 Saliosuus 45min ja tuntui just sopivalta.

Tuli taas romaani. 😅 Miten muiden treenit? 😊

Tänään tajusin mikä nyt salille lähdössä on jo pidempään tökkinyt. Se että saliosuus on vähintään sen tunnin, yleensä 70-80 min, ja kunnon lämppineen, jälkiaerobisineen ja suihkuineen koko homma vie 2h.

Jaoin liikkeet kolmeen osaan, eli 4 liikettä per treeni. Kokeilen tätä nyt tän viikon, katsotaan madaltuuko kynnys lähteä. Kukin treeni on nyt selvästi lyhyempi, ja sen ehtii tehdä myös aamulla paremmin. Vaikka vaihtuukin käyntimäärä nyt 2 -> 3 x vko.

Poistin kokonaan myös ohjelmasta toistaiseksi maven, kun viimeksi sain taas sen seurauksena ikävät hermosäryt vasempaan alaraajaan. Pitää jossain kohtaa hommata ihan joku oikea PT joka katsoisi, onko mun tekemisessä jotain oikeasti pielessä 😅 Korvasin maven nyt hackilla toistaiseksi. Muuten en vielä jaksanut vaihtaa liikkeitä.

Tänään hack, vatsalihaspenkki (pienessä alaviistossa), bulgarialaiset smithissä ja hauiskääntö taljassa. Hackissa oli selkeästi enemmän voimaa kuin viimeksi, nautin nyt tästä uuden liikkeen alun nopeasta progressiosta 😁 Saliosuus 45min ja tuntui just sopivalta.

Tuli taas romaani. 😅 Miten muiden treenit? 😊
Kuulostaa tosi fiksulta! Ite oon pitänyt nyrkkisääntönä itelleni, että salitreeni ei sais kestää yli tuntia (lämpät laskien). Joskus saattaa mennä yli jos tekee paljon isoja liikkeitä pitkillä palautuksilla. Mut yleensä maks. tunti, siinä ehtii tehdä liikkeitä noin 4-6. Tykkään kans paljon tehdä vuoroparina liikkeitä, niin ei tuu niin paljon istuskelua.

Minun pitäis varmaan käydä optikolla tai jotain, luulin ottaneeni 10 kg tangon (katsoin siis numeron tangon päästä…), mutta se olikin 15 kg. Manasin, että miten tuntuu 20 kg pystysoutu niin paljon pahemmalta kuin viime viikolla. Olikin 25 kg 😂

Mun treenien kesto on lämmittelyineen 40-50 minsaa 🙂 se on optimoitunu oman jaksamisfiiliksen, vaaperon päikkärien ja ennen kaikkea uhmis3-veen sietokyvyn mukaiseksi 🤣

Piti tänään tehdä ihan normisti treeni1:nen, mut RDL:n ja maven jälkeen eksyinki kokeilemaan maven ykkösmaksimeita 🤣 tai siis lähinnä ajattelin kerran kokeilla, että saanko sata kiloo nousemaan. Ensin poistin pienemmät kiekot päistä, ja ladoin suoraan ne toiset kahenkympin kiekot tangon päähän edellisten jatkoksi. Eka yritys ei noussut. Toka yritys nousi ilmaan muttei ylös. No hitto, kokeilen alempaa. Tiputin painot 90 kiloon, eli vaihdoin uloimmat 20 kg kiekot 15 kiekkoihin. Ja nousi, helponkin oloisesti. Seuraavaksi pikkukiekot lisää, 95 kiloa. Happea keuhkoihin, nosto, murahdus ja ylös. (Tässä kohtaa oivallus, "Ai niin kun se ärjähtäminenhän auttaa asiaa näissä isoissa raudoissa" 😂). Kaikkein pienimmät kiekot lisää, 97,5 kiloa. Valmistautuminen, ärjähtäen ylös! Sitten mietin, uskaltaisiko kuitenkin kokeilla uusiksi sataa, kun sitä nyt on varovaisesti lähestynyt. Pikkukiekot pois, vitoset tilalle, eli yhdessä päässä 20, 15 ja 5 kilon kiekot. Molemmissa päissä siis 40 kiloa ja tanko 20. Sata kiloa yhteensä. 3-vee taputtaa mulle kannustukseksi, jonka jälkeen laittaa kädet valmiiksi korvillensa kuulosuojaimiksi. Hapen puuskuttelut, ote kuntoon, mieli keskittyneeksi, takahampaat yhteen, ylös. Ärjähdys. Nousi. Ylhäällä seison pari sekuntia vain fiilistellen. Tunnen riemua, ällistystä, voimaa! Lasken tangon alas. Päätän treenin, tänään ei tehdä enää muita liikkeitä ☺️ Miehelle kuvaviesti treenilapusta tunnustamaan "rötös" ja poikkeaminen treenisuunnitelmista 😄 Loppuverkaksi 3-vee vei äitin hölkkäämään pihatietä eestaas 😂

1000016843.png

Täällä oli menkkayrjöilyä taas pari päivää eli meni aika maatessa paikallaan tuo menkkojen alku. Eilen sain jo syötyä, mutta tänään ihan superhuonosti voimaa treeneissä. Toki aloitin toissapäivänä letrot eli voi sekin vaikuttaa jaksamiseen. Tein sitten pitkiä sarjoja kevyemmillä painoilla. Se tuntui ihan hyvältä ja kai tästäkin treenistä jotain hyötyä oli, vaikka ei mitään onnistumisten ilotulitusta ollutkaan.

Jätin jalat huomiselle, jos olisi parempi päivä jo silloin.

@Puar vuorosarjat on kyllä ajankäytölliseltä kannalta käteviä, itse harvemmin silti jaksan tehdä niin, kun tuntuu ettei saa tehtyä täysillä jos ei anna sykkeiden laskea ihan kunnolla alas välissä. Kätevä tapa saada siirtyä vahingossa uusiin sarjapainoihin tuo, ettei katso niin tarkkaan minkä tangon valitsee 😁 (tai luulee katsovansa, muttei katsokaan)

@litranmitta ooo vau! Onnea! 🥳 Varmasti aivan mahtava tunne tuo, kun saa satasen liikkumaan! 😍 Ihana kannustava taapero mukana ollut myös 🤭

@Pilkki24 toivottavasti huominen on jo parempi ❤️

Mun treenien kesto on lämmittelyineen 40-50 minsaa 🙂 se on optimoitunu oman jaksamisfiiliksen, vaaperon päikkärien ja ennen kaikkea uhmis3-veen sietokyvyn mukaiseksi 🤣

Piti tänään tehdä ihan normisti treeni1:nen, mut RDL:n ja maven jälkeen eksyinki kokeilemaan maven ykkösmaksimeita 🤣 tai siis lähinnä ajattelin kerran kokeilla, että saanko sata kiloo nousemaan. Ensin poistin pienemmät kiekot päistä, ja ladoin suoraan ne toiset kahenkympin kiekot tangon päähän edellisten jatkoksi. Eka yritys ei noussut. Toka yritys nousi ilmaan muttei ylös. No hitto, kokeilen alempaa. Tiputin painot 90 kiloon, eli vaihdoin uloimmat 20 kg kiekot 15 kiekkoihin. Ja nousi, helponkin oloisesti. Seuraavaksi pikkukiekot lisää, 95 kiloa. Happea keuhkoihin, nosto, murahdus ja ylös. (Tässä kohtaa oivallus, "Ai niin kun se ärjähtäminenhän auttaa asiaa näissä isoissa raudoissa" 😂). Kaikkein pienimmät kiekot lisää, 97,5 kiloa. Valmistautuminen, ärjähtäen ylös! Sitten mietin, uskaltaisiko kuitenkin kokeilla uusiksi sataa, kun sitä nyt on varovaisesti lähestynyt. Pikkukiekot pois, vitoset tilalle, eli yhdessä päässä 20, 15 ja 5 kilon kiekot. Molemmissa päissä siis 40 kiloa ja tanko 20. Sata kiloa yhteensä. 3-vee taputtaa mulle kannustukseksi, jonka jälkeen laittaa kädet valmiiksi korvillensa kuulosuojaimiksi. Hapen puuskuttelut, ote kuntoon, mieli keskittyneeksi, takahampaat yhteen, ylös. Ärjähdys. Nousi. Ylhäällä seison pari sekuntia vain fiilistellen. Tunnen riemua, ällistystä, voimaa! Lasken tangon alas. Päätän treenin, tänään ei tehdä enää muita liikkeitä ☺️ Miehelle kuvaviesti treenilapusta tunnustamaan "rötös" ja poikkeaminen treenisuunnitelmista 😄 Loppuverkaksi 3-vee vei äitin hölkkäämään pihatietä eestaas 😂

View attachment 147377
Vau, onnea satasesta!
Ite oon tainnut satasen nostaa viimeksi joskus vuoden 2011 tienoilla 😅

Mun salillelähtökynnys on nykyään aika olematon kun ei ole mitään velvotteita tehdä täyttä treeniä. Tää on auttanu mua tosi paljon saamaan semmosen tavan salilla käymisestä. Eilen aamulla ajattelin että aivan turhaa säätöä mennä salille esikoisen kanssa ennen päikkyä kun treeniaikaa olis jääny semmonen 15 minuuttia. Mut menin kuitenkin, kun olin saanut lapselle läppäriin asennettua pipsa possua niin tein nopean lämmittelyn, pari lämmittelysarjaa mavea, 6x3 80kg ja päälle 10 toistoa polvennostoja tangosta roikkuen. Tulipahan tehtyä! Muuten en ois menny salille eilen ollenkaan. ☺️

Takaisin