Toukomussujen vauva-arkea

Riikka33 minä ainakin kuulin tai toisin sanoen luin jostakin netistä, että rintakumin käyttö voi aiheuttaa mm tulehduksia tai imetyksen loppumisen ennen aikojaan. Rinta ei kuulemma tyhjene kunnolla ja tasaisesti rintakumin kanssa. Ja en tosiaankaan haluaisi imetyksen tyssäävän noin naurettavan asian takia, kuin rintakumin.[8|] Täytyy tosiaan vielä neuvolasta kysellä mielipidettä vaikka meidän tätin mielestä kaikki on aina vaan "normaalia" [:D]

Pakosta joudun päivittäin ainakin muutaman kerra sitä rintakumia käyttämään koska rinnanpäät tulevat niin aroiksi että sattuu muuten liikaa. Meinasin mennä imetystukiryhmän tapaamiseen kuun lopussa, jos sieltä saisi neuvoja ja jos joku voisi katsoa ja sanoa, miten tuo imuote on pielessä kun se meinaa sattua [:-]

Tinja neiti täytti toissapäivänä 3 kuukautta, ja tänään mun sisko kävi kylässä ja oli sitä mieltä että alas on tullut hammas.
Ja siltähän se tosiaan kyllä näyttää.
Tyttö on ollut muutaman viikon tosi kiukkuinen eikä oo saanut päivällä nukuttua.
Ja kuolaamista ja nyrkin pureskelua on täälläkin ollut jo pidempään mutta en silti ajatellut että vielä hampaita tulis.
Huomenna on neuvola, jospa meidän terkka sais varmistettua onko siellä tosiaan hammas.
Vähän tuntuu hassulta, kohta aletaan maistelemaan jo kiinteitä ja hampaitakin pitää alkaa harjata [:D]
Kyllä ne siis todella tuntuu kasvavan ihan hirveän nopeasti...

Joku mulle totesi et nykyään tulee lapsille muutenkin aikaisemmin hampaita kun ennen...Tiedä sit mistä johtuu... [:)]

Milloin vois odotella et vatsa alkais toimimaan sillee kunnolla et ei enää huudettais ku ei kakka kulje?? Milloin se niinku rauhottuu? Ja tiedän, se on yksilöllistä... Mut suunnilleen joku keskiarvo! Meil toi vatsa tuo nykyään jokapäivä jonkin asteista huutoa ja kitinää[:o]..

Mulle lääkäri nimenomaan kehotti käyttämään rintakumia rintatulehduksen takia... Mistä näistä tietää, mitä/ketä uskoa. Ainakin itsellä oli paljon positiivisempi mieli imetyksen suhteen kun rintakumi helpotti edes vähän sitä järjettömän kipeestä, tulehtuneesta rinnasta imettämistä. Varmasti olis imetykset ja maidot loppuneet jo moneen kertaan meikäläiseltä ilman rintakumia... Eli kukin tyylillään. [:)]

Se on vaan NIIN ärsyttävää, että jaetaan ristiriitaista tietoa mm paikkakunnasta riippuen tai ihan vaan henkilöstä riippuen. Mitäköhän tuo meidän neukku sanoo tuosta rintakumin käytöstä [8|]

On kyllä tosi kummallista, vaikka varmasti jokainen samansorttisen koulutuksen on saanu.. olis paljo helpompaa, jos olis yhtenäiset linjat, joiden mukaan mennään ja mitä suositellaan ja mitä ei. Pitääkin omalta neuvolatädiltä kysellä kans tosta rintakumista, ihan vaan uteliaisuuden nimissä. 

Sama juttu oli ton mahan toimivuuden kanssa... Luulin että on ihan normaalia että vauva kakkaa 2-3 päivän välein mutta sitten 3kk neuvolalääkärissä se lääkäri oli tosi huolissaan neidin mahan toiminnasta (vaikka sanoin ettei se tyttöä itseä vaivaa) ja rupesi neuvomaan hierontaa ja kuumemittari-stimulointeja ja ohjeisti varmaan vartin mua miten saan mahan toimimaan paremmin. Oon sitte hieronu ja antanu vähän luumusosetta että kakka kulkis nopeammin... No eilen neuvolassa kysyin että kuinka usein kakan pitis tula että olis normaalia ni kulemma jotkui kakkaa kahen viikon väleinkii ja sekin on vielä normaalia. [8|] Ja kuulemma mitään kuumemittaristimulointeja ei enää ykyisin edes suositella. [8|]
Mut meijän oma neuvolatäti on näissä asioissa kyllä ihana... Se sanoo aina vaan että oma äiti tietää aina parhaiten itsensä ja lapsensa parhaan. [:)] Rintatulehdusasiasta kun kysyin (mulla tulehduksia takana jo tosiaan kuusi) että voisiko johtua rintakumista vaikka välillä oon kyllä imettäny ilmankin niin totesi ettei mitään tieteellistä syytä rintatulehdukselle ole koskaan voitu osoittaa (ei rintakumia, kylmyyttä tms) ja käski lopettaa itsensä syyllistämisen ja ajatella että tein mä mitä vaan tai jätin tekemättä niin ne tulehdukset tulee jos on tullakseen. Tää oli ehkä paras ja eheyttävin asia mitä mulle on kukaan koko aikana sanonu. Mä kävi jo aika syvällä masennuksissa kun mietin vaan että mitä teen väärin kun tulehdukset uusii koo ajan vaikka kaikkei yritin. Mulla meni valtaosa päivästä ja energiasta ihan vaan tissihuoltoon kun mietin millä imetän, milloin imetän, miten imetän, mitä puen päälle (pukeuduin jopa jääkaapilla käydessäni erikseen), onko pumppu koko ajan mukana jne. Tuntu että tän imettämispaineen takia en nauttinu vauva-ajasta ollenkaan niin paljon kun olisin ehkä muuten tehny. Tän takia mulla nousee niskavillat pystyyn kun joku on niin ehdoton näissä asioissa, rintakumi=paha, korvikkeet=paha, vellit=paha, täysimetys=6kk jne... Meillä imetetään kyllä edelleen (ihme kyllä) mutta mun ylituotantoa on pyritty rajoittamaan sillä, että annan päivässä vähän korviketta (n.100ml) ja iltaisin velliä (joka on superhitti pikkuneidin mielestä). Näin tyttö ei oo koko aikaa tissillä ja maidontuotanto pysyy suht aisoissa. kaks viikkoa on nyt selvitty ilman antibioottia ja varovaisen toiveekkaana oon, jos vaikka pystyisin vielä hetken imettämään. Viimeksi sairaalassa maatessani rintatulehduksen takia päätin että jos vielä kerran tissi tulehtuu niin mun imetykset loppuu siihen. Kyllä mäkin alkuun kuvittelin imettäväni pitkään mutta kaikki ei vaan aina mee niin ku suunnittelee...

Kerttuli, mä oon antanu ilmavaivoihin cuplatonia, se riittää meillä vatsan kipristelyihin. [:)] Luumusosettakin annoin muutaman teelusikallisen päivässä sen lääkärin jälkeen ja kakka rupes kyllä tulemaan päivittäin mutta mun mielestä se kakan tulo ei häiritse meijän neitiä niin paljo ku se ilma. [;)]

Tänään oli Joan tikkien poisto. Silmälääkäri sanoi että Joalla on tosi kauniit silmät eikä mitään viitteitä jälkikaihista, silmänpainetaudista tai kiinnikkeistä. Seuraava kontrolli 2kk päästä eikä enää tippoja!!! Omat mittojen mukaan tilatut piilaritkin sai VIHDOIN ja näkökin parantunut jo huomattavasti. Edellisen tutkimuksen perusteella tilattiin +30 vahvuiset, nyt tarttis enää +20 eli uudet tilauksessa.

Nukutus kesti vain vajaa 30min (viimeks lähemmäs 4h) ja nyt oli herra oma ittensä heti heräämisestä alkaen ei tullu pahoinvointia tms niinkun viimeksi. Eli meidän perheelle äärettömän hyviä uutisia <3

ansku - aika outoa lekurilta, kun vauvan vatsantoiminnasta ei tartte olla huolissaan, jos se ei vaivaa vauvaa. Kyllä meillä oli joskus 10 päivän taukoa kakkaamisessa, silloin vähän mietitytti. Mutta kyllä sen näkee ja kuulee vauvasta mikäli kakka on oikeasti hukassa. [:)]

Meil on käytössä pierutipat ja se ilma ei olekaan ongelma vaan kakka.. Kun se ei tule silloin ku Max haluais.. Luumusosetta ollaa syöty nyt päivittäin mut ei tunnu auttavan[:o].. Help me!! Noh, kaipa se siitä ajan kanssa[:)].

Ihania uutisia Mimmu86
ja Ansku81 toivottavasti sulta nyt vihdoin ja viimein loppuu noi rintatulehdukset!

Mimmu86, ihania uutisia! [:)]

On muuten nyt ihana, kun ei oo enää nii hemmetin kuuma! Tyttökin paljon tyytyväisempi.
Ja pääsee pukemaan vaatteita tytölle! [:D] on meinaan toi vaatteiden käyttö viime aikoina ollu aika vähäistä meillä päin ainaski. Nyt pitää vaihtaa päivän aikaan viis kertaa vaatteet jotta ehtii kaikkia pitämään ennenku pieneks menee[:D]
Ei meilläkään tytön massu toimi joka päivä, ehkä ennemminki joka toinen tai joka kolmas päivä. Ja sillon sitä tavaraa tulee ihan tuutin täydeltä [:D][:D] Enkä oo asiasta sen kummemmin huolestunu, kun ei asia näytä neitiä vaivaavan. Mullekin neuvolassa sanottiin, että on ihan normaalia että vauva kakkaa kerran viikossa tai kymmenen päivässä.. yksilöllistä tämäkin.

Koin pienoisen järkytyksen tässä yks päivä. Mies tuli ja kosi. En oikein osannu sanoo juuta enkä jaata, ku miettii miten meillä on tässä viime ½-1 vuoden ajan menny. Sanoin vaan että mietitääs nyt, että mää en mee ku kerran eläessäni naimisiin. Asiasta ei olla nyt puhuttu, pitäis varmaan ottaa asia esille ja keskustella nyt sit ihan perinpohjin, että mitä tehdään vai tehdäänkö vielä mitään. Nähtäväksi jää.

Taidetaan olla vähä kipeeks tulossa, mulla oli lämpöö pikkase toissapäivänä, kurkku hiton kipee, nokka vuotaa ja muutenki tosi kipee olo. Tyttökin yskiskelee ja pärskii vähän väliä. Voi ku ei hirmu kipeeks tekis, ei oo kovin kiva kipeenä olla kaksin tytön kaa [:o]

Riinu Onnea kosinnasta [:)],mutta taisi tosiaan tulla huonoon aikaan.[8|]

Ja onnea vain Mimmu86:lle hyvistä uutisista! [:)]

Kiva.. [:(]

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010081812201221_uu.shtml

Takaisin