Toukomussujen vauva-arkea

Ja meillä oli neuvolan täti melko tiukkana sen suhteen että kiinteitä aletaan edes maistella vasta 4 kk iässä.
Ja allergialääkäri taas sanoi että 3-4 kk kannattaa aloittaa perunalla pikkuhiljaa, tytöllä on kakka ihan vettä joten peruna voi vähän kiinteyttää sitä.
Mulla nyt ei ole kiirekään sen asian kanssa, kun allergiaepäilyjä on niin katsotaan nyt ensin niin pitkälle kun pystyy että mikä aiheuttaa oireita, ja vasta sen jälkeen otetaan kiinteät kuvioihin.
Mutta joka tapauksessa lääkäri oli sitä mieltä ettei kiinteiden aloitusta meidän tapauksessa kannata ainakaan lykätä pidemmälle kun se 4 kk.
Varmasti neuvolan kantaan vaikuttaa sekin syökö vauva rintamaitoa vai korviketta, ja yksilöllisiä erojakin on.
Me varmaan kysytään aika tarkkaan lääkäriltä millä kannattaa aloittaa (mahdollisimman vähän allergisoivat) ja otetaan viikon tai kahden välein uusi ruoka kuvioihin että nähdään tuleeko oireita.
Samaa kaavaa ne kai suosittelee kaikille kun kiinteät aloittaa, suurimmalla osalla kun allergiaoireet tulee vasta kiinteitä syödessä.

Meillä kanssa neuvolassa sanottiin ettei mitään asiaa antaa soseita tai vellejä ennen 4kk... Mutta sillä nyt onkin ihan ihme jyrkkä kanta vähän joka asiassa... [&:]
Olen ajatellut että imetyksellä mennään vielä tämä kuukausi loppuun ja sitten syyskuun alusta kun Eemeli on sen 4kk niin aletaan maistelemaan tahti pari teelusikkaa per päivä, yksi uusi maku per viikko.

Meillä on tarkoitus täysimettää se suositeltu 6kk. Sitten aletaan ihmetellä muita juttuja. Siis jos ei nyt mitään ihmeellistä satu tuon oman maidon riittävyyden suhteen tai tytön kasvun kanssa. Mitä en ainakaan usko mutta koputetaan puuta.
Neukkutäti oli kyllä sitä mieltä että "se nyt muuttuu koko ajan" ja "nyt pitäisi 4kk iästä alkaa maistelemaan soseita". Juu, kaikkialta muualta kuullut 6kk ja tämä oli ainut 4kk kannattaja, elikkäs sanokoot neukku mitä vaan, meillä täysimetetään 6kk Tapellaan siitä sitten neukun kanssa, jos tarvitsee [:D]

Noistahan aina on ollut "vääntöä", että mikä olis paras ikä aloittaa kiinteät... ennen meinattiin, että mitä myöhemmin, niin se ehkäsis ruoka-aineallergioita. Tämän hetkisissä suosituksissa meinatataan, että se lisää allergioita, kun odotellaan sinne 6 kk asti. Ja sitten yks syy on se, että lusikalla syömisen oppiminen on helpointa alle 6kk. Sitten syy miksi ei suositella kiinteitä alle 4kk on se, ettei imetys sen takia hyytyisi.

Mutta kannattaa mennä omien fiilisten ja sen mukaan mikä omalle perheelle passaa... minkään asian takia ei kuitenkaan kannata olla kauhean ehdoton, sillä se lisää vaan omiakin paineita. [:)]

Piti vielä sen verran sanoa, että neuvolassa kannattaa tehdä oma kanta selväksi, jos siellä alkavat liikaa tunkea nenäänsä ja suosituksiaan teidän  "omalle reviirille". Kuitenkin on jokaisen oma asia koska aloittaa minkäkin ja koska lopettaa minkäkin, neuvolan tehtävä on antaa vinkkejä ja tukea niissä päätöksissä mitä vanhemmat tekee.

no luulis että tommosesta asiasta ei tarvii alkaa tappelemaan, imettäähän ne jotkut vuoden ikäänkin.

Jep, ja sinänsäkin hassua kun mulle sanottiin kans aika ehdottomasti ettei kiinteitä ennen 4kk vaikka en imetä...mikä lie sit siihen syynä jos suurin syy on tuo ettei imetys häiriinny [8|]

No...kattellaan [:)] Voipi olla et kun toi 3kk tulee täyteen niin aletaan pikkuhiljaa kokeilemaan...ehkä.

Niin kai se 4 kk iässä aloittaminen tarkoittaa ihan sitä maistelemaan aloittamista, eli muutama teelusikallinen päivässä.
Eli silti täysimetetään vaikka soseita maistellaankin.
6 kk iästä olis kai tarkoitus jo antaa soseita joka aterialla (pieniä määriä edelleen).
Ja silti suositus on että soseiden lisäksi imetetään sinne vuoden ikään asti.
Ja tosiaan meidänkin allergialääkäri sanoi että ennen suositeltiin myöhäistämään kiinteiden aloitusta kun luultiin että se ehkäisee allergioita, mutta nykytiedon mukaan asia on päinvastoin eli juuri sen takia maistelu kannattaa aloittaa -ei tietenkään syöttämällä syötetä soseita mutta pikkuhiljaa totutetaan vauvaa lusikalla syömiseen ja uusiin makuihin sekä erilaiseen koostumukseen.
Eli siis mitä myöhäisempi aloittaminen, sitä herkemmin vauva altistuu ruoka-aine allergioille.

Riippuuhan se aloittaminen paljon vauvastakin, toiset ei vaan yksinkertaisesti pärjää pelkällä maidolla kun hädin tuskin 3 kk ikään asti ja kannattaahan sitä lisäruokaa siinä vaiheessa antaa jos vauva alkaa olla jatkuvasti nälkäinen.
Vellejä ei nykyisin kuulema suositella enää ollenkaan, syytä en tiedä mutta yksi ystävä sanoi että ne on turhia kun eivät täytä sen enempää kun maitokaan.

Neuvolan puheista oon itsekin ajatellut ottaa itselle sopivat käyttöön ja laittaa loput toisesta korvasta ulos.
Kai niiden täytyy sanoa se 4 kk kiinteiden aloittamis ajaksi kun se EU:n suositus on, mutta ei niitä vauvojakaan voi kaikkia samaan nippuun laittaa, mieluummin uhmaisin neuvolan suosituksia kun pitäisin vauvaa nälässä [:D]

Sormiruokailua harrastavathan aloittaa kiinteiden maistelun vasta kun vauva alkaa osoittaa kiinnostusta ruokaa kohtaan, eli jokainen tekee niinkuin itsestä parhaalta tuntuu [:)]

Meillä ollut varsin "vaativa" poika tänään. Missään muualla ei oo ollu hyvä kun sylissä...Alkaa mamma olla vähän puhki [&o]

Mä en ole viel edes ajatellut et milloin alan kokeilemaan kiinteitä Nellin kanssa. Nyt ikää 2,5kk joten täysimetyksellä edelleen.

Mun kynnet tuntuvat vahvistuneen vaan, yleensä halkeilee kun vähänkin pitkät... Hiuksia on muutenkin paljon joten en osaa sanoa lähteekö niitä vai ei, kun ihan normaalistikin lähtee jonkin verran [:)]

Viime yönä vedettiin taas sellaiset unet et hoh hoijaa. Meni siinä 12 aikaan nukkumaan ja heräs syömään vasta klo 9 ja jatkoi vielä unia sinne puolille päivin jolloin imetin toisen kerran ja sit Nelli nous sängystä [:D]

Nyt päiväs aikaan tissillä n. kahden tunnin välein

Rauha: Nelli taitaa tankata päivät ja pärjää sitte yön vallan mainiosti :).

Mulla kans kynnet kyllä loistavassa kunnossa, mut tukka on mitä on. Minkäs teet. Tiedossahan tää oli..

Meillä tytöstä on tainnu tulla ihan kunnon äitin-tyttö.. aiemmin on viihtynyt muiden (kuten mummin, ukin, tätin, setän, isin jne.) kanssa ihan hyvin, mut ei vaan enää. Ei siinä mitään jos oon samassa tilassa tytön kans, jotta hän kuulee/näkee mut, mutta heti kun meen vaikka ulos, niin alkaa hirmu huuto, eikä huudosta tuu loppua ennen ku pääsee mun syliin. Ja se huuto ei oo mitään pikku-kitinää, vaan ihan naama-punasena, kurkku-suorana huutoo.. samaa on havaittavissa autolla matkustaessa. Yleensä minä istun tytön kans takapenkillä, ja isi ajaa.. tänään sit minä ajoin, ja isi oli tytön kaa takana. Hirveetä huutoo, vaikka mun äänen kuulee. Ja se huuto on ihan järkyttävää, hyvä että henkee ehtii vetää välissä.. Liekkö joku vaihe vaan sitte?

Mä en tiedä mikä Joalla on tänään ollu...kitissy pitkälti koko päivän ja syli ollu tosiaan se ainoo paikka mis on viihtyny ja sillonkii pitänyt viihdyttää. Aiemmin herra viihtyny esim lattialla puolki tuntia itsekseen ihan iloisena...Vähän helpotti kun isi tuli kotiin mut edelleen...

Joko on nyt sit hampaita JO tulossa kun kuolaa ihan mahdottomasti ja on jatkuvasti joko nyrkki suussa tai sit söis/leikkis tuttipullon kanssa...tai sit silmissä on jotain [&o] kun niitäki jonku verran hieroskellu tänään...

Täällä kans kuolaa valuu ihan jatkuvasti, ja nyrkki ihan koko ajan suussa. Tuskin nyt vielä hampaita tulee.. vai voiko?

veljen tytöllä tuli hampaat 2,5kk iässä, mut jostain luin et kuolaaminen saattaa alkaa jo kaksikin kuukautta ennen ensimmäisen hampaan puhkeamista.. en tosin tiiä onks tuo faktaa... meilläkin kuola lentää varsinkin nyrkkiä syödessä!

Mulla tuli kuulemma hampaat 3 kk iässä joten toivon todellakin ettei ole äitiinsä tullut. Kuolataan kyl kovasti mut toivottavasti pelkkä kuolailu jatkuu vielä usean kk ajan...[:D]

Meillä Nelli vierasti mun äitiä yks päivä viime viikolla. Torstai aamuna joo. Aina kun äiti yritti jutella jotain niin alkoi kamala huuto. Samoin sunnuntaina synttäreillä yx täti tuli heti hakee Nellin syliin niin Nelli sai kamalan itkukohtauksen eikä siihen oikein auttanut kuin äitin tissi suuhun vaan [:)]

Mut siis jotain merkkejä havaittavissa vierastamisessa.
Tosin tänään mun serkun luona kyl jokelteli ja hymyili kovasti mun serkulle...

Täälläkin kuolaillaan kovasti ja nyrkit suussa melkein aina kun ei oo tissiä [:D]

Hikoillaanko teillä kun ollaan tissillä syömässä?

Herranjestas, mikä raivokohtaus [&:]
Söi muistaakseni joskus ennen kahdeksaa. Tunti siitä yritin tarjota maitoa, ei kelvannut, kitinä ja itku alkoi. Okei, laitoin lattialle, että teen ruuan siinä välillä ja Milja olikin ihan tyytyväisenä jumppalelun alla ja katseli telkkua samalla. Taas yritin tarjota maitoa, joskus yhdeksän aikoihin ehkä. Sama juttu, huuto ja potkiminen alkoi. Odoteltiin ehkä vartti ja taas yritin. Ja, sama juttu taas mutta nyt siitä ei meinannut enää tulla loppua.

Sen verran tähän väliin, että en minä väkisin, mutta kun semmoiset oli tytöllä eleet, että maitoa se haluaisi, mutta kun meillä on vieroitettu rintakumista kohta viikon verran ja nyt olen pari viime päivää käyttänyt sitä vain öisin (itselle helpompaa) niin aamulla onkin nyt noin hankalaa. Eilen oli vastaava kohtaus, mutta ei mennyt noin pahaksi [:o]

Nojoo, itku-potku-huitomis-raivari oli ihan silmitön. Mikään ei auttanut, hetken auttoi, kun nostin mahalleen syliin mutta siinäkin alkoi itkettää. Neiti itki ja huusi niin, ettei kuullut eikä nähnyt yhtään mitään ja alkoi huutaa jo ilman ääntäkin kun kiukku oli niin hirveää [:(] Sitkeästi kuitenkin tarjosin tisua Miljalle ja se raapi ihan hulluna ja potki kuin mielenköyhä... Mutta sitten yhtäkkiä puoli 10 aikoihin se alkoi imeä ja rauhoittui saman tien - niiskutellen hieman. Muutaman kerran päästi vielä irti ja taas meinas harmittaa mutta kun imas saman tien uudestaan niin rauhoittui. Siihen se sitten nukahti about 4minuuttia imettyään. Ihan hikinen ja väsynyt tuommoisesta raivarista. Niin se nukahti muuten eilen aamullakin samassa tilanteessa. [8|] Että tämmöstä...

Oli muuten ihan varmana viimeinen yö, kun käytettiin rintakumia. Päivät menee ihan hyvin ilman, vähän Milja puljaa enemmän kuin kumin kanssa mutta muuten ei tule tuommoisia raivareita. Ei mulle nyt muutakaan tule mieleen, mistä tuo olisi johtunut [8|] No, nyt se nukkuu, on nukkunut kohta 20min.

Inxu, täällä joo monesti on otsa hiessä ja pään alla märkä läntti, kun ollaan tissitelty.

Niin juu, neiti kääntyi tänään selältä massulleen [:)] Tosin jäi toinen käsi vähä nahistuksiin alle, mutta massullaan se köllötteli. Hetken maltto käsi-nahistuksissa siinä olla, kunnes meni hermo. Ja nyt kun laittaa lattialle selälteen, niin huomaa että neiti on oivaltanu tän kääntymishomman, kun kampee ihan koko ajan sitte masulleen [:D]
Ja sain ikuistettua tän hetken videollekin! [:)]

Hieno juttu RiinuLiinu!

Täällä kans menneellä viikolla pariin otteeseen käännytty selältä massulleen ja jatkuvasti ois herra kampeemassa Yritystä ei siis puutu mut vähän on vielä hakusessa. [:)]

Nyt on varmaan sit käyny joku vahinko kun herra nukkuu kolmatta tuntia jo päikkäreitä putkeen...Sitä on ite ulapalla kun ei oikein osaa nyt tehdä mitään [:D]

Takaisin