Toukomussujen vauva-arkea

Lyydia - kannattaa kokeilla kaalinlehtiä tulehdukseen... Eli rikkoo lehden pinnan vaikka haarukalla tökkimällä ja sitten liivin sisälle. Tietty eka huuhtelee ne lehdet. [:)]

Aika monesti on sanottu tuo, että vartissa vauva saa mahansa täyteen, mutta en uskoisi sitä ihan sinisilmäisesti... ei se jokaisen kohdalla niin ole. Itse imettäisin 20-30min.(välillä pidempiäkin aikoja, jos rinnat ei kipeydy) ja sitten jos tarvii, niin hieman korviketta lisäksi. Korvikkeen määrää ei kannata lisätä ja lisätä, koska siinä vaiheessa tapahtuu se, että oma maidontulo vähenee. Eli yrittää pysyä korvikkeen kanssa suunnilleen samoissa määrissä ja lisää imetyskertoja. Ja lopettaa stressaamisen.. se on varma tapa saada imetys epäonnistumaan. [&:]

miiuhoolle sellaiset terkut, että alapää voi näyttää vielä pitkään karsealta, mutta siitä se pikkuhiljaa paranee. Ei sinne kannata usein kurkkia, koska siitä tulee vaan paha mieli.

Mulla oli ekan jälkeen alapää riekaileina ja ajattelin, että ei se koskaan palaudu... Eihän se entiselleen palaudukaan, mutta hyvä siitä tulee. Tokan ja kolmannen synnytyksen jälkeen ei ollut mitään ihmeellistä. Paikat oli hyvässä kunnossa. [:)]

Kamalan vaikea yö takana. Sai tyttöö nukuttaa ainakii 4-5h ja sit nukahti rinnan päälle tonne sänkyyn,ja 2 heräsin,että isukinkin pitäis mahtua nukkumaan. Nukuttiin sitten kaikki kolme sängyssä. Aamu 7 ylös ja kauhee miten mua väsytti ja tyttö oli levoton.
On niin kipee olokii,- päätä särkee,palelee ja väsyttää...heikottaa..huuh.
Kyllä tää arki poikkeaa todella siihen mihin olin tottunut! Kaipa tää tästä [:)]

Tiiaa: kuulostaa meijän yöltä pari yötä sitten. mä tuun aina sohvalle nukkumaan jos vaikuttaa huonolta, kun meillä toi pienempi koira tulee välillä sänkyyn niin turvallisempi jättää ne makkariin ja ite tuun sohvalle, kun saan tässä nukuttua kuitenkin hyvin sitten kun vauva nukahtaa. Viime yö meni meillä tosi hyvin, varmaan ens yö onkin sit huono kun nukkuu nytkin niin kiltisti :)

Kävin vanhemmilla vaa'alla, nyt on onneks alkanu painonpudotus hidastumaan -2kg eli nyt ennen raskautta -10kg [:)] Ei varmaan jää mitään pudotettavaa kun imetyksen lopettaa, pitää vaan sitten pitää se paino [:D] Veli sano että näytän ihan oudolta, kun oon laihtunu [:D]

Meillä oli eilen ristiäset ja neiti sai nimekseen Inka Eveliina <3

Saatiin kunnon naurut kun neiti ei koko aikana ollut kun kerran hereillä ja sillonkin vaan nälän takia, mutta kun vieraat oli lähtenyt niin silmät aukes heti ja alko kova jutustelu ja hymyiltiin kokoajan :D
Eikä muuten ollut eka kerta et nukkuu kokoajan jos on porukkaa ja kun kaikki lähtee niin herää heti..

Tos yks päivä jätin vauvan keittiöön nukkumaan ja menin imuroimaan muuta kämppää. Aina kun se herää, niin rupee huutamaan (tavan vuoksi?) ja ajattelin että jos oon nopee, ni ehdi herätä. Imuroin ja kuulin huutoo ja näin et kädet heilu. Jatkoin imurointia ja huuto loppu. Imuroin keittiönkin ja vauva vaan katteli ympärilleen tyytyväisenä. Eipä imurin ääni sitä hirveesti pelottanu. Kuuleekohan vauvat kaikki äänet?  

Starletti mulla kaveri huudatti aikanaan esikoisensa kanssa imuria koko yön kun poika ei muuten suostunut nukahtamaan. Samoin joskus poika tyytyi vaan sitterissä pesevän pesukonene vieressä.. Eli kai noissa on samaa taikaa kun auton hurinassa ja tärinässä. Ja sille oli neuvolan täti sanonut, että jollain on kikkana sähköhammasharja sängyssä... Keinoja on näköjään monia! [:D]

Himpula nätti nimi tytöllä!

Riikka pitää hakea kaalia! Kuume on jo helpottanut, mutta rinta punottaa edelleen.. [:(]

Mä en tiiä pitäiskö neitiä käyttää lekurissa vai onko toi vana perustyytymätön luonne.. se nukkahtaa vihdoin aina vasta joskus 03 suurinpiirtein, nukkuu kyllä sit 4-5h, syödään ym tunnin parin verran ja vetää toiset unet, n.3h päälle. Muuten on nyt lähiaikoina vaan kitissyt ja huutanut koko päivän. Aina sille kyllä joku rauhottelu auttaa, mutta miten noin pieni voi jaksaa muka jos ei päivisin kunnolla nuku kun kiitounia olkapäällä kun röyhtäyttää(herää heti kun laskee)??! Vai huutaako se vaan mahaansa.. Sitäkin kyllä varmasti. Mutta voisko sillä olla joku allergia, vai onko meillä vaan anopin sanoin, vaativa vauva...
Pitää kokeilla Cuplatonin sijaan Disflatyliä hetki, jos ne auttais masuun paremmin..

Kaunis nimi Himpula! Meillä olisi ristiäiset tiedossa ensi sunnuntaina [:)]

Hyvä että menee parempaan suuntaan Lyydia, mulla oli tosiaan pari viikkoa sitten punanen kipeä patti rinnassa ja lämpöäkin oli mut se oli sitten onneksi vain tulehtunut ihohuokonen. Punoittaako sulla koko rinta vai onko selkeästi jotain kohtia?

Miten muuten teidän hiukset on reagoineet synnytyksen jälkeen? Jotain muutoksia? Muistan vaan et jossain ketjussa varoiteltiin et hiukset saattaa kärsiä...mulla kävi meinaan ihan päinvastoin! Oon ollu ihan ihmeissäni näiden kanssa [:D] Mulla on aina ollu tosi rasvoittuvat hiukset, joka aamu saanu pestä jos haluu et ne on iltapäivällä vielä edustuskelpoiset. Nyt ei rasvoitu ollenkaan. Vastapestyn näköiset vaikka menis märilläkin hiuksilla nukkumaan. En valita, kivaa vaihtelua. Kai se kroppa vähän tuoretta äitiä ajattelee kun ei välttämättä aina pääse sinne suihkuun ennenku sit kun mies kotiutuu [:D]

Ja edit, jos Lyydia huolestuttaa ja mietityttää niin itse ainakin kävisin lääkäriä konsultoimassa. Ei näiden meidän pienokaisten kanssa ole turhia käyntejä tai tyhmiä kysymyksiä. Sillä saa ainakin varmuuden eikä tarvitse itsekseen miettiä [:)]

Mimmu pitää ehkä varata aika.. Mulla ei ole koko rinta kipeä, vaan osa, ja siltä alueelta punottaa. Mutta mulla ei kyllä ihan vaan lämpöä ollut, vaan nosti yli 39 kuumeen.
Mä olen nyt koittanut hieroa tota, pumpata, imettää(kärsin muuten ihan yhtä hyvin ku ennenkin.. [:-]) mutta ei toi vaan lähde pois. [&o] Toivottavasti ei tuu sitä hiton mätäpaisetta mikä pitää sit ihan leikata..
Pitää tosiaan hakea vielä sitä kaalia.

Äiti tuli täks päiväks avuks kun eilen oli vielä se 39 kuumetta ja mies on päivän töissä. No, mulla ei nyt taida enää kuumetta olla ja neiti on sit nukkunu vaan kokoajan.. Huuto alkaa varmaan heti ku äiti lähtee ja mies tulee töistä...

Mimmu86: Hius reagoi aina viiveellä (n.3kk jälkikäteen),Raskauden aikana hius ei putoa normaalisti, mutta sitten synnytyksen jälkeen se putoilu suurimmalla osalla alkaa.Onnekas olet jos kuulut tuohon vähemmistöön eikä syksyyn mennessä tukkaa lähde. Suosittelisin kuitenkin ennalta ehkäisemään ettei sitten ihmetytä jos alkaa hiuspohjasta erottumaan lyhyempää vauvahiusta. Olen vain työssäni nähnyt kaikenlaista ja harmittanut kun asiakas olisi voinut estää hiustenlähdön. Jokainen toki tekee niin kuin itse kokee parhaaksi [:)] HIuksen normalisoitumiseen kun sitten menee useampi vuosi... Nuo seerumit siis hidastavat hiusten lähtöä, jotta uusi hius ehtii kehittymään karvatupessa. Vielä ei ole keksitty ainetta mikä lopettaisi hiusten lähdön kokonaan.

Ja juu, raskaus kuivattaa monilla hiuspohjaa, joten älkää ihmetelkö jos alkaa kutisemaan, sitten vain kosteuttavia hoitoaineita ja naamioita käyttämään (ei saunaan hoitoaineiden kanssa!!!!) Välttäkää kuitenkin raapimasta hiuspohjaa, ettei mene bakteereja. Ihan vain vinkkinä [;)]

Meidän kiukku-iita on mahdoton.. [:D]
Se on viimesen viikon kiukutellu koko päivän eikä oikein nukkunut.. Nyt meidän äiti on ollu tän päivän apuna ku mies on töissä ja mulla oli eilenkin yli 39 kuumetta ja taju meinas lähteä. Pikku-akka veti 03-8 unta, syötiin ym, uudelleen unta 9.30-13.30.. Nyt sit syötiin taas tunnin verran ja neiti tossa köllöttelee tyytyväisenä ja hymyili äsken mulle.. [:D] <3 Se on aina niin kiltti kun mun äiti on täällä.. [:D][:D]
Voi sit kiukkuilla ja huutaa äitille ja isille illalla sekä yöllä.

Edit: Tulihan sitä ääntä sieltä ku pääs sanomaan.. [:D] Näkipähän mummukin, et vaunuissa ei muuten ootella ennen lähtöä, vaan lähdön pitää tapahtua HETI! [:D]

Inxu Ei kyl yhtään tiiä millain yö edessä! Viime yönä sain tytön nukutettua syliin 12 ja miehelle huutelin että voi tulla nukkumaan sänkyyn,kun hän odotteli olohuoneessa,että tyttö nukahtaa,mutta sanoi,että jos nostan tytsyn sänkyyn hän herää,joten mies meni nukkuu olohuoneeseen :( ,-ja tyttö nukkui sängyssä mun kanssani. Pienet päikkärit kerkes omassa sängyssään nukkua,ennen kun alkoi nälättää ja vääntää kakkaa!

Mua nauratti,kun käytiin kärryttelees tytön kanssa ja sitten sen mun kaverin kanssa,joka oottaa veljenni vauvaa ja hänel on jo ennestää 1.v tyttö niin kun tultiin kotiin ja vaihoin vaipan,ei siellä ollut kun pissat,mutta vähän ajan päästä alko pusertaa naama punaseen,niin hirveet porkkanaraasteen näköset kakat siellä ja vaihoin vaipan,ja syötin..no sitten kakkas lisää puhtaaseen vaippaan,no vaihoin uudestaan vaipan niin en kerenny laittaa uutta vaippaa,kun tyttö rupes pusaa kakkaa siihen hoitopöydälle! [:D][:D] "Hyhhyh,senkin sottapytty. Kakkailet vaan siinä äitin silmän alla! [:D]" tokasin typykälle!

Painosta sen verran...mä olen tullut takaisin lähtöpainooni,57kg. Ellen paina nyt vähemmänkin,kun ei oikee välillä kerkee syömään ja toi mahalörppö alkaa hälvetä tosta kanssa pikkuhiljaa jo. Arvet vaan "Kaunistaa" tota vatsaani tossa..[8|]

Himpula Nätti nimi tein tytöllä! Minun toinen nimi on myös Eveliina ja se tulee mein tytöllekin! :) Oiva valinta.

Mulla oli eileen kuumetta..niinkun tännekin kirjotin,että kipee olo. Kuumetta oli se 37,6,mutta illemmalla 38,1. Tänään ei ole sitten kuumetta ollutkaan. Liekö hormoonit vaan aiheuttanut? [8|] Tissit on kyllä kipeet..ei mitenkää järjettömät,mutta vastahan tässä on päälle viikko vauvan kanssa elelty,niin en oo oottanut,että tissit olis tottun imetyksee vielä.

Lyydia~ Meillä tyttö herää vaan,jos laskee omaan sänkyynsä. :s Tossa sohvalla se nukkuu nytkin kun nukahti sylkkyyn. Silloin ei herää laskiessa,kun on nukkunut olalla muutaman tunnin ja on päässyt umpiuneen,mutta kyllä saa kieli keskellä suuta laskee se nukkumaan omaan sänkyyn ja ylipäänsä muuallekin.

Meillä on sellainen sikeä nukkuja, joka ei havahdu ääniin, nosteluun tai pukemiseen/ riisumiseen juurikaan ikinä [:D] (sori nyt vaan kaikki, joiden vauvat ei "toimi" näin) päinvastoin saa nähdä oikein vaivaa että saa tuon heräteltyä syömään, ellei sitten riisu poikaa vähän tai vaihda vaippaa johon kyllä herää kun tulee kylmä [:D]

Tänään oltiin neuvolassa painokontrollissa ja 50g oli paino noussut nyt viikonlopun aikana!! Äiti oli kovasti onnellinen ja helpottunut [:D] [:D] [:D] [:D] öisin en oo edelleenkään kyllä poikaa herätellyt syömään, kun on niin sääli rikkoa toisen omaa päivärytmiä (ja kiitollisena otan kyllä vastaan ne 8h yöunetkin!!) päivisin oon nyt sitten tunkenut pojalle tissiä ja pulloa suuhun niin että napa ruskaa [:D] ja hyvin tuloksin näköjään! Parin viikon päästä on vielä yksi ylimääräinen painokontrolli, sitten varmaan palaillaan normaaliin neuvolarytmiin [:)]

Tiiaa, me siirretään Joa omaan sänkyyn aina just ennenkun ehtii simahtaa kunnolla. Sylissä köllii ja rauhottuu siihen asti että alkaa pilkkiä ja sit omaan sänkyyn. Näin sit ei säikähdä kun herää kun ei olekaan samassa paikassa kun nukahtaessa. Aina ei tietty mene ihan mallikkaasti, mut jos näyttää et heräilee niin ensin kokeilen silitellä tai pitää kättä kevyesti siinä poitsun päällä ja jos ei vieläkään rauhotu niin sit otetaan homma alusta, poitsu syliin ja uus yritys kun uni on taas tuloillaan. Meillä on päikkäreiden kans enemmän ongelmia kun Joa tykkää päivät pitkät lutkuttaa tuota tuttia...iltasin ei sit kelpaa, tankkaa vissiin itsensä iltasin niin täyteen ettei enää kiinnosta mitään lutkutella [:D][:D]

Meillä isäntä on välillä "huijannut" Nelliä sillä et ottaa peiton sängystä ja käärii neidin siihen. Ja sit kun on sopivasti nukahtanut syliin peiton sisään niin nostaa sit peiton kans sänkyyn. Monesti kun sänky on sit kuitenkin semmoinen viileä niin vauva voi tosiaan herätä siihen. Näin peitolla huijaamalla saadaan laitettua sänkyyn ja neiti pysyy lämpöisenä. Tätä kikkaa käytetään silloin tällöin. Jostain luin et vauva pitäisi laittaa sänkyyn hereillä ollessaan jotta oppisi nukahtamaan omaan sänkyyn. 

Nopeesti vaan, mä luulen et neitiä huudattaa kyllä joko Relat tai Jekovitit.. Itkuisuus alkaa aina vähän aikaa tippojen jälkeen. Ja sit se nukahtaa aina hetkeks päivisin, mut herää vähän ajan päästä mahanpuruihin. Luulin ottaneeni "varmoja" mahan suhteen noi Jekovitit kun on vesipohjasia, mut luin et nekin voi aiheuttaa jollekin mahakipuja. Reloja on annettu kauemmin, mutten nyt yhtään varma ajaltaan kumpi noista ois todennäkösempi aiheuttaja. Antamisen ajankohtaa en uskalla muuttaa myöhemmäks kun sit huudettas koko yö, ja Relojakaan en uskaltais olla muutamaa kokeilupäivää antamatta kun mulla on se antibioottikuuri taas.. [&:]
Pitäiskö mun kokeilla pari päivää olla antamatta noita Jekovittejä? Vai Reloja? Vai ihan hakea Niitä Gefilus+D-tippoja ja kokeilla niitä?
Kaveri kyllä sano, et sillä on molemmat muksut huutanu kaikista D-tipoista. Ei sekään nyt kyllä hääviä oo et "väkisin" työnnettävä muksulle sellasta suuhun mikä saa sitä sattumaan!! [:(]

Mä mietin ihan samaa sillon kun alotin noi D-tipat! Poitsu kun huusi niiden antamisen jälkeen ja näki että vatsaan sattu. Siksi annoin tosiaan vaan yhden tipan päivässä viikon verran ja nyt pari päivää on menny 2 tippaa eikä enää juuri vaikuta. 3 tippaa sitten ensi viikolla.

Mimmu huutiko se sit kauan? Siis et oisko se niinku meillä että jos annan tipat 11-01 ni kitinä ja huuto kestää sen 12h..
Voikohan se vaikuttaa noin kauan...

Mä päätin noudattaa kans tota Mimmu86n aikataulua. Eli yx tippa ainoastaan usean päivän ajan... ja sit 2 tippaa muutamana päivänä jne...

meillä ainakin nuo jekovitat lisänny maha-itkuja, niitä syvältä sydämmestä raapivia maha-itkuja [:(][:(] meillä neuvolan täti sano että pari päivää ois hyvä nostoväli, mutta annoin viikon yhtä tippaa ja tänää annoin kaksi tippaa, ja tuntuu että tänään taas itketty enemmän kun yhden tipan kanssa [&:] inhottaa antaa noita tippoja kun sitten toinen saa kärsiä [&o]

Mä annan d-vitamiinit heti aamulla ekan syötön yhteydessä, vähän aikaa syömisen jälkeen Luukas kitisee mahaansa, mutta ei kovasti. Kitinä kestää ehkä noin ½h ja sit rauhottuu ja yleensä nukahtaa pikaisille torkuille [:)]

Meillä poika torkahtaa syliin vikan syötön jälkeen illalla, mutta havahtuu kun lasken omaan sänkyyn. Luukas jää sinne kuitenkin ihan hiljaa ja rauhallisena ilman tuttia. Meillä kun on kamera itkuhälärissä niin oon sit kattellu puolikin tuntia sen jälkeen kun oon pojan sänkyyn vienyt, että siellä hän kaikessa hiljaisuudessa killittelee silmät auki ihan rauhallisena [:D] mitä lie miettii syntyjä syviä! Jossain vaiheessa sinne sitten itsekseen nukahtaa ja herää tosiaan vastaa aamu6-7 seuraavan kerran [:)]

Takaisin