Toukomussujen vauva-arkea

Riinu, joo, se pääkipu saattas johtuu vauvan kanniskelusta ja sit jatkuvista yöheräämisistä, nestehukasta yms. Moon kipee joka päivä, tosin tänään ei oo ollu mitään, kun viime yönä sain nukuttuu 5 h ku mies valvo vauvan kans puoleen yöhön.

Sellasen oon kuullu, että jos "remontin / talon rakennuksen ja vauvan saattamisen kouluikään asti" jälkeen vielä ollaan onnellisesti yhdessä, niin parisuhde tulee luultavasti kestämään kauan. Noihin kun moni suhde kaatuu.

Mä sain meijän pirkon eileen nukkumaan puol 10,OMAAN SÄNKYYN. Ja sitten se siitä nukkui puol 1,söi ja nukutin vissii vähä päälle 2h ja olin nukahtanu itekkii,sit kun havahuin,laitoin tytön sänkyyn ja siinä se nukkui taas tunnin ja sitten oltiinki hereillä,semmosii tunnin pätkii,kunnes noustiin lopulta puol 9. Mutta OMAAN sänkyyn..huh. Se on niin se,että kun en meinaa ikinä saada sitä sinne,kun aina herää...toivottavasti ensyönä olis sama :)

starletti, oon kuullu samaa. Saas nähdä nyt mihin päädytään, suunniteltiin että tontti ostetaan nyt, taloa alettas rakentelee ens keväänä. Onhan se aikamoinen koettelemus parisuhteelle, mut jos ei yritä ei voi onnistua.. [:)]

RiinuLiinu, oih, mekin niin haaveillaan siitä omakotialosta! Toivottavasti saatte kaiken sujumaan! [:)] Meilläkin olis ollu tarjolla tontti mun kotipaikkakunnalta keväällä muttei uskallettu ostaa kun miehen töistä ei ollu mitään takeita vielä siinä vaiheessa. Mut ehkä vielä jonain päivänä [:)]

Hienoa Babaytoy! Oli varmasti hyvä tunne kun nukahti sinne omaan sänkyyn [:)] Peukut pystyssä et ens yö menee yhtä mukavasti!

Voi tuska ja ahdistus..Meillä Inka on kolmatta päivää räkätaudissa :( Inhottavaa kun toinen on ihan tukossa eikä mikään tunnu auttavan. Oon hakenut apteekista niistäjän ja suolatippoja, mut ei nekään auta kun max tunniks..
Alkaa väsy painaan vähän meitä kaikkia jo. Ja kun en uskalla nukkua pitkiä pätkiä vaikka neiti nukkuiskin kun on niin tukossa et vähän väliä tarkistan hengitystä :(

Himpula

Meillä Nelli on kans pikkuisen flunssassa kuten äitinsä. Itseltä toi niistäminen sentään sujuu. Meillä tänään ostoslistalla niistäjä, vielä ei olla tarvittu mut aika pian tullaan tarvitsemaan. Suolatippoja meiltä kuulemma löytyy. Kiva kun isäntä tietää paremmin meidän lääkekaapin sisällön kuin minä... [:D]

Täällä kans räkäisyyttä ilmassa, kiva, kun just reissuun ollaan lähdössä.
Kylvyn jälkeen räkä irtoaa hyvin, jonka jälkeen tytön helpompi olla. Mut muuten aika ajoin
hyvin tukkoiseksi menee [:(] Räkä ei ole semmoista valuvaa, vaan tulee semmoset pallerot nenään joka vaikeuttaa hengittämistä.. jos se on ihan näkyvillä, niin nappasen sen pois pienellä hiuspinnillä.
Helppoa,kivutonta ja nopeaa, tyttö ei ole moksiskaan [:)]

Eilen illalla taas semmoinen perheriita, että oksat pois. Raskausaikana oli helppo pakata kimpsut ja kampsut ja hypätä auton rattiin, nytpä se ei onnistukaan..

Mistä tiedät lapsesi nukkuvan sikeästi?
- Kokkaa itsellesi ruokaa ja savusta niin että palovaroitin alkaa huutaa ja katso kuinka käy...meillä Joa jatkoi täysin tyytyväisenä uniaan [:D] eipä tuon unia häirinnyt elämänsä ekalla viikolla iskuporakonekaan...

Vauvan molemmat mummot on sellasii hyssyttelijöitä että pitää kuiskata sillon kun vauva nukkuu. Mä en noudata sellasta. Minä kälätän ja mun mies karjuu eikä vauva välitä. Mä luulisin, et jos vauvalla on turvallinen olo noin muuten, ni sei äänistä häiriinny.

Eipä tää meijänkää neitikkä herää kyllä minkäänlaisiin ääniin ja minä se vaan hiippailen täällä aina kun tuo nukkuu [:D][:D]

Hemmetti sitä viime yötä. Ihmeellistä itkua kokoajan,eikä mikään auttanut pientä,mutta kun lopulta rinnuksille nukahti niin jätimpä suosiolla mun viereen sänkyyn nukkumaan,niin pääsin itsekin nukkumaan. Väsytti ihan sikanaa! Ja tänää päivällä väsytti kanssa ja siinäki oli hommansa saada 3h nukkumaan sitä ja sitten pääsin itekki tohon sohvalle nukkuu. Varmaa 3-4h päikkärit,tyttö heräs,syötin ja nyt nukkuu taas. Miä höpötän näitä unijuttuja,mutta se on semmoin haaste kyllä välillä..

Tosta kun puhutte,että teidän lapsosilla on nuhaa yms..niin tuokin pärskii välillä ja välillä kuulostaa,että nenä olis tukossa kun sillee tuhisee [8|] Mutta ei mitään sellasta kunnon tukkosuutta.

Saatteko nukuttua silloin kun lapsi nukkuu,vai heräilettekö tarkistamaan hengittääkö toinen? Ite varmaan tarkistelen sitte koko ajan, ja täytyy jo miettiä kuinka oppii oleen rauhallisin mielin..

Ekan kerran ko yritin nukkua yhtä aikaa ko poitsu (sairaalassa, päikkärit), niin heräsin jokaseen pieneen inasuunki :). Mutta kyllä sitä on oppinu siihen, ettei kaikkeen reagoi, eikä hyppää tarkistamassa hengittääkö :). 

Alkuun tuli tarkasteltua mutta ei enää. Nyt herään vaan aina 3h välein kun totuin siihen syöttöväliin vaikka nyt poitsu vetelee jo pidempiä sikeitä putkeen [:)]

Tässäpä meidän tuoreimmat kuulumiset... Kopsasin suoraan tuolta imetys-osiosta kun en jaksa uudestaan kirjottaa...

Nyt alkaa menemään tän äidin usko ja hermot... [:(][:@]

Takana siis 3 rintatulehdusta, 6 lääkäriä, 4 antibioottikuuria ja aika monta lääkärireissua mutta aina kuurin jälkeen menee 2-3 päivää kun alkaa hirveä horkka, kuume 39-40 asteeseen, tulehdusarvot yli 160 ja tissi punaiseksi (ja tosi kipeäksi). Mun mielestä ei voi olla normaalia että noin nopeasti uusii. Lääkärit vaan ottaa päivystykseen, toteaa että ompa tissi hurjan näköinen, kirjoittaa reseptin, käskee pitää rinnan lämpimänä ja toivottaa hyvää päivän jatkoa. Neljännen lääkärin kohdalla aloin pyydellä lähetettä jatkotutkimuksiin (kun siis kyseessä oli jo kolmas tulehdus kuukauden sisään) niin mulle äyskäistiin että "No kuule, jos sinä et pysty nyt pitämään sitä tissiä lämpimänä ja tyhjänä kotikonstein niin siihen tulee *joku hieno latinankielinen nimi*, sitten se rinta joudutaan leikkaamaan, siitä jää elinikäinen RUMA arpi ja sillä rinnalla ei sitten enää imetetä!". Ja mä sieltä sitten itku kurkussa kotiin.

Ja niin kun mä en olis yrittänyt!!! Kuljen tuolla 25 asteen helteessä tuulitakki, villatakki, aluspaita ja villainen tissituubi päällä, puen villatakin jopa pakastimella käydessäni jne. Mä saan oikeesti lämpöhalvauksen jos laitan yhtään enempää päälle... Imetän aina kun vauva vähänkin siltä näyttää että voisi kelvata ja pumppaan tissin loppuun jos vauvan jälkeen sinne jotain jää. Vaihtelen imetysasentoja säännöllisesti, jotta tissi tyhjenisi tasaisesti. Kaikki kotikonstit mitä joku on ehdottanut kaalinlehdistä, maitorahkaan, villasukkiin ja kuumakääreisiin on kokeiltu (näin ollen paitsi että mä haisen hieltä mun toppausten takia niin mukaan sekoittuu ihana kaalin tuoksu... Ai miksi mua ei enää kutsuta kylään [;)] ). Rasvaan lisäksi nänninpäitä lansinohilla sekä bepanthenella ja pidän aina huolen että vauva syö hyvällä imuotteella. Käytän pehmeitä, kaarituettomia rintaliivejä mutta tuen kuitenkin hyvin liikkeessä. Imettäessä käytän rintakumia, osaksi matalien nänninpäiden takia, osaksi ettei nänninpää mene rikki. Ja kiltisti imetän vaikka aina tulehduksen alussa tissiin sattuu jo pelkkä paidan kangas saatikka sitten nälkäisen neidin "hampaat". Ekat kolme päivää on aina yhtä helvettiä kun imettää kipeästä tissistä... Tuntuu oikeasti siltä että taju lähtee...

No eilen sitten taas kävin neuvolareissulla otattamassa pika crp:n että nähtiin onko nykyinen kuuri lähtenyt puremaan ja arvo oli vielä kolmen päivän kuurin jälkeen 94. Taas päivystävälle (viides sellainen mutta taisi olla ensimmäinen joka edes koski koko rintaan... [8|] ), joka kirjoittaa uuden antibioottikuurin entisen tilalle ja passittaa kotiin. Kun yritän selittää että sen kipeän rinnan maito on koko ajan ollut klimppistä (niin että joudun sen siivilöimään jos aion pullosta antaa) ja tulehduksen aikana nänninpäähän tulee aina kipeä, ruskea, mätäpaiseen näköinen alue, että eikö sitä maitoa tai nänniä voida tutkia, niin vastaus on että voitaisiin mutta ei se mitään hyödyttäisi. [8|] Siis???

Tämän reissun jälkeen aloin olla niin henkisesti lopussa että painoin suoraan keskussairaalaan ja mies alkoi soittelemaan kiukkuisia puheluita sairaanhoitopiiriin ylilääkäriä myöten. Onneksi mut otettiin naistenpoliklinikalle vastaan ja gynekologi tarkisti ettei ainakaan kohdussa ollut mitään, rinnassa ei tuntunut patteja eikä ultrallakaan löydetty mitään nestekertymiä (lääkäri tosin myönsi ettei ollut ultraamisessa mikään asiantuntija). Mies sai ylilääkärin kanssa keskusteltuaan (aika tiukkasävyisesti) neuvoteltua mulle lähetteen bakteeriviljelyyn ja tissin tarkempaan ultraukseen ensi viikolle. Sovittiin että tuun kotiin, aloitan sen uuden antibiootin ja ensi viikolla kokeisiin. Ajattelin että ihanaa, nyt tämä hoidetaan pois! [:)] No nyt yöllä heräsin ja suussa maistui sille kun joku olisi sontinut sinne. Lähdin juomaan ja pyörrytti ja oksetti ihan kaameesti. Nää lääkkeet ei selvästi sovi mulle... Luin sitten tarkemmin pakkusselostetta ja siinä kerrottiin lääkkeen yleiseksi haittavaikutukseksi oksentelun ja ripulin. Vauva on ollut tosi levoton koko yön (vaikka yleensä nukkuu kun tukki) ja luin myös että lääke kulkeutuu äidinmaitoon... Voin siis vaan kuvitella mitä nää lääkkeet tekee tolle pienelle jos mullakin on jo tämmönen olo! [:(] Eli tää lääkekuuri loppuu kyllä tähän.

Mulla alkaa olemaan tosi synkkä ja epätoivoinen olo tän asian kanssa. Tuntuu ettei kukaan ymmärrä etten mä yksinkertaisesti VOI maata melkein 40 asteen kuumeessa 1,5 viikon välein sängynpohjalla kun mulla on reippaan kuukauden vanha lapsi kotona. Onko kellään ollu vastaavaa tai tehokkaita konsteja millä sais rintatulehduksen hoidettua? Musta tuntuu että tää mun hienosti alkanut imetys loppuu hyvin lyhyeen ellei asiaa saada pian korjattua. [&o] Harmittaa vietävästi kun toisesta rinnasta imettäminen on kuitenkii ihanaa ja mä nautin siitä läheisyydestä vauvan kanssa... Ja maitoa tulis niin paljon että sillä ruokkis varmaan toisenkii muksun...

Kokemuksia? Ideoita? Mitä tahansa?????

Hei ansku!
Inhottava kuulla, että joku muukin joutuu kärsimään rintatulehdushommelien kanssa. Itse olen paraikaa kotisohvalla sairaalasta "kotilomalla". Mulla alkoi rinta oirehtimaan ensimmäisen kerran jo kolme viikkoa sitten. Aluksi rinnassa oli vain tukos, jota koitin kaikin konstein liuotella pois. No muutaman päivän jälkeen nousi kuume. Kolmantena kuumeilupäivänä menin TK:hon ja lääkäri totesi, että ehei se ole vielä tulehtunut kun ei ole 40 astetta kuumetta (kuumetta oli siis vain 38). Kuumeen lisäksi oli lihas- ja nivelsärkyä ja kaikin puolin hirveä olo. Tämäkään lääkäri ei ilmeisesti tajunnut ollenkaan, että kotona olisi hoidettava kolmen viikon ikäinen vauva. Lähdin lääkäriltä tyhjin käsin. AB-kuurin hommasin myöhemmin muuta kautta. Kuurin jälkeen tissi ei ollut vieläkään normaali. Neuvolassa lohduttivat vain, että ei se tee minusta huonompaa äitiä vaikka en imettäisikään!!??!! Uskomatonta urpoilua!
No monen päivän sitkumisen jälkeen menin torstaina taas TK:hon. Tällä kertaa oli onneksi eri lääkäri joka laittoi lähetteen suoraan samalla päivälle OYS:iin naisten polille. Siellä pääsin mutkien kautta rintakirurgille, joka ultrasi ja totesi, että rinta on täynnä mätää eli siellä on suuri rintapaise. Ihanaa. Laittoivat paikallispuudutuksessa rintaan dreenin eli letkun, mitä kautta mätä pääsee valumaan pois. Ei siis nykyään enää leikkele auki kun onnistuu näinkin hoito. Eikä operaatio loppuen lopuksi ollut mitenkään kivulias. Nyt olen siis osastolla sairaalassa ja antavat kolmesti vuorokaudessa antibiootteja suoneen. Olo on vaihdellut masentuneen ja toiveikkaan välillä. Jospa tämän vihdoin saisi kuntoon. Ihana kätilö täällä osastolla ehdotti, että kävisin viemässä tuon mätäkeräyspussin maanantaina sille ensimmäiselle lääkärille, jonka kanssa asioin[:D]. Eli suosittelen, että pyrkisit ihan viipymättä jonkun asiaaan perehtyneen lääkärin luo ultraukseen. Luulisi, että viikonloppunakin joku päivystää aiheen tiimoilta. Itse toivon, että olisin mennyt TK:hon jo aikasemmin uudestaan mutta kun sitä uskoi neuvolan tätiä ja koitti kaikkia kotikonsteja ensin. Ja ei gynekologi tosiaan välttämättä osaa katsoa rintaa samalla tavalla kuin joku rintakirurgi(?). Minäkin menin gynen kautta tuonne kirurgille kun gyne sanoi, ettei osaa ihan tarkkaan sanoa, onko rinnassa nestettä. Ja kirurgin tuomio oli saman tien, että ihan täynnä nestettä! Tsemppiä kovasti ja toivottavasti saadaan tissimme kuntoon[:D]!

"Ja tänää päivällä väsytti kanssa ja siinäki oli hommansa saada 3h nukkumaan sitä ja sitten pääsin itekki tohon sohvalle nukkuu."

Tiiaa, öööh...pitääkö vauva väkisin laittaa nukkumaan? [&:] Moon antanu tuon valvoo, kun sitä valvotuttaa. Nukahtamisen se hoitaa itse. Pinnasängyssä vauva ei oo nukkunu aikoihin. Jotenkin kätevämpää öisin, kun nukutaan parisängys tai sohvalla vierekkäin. Nukkuu päivällä sylis tai sitteris (jota minun ei pitänyt hankkia[:D]). Mies kerto että viime yönä kun olivat olohuonees vuodesohvalla nii vauva oli vaan toimitellu kaiken maailma asioita ja miestä oli alkanu väsyttää, ni oli vaan alkanu nukkuu vaiks vauva oli hereillä. Mitää katastrofii tapahtunu.

Mä olen antanut vauvan nukkua aina kun nukuttaa, mutta oon myös ihan teittyihin aikoihin joka päivä nukuttanut pojan ulos tai omaan sänkyyn, jotta tuo päivärytmi alkaisi pojalle muodostua hiljalleen. Rutiinit tuo kuitenkin vauvalle turvallisuuden tunnetta kun päivän tapahtumat on jollain tavalla ennakoitavissa! Tosin poika nukahtaa nyt yöunille vasta klo22 ja se on kyllä aivan liian myöhään!! Mutta eiköhän siihen ehdi tehdä muutosta tässä hiljalleen [:D]

starletti En mä vauvaa väkisin rupee nukuttaa,jos sitä ei väsytä. Mutta jos se itkee ja hyssyttelen siinä,niin siinä nukahtaa kyllä,joten lasken sen tavallaan nukuttamiseksi. Kyllähän se hereillä saa olla jos on,ja nukkuu kun nukkuu,mutta tosiaan jos sitä yritän rauhotella,niin se tarkoittaa että yritän saada sen nukkumaan. Eikä tuokaa nyt oikeen sängyssään nuku. Viime yönä sitterissä nätisti sängyn vieressä,välillä sängyssä ja sitten taas sitterissä..jos päivällä nukkuu,niin olkkarissa sitterissä tai sohvalla,tai...minun sylissä.

Ompa ihan järkkyä Ansku81!!!!
Toivottavasti saat rinnan pian kuntoon.
Sympatiat täysillä sun puolella. Jaksamista ja woimahalit!!!

Takaisin