Toukomussujen vauva-arkea

Tirri - no toi on ymmärrettävää, meillä sama homma silloin aikoinaan. Onko niitä sokereita katottu sairaalasta lähdön jälkeen vai oliko teillä puhetta kauanko kannattaa herätellä syömään? Meillä aluksi oli syönnit kolmen tunnin välein, sitten neljän ja hetken päästä öisin sai nukkua pidempiä pätkiä ja päivällä neljän tunnin välejä. [:)]

Sokereita ei oo seurattu sairaalasta kotiutumisen jälkeen, kun lisämaidolla ja tasaisin välein syöttämällä pysyivät osastolla sopivana. Eikä ollut varsinaisesti puhetta sairaalassa aikataulusta, sillä tuota neuvolaa odottelenkin jo kovasti! Sairaalassa syötiin kolmen tunnin välein, kotona venytin väliä sitten itsekseni neljään tuntiin. Mun äitiysneuvolan täti kävi viime viikolla meillä kotona ja antoi luvan venyttää yösyötön välin viiteen tuntiin. Päivällä herättelen neljän tunnin välein edelleen syömään, mutta selvästi se ei istu pojan rytmiin ollenkaan! Aamulla Luukas syö kolmen tunnin sisään kaksi kertaa, sit nukkuisi piiiitkään mutta herätän yhdeltä ja viideltä syömään. Viiden jälkeen poika on hereillä pari tuntia ja sit haluaisi heti taas syödä uudelleen, mutta oon venyttänyt tutin avulla syömistä sinne puoli 9-9 tienoolle, että pysyis ees jotenkin tasaiset välit imetyksen välillä!

Nyt sit perjantaina nähdään miten poika on puolentoista viikon aikana kasvanut ja toivon, että nyt saisi antaa nukkua jo niin pitkään kun nukkuu!  Vaisto sanoo että pitäis kuunnella vaan vauvan omaa rytmiä, mutta sinnittelen nyt tämän rytmin kanssa sinne perjantaille että tietää sitten varmaksi että kaikki on kunnossa ja voin antaa pojan nukkua

Kiitos Riikka! [:)] Tänään on jo parempi päivä niin äidin ololla kun sai nukuttua vähän enemmän sekä aamulla tissit oli ihan kivikova pinkeet! Maitoa jei! [:)]

Me mentiin sänkyyn vähän ennen puolta yötä, oli ihana olla vaan miehen kainalossa ja pussailla paljon. Sit kerkesin just nukahtaa ni tyttö heräs syömään, nukku yhdestä kolmeen. Kolmelta söi molemmimsta tisseistä pitkään ja 80lm korviketta päälle!! [:-] Ongelma ton korvikkeen kans meillä on se, että neiti ei väsähdä sen helpon syömisen johdosta vaan jäi eilenkin killittelemään vaan virkeenä silmät auki. Ennen viittä alko kitiseen ja annoin sit vielä tissiä mitä ei kauan syöny ja nukahti siihen kainaloon kun syötin tahalleen sen kerran makuultaan. Sit nukku 12 asti!! Mä sain kunnolla nukuttua kymppiin ja sit vähän pilkittyä puoli 12 asti kun kympiltä neiti alko unissaan ähisemään hirveesti! [:)] Nyt päivän se on sit syöny, simahtaa röyhtäytykseen ja kun laskee sitteriin tms nukkumaan ni herää 5 min päästä.. [&:] Kun ottaa siitä huutavana syliin rauhottuu heti ja sylissä äskenkin tunnin killitteli tyytyväisenä. Nyt on taas olkapäällä simahtaneena!

Huomenna on 8.45 isyyden tunnustaminen! Sylettää tuo aika kun jos menee taas yö kukkuessa ni on ihan poikki vielä tuohon aikaan!
On toi uni vaan ihmeellinen asia, ei oo tytön huutokaan itkettäny/masentunut kun sai paremmin nukuttua! [:)]

Ja hei, millasia pulloja suosittelette, kun meillä on Ainun perus pulloja ja niistä neiti saa niin hirveesti ilmaa mahaansa ettei oo totta! [&:]

Tiiaa minäkin oon alusta lähtien ihmetelly miten paljon tän napa vetää!! Jo laitoksella veti sellasen määrän lisämaitoa kerralla että kyllä se maha ei minkään väitetyn marmorikuulan kokonen voinut olla...
Ja mä oon kans nyt vaan lyöny tissin suuhun ku huutaa, tuntuu toimivan ja aina innokkaasti lähtee syömään!

No niin,minäkin ehdin (jaksan) nyt vähän höpistä tänne...
Meil menee päivät mukavasti 2-3 tunnin pätkissä. Poika nukkuu, vaihdetaa vaippa, syödään ja taas nukutaan. Meillä kans sairaalas jouduttii seuraa sokereit,mut ei mitää ohjeita saatu syöttöväleistä eikä neuvolassakaan asiaan ole puututtu. Tissiä meillä ei saa,mutta lypsettynä saa vähän omaakin maitoa. Suurin osa kuitenkin NANia. Itsel ei maito riitä ja tissit on muutenkin ollu aina rikki ja nyt viel enemmän verillä kun oon yrittäny imettää eikä poika suostu imee rintakumin kans...joten päätin sitten aloittaa lypsyt ja nyt on kaikki tyytyväisiä.
Paino on pienellä noussut viikossa 390g.
Ainoa huoli ja ongelma meillä on se,että mies on seuraavat 3 viikkoa pois kotoo ja mulla nyt sitten on vähän auennut tuo sektiohaava ja vuotaa jotain epämääräistä. Joudun joka päivä käymään terveyskeskukses vaihdattamas siteet. Ei kiva. Bakteeriviljelyn ottivat ja tulokset kuulee sit vissii huomenna tai to.
Vielä kun osaisi itse levätä eikä aina pakertaa jotain...

Tirri - kuulostaa ihan siltä, että sokerit ois kohdallaan, kun kerran jaksaa pidempiä jaksoja olla hereilläkin. [:)] 

Lyydia
- meillä Aventin pullot on toiminut parhaiten, pullosta lähtee itekseen ilmat pois. Ainussa täytyy pulloa välillä kääntää vauvan suussa, jotta ilmat lähtee pois tai sitten ottaa pullo suusta kokonaan pois.

Kiitos neuvoista! :) Itse vasta eileen tajusin sitten joskus 1 aikaa siinä sängyssä,että tissiä vois antaa,mutta en heti ajatellu,koska olin syöttän niin paljo ja sitko pitäis tissii tyrkkää. Mutta se autto [:)] 

Viime yönä päätin sitten kokeilla, koska tuo poika ymmärtää itse nälkäänsä herätä. No, herra yllätti täysin ja vetäisi sitten 9h yhtäjaksoiset yöunet!! [:D] Ja aamulla vällyjen välissä odotti niin pirteä ja hyväntuulinen poika että! <3 Vaipanvaihto ja riisuminenkaan ei kiukuttanut ollenkaan kun yleensä meillä kiljutaan nuppi punaisena kun housutkin vaan ottaa pois [:D] ja hereillä pirteänä poika viihtyi 7-11, eli taidan nyt todella lopettaa kokonaan sen yöherättelyn, kun ei toinen kertakaikkiaan sitä ruokaa yöllä kaipaa - taitaa tehdä enemmän vaan hallaa kun pojan täydestä unesta herättää!! 

Aika luksukselta kuulostaa Tirri! [:)]

Meillä heräillään 2½-4h välein. Pisin väli on yleensä se ensimmäinen ja siitä sit tasasesti lyhenee ja päivällä vedellään taas pitkiä sikeitä.

Meillä menee ihan ok kotona. Suurin onkelma on ollut se, että olen itse ollut niin heikko ja kipeä etten ole kovin ollut virkeä ja jaksanut. Meinannut masentaa ym mutta nyt on eka päivä kun tuntuu ihan hyvältä tuo epparin haava ja saatoin hieman vähentää särkylääkemäärääkin joka sekin varmaan osaltaan tehnyt olon väsyneeksi ja turtuneeksi.
Meillä on imetys lähtenyt hyvin käyntiin ja maitoa riittää vauvalle. Alusta alkaen on myös sairaalassa kehuivat meitin pikkuneitin imuotetta hienoksi *röyhistää ylpeänä rintaansa* [:D] Välillä syödään 15min välillä, sitten saattaa tyttö nukkua 4-5h ja sitten syödään tunti. Lapsentahtiin menty ihan tuossa imetyksessä sairaalasta alkaen. Alkuyöt on hiukka hankalia sinä 23-03 välillä heräillään kovasti koko ajan ja kitistään ja inistään vatsavaivoja tai nälkää tai mitälie. Yleensä tuo aamupuolisko meneekin sitten melko pitkillä yhtenäisillä unilla ja päivisin nukutaan myös tosi pitkiä unia! Ulos ei olla vielä keritty minun olostani johtuen.
Napatynkä alkaa olla irti ja silmätkin menossa silmätippojen ansiosta parempaan suuntaan, ja pikkuinen alkaakin jo nähdä jotain rähmäisten silmiensä takaa [:)] Ihana, kun se katselee

Meillä neiti ei eilenkään nukkunut koko päivänä puolta tuntia pidempään! Syötin aina kun itki ja lutuutti suuhunsa hihaa tms, nukahti tissille/röyhtäytykseen ja siinä nukkui mutta heti kun siirsi sänkyyn tai sitteriin niin 5min päästä alkoi kitinä ja huuto...
Illalla käytiin koko perhe vaunuttelemassa, että josko se ois auttanut nukahtamaan kunnolla.. Ei, heräsi heti eteisessä( ja kun hiljeni heti kun oltiin ovesta pihalla [:D]).. Me annettiin ennen tota vaunureissua tissin jälkeen vielä korviketta ja sit vielä sen vaunuttelun jälkeen korviketta, _taas_ killitteli jonkun aikaa vaan silmät suurena eikä nukahtamassakaan. Sit alkoi vähän ajan päästä taas kitinä niin mentiin sänkyyn, imetin taas kyljelläni ja neiti ei kauan taas syönyt kun simahti siihen. Ja nukkui sit 12-8! [:-] Ja piti oikein herättää neiti kasilta, että kerettiin isyydentunnustamiseen vaipanvaihdon ja syömisen jälkeen!
Mä en tajua miten se ei päivällä nyt oo nukkunut, maito ei riitä ja syö siks niin tiuhaan? Vai ei vaan suostu nukkumaan muualla ku sylissä? Toi korvike nyt selkeesti iltasin auttaa siihen, että sit tulee kunnon uni jos muuten ei ole nukkunut! Tietääpähän ainakin millä neidin saa hyville unille. Mun pitikin sit käydä puoli 7 herätessäni(aivan ihmeissään kelloa katsoessa [:D]) pumppaamassa enimmät pingotukset tissistä pois. Ja nyt aamulla on kyllä neidille maitoa riittänyt tisseistä. Nyt se nukahti 11 ja nukkuu vielä, äitikin nukkui vieressä 11-12 vielä.

Riikka juu noin me ollaan nyt noiden Ainun pullojen kans tehty,. Kääntää vähän suussa ja välillä ottaa pois..

Tyttö nukkui niin tyytyväisenä syönnin ja vaipanvaihdon jälkeen ja koska ulkona on niin ihana ilma ja koska äitee tuloo kohta mökkihöperöksi, puin ekaa kertaa nyt ilman apua (sairaalassa kätilö opasti kerran) kantoliinan ja sujautin vauvelin siihen ja käytiin sen verta ulkoilemassa, että hain postit postilaatikosta ja revin ulkokukasta kuolleet kukat pois. Mutta tuntuipas mukavalta [:)] ja tiipero ei paljoa korvaansa lotkauttanut miun touhuille, vaan nukkui koko aika sikeesti ja jatkoi kiltisti uniaan, kun nostin neidin sänkyyn 

Ihana yö takana [:)] Vaikkei meidän yöt nyt niin hirveän ei-ihania koskaan ole ollutkaan, kerran tyttö herää yöllä syömään ja aamulla aikaseen kuuden pintaan, that´s it. Mut viime yönä tyttö nousiki syömään vasta aamu neljältä ekan kerran, ku tavallisesti se on 1-3 maissa. Sai 7 tuntia vedellä sikeitä yhteen soittoon, luksusta! Nyt neiti ollu päikkäreillä neljättä tuntia, äippä väsäilly ristiäiskutsukortteja, jotka piakkoin valmiita!

Pitää pikku neidin kans lähtee käymään KCM:ssä, ostin sieltä muutama päivä sitte kengät, jotka oli eriparia (toinen 37 toinen 38) vaikka yhteen olivat kiinnitetty.. harmi vaan että ehdin jo kadottaa kuitin, joten ei auta muu ku koittaa vaihtaa ne ilman kuittia tahi sitte ostaa toinen 37 ja 38. Varmaan jälkimmäinen vaihtoehto toteutuu.

Meillä myös takana varsi hyvä päivä ja yö! Ja lupaavalta näyttää tämäkin päivä.
[align=left]Illalla käytiin mun vanhempien luona ja siellä poitsu veti kunnon satsin ruokaa nassuun seitsemän-puoli kahdeksan aikaan. Sit tultiin kotiin ja tehtiin iltatoimet ja yhdeksältä poitsu simahti mun syliin. Mietin et varmaan heräilee aika pian kun edellisestä ruoasta on niin kauan mut vietiin kuitenkin omaan sänkyyn nukkumaan. Poitsu heräsikin vasta puolilta öin syömään! Ja mekin oltiin sen verran fiksuja että oltiin menty heti poitsun perään nukkumaan niin oli aika iso ylläri et oli kerenny pari tuntia nukkua [:)] No, mies kävi Joan sit syöttämässä ja eikun unia jatkamaan. Puoli kolmen aikaan alko taas ähinä muttei mitään varsinaista huutoo ni ajattelin kattoo kuinka pitkään pärjätään tutilla. Tutti suuhun ja poika nukku sikeesti puoli viiteen asti ennen kun nälkä yllätti! Siinä oli mamma ihmeissään kun kelloa katto aamulla [:D] Kasin aikaan sitte noustiinki ylös ja äsken vasta simahti päikkäreille <3 Tais olla Jyväskylän reissu aikas rankka sekä pojalle että äidille kun oltiin maanantaina molemmat tosi väsyneitä ja itkuisia...
[/align]

Meil oli eilen illalla vähän masu pipi kun niin kamalan huudon piti. Aina kun tuli pierukin niin sit piti itkeä [:(].
Nelli nukahti sit vihdoin puol kahden aikaan ja nukkui sitten noin puol kuuteen. Ja sitten vähän ennen yhdeksää heräsi. Oli vähän aikaa hereillä kun mun serkku kävi kylässä ja sitten tissille ja sen jälkeen taas nukkunut.
Tänään aloitellaan sit noi D-vitamiini tipat.

Meillä Rauha, meni muutama päivää d-vitamiinien alottamisesta niin et itku Joalle tuli aina kun kakkaa väänsi. Tänään ollu oikeestaan eka päivä ettei se yksi tippa ainakaan näyttänyt aiheuttavan enää masun kipristelyä. Josko sitä maanantaina uskaltaisi antaa jo kaksi...

Lyydia ihmetteli kun vauva ei juuri päivällä nuku muualla kuin sylissä - meillä on Paavosta kanssa tullut aikamoinen sylikissa. Tykkäisi vaan olla koko ajan lähellä, mut eipä siinä mitään kun nämähän on pikkuisia ja haluaa syliä vaan niin pienen aikaa. Paavo kyllä hyvin nukkuu muutamat pitemmät unet päivällä ihan sängyssäkin mutta varsinkin alkuillasta haluaa olla tissillä koko ajan ja sylissä. Noin 8 aikaan illalla alkaa sitten iltaunille n.4-5h välein oon syöttänyt kun alkaa pikkuisen enemmän pöhkiä sängyssä.

Maitoa tulee ihan riittämiin ja jonkun kerran oon pumpannut pakkaseenkin kun on ollut turhan pinkeänä.
Kaikki on mennyt ihan hirveän hyvin mitä nyt vaatteita on vaan saanut laittaa jo pois melkoisessa tahdissa kun toinen kasvaa niin nopeaan [:D]

Jaaha,huomenna olis sitten neuvolatädin kotikäynti edessä :) Paljo mahtaa olla tytöllä painoa,kun on syönyt aika runsaasti tän ajan tässä,kun kotona ollaan oltu [;)] Ja omaa tilaani kanssa mietin,että millanen mojova mustelma tuolla kankussa vielä on ja tikkien laita..kipeetä tekeepi vieläkin! Ei onneks niin paljoo.

Sain äsken tietää,että minusta tulee täti. :) Mun isoveljelle tulee vauva elokuussa,mutta hän ei seurustele tän tulevan äidin kanssa,joten äsken kun hän kävi vierailulla tässä niin masu pystyssä ja sanoi,että veikasta tulee isukki. On nyt rv 30. Ei veli oikee tykänny ajatuksesta aluksi ja käski aborttii tekee,mutta nyt vissii on sulatellut ihan hyvin.. Aika hauska juttu ja kiva yllätys. Minä saanut just vauvan ja sitten kuulee,että veljelle tulee [:D] Soitin äiskälle äsken,että susta tulee tuplat (Tuplamummo) ja ei vissii oikee tajunnu aluks,että täh? [:D] Sama juttu silloin kun mä kerroin odottavani vauvaa.

Meillä on alkanut tuo arki sujumaan jo paremmin. On tosi helppo ja rauhallinen vauva. :) Voihan se tosta muuttua,mutta tällä hetkellä on helppoa ja pystyn tytön päikkäreillä keskittyä kotihommiin tai tähän foorumiin [;)][:)] Ja tytön isikin kotiin huomenna tulee,on varmaan ihan paniikissa. :)

Heippa Tiia!
Laitoin sulle viestiä tonne "Syntyneet toukomussut"-osioon.. Lue sieltä ja vastaile vaikka tänne..
Meiän vauveli pääsee vissiin huomenna kotiin[:D]...

Kerttuli Mie kerkesin vastaamaan sinne syntyneisiin jo [:D] Ihanaa kun saatte pojan huoviinne huomenna :))

Takaisin