Toukomussujen vauva-arkea

Voi että teitä Mimmu86 nyt koetellaan!!!

Onnex saitte heti silmätipat. Oli varmaan kokonaisuudessaan kamala reissu.
Mut onneksi se on nyt tehty.

Jaksamista koko perheelle!

Oletteko te muut jättäneet pienokaistanne vielä jollekin hoitoon?
Minä eilen pitkän suostuttelun tuloksena, jätin pikku neidin isäni vahdittavaksi puolen tunnin ajaksi,
että päästiin äidin kans käymään kirpputorilla.. syötin tytön ja laitoin nukkumaan. Kirppikselle ku päästiin, iski hirmu paniikki päästä takas tytön luo. Tuli ihan älyttömän omantunnontuskat, että jätinki tytön hoitoon, ja se on vasta niin pieni! Pelotti kans, että mitenkä isä tytön kans pärjää, vaikka tyttö nukkuukin.. Pumppasinpa vielä maitoakin, jos nyt kävisi niin että tyttö heräisi, ja olisi nälkäinen. Oma äitini sit rauhoitteli, ja katottiin kirppispöydät läpi, ja löysinki uudet verhot makkariin.. Hirmu kiireellä sit tytön luo, joka nukkui vielä kaikessa rauhassa pari tuntia äitylin takastulon jälkeen..

Mitä tästä opimme. Äityli ei ole vielä valmis jättämään tytärtään hoitoon [:)]
On se vaan ihmeellistä, miten sitä on kiintyny näinki lyhyessä ajassa tuohon pieneen ihmiseen <3
Mut en kyllä ihan heti jätä enää uudestaan tyttöä kellekään hoitoon, en ees lyhyeks ajaks [:D]
En epäile etteikö muut häntä osais hoitaa, mut oma kantti ei vaan kestä.

Kiitos!

Joo, onneks on ohi ja toivottavasti ei ihan heti tarvii uudestaan [&:]

RiinuLiinu, mekin jo luultiin et meni ohi mut tosiaan eilen alko rähmiä vielä enemmän ja tänään punotti koko silmä...

RiinuLiinu: Mie olen jättäny pojan viime viikola äitilleni muutaman kerran hoitoon, maksimissaan tunnin ollu poissa. Maitoa on joka kerta ollu valmiiksi pumpattuna. Kerran oli hereilä poitsu ko kotia palasin (/palasimma miehen kanssa), muuten on aina nukkunu. Toissapäivänä jäi poitsu ekaa kertaa miehen kanssa kahestaan, ja oli just syömään heränny ko tulin kotiin :). Vähä on ollu semmonen huonoäiti-fiilis, mutta hyvinpä tuo on pärjäilly muittenki kanssa :). Piti käyttää tosiaan viime viikola hyväksi se, että oli mummi poikaa kattomassa, ko muutoin asuu 300 km:n päässä.

Meillä poitsu ollu pari kertaa isin kans kahden ku oon käyny kaupassa ja kerran mummon ja vaarin hoidossa kun käytiin saunassa mut sitä tuskin lasketaan kun oltiin saman katon alla [:D]
Kattellaan miten käy nyt viikonloppuna kun mennään miehen vanhempien luo jyväskylään. Käykö käsky kahden ulos [:D]

Meillä mies on jo töissä niin monesti oon tehny niin et hän ku on kotiutunu niin poika isin hoitoon ja äiti menee suihkuun tai päikkäreille tms. Saavat sitä keskinäistä aikaa [:)]

No meillä se on ollu aika selvä asia että mies juo kahvit töistä tultuaan ja ottaa sit illaksi vauvan hoitoonsa. Minä sit teen mitä teen, yleensä menen leikkaan nurmikkoo tai muita puutarhahommia tai sit käyn kaupas. Yks ilta kävi kyllä niin, että kuulin ku hermostu vauvalle, kun se kitisi vain eikä mies itse voinu tehä ittelleen ruokaa ja syödä "rauhassa". Minä siinä kimpaannuin että vauvalle et rähjää. Että pitää sanoo mulle, jos haluu syödä ni hoidan kyllä vauvaa sen aikaa. Toisaalta mää ihmettelen, että kuinkas mää itse päivällä pystyn syömään ym hommii tekee ku kaksin ollaan...ei oo ollu ongelmia. Onks tää sitä, että naisilla on ne tippaleipäaivot että voi tehä montaa asiaa yhtäaikaa? Eilen muuten tajusin, että meidän pihan kottaraiset on alkanu matkii vauvan ääntelyä. Usean kerran kipitin vaunuille kattoos onko vauva heränny ku kuulu sellasta mekkalaa, vaan nukku rauhassa. 

Eilen tuli ekaa kertaa sellanen väsymyksen tunne.. Kait sitä on univelkaa sit vaa kertyny sen verran et raja tuli siinäkin vastaan, vaik neiti on erittäin kiltti eikä itke oikeestaan ollenkaa. Peini inahdus vaa ja nukahtaa kiltisti syötön jälkeen. Eikä valvota öitä. Koitin yli kaks tuntii sit saada unen päästä kii päikkäreillä ku neiti nukku, mut en saanu unta.

No, sit kävin pikasesti kaupassa ku mies tuli kotiin ja otti tytön. Jonka jälkeen suihkuun ja sit pääs itku. Kysyin vaihtaisko mies tytölle vaipat ja tottakai lupas, mut mull pääs itku ja sanoin et oon ihan naatti, et ois iha pakko saada nukkua. Ei siis mitää masennusta ja oon tosi onnellinen vauvasta, mut hetkellisesti tuli vaan sellanen tunne et nyt tarttis unta palloon ja kunnolla.

Aikasten meninkin nukkuun ja jäi euroviisutkin kattomatta, mut kyl teki terää. Mies vaihto yölläkin tytölle vaipat, nosti vaan mun rinnalle ja sit vie röyhtäytti et saisin nukkua. Aamulla heräsin sit puol yhentoista tietämissä ku koira räksyttää niinko tapettais.. Mietein et mikä sill ny on, kunnes hokasin et joku on meen ovella, ja meil on ovikello rikki.
Kömmein sängystä ja vedin aamutakin ylle. No, siel oli naapurin mummu paketin kanssa. Hänen oli kuulemma pitäny tuoda kukkia jo heti kun kotiuduttiin sairaalasta, mut se oli sit jääny, ja sit oli ostanu sokoksesta vauvalle mekon, mut kotona huomannu et siin oli joku virhe edessä ja taas oli tehny Porin reissun ja koittanu vaihtaa mekkoa, jota ei sit enää ollu ja nyt toi sit vaaleenpunaset kesähousut tytölle. [:)] Pahotteli et tyttö on jo ehtiny kuukauden täyttää..
Aika ihanasti et naapuritkin muistaa vauvaperhettä. Kiitin kovasti ja kerroin et oisin keittäny kahvitkin jollen ois niin unenpöppörässä vielä, mut sovittiin et ehtii sen sit myöhemmminkin kesämmällä, et kunhan näkee vauvaa niin ei kahvien hänelle oo nii väliä.[:D]
Tuli kyl tosi hyvä mieli. Muutama päivä sit kävi takapihankin naapuri tuomassa vauvalle potkuhousut ja ihanan bodyn. Kantsii ol hyvissä välein naapureiden kaa. [:D][:)]

Nyt on pirtee olo, kun sai nukuttua hyvin ja mieskin tulee jo puol kolmelta töistä. Josko sitä lähtis neidin kaa sit ihan Prismaan asti viikonloppu-ruokaostoksille. Tarvii koittaa ottaa taas tavaks edes lyhyet päiväunet ni jaksaa huomattavasti paremmin. Heti kert kostautu ku ei yli viikkoon oo päivätirsoja otettu.

No, mut oikeen mukavaa viikonloppua kaikille vauvaperheille je teillekin ketkä ootte vielä odottavalla kannalla. [:D] Kyl ne pia tulee ja pääsette nauttimaan vauva-arjesta![:)]

Kiva kuulla et alkaa helpottamaan Vauveli.
Mäkin olen yrittänyt ottaa välillä päikkäreitä samaan aikaan kun pikku neitikin.

Yö meni ihanasti. Nelli nukkui alkuillassa ja olin vähän huolissani et kuin mahtaa yön kanssa käydä. Menin sit kymmenen yhdentoista aikaan sänkyyn ja mies lupas kylvettää ja hoitaa tytön. Nelli nukahti puol kahden aikaan (oli saanut vähän vastiketta) ja mies kömpi nukkumaan kahdelta (onnex on yökukkuja). Minä heräsin syötölle vasta puol kuuden aikaan. Ihanaa. Ja sit nukuttiin taas melkein yhdeksään.

Harmittaa nää sadekelit kun ei yhtään pääse ulos kävelylle.

Miehen pojat tulee tänään. Saa nähdä kuin meidän vkl sujuu koko perheen voimin...

Mukavaa vkl kaikille!

No se on kyl totta. On meilläkin sadeasu vaunuihin.
Kai se on omasta päästä kiinni vaan se uloslähtö.
Niin ja se et saa miehen mukaan koska meillä kova vaunukoppa ni mies ei anna mun niitä kantaa yhtään...
On siis melkoisen painava pakkaus vauvan kera.

Mukava kuulla Vauveli, että alkaa jo helpottaa [:)] Tosiaan jossain vaiheessa se raja tulee vastaan,
edes äidit eivät pysty mahdottomuuksiin [:)]
Minä kans nukun ainaski yhdet päiväunet sillonku tyttökin nukkuu. Tänään nukuttiin aamu yhdeksästä kahteentoista. En vois kuvitellakkaan, että jaksaisin ilman päiväunia..
Vauvan pikkukitinätkin tuntuu hirmu isoilta, jos on ihan naatti. Eikä sitä kotihommiakaan jaksais tehdä, jos menis tukka putkella ihan jatkuvasti.

Tää tiheämpi syömiskausi jatkuu vaan.. tyttö syö ainaski 2x/hereillä oloaikana, joka on yleensä tunnista kolmeen tuntiin. Ja vaikka neidin massu olis täysi, niin siitä huolimatta pitää tissiä vielä saada. Sit tulee ihan yli äyräiden, ja joka paikka ihan puklussa. Sitte nukahtaa vasta tyytyväisenä. Millonkahan tää loppuu?

Me kans ostettiin sadesuoja vaunuihin, vaan ei oo vielä sitä tarvittu. Enemmänhän se tietty houkuttelee lähtemään ulos sillon ku ei sada.. mut vaikka näyttäis siltä, että saattais alkaa sataa, nii ku pitää sadevehkeet messissä, nii ei tuu ikäviä yllätyksiä, eikä vaunuilua tartte jättää väliin [:)]

Meillä sit huudetaan teidän muidenkin edestä. Eilenkin päivällä ja illalla/yöllä ihan lohdutonta _huutoa_.. Neljän aikaan sain neidin simahtamaan. Pidin sitä kuitenkin vielä sylissä kun oli aiemmin jo siihen samaan asentoon nukahtanut kerran, mutta kun olin siirtämässä sänkyyn niin heräs. Viideltä sit ite nukahdin. Neiti nukku kyllä sit puoli kymmeneen. Sit kun syötin sen, kahdesti, huusi taas samalla lailla, mies kävi sen kaa ajelemassa ja moikkailemassa kavereitaan töissään niin mä sain nukkua vielä kaks tuntia.

Mua huolestuttaa kun neiti oikeasti _huutaa_ ihan kurkku suorana. Ja on niin paha mieli ja huono äiti- olo kun ei pysty toista auttamaan! [:(]

Lyydia~, tuttu tunne, toi että kun ei voi auttaa pientä mitenkään.. Täällä on kans alkanu pikkuhiljaa tulemaan sitä, että huudetaan ihan kurkku suorana. Voi naapuri raukat [:D][:D]
En vaan ymmärrä, mistä se voi johtua. Alkuun kun neiti oli niin helppohoitoinen. Vai liittyisikö tämä nyt edelleenkin siihen tiheämpään imemiskauteen, vai mihinkä sitte..

Muutenki tyttö on alkanu nukkuu tosi levottomasti päivällä. Yöllä, sillon ku nukkuu nii nukkuu tosi hyvin, samaten ihan aamusta ja illasta, mut päivällä tosi levotonta unta. Ähkii ja puhkii ja öhkii sen minkä kerkiää.

Jännää kun vauvalla on samat rutiinit ja ilmeet kun alkaa heräämään. Naama punehtuu, huulet mutristuu, silmät pullahtaa ulospäin, leuka työntyy eteen...silmät aukee vasta usean minuutin vääntelehtimisen ja huokailun ja kitinän jälkeen. Tänään kun tisuteltiin, ni yhtäkkii vauva pullautti nännin pois suusta, kiljahti ja silmät selkosenaan oli siinä sylissä...ja se oli tyytyväinen [:)] mulle tuli niin hyvä mieli. Hymyily on ruvennu liittymään hyvään oloon, siis hyvän unen, vaipanvaihdon, ruokailun, posken rapsutuksen jälkeen. Se vaan kattelee ja sit virnistää usean sekunnin ajan, eikä se varmasti enää oo sitä vatsanvääntelyy. Vauva on myös hiukan ruvennu jo reagoimaan kissoihin, kun ne tulee lähelle ja selvästi tuntee niiden karvan sormillaan. Ja eilen ensimmäistä kertaa oli kylvyssä kiltisti, siis tuntu pitävän lämpimästä vedestä kun sillä häntä valelin. Ois hyvä keksintö sellanen lämpölamppu siihen hoitopöydälle, ettei tarvis väristä vilusta kylvyn jälkeen tai sit semmonen vaatteen lämmitin. Aatelkaas kun vois vetästä lämpimät puhtaat vaatteet päälle kun viluttaa. Sairaalas kehottivat seurailemaan niskan lämpöä, et tietäs onko vauvalla kylmä. Niska tällä on jatkuvasti lämmin, mutta jalkaterät ja kädet kylmät. Mää äsken laitoin sille villatakin ja villasukat, kun itseäni vilutti, ni jopas nopeesti nukahti tuohon pöydälle. Kädetkin lämpis hetkessä. Tuon hellekauden jälkeen tuntuu, ettei oikein osaa pukea toista riittävästi. Tai siis, mistä mää tiijän mikä on riittävästi ja tykkääks vauva viileestä ja lämpimämmästä. Mies kun sano et vauvalla on usein tukala olo ja vähentää vaatetta tai laittaa ohuemman peiton. Mies pyyti muuten meijät takas makkariin nukkumaan, ihan kiva. Tosin aamuyösyötön jälkeen me kyllä jäädään olohuoneen sohvalle nukkumaan, ihan toisissamme ollaan kiinni villapeiton sisällä eikä se tunnu vauvaa haittaavan. Tuo on valokuvattukin, näyttää aika söpöltä kun molemmilta näkyy vaan päät, vauvan pieni ja minun iso. 

Lyydia: Meinaatko käyttää vauvaasi lääkärillä silent refluksi-epäilyn vuoksi? Sen sinun eilisen viestin perusteella googlettelin, että mikä mahtaa olla kyseinen tauti, ja tajusin, että tuolla meijän pojallaki saattas olla se :((. Kahtena edellisenä iltana on poika itkeny tissillä: Syö, pulauttaa tissin pois, itkee selkä kaarella (meijän mielestä kipuitkua), taas syö.. jne. Ei viihy selällään, eikä mahallaan vaan kitisee, jopa unissaanki. Rohinaa kuuluu sekä nukkuessa että valveilla. Jossakin mainittiin, että huulten ympärykset tummuvat, ja näin tapahtuu ainakin ylähuulelle kun poika imee tissiä. Pulauttelee maitoa ulos puoli tuntia-tunti syötön jälkeenkin.

Ajateltiin tosiaan eka, että itkut saattoi johtua d-vitamiinitipasta, mutta eilen annettiin tippa jo aamulla, joten tuskin se enää kymmenen aikaan illalla olisi vaikuttanut mahaan. Ja vatsa kuitenki toimii (onneksi!). Varattiin sitte aika lastenlääkärille maanantaiksi, toivottavasti sieltä sais apua. Ei vanhemmat kestä kattoa pienen kipuja :(.

Valitettavasti minun verenpaineitten takia ei saatu vauvavakuutusta odotusaikana, joten nyt ei pojalla tosiaan ole vakuutusta. Yksityiselle kuitenki nyt mennään, maksoi mitä maksoi.

Meillä kans neiti rohisee ja ähisee petissä..

Mä käväsin apteekissa kysäseen niistä d-tipoista. Nyt ollaan käytetty sitä neuvolasta saatua DeVitolia, mut joku vinkkas et vesipohjasesta vois olla apuu vattan kipristelyyn ja näppyihin. Neidillä kun on alkanu naama muuttua iha kirjavaksi niistä tipoista.. [8|] ja sit se irvistelee ja pierii iha kauheesti, mut ei kuitenkaan itke.
Jekovittia meinasin eka ottaa näppyjen takia, mut sit se apteekissa ehdottikin sellasia Gefilus-tippoja, joka sisältää jo ne d-tipat. Niis on kyl jotai öljyjäkin mukana, mut kuulemma vattaystävällisiä ja ne maitohappobakteerit ois kans hyväks vauvalle. Niit annetaan kans sen 5tippaa päivässä. Vähän oli arvokas pullo ko makso 20€, paria centtiä vaja, mut toivottavasti on hintansa arvonen. Mitäpä sitä ei neidin eteen tekis.. [:)]

Jotkut vauvat aloittavat mahahuudot pariviikkoisena ja ne voivat kestää sinne kolmeen kuukauteen asti... [&:] 

Lme ajattelin seurata noita oireita, ja nyt esim eilen ei mun mielestä ollut oikein mitään oireita. Ainakaan etenkään sitä nieleskelyä.
Mutta jos yhtään alkaa noi vaivaamaan, niin lekuriin marssin minäkin sitten!
Meidän neiti muuten näyttää tosi paljon teidän pienelle miehelle! [:)]

D-tipat pitäis alottaa kun neiti on tänään kaksi viikkoa. Pitää huomenna hakea..
Ja napatynkä irtos tänään!

Mies on tehnyt koko päivän pihahommia muiden asuntojen miesten kanssa, kun meidän päädyssä on noi sadevedet menneet mihin sattuu. Kiva siis kun sitä ei oo oikein näkyny koko päivänä ja jäädään sit illaks ja yöks kaksin neidin kans ja sit isi on vielä huomenna hirveessä kohmelossa.
Ja mulla alkaa itku nousta kurkkuun mitä lähemmäks tulee, että pojat tulee ton hakeen.. [:(]  Tunnin sisään ne tulee.. Arvon vielä ajanko porukoille 80km yöks.. Siellä ois äiti apuna tietty neidin kans, mutta toisaalta ei huvittais mennä.. En tiiä.

Viime yö oli ihmeellinen. Käytiin ysiltä ihan lyhyellä vaunulenkillä neidin kans, nukku siitä yhteen, söi ja jatko unia taas puoli seiskaan. Sit alko vasta äkkäily. Ja tottahan isi ja äiti oli sen verran tyhmiä, et menivät nukkuu vasta ton klo yhden syötön jälkeen ni uni jäi vähille. Mä sain kyllä sit aamulla vielä nukkua ku mies kävi neidin kans kaverillaan kahvilla.
Kauhulla ootan sit ens yötä kun viime yö oli noinkin hyvä. Pitää nukkua nyt sit alkuillasta jo aina kun vauva nukkuu! Jos nukkuu.. Päivän kun taas on vetänyt hirmusesti unta.

Toivottavasti on kaikki kunnossa kaikilla!

Me ollaan nyt miehen vanhempien luona kylässä. Käytiin miehen kans sit poitsun päikkäriaikaan pappia tapaamassa ja vähän ostoksilla. Pari tuntia oltiin poissa ja edelleen poitsu nukku kun tultiin takasin.

Muuten on ihan mukavaa ja kiva et niitä muitakin sylejä löytyy, mut tuntuu et nyt ei äitin sylis saa olla ku nippanappa ruoka-aikaan. Ei sillonkaan jos korvikkeel mennään. Mies hoiti yöllä syötöt kun olin antanu sen nukkuu edellisen yön putkeen. Puol seiskan aikaan aamul oli yks syöttö ja sit heräsin ysiltä ja aloin kattelee et missä meidän poika on?! Vaunut oli tyhjät ja mies vieressä. Mies oli sit antanu poitsun mummon hoitoon...pikkasen olin paniikissa ja itkukin siinä pääsi kun ilman mun tietoo oli noin tehty ja vielä "vieraassa" paikassa ja poitsu ei ookaan aamulla vieres tuhisemassa ku ite heräilen. Ihan tyytyväisenä se mummon vieres nukku ja turvallisessa paikassa ei siinä mitään. Mut se et en tienny missä poika oli ja herään siihen et se ei oo siellä missä pitäs oli aika karua!

Täällä ei mennyt eilinen ilta oikein nappiin. Neiti valvo alkaen jostain seitsemästä ja kymmenen aikaan alko sitten kunnon huuto [8|] Mikään ei tuntunut auttavan ja kovasti pieretytti, niin eihän se auttanut kun ympyrää kävellä vuorotellen ukon kanssa neiti sylissä. Annettiin illalla ekan kerran noita gefilus tippoja. Nooh joskus puolen yön aikaan rauhottu, mutta heti kun mamman sylistä joutu pois niin alko huuto taas. Suomeksi sanottuna nukkui sitten koko yön kainalossa sohvalla [>:] Välillä vähän tissiä ja sit taas nukuttiin [:D] Aamulla annoin toisen kertaan pari tippaa noita gefiluksia ja totesin että ne olikin sit viimeset koska vähän sen jälkeen alko taas huuto. Ei niin paha kun illalla, mutta rauhottu kun vähän jaloilla jumppailin mahaa [&o] Toivottavasti ne d-tipat ei tee sit samaa kun alotetaan tiistaina [:@]

Muuten nämä pari viikkoa neidin kanssa ovat menneet yllättävänkin hyvin [:)] Tuttia ei huolita kun automatkalla, mikä tavallaan hyvä, eipä tarvitse opettaa pois tutista. Jos ens yö menis vähän paremmin, kun ei anna niitä tippoja [8|] *peukut pystyyn*

Takaisin