Toukomussujen vauva-arkea

Kävin tk:ssa lekurilla. Kaks tikkiä on auennut/revennyt, mutta vaan onneks tuosta päälikerroksesta. Sisempi kerros on kuulemma kiinni. Ei kuulemma näyttänyt tulehtuneelle, vaikka yöllä kipeytyi kovasti. Kirjoitti kuitenkin varulta jo antibioottikuurin jos tulehtuu.
Toivottavasti se siitä...On kyllä ihan järjettömän kipeä.

Meillä eilinen meni tosi hyvin. Maitoa riitti ja neiti nukku tyytyväisenä. Riikka neiti sai sillon heti ekana päivänä sairaalassa korviketta kun mä nukuin. Illalla sillon olikin eka huutokonsertti eikä meinannu rauhottua millään. Samoin sillon toissapäivänä kun se illan huuti, niin päivällä ja alkuillastakin annettiin vähän korviketta. Mietin voisko johtua siitä. NANia annettiin kun sitä se kuulemma oli sairaalassakin.. Tänään on taas tissit olleet tosi tyhjän tuntuiset, mutta tähän saakka ainakin tyttö ollut ihan tyytyväinen. *koputtaa puuta*. Rela-tipoissa mua mietityttää kun se on öljypohjainen, kokeilemallahan se tietty selviää sopiiko ne.

starletti eilen kokeilinkin sitten pumppaamista, kun tissit oli niin täynnä, tyttö nukku pitkiä pätkiä ja söi kerralla vaan yhdestä tissistä. Toista tissiä oli jossain vaiheessa pakko vähän tyhjentää..

Tää mamma jatkaa tässä sängyssä makaamista. [&:] Jää hyvät kelit ihan väliin, mutta jospa niitä edes vähän vielä myöhemminkin tulisi..

Lyydia - vaikka rinnat tuntuiskin "tyhjiltä nahkapusseilta", niin ei meinaa etteikö tulisi kunnolla maitoa. Toiset ajattelee, että rintojen pitäisi olla pinkeät kuin rantapallot, että maitoa tulisi. [:)] Ja pumppaamalla ei kannata tarkastaa maidon määrää, se ei ole lähelläkään totuutta. Pumpatessa voi saada vaikka sen 10 ml kasaan ja vauva vetelee sieltä 100 ml. 

Meillä on poika kasvanu vajaassa viikossa n. 600g, eli painoa löytyy n.4,5 kg! Pelkällä äidinmaidolla mennään, riittää ihan pumpattavaksi asti. Muutenki arki ihan hyvin lähteny sujumaan, poika vois vain nukkua omassa sängyssään yöt.. :)

Riinu, meille antoivat neuvolasta Jekovit-tippoja. Niitä annetaan nyt 3 tippaa kerran päivässä, kun tuossa vastikkeessa on jo niitä itsessään. Mä käytän itse aika huonosti mitään lisäravinteita, joten vaikee on noita tippojakaan muistaa. Yritän aina laittaa tuon pullon näkösälle, että muistas edes joka toinen päivä.  

Nyt meillä huudetaan taas. Sellasta ihan tajutonta huutoa. Välillä vähän auttaa jalkojen pumppaaminen ja masun hieronta, sit jatkuu taas.. Korviketta annettiin tänään taas vähäsen yhdellä syönnillä. Varmaan johtuu siitä?? Pitää hakea sitä Tuttelin Omneo(?)ta jos joutuu antamaan korviketta vielä, luin sen olevan joku vatsaystävällinen. Eilen esimerkiksi ei tarvinnu antaa korviketta ollenkaan ja oli hyvä päivä, neiti nukku tyytyväisenä. Tosin noi levottomuudet on alkanu jo joitain tunteja ennen korvikkeen antoa ja sen jälkeistä hirmu raivaria. Pitää huomenna hakea niitä Rela-tippoja ja Cuplatonia ja kokeilla eka vaikka Relaa helpottaisko se.. Kauanko siinä menee, että noiden pitäis auttaa? Pari päivää?

Jos Cuplatonia tiputtaa tiskiveteen, niin heti rupee vaahtokuplat rikkoutuun. Meillä on Disflatyl-tippoja, nekin vaikuttavat heti.

Mieheltä meni hermot eilen totaalisesti. Mää jo lähdin vauvan kanssa ulos käppäileen, kun en jaksanut kuunnella (kun tää marina ei mee koskaan kertasanomisella ohi vaan jatkuu ainakin puol tuntii saman asian jankkaaminen). Neuvolassa meille ehdotettiin erästä vastikejauhetta ja minä paketin kävin sit ostamassa. Illalla paketti avattiin ja sekoitin sitä pulloon. No, siinähän kävi sit niin, että jauhe ei sekottunut veteen ollenkaan, vaan jäi kokkareiksi pullon seiniin. Lisäksi tutti meni tukkoon, eikä auttanut pullon vaihtokaan. Mies rupes rähjäämään, kun vauva vaan huuti nälkäänsä eikä saanu pullosta mitään ja se liemi oli aika kamalan näköistäkin. Paketti oli vielä turhan kallis poisheitettäväksi. Mä siinä surkeena olin hiljaa, kun tiijän, että tuossa tilanteessa mun olis ihan turha mitään rauhottavaa sanoo. Itse ajattelin, että eihän tässä niin huonosti asiat oo, mulla on kaks tissii ja kaapis jemmassa kaks nestemäistä vastikepurkkii. Mies vaan oli epätoivonen ja oli ku maa ois kaatunu. Mää soitin vastikevalmistuttajan asiakaspalveluun ja heti ottivat tiedot ylös. Laitan sinne myös näytteen postin mukana, ni tutkivat, missä on vika. Nii, onneks oli nuo tissit vielä tallella. Mitähän ois käyny, jos omaa maitoo ei ois tullu ollenkaan. Yö ois voinu olla huutoo täynnä. Yritetään ny vielä selvitä iltaan asti näillä mitä on, ni mies käy kaupassa kun tulee töistä.

Nyt on ostettu Cuplatonia. Katotaan auttaako. Äsken taas huudettiin.

Te epiduraalin saaneet: huomasin illalla, että mullahan on tosiaan vielä selässä se tarra sen reiän päällä. Pitäiskö mun se jo repästä pois? Huolettaa jotenkin tuo haava kun menee reikä selkärankaan... Parempihan se varmaan ois ottaa pois. Kätilö sano sillon sen lähtevän itestään, mutta ei oo. Sillä mä en oo koko lappua muistanukkaan kun se ei repsota eikä mitään! Mies illalla muistutti tuosta.

Mulla lähti itestään se laastari. Kätilö sanoi jo synnytyksen jälkeen, että voi ottaa pois ko käy suihkussa.

Mulle sanottiin et seuraavana päivänä saa ottaa pois. Mulla se tosin alko repsottaa jo ekan suihkun jälkeen [:D] Mut en oo ite ainakaan huomannu mitään ihmeellistä vaik sillon jo repäsin pois, en osannu kyllä ajatellakaan tolta kantilta et tosiaan menee reikä selkärankaan...ihmettelin vaan et miks sinne semmonen edes laitettiin [:D] Toivottavasti Lyydia auttaa!

Mun pitäis mennä lääkärissä käymään tossa reilu tunnin päästä. Oikeen rinnan alla on reilun  peukalonpään kokoinen kipeä patti. Ihan punainen...tuntuu etenkin imetyksen jälkeen aralta. Saa nähdä mikä on diagnoosi, toivottavasti ei mitään kovin ikävää.

Ei kait siihen varsinaisesti mitään reikää jää, kun sen neulan yms ottaa pois. Luulis, että niin pienessä reiässä kudokset painais sen reiän hetikohta umpeen [8|] Enhän minä tietty asiantuntija ole mutta minun maalaisjärki sanoisi noin [:D]

sen saa ottaa pois seuraavana päivänä se lapun sieltä selästä joo.. mulle ei itseasiassa edes laitettu sinne mitään, eikä sinne tarvikkaan jos se ei ala vuotamaan. sieltä voi pari tippaa verta joskus tulla [8|]

Olipa ikävä juttu Mimmu86... [:(] Onneksi meillä on loistava ja ammattitaitoinen hoitohenkilöstö ja tuommoiset asiat huomataan ja saadaan korjattua heti. [:)]
Toivottavasti ei oo sulla alkava rintatulehdus... Mulla meinaan tuli alkuun semmonen punainen patti tissiin kunnes se koko tissi oli yhtä punaista kipeetä pattia. Nyt yritän koko ajan tunnustella ja jos yhtään tuntuu patteja missään ni syötän äkkiä sitä rinnasta ja hieron sitä pattia syötön ajan että saan sen pehmenemään. Mulla ainakii ne on semmosia mihin alkaa maitoa kerääntymään ja vissiin sitte aiheuttaa tulehduksen jos se maito jää sinne "pilaantumaan". [:-]

Lyydia, teillä on kyllä niin samanlainen tää elämän alkutaival ku meilläkii... Tytöt synty samana päivänä (vko 40+1), synnytys alko lapsivesien menolla ja muutenkii synnytys kuulosti tosi samanlaiselta. Molempien tytöt kitisee mahaansa, roikkuu tissillä, nukkuu vähän jne. Mulla tulehtu tissi, sulla repes haava... Mut kyllä tää tästä! [:)] Tosiaan meillä autto kauheesti ne gefilus-tipat siihen mahaan. Nyt tyttö nukkuu jo tosi pitkiä aikoja ilman kitinöitä. Ja huomasin kanssa sen, että illalla kun alkaa se väsykitinä ni mä melkee ennemmin pumppaan ja syötän sen pullosta kun ilmeisesti se imeminen on rankkaa puuhaa eikä väsyneenä se meinaa millään jaksaa syödä mut ei oo vielä kyllin tankattu nukkumaankaan. Kokeiltiin sitä ihan vahingossa kun se nänninpää oli taas tosi kipee ja toisen olin syöttäny jo ihan kuiviin (kun neiti oli neljättä tuntia tissillä...). Yritin imettää mutta nännin iho meni rikko ja vauva huuti kun sai verta suuhunsa. Putsasin tissin ja pumppasin sieltä 100ml maitoa ihan heittämällä. Mies sitte syötti sen vauvalle joka taintu siihen paikkaan ja nukku rauhassa monta tuntia. Ilmeisesti pullosta saa sen maidon helpommalla. [8|]

Ansku totta, meilä on kyllä mennyt aika samalla kaavalla. [:)] Mä en oikein tolla pumpulla saanut kovin irti tisseistä. Alkuun tuli vähän, sit alko hiipua tosi pian eikä tullut pumpatessa mutta kun pumpun otti tissistä pois ni tissi vaan valutti ja valutti, muttei pumppaamalla oikein enää tullut.. [:-][&o]???

Lappu otettu pois epiduraalireiän päältä..

Tikit repesi/aukesi epparihaavasta, nyt vissiin tulehtunut ja antibiootit alotin just.. Toivottavasti alkas auttamaan ja paranemaan toi haava. Tk:ssa sain kyllä eilen taas niin ympäripyöreetä kohtelua, kun ei edes lääkäri osannut sanoa, onko haava tulehtunut vai ei. Tympii!

Ja tympii kun oon ollut nyt niin järkyttävän kipeä, etten oo kärsiny tehä muuta kun maata. Mies laitteli eilenkin koko päivän meidän pihaa. Ois ollu kiva edes istuskella tossa terassilla sen seurana, mutta ei ni ei.

Muksu on kyllä niin järkyttävän ihana, ettei oo totta. <3 Ja mies kanssa.. Muksun masuvaivatkin on ihan niinkun helpottaneet Cuplatonilla, tänään alotettiin sit Relat mun antibiootien takia, Cuplatonia en enää antanut. Annan sit jos tuntuu erityisesti olevan ilmaa masussa. Pelkään vaan vähän noita Reloja, kun ovat öljypohjaisia. Toivottavasti eivät tee mahan puruja. Hankala nyt vielä sitten reiluun viikkoon tietää jos jotain tulee, että onko antibiootista vai Reloista. Kun viikon kestää mun antibioottikuuri!

Sain kaverilta kuulla kyllä  niin positiivista kokemusta paranemisesta kun söi noi antibiootit, että pitää pitää pää kylmänä eikä vetää paniikki-itkuja jos ei ite paranekaan ihan samaan malliin kun hän!
Nyt alkaa muru pitämään vähän ääntä sängyssään, jospa se kohta heräilisi sieltä. [:)]

Joo, onneksi lääketiede on jo niin pitkällä että tämmöiset huomataan ja osataan hoitaa. Kävin sitä pattia lääkärissä näyttämässä, ihohuokonen tulehtunut, ei onneksi muuta. Viikon antibioottikuurin sain ja heti on helpottanut [:)]

Meidän herra kävi tänään kirkossa kun käytiin kuuntelemassa meidän kuulutukset. Poitsu oli tyytyväinen ja nukku melkein kokoajan [:D]

Mä tahtoisin jo kovasti poitsun kans päästä ihan neuvolaan ja saada uudet mitat, tuntuu et 56senttiset bodyt jää kohta pieneks...mutta...eivät voineet lastenneuvolaan mulle antaa vielä aikaa kun ne on lomautettuna kesäkuun ekan viikon, eli just kun poitsu olis sen 3 viikkoa ja olis yleensä aika käydä. Sama mun jälkitarkastus saattaa venähtää ties minne kun eivät täällä tiedä onko täällä yhtään lääkäriä heinäkuussa [>:]

56 cm bodyt pieneksi? [:-] Vitsi meillä ollaan sit kirppuja vaikka yli kolmi kilonen olikin syntyessään ja paino lähtenyt hienosti nousuun, kun neiti hukkuu vieläkin 50senttisiin.. Tai no, nyt alkaa jo vähän pysyä päällä..

Joo...pituudesta alkaa hannaa vastaan. Toisaalta poitsu nyt oli syntyessään jo sen 53cm pitkä [:D] Eipä mahtunu poitsun serkkupojallekaan 56senttiset kun kaks viikkoa...ja Nuutti oli syntyessään kuitenki 5cm meidän poikaa lyhyempi [:)]

Neiti on sitten jo viikon vanha. [:)] Meillä on alku lähtenyt ihan kivasti. Saa nähä mitä neuvolan täti huomenna on mieltä....
Neiti painoi syntyessään 3010 g, joten imetysvälit käskettiin pitää enintään kolmessa tunnissa. Yöllä on välillä itsekin herännyt ennen kellon soimista kitisemään, mutta usein on herätettävä vaipan vaihdolla ja navan puhdistuksella.
Tavaraa tulee ulos kiitettävästi ja jos paino noussut hyvin, päästää (ehkä) vauvan tahtiseen imetykseen.
Kestoja en vielä ole kokeillut, vaikka niitä tarkoitus käyttää...

Meillä ongelmana on vähän olleet nuo puklut... Pari kertaa on oksentanut reilun satsin päälleensä. Onneksi vauvat nukutetaan kyljellään! Olisi muuten saanut henkeensäkin...
Yleensä ei kuitenkaan röyhtäyttämällä röyhtäise... On vain katsottava kuinka syö. Jos kitisee ja imee huonosti, on maito nousemassa takaisin. Silti yllätyksiä tulee...

Mites mammat, joko olette kantoliinaa kokeilleet ja millaisella menestyksellä?

Meillä tänään ollaan reenattu ekaa kertaa ja poitsu nukahtaa samantien kun liinaan pääsee. Sammuu kun
saunalyhty [:D] Osasyy varmasti että on puolenpäivän jälkeen lähinnä torkkunut ja ollut jotenkin tosi levoton...taitaa poitsu protestoida kun isin pitäis huomenna mennä töihin.

Iltakylvetys suoritettu ja tissii imetty oikee urakalla kahteen otteeseen kylvyn jälkeen, nii et kyl ny pitäis unen maittaa.. Oon huomannu et aina kylvyn jälkeen nukkuu parhaiten. Noin 4 - 4,5 tuntii. Ihanaa!! Muutenkin meillä nukutaa kyl tosi hyvin. Eilenkin söi siinä vähän ennen puoltayötä, sit seuraavan kerran neljän hujakoilla ja aamulla puol kaheksalta. Et ei o valittamista. Periny isältään kaiketi noi hyvät unen lahjat. Hän kun oli anopin mukaan vauvana ku Naantalin aurinko ko näyttikin sänkyä. Aina ihan onnellisena nukahti eikä vieläkään oo luopunu päikkäreistä .

Kantoliinaa ei tullu sit hankittua, ku löysin sen kantorepun niin edukkaasti. Kerran oon sitä kokeillu, mut vauva hukku sinne  .. pää oli jossain kymmenen sentin syvyydessä. Jalat vaa roikkku ulkona. Se oli must nii hassun näköstä et aattelin oottaa et neiti vähä kasvaa..

50cm ja 56cm vaatteita käytetään eikä oo pelkoo et jäis vielä pieneks. Keskiviikkona tulee meitin rinsessa jo kuukauden ja huomenna 2pv etuajassa on 1kk- neuvola. Veikkaan et noin 3,5kg saattais jo olla elopainoo kertyny. Kumminkin nii pieni vielä, että oli se vaa hyvä et tuli niitä pieniäkin vaatteita hankittua. Hukkuis 60 senttisiin . Oon kyl ottanu jo joitain 62cm bodeja käyttöön, ku laitan ne kummiskin kuivausrumpuun ja siel ne kutistuu ain vähän. Ekasta lapsesta ku säästelin isoja vaatteita liika kauan ja sit jollein kävi nii, et ekan pesun jälkeen ei mahtunukkaan. Ja se harmitti..

multatassu meilläkii oli puklut pitkään ongelma mutta nyt ne on musta helpottamaan päin. Tai sitte niitä ei vaan enää huomaa sen jälkeen kun ne korvikkeet lensi metrin kaaressa kunnon huutoyrjönä. [;)] Mä ihmettelin ku laitoksella ei kukaan puhunu röyhdityttämisestä mitään enkä sitten itekään uskaltanu alkaa röykyttämään. Kun sitte neuvolantäti kävi ni kysyin siltä että saako nykyisin enää ees röyhdityttää ja antoi luvan. Meillä tais se auttaa ja nyt jo useimmiten ehdin kääntää neidin olalle ennen ku nousee hissi ylös ja aika miehekkäitä röyhtäsyjä sieltä saadaankii. [;)] Välillä tosin vieläkii käy vahinko ja menee syöminen liian pitkäksi liian kovalla tahdilla ja sitten ollaan molemmat ihan maidossa. [;)] Mä tuoksun varmaan tosi hyvälle...

Mä kanssa aattelin että ton liinan otan käyttöön lähipäivinä. Oon vaan ne sitomis-ohjeet hukannu johonkii eli tarttis ensin opiskella että miten se tapahtuu. [;)]

Meillä käytetään kanssa noita 50 senttisiä vaatteita mut ekat jäi jo pieneksi. Mulla ei edes kauheesti noita pieniä ollu kun tosissaan odotin semmosta jättivauvaa mitä suvussa ollaan tavattu saada. [;)] Onneks naapurilta sain kassillisen niitä pieniä lisää ja jokusia oli ennestään. Meillä on kaikkia puklu ja kakka katastrofeja niin monesti päivässä etten ehtis muuta kun pyykkiä pesemään jos niitä vaatteita ei olis tarpeeks. [;)]

Huaah... Taas ei meinaa neidille uni tulla... En tajua miten se joka ilta valvoo monta tuntia ja on ihan käninä-väsy mut ei vaan suostu nukkumaan. [8|] Nytkii on syöny koko ajan eikä huoli enää edes tissiä, ei halua olla sylissä, vaippa on vaihdettu just jne. Ei se itke eikä mitään, makaa tuolla sängyssään tutti suussa, silmät selällään ja juoksuttaa mua laittamaan tuttia takasin kymmenen minuutin välein kun se tippuu ja sitte tulee itku. Mä oon sille laulanu kaikki laulut mitä osaan ja silitelly ja hieronu ja tarjonnu välilä tissiä ja tehny kaikki temput mitä keksin mut ei vaan uni tule. Mihin muuhun aikaan tahansa päivästä se kuukahtaa viimeistään tissillä mut iltaisin ei mikään auta. Taidan mennä taas availemaan mun epävireistä jugeboxia...

Takaisin