Toukomussujen vauva-arkea

Meillä on nyt nää viimeiset yöt mennyt samalla kaavalla. Eli meikä menee kymmenen yhdentoista aikaan nukkumaan ja mies hoitaa Nelliä. Antaa vastiketta jos tarpeen ja Nelli nukahtaa sit yleensä yhden aikaan. Mies kömpii nukkumaan ja kuin ollakaan Nellikin herää vasta kuudelta suurinpiirtein tissille. Nyt mulle alkaa tulla huono omatunto kun mies hoitaa ja mä saan nukkua. Ei tän ihan näinkään kuuluisi mennä. Pakko jutella tästä illalla miehen kanssa. Kaiken lisäksi vielä miehen pojat olleet täällä ja mies joutuu nuoremmankin takia heräilemään joskus öisin. Nyt molemmat yöt suurinpiirtein nukkunut sohvalla jos pojat tarvii jotain.
On kyl niin superisä et ittensä tuntee kovin huonoksi välillä.
Lisäksi mies hoitaa turvaistuimen kanssa touhuilut ja kantamiset. No tietenkään ton sektion takia en mielellään saisi niitä kantaakaan mut uskoisin sen kantavan siitä huolimatta.

Välillä mietin et mitä olen tehnyt ansaitakseni niin ihanan miehen...

Rauha - ole vaan onnellinen ja iloinen(kiitollinen) mitä miehesi tekee... se on niin tärkeää, kun saa nukkua. Pulloilussa on juuri tuo etu että, mies voi hoitaa illan viimeisen syötön ja itse saa pidemmän unen siinä. Vielä se voi muuttua moneen moneen kertaan, että vauva herää vähän väliä ja se olet sinä joka nousee syöttämään/lohduttamaan, joten nyt vaan nautit!! [:)]

Noi turvakaukalojutut nyt vähän kuuluukin miehelle ja mies on riskimpi, niin joutaa kyllä kantamaan. Mä en enää itse edes jaksa sitä kantaa, eikä mun sitä tässä tilassa annetakaan kantaa. [:)]

Inxu, ne Gefilus-tipatkin kannattaa aloittaa tosi varovasti, meillä on ne Gefilus D:t käytössä kun tavallisista D-tipoista tulee usein vatsavaivoja, ja annetaan viikon ajan 1 tippa/pvä, toisen viikon 2 tippaa/pvä jne sinne viiteen viikkoon asti jolloin saa täydet 5 tippaa.

Antoks ne neuvolassa vai apteekissa noi ohjeet et vähitellen niitä gefilus+d -tippoja .. Mä alotin ne tänään ku vattaväänteet lisääntyny neidillä ja naama kukkii entisestään, rassukalla.

Ei ne mull mitää sanonu apteekis ja mä tietty annoin heti sen 5 tippaa lusikalla just joku tunti sit. Nukahti kyl heti, et toivottavasti ei illalla sit ala itkeen, ku en tienny et varovaisesti aloteltais.

Nyt tääkin mamma menee ottaan päivätorkut [;)] God natt!!

Hei toi naaman kukkiminenhan on normaalii, ne o niitä hormooninäppyi ku vauvan keho alkaa toimimaan. Nyt on tainnu vauvan oma rasvantuotantokin käynnistyny kun on jalkojen ja käsien kuivuus kadonnu. Meillä on vatsanväänteet tasottunu. Enää huudetaan vaan ruokaa. Hulivilikakat tulee pari kertaa päivässä ja se aiheuttaa kitinää, naaman punotuksesta näkee millon on vaipan vaihto tulossa. Muutoin tyttö on kovin tyytyväisen oloinen. Jekovittiä otetaan aamuisin 3 tippaa ja Disflatyliä 2x15 tippaa päivässä. Kissat on nyt vihdoinkin hyväksyny vauvan osaksi perhettä ja huomiovat sen joka mutkassa positiivisesti. 

Meillä oli vaikein yö tähän mennessä...vaikkei varsinaisesti muuta ollu ku et poitsu heräs 2h välein syömään tavallisten 3-4h sijaan ja rassulla nenä tukossa.

Me alotettiin devitoli perjantaina. Tippa päivässä lisää oli ohjeistus. Ei ole vielä ainakaan aiheuttanu kummempia vaivoja.

Vihdoin taas joudan naputtelemaan muutaman rivin - ollaan niin kovia menijöitä, ettei ehdi muka koskaan naputella, vaikka kahvitellessa usein käyn kuulumisianne lukemassa :)

Meillä on kanssa sadesuojat sekä vauvanvaunuun että sisarusrattaisiin, ja viime viikolla vetäisin juoksulenkit nimenomaan sateisina aamuin, kun näin siitepölyaikana silloin ilma tuntuu raikkaammalta reippailuun. Meillä vauvaipana nukkui viime yönä eka kerran yön läpi heräten ainoastaan kerran syömään. Minua tosin vaivasi ja valvotti yskä mutta joka tapauksessa aamulla herätessäni olin pirteä kuin peipponen.

Nyt pitäisi muistaa 12-13 soittaa neuvolaan ja sopia vauvan 3 kk lääkäriaika, käväistä kirkkoherranvirastossa noutamassa kummitodistukset ja kastekynttilä, kun ristiäisiä vietämme vanhempieni luona ja papiksi tulee perhepappimme Turun tuomiokirkkoseurakunnasta, niin täytyy sitten noutaa nuo tykötarpeet valmiiksi.

Ja nyt nopsasti ipananalle tisua, kuiva vaippa (vaippapyykkiä muuten tulee kyllä kasapäin nyt, kun esikoisellakin vielä ulkoillessa ja nukkuessa vaippa käytössä), itselle lenkkivermettä niskaan ja kirmaamaan tuonne aurinkoiseen aamuun. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Kokeilen uudestaan noita gefilus tippoja kun eilen huudettiin vaikka ei annettu. Yhden annoin ja ei vielä ainakaan huutoa, eli oisko ollu vaan sattumaa että alkoi tippojen aikaan. Annoin silloinkin vaan 2 tippaa eli en täyttä määrää. Jos helpottai vähän, on niin korvia raastavaa kun parkuu kun henkeä vietäis [:(]

Huomenna olis neuvola, saa nähä paljon ollaan kasvettu [;)]

Huh,sainpa tytön nukkumaan,tai nukahtamaan..[&:] Ei siinä mennykkään,kun varmaan 1,5-2h. itki minkä kerkis ja minä tein kaikkeni..

Tosi vaikeeta,kun ei voi tietää mikä vauvaa vaivaa,vaikka tekee kaikkensa..[&o] Mutta huonot hetket kuuluu myös tähän vauva-arkeen.

Tiiaa, ensiäiti neuvoo toista ensiäitiä...[;)] usein vauva itkee nälkäänsä. Meillä kun antaa tarpeeksi maitoo ni se o siinä, ei tarvi unijukkaa metsästää.  

Babaytoy - starletti antoi kyllä hyvän neuvon. [:)] Noin pieni kuin mitä sun vauva on itkee kaikista todennäköisemmin nälkäänsä... Aina ei tossa vaiheessa oma maito ole ehtinyt vauvan tarpeisiin mukaan ja joskus korvike auttaa. [:)]

Täällä on "ranteet auki"-äiti tällä hetkellä.. Tyttö tankkas taas illalla, saatiin nukahtaa yhdeltä. Nukku kolmeen, syötiin vartin yli neljään, nukku viiteen, syötiin ja valvottiin SEITTEMÄÄN, nukku puoli kymppiin.. Äitillä yöunet karkeesti 4,5h.. No neuvola oli 11, neidin paino ei ollut noussut niin hirveästi kun mitä olin ajatellut. Toissa keskiviikkona oli 3120g(kahdessa päivässä kotona 100g noussut kotiutumisen jälkeen) ja nyt vajaa kaksi viikkoa sen jälkeen 3370g.. Se on varmaan raukka viime viikolla huutanu nälkäänsä ja me pidetty sitä nälässä, kun oltiin varmoja ettei sillä enää ole nälkä. Pikku morkkikset että oon toista pitäny nälässä!! [:(][:(] Se neukkutäti sano et muksun paino ois noussu viikossa 250g, kun minimi ois 150g mutta tollahan oli noussu sen 250g vajaassa kahdessa viikossa! Just tulis ehkä sen 150g viikossa. Sitä en vaan ymmärrä, et miten se paino oli sit noussu niin hyvin sillon heti kotiutumisen jälkeen.. Vai laskiko se sit siitä sairaalasta kotiutumis painosta eikä siitä minkä se toinen neuvolantäti kävi mittaamassa kaks päivää kotiutumisen jälkeen.
Mun tissit tuntuu ihan tyhjälle ja toi neiti oikeesti syö niistä hirmu pitkään ja vaatii jo molempia tissejä peräkkäin. Ei selkeesti enää niin paljon maitoa kun ennen! Tänään oon sit antanu kahesti korviketta tissin lisäks.. Kun neuvolan tätikin sanoi että jos tollasia tunninkin tai reilu syöttöjä on niin ei ehkä saa niin maitoa! No siltä nää tissit tuntuukin nyt tänään ja eilen.
Neuvolan jälkeen pilkki vartin automatkan tulevan kummitätinsä luo, siellä hetki tyytyväisenä hereillä ja sit huutoa ja syötiin taas. Lähtiessä huutoa taas, autossa ei meinannu alkuun rauhottua, sit hiljeni ja ajoin vielä apteekkiin hakee ne Jekovitit. Käytiin myös moikkamaassa isiä töissä. Silmät oli auki sielläkin kun pyörähdettiin vaan pihassa autolla. Kotona nukku tasan 10min, kerkesin syödä kolme haarukallista ruokaa ja sit taas "taisteltiin", syötiin ja huudettiin siihen saakka kun isi tuli töistä kotiin. Isänsä sylissä sit heti tyytyväisenä punnersi pieruja ja kakkaa ilman itkua. Mammallahan siinä sit tuli heti itku, kun mä en oo saanu sitä tyytyväiseks enkä nukkumaan. Se ei oo siis nukkunu koko päivänä juuri ollenkaan! Enkä siis sitten minäkään. Mies kävi sit vaunuilla neidin kans et sain nukkua, ja syödä! Ei oo ollu toivoa syömisestä kun jos ei syö niin huutaa kun kurkkua leikattas auki jos yksin on, ei musta oo huudattaa sitä.

Lyydia - sä olet niin stressaantunut, että siitäkin syystä maidontulo voi hiipua... nyt juot hyvin(mehua, vettä, pilsneriä) ja lepäät joka hetki, kun vauva siihen antaa mahdollisuuden. Otat oikein hurjan hyvän asennon, kun alat pienokaistasi imettämään ja siihen syötävää&juotavaa. Katsot telkkaria tai luet, pääasia, että asento on parempaakin parempi. Huono äiti et ole, et voinut tietää, että maitoa ei tule tarpeeksi. Nyt tiedät ja annat imetyksen lisänä korviketta. [:)]

Tsemppiä sinne! [:)]

ALKUPERÄINEN: starletti

Tiiaa, ensiäiti neuvoo toista ensiäitiä...[;)] usein vauva itkee nälkäänsä. Meillä kun antaa tarpeeksi maitoo ni se o siinä, ei tarvi unijukkaa metsästää.  

Apua oon ihan pulassa! Yritän saada tota nukkuu ja tyttö on syöny mun omaa maitoa ainakin jo 80millii!! eikä nuku vieläkään! Itkee tuolla sängyssään ja mulla on keinot loppu. Hyssyttelyt ei auta [:(][:(][:(] Luoja!!
Tekee niin pahaa kuunnella tota itkua,kun toisaalta yksi keino on vaan antaa itkeä ja nukahtaa itekseen,mutta eih..en tiiä mitää teen [:(][:(]

Tiiaa, anna ruokaa niin kauan ku suostuu syömään. Sairaalas sanovat et 50 ml on ok määrä kerralla, vaan meillä se nopeesti nous 90 ml ja koko ajan lisää. Nyt voi mennä se 200 ml kerralla. Tuohon mulla ei riitä oma maito ollenkaan. Yritin äsken sängys imettää vauvaa taas vaihteeks nii natusteli vaan mun mieliks ja sit kauhee huuto että RUOKAA!!!!! (tunnistaa itkustä käskevä MYÄÄÄÄ). Siirryimme keittiöön NANnille. Ja oon huomannu, että pirteetä vauvaa on turha laittaa nukkumaan, siitä se piristyy entisestään huudon kera. Usein istuskellaan olohuonees jalkalampun hämyssä, jopa pimeässä. Sit oikeen lämmin maito nukuttaa paremmin kuin viilee. Oisko tuo 40'C maito säädetty masun hyvinvoinnin ja palovammojen ehkäisyn vuoksi, mut siitä oon lipsunu eikä vauva oo siitä moittinu.

Meillä syödään tissiä kans ihan hirveen pitkiä aikoja, 30-75min kerralla. Tosin poika on kyllä kovin tyytyväinen ja nukkuu ihan naurettavan hyvin, niin että kaipa hän sieltä sitten tarvitsemansa määrän saa! Odotan niin kovin meidän perjantain ekaa neuvolaa, että näkee miten toi poika kasvaa - saisi sitten tietää että voisiko tuon antaa yölläkin vaan nukkua kun unta riittäisi enemmän kuin tarpeeksi!! Nyt syötän pojan yhdeksältä illalla ja ehkä puoli kympin pintaan laitan nukkumaan. Kolmelta on itsellä sitten kello soimassa että syötän pojan , ja ihan täydestä umpi unesta joudun aina toisen herättämään!! Nyt aamulla menin seitsemältä taas herättelemään poikaa, mutta toinen nukkui tuolla niin sikeästi ja tyytyväisenä, että päätinkin nyt katsoa kuinka kauan hän nukkuisi jos nukkuisi! Ysiltä on kyllä pakko hänet herättää jos ei itse herää, sen kauempaa en uskalla antaa nukkua! Menee päivärytmitkin ihan sekaisin jos sen pidempään vetelee sikeitä! Onko teillä muilla tällaisia unikekoja?! Hankalaa on tuo unisen vauvan syöttäminenkin, alkuun leikitään vaan tissillä kun ei oikein oo nälkä ja sit nukahdellaan imemisen välissä ja toimitus tosiaan kestää toista tuntia [8|] se on oikein kiva yöllä itsekin torkahdella vauva rinnalla kun homma kestää ja kestää...

hiphei,  nyt kuului ääntä pienen sängystä [:)]  juu, nälkä on!!

Tirri - onko teillä jokin syy miksi vauvaa herättelet syömään? Jos ei ole ennenaikainen tai muuta propleemaa, niin ei ole mitään syytä herättää. Kannattaa antaa vauvan nukkua(ja nauttia), kun nukkuu, sillä yks kaunis kerta se vain muuttuu. [:)] Terve vauva kyllä herää itse syömään, kun on nälkä.

Babaytoy - Sun vauva on niin pieni, että hän itse määrää koska syö ja nukkuu... joten jos huutaa vaan, niin älä suotta sängyssä anna olla, vaan ota syliin. Ja joka itkuun vaan kannattaa tarjota maitoa. [:)]

Meillä myös kun poitsun masu on illalla täys niin uni tulee samantien kun nostaa olalle. Ja kerralla meillä syödään vastiketta tällä hetkellä 80-120ml. Omista rinnoista ei maitoa oikeastaan enää tule nimeksikään. Saman verran poika syö vastiketta kävi rinnalla ensin tai ei.

Eilen meillä sit valiteltiin ekaa kertaa masua oikein urakalla kun annoin sen 3 tippaa d-vitamiinia kerralla. Totesinkin illalla et nyt otetaan vähän takasin ja annoin tänään taas vain yhden. Hetken kitisi tipan jälkeen ja nyt nukkuu tyytyväisenä. Hiljaa hyvä tulee siis [:)]

Aamuyöstä pääsi poika yllättämään ja teki äidin kovin onnelliseksi. Otin poitsun syötön jälkeen rinnan päälle köllöttämään saman peiton alle kun ei tahtonu sänkyynsä rauhottuu enkä miestä halunnu herättää. Hetken siinä köllittyään alko pieni hytkyminen ja maailman levein hymy naamalla kuulosti ihan siltä kun poitsu olis nauranut [:D] Ainakin oli sen hetken varsin tyytyväinen

Herättelen poikaa syömään koska sairaalassa sokerit heitteli aika rajusti kun poika ei vaan millään herännyt syömään! Lisämaidot oon jättänyt pois koska omasta takaa tuntuu maitoa riittävän ihan vallan mainiosti. Itsestäkin tuo herättely tuntuu kamalalta kun toinen nukkuu niin tyytyväisenä! Ja eihän tuo opi koskaan tunnistamaan nälkäänsä jos aina vaan väkisin työnnetään ruokaa suuhun ennen kuin itse edes havahtuu huomaamaan että nälättää!

meillä tissi maistuu silloin kun on vasta herätty ja virkeänä, mutta annas olla kun väsy jo hiipii pienen mieleen niin alkaa varsinainen huuto-möykkä-konsertti[8|] Tissiä imaisee ehkä pari kertaa mun mieliksi ja jatkaa kurkku suorana ja naama punaisena huutamista. Tähän mennessä ratkaisu on onneksi löytynyt.. lämmitän 40 ml tutteli plus:saa, pullosta josta vauveli saa sit tarpeeksi nopeaan väsyneenä ruokaa ja yleensä nukahtaa syvään uneen ennen kuin pullo on edes tyhjänä[:)] eikä meille ole tuo mahavaivojakaan aiheuttanut. Hyvä unilääke. Saisi vaan olla pienimpiä kuin noita 200 ml korvikepakkauksia tarjolla. Meillä puolet pakkauksesta menee nimittäin viemäriin, kun ei 24 tunnin aikana saada käytettyä[&:]

Takaisin