Toukomammojen liikuntaharrastukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AHK
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siis meillä cross training on sitä oman kehon painolla tehtävä liikkeitä eli narut seinässä ja niiden kanssa liikkeet

Jäinkin miettimään, että et kai voinut tarkoittaa crossfittiä, tai sitten olisin kyllä sunnuntailiikkujana kyseenalaistanut koko PT:n ammattitaidon :D (ja disclaimarina jos joku crossfittaa, tietty eri asia jos on kokemusta ja tietää mitä tekee). Mutta tuollainen koko kehon lihaskuntotreenihän kuulostaa hyvältä!

Tiukuliisa, tämä pilatesohjeistus tulee lajia kouluttavilta tahoilta - itse Joseph Pilateksen oppia jatkavilta opettajilta Jenkeistä asti. Luotan ja uskon siispä siihen ohjeistukseen, enkä itse missään nimessä harjoittaisi Pilatesta (ainakaan klassista) enää ensimmäisen kolmanneksen jälkeen.

Viime viikolla näytin muutaman liikkeen tunnilla, ja koko päivän juili vatsaa..

EDIT: on siis olemassa jotain mammapilates-tunteja. En ole käynyt modernin pilateksen tunneilla, en siispä tiedä miten siellä pystyy välttämään vatsaontelonpainetta. Varmaan, jos jättää vatsaliikkeet pois, ja käytännössä supine-asennossa laskeekin pää alas. En tiedä. Käymääni ohjauskurssiin ei kuulu raskaussovelluksia, sillä se on täysin pannassa tässä ohjelmassa. :)

Muokattu viimeksi:
Tuntuu kyllä, että joutuisi kyllä pilateksessa jättämään aika lailla sen pilateksen perusolemuksen tekemättä jos vatsaontelon painetta välttelee. Eli ehkä parempi jättää kokonaan väliin. Toki mammapilatekset varmasti erikseen. Itse ajattelin ehkä kokeilla raskauspilatesta jahka Helsingissä alkaa uudet ryhmät (vuoden vaihteessa).

Kävin äsken mammajoogassa. Voi pyhä sylvi mitä kakkaa!

Ehkä on liian aikaista vielä.. En vaan pysty ymmärtämään tuollaista hengittelyä ja tekemättömyyttä. :D

Haha Mamsi, hyva kun kavit testaamassa ni mun ei tarvi menna. Olin just kattonu etta millo olis seuraava tunti mammajoogaa :D ehkapa sitten uusi yritys kun on jatti massu :)

Eikös raskausjoogan pointti ole enemmän venyttely ja rentoutumaanoppiminen (synnytystäkin ajatellen, oikeat hengitystavat yms) kuin varsinainen liikunta? Keväällä voisi olla mukava mennä.

Varmaankin joo, näköjään! :D

Olin vaan olettanut, että siellä vahvistetaan myös niitä syviä vatsalihaksia ja oikeasti rentoudutaan. Höpsis. Rasittavaa höpinää. Heiluttelin varpaita malttamattomana monta kertaa ja odotin edes sitä rauhallista flowta. Ei tullut.

Noh, soittelen sinne ja kysyn, josko voisin siirtää osallistumiseni keväälle. :P

• Tykkään
Reaktiot: JMT
Viikonloppuna olin jumpassa ja lopun vatsat tein omasta mielestäni tosi soveltaen. Tein oikeastaan pelkkiä vinoja vatsoja ja yritin tietoisesti välttää suoran aktivoimista. Jumppa itsessään meni hyvin, mutta illalla pari kertaa vihlaisi oikein kunnolla molemmin puolin alavatsasta vatsalihaksi (eri puolia eri kerralla silloin kun yskäisi tai vaihtoi asentoa nopeasti). Semmoiselta venähdykseltä tuntui, mutta ei jäänyt mitään tuntemuksia/oireita jälkeenpäin. Olisiko sittenkin ollut vatsalle liian tiukka reeni, ja kun alkoivat lihakset kiristyä, loppuikin tila kesken ja sitten juili. Mene ja tiedä. Jatkossa täytyy vatsoja tehdä vielä varovaisemmin.

Mä ajattelin et pitäisinkö taukoviikon kahvakuulasta, keskittyis lenkkeilyyn ja sen jälkeen venytteleen kun viime viikolla meni kädet/hartiat niin jumiin treeneistä ettei mitään järkeä (oon vähän huono venyttelemään....). No lenkkeily ei kiinnosta yhtään kun vettä sataa ja nyt kun on se treenipäivä niin oottaa vaan et pääsis sinne :grin

Tänään on taas juilinut vatsalihakset. Olen yrittänyt paikantaa ja luulen, että se on ulompi vino vatsalihas tuolta ihan alhaalta kiinnityskohdista.

Täällä harrastetaan kickboxingia! Neuvolastakin sanottiin, että saa sitäkin harrastaa, kunhan ei tule iskuja vatsan alueelle ja jos tuntuu pahalta niin lopettaa :) Ainakaan vielä en ole huomannut mitään erikoista treenaamisessa, selät ja vatsat pystyy tekemään vielä ihan normaalisti :)

Mäkään en oo huomannu vielä mitään erikoista :) tosin yritän jo opetella hillitsee itteäni ettei ottas niitä isoimpia kuulia :grin kait tässä pitää parin viikon sisällä lopettaa ne suorat vatsat ja tehhä vinoja...hyppiminenkään ei tehny vielä mahaa, mietin et onkohan siitä muuta haittaa...? siis esim. alkulämmässä tehtiin haarahyppyjä ja burbeeta. Ja sit on ollu kyykyissä sellanen et kyykkyasennosta pien hyppy ylöspäin ja takas siihen kyykkyasentoon.

JumpatiJumpati vaan, jos kestää! :)

Minen oo jumpati tyyliin mittään, ko pieniki reipas kävelylenkki alkaa supisteleen. Nice. Ehkä vielä tässä.. :)

Tehny vielä mahaa, ehkä kuitenkin pahaa :grin:grin eiköhän se maha tuu tässä joku päivä ilman hyppyjäkin :grin

Senhän kyllä muuten tuntee vatsan päältä, onko suorat vatsalihakset lähtenyt jo erkaneen, kai niitä saa reenata normaalisti, jos tuntuu hyvältä, ennen kuin erkanee. Eli jos makaa selällään ja kohottaa vähän päätään vatsalihaksia tehdäkseen, ylävatsasta tuntee sen erokohdan. Jos sormi ei mahdu väliin (hmm, olikohan se tuo koko? Tarkistakaa!) niin saa tehdä. Tällä kehotetaan yleensä testaamaan sitten synnytyksen jälkeen, joko ovat palautuneet paikalleen, mutta miksei toimisi jo nyt erilleen mennessä :D

Joo mä luinki toisessa ketjussa tosta...et joku kahen sormen levynen rako tuntuu tossa...tossa...pitääpä mennä ettimään missä se oli :D

Moikkelis vaan kaikille! Tulin tuolta kesäkuisista vierailemaan tänne ja onneksi tulin, paljon hyvää informaatiota saanut. Tuli vähän järkyttynyt olo kun viime raskaudessa hypin miten milloinkin altaisiin kun tuommoisesta hyppykiellosta ikinä kuullut :confused: Viimeksi kuitenkin meni raskaus hyvin siitä huolimatta mutta nyt kyllä jätän väliin altaisiin hyppelyt.

Ja täällä kun on joku joka näistä asioista tuntuu oikeasti tietävän, niin sellaista haluaisin kysyä että kun itse olen tässä muutaman vuoden käynyt salilla, ja eniten nautin mavesta ja kyykystä treeneissäni. Yleensä olen edennyt nyt lähiaikoina pyramidimaisesti edellä mainituissa liikkeissä niin, että useimmiten olen tehnyt viimoisissa sarjoissa 4-1toistoa, mutta nyt en enää tiedä milloin pitäisi keventää ja kuinka paljon?? Olen koittanut netistä tutkia ja neuvolasta kysyin, mutta tietoni ovat yhä sitä luokkaa että "pitäisi pystyä puhumaan samaan aikaan" eikä "isoja painoja saa käyttää", en ole kehdannut alkaa kesken sarjojen yksinäni lörpötellä ja tuo isot_painot käsite on aika suhteellista. Olisi tosi kiva jos saisi noiden toistomäärien avulla suuntaviivaa tekemisiin. Nyt olen ollut viikon kipeänä enkä siksi käynyt saleilemassa, mutta viimeksi lopetin kutosiin sarjani varmuudeksi, vaikkei se tuntunut mielestäni vieltä sen ihmeemmältä kuin ennenkään, mikä vienyt uskoa siihen että kuuntelisin vain omia tuntemuksiani. Olen nyt vasta 11viikolla mutta olen etsinyt tähän kysymykseen vastausta jo n.puoli vuotta sitten :help .

Ja pitääkin käydä kirjastossa ettimässä jonkinmoinen raskaus liikunta kirja, eipä ole tullut mieleenkään että kirjastosta löytyy muutakin kuin koulu ja lastenkirjoja :P Ja hyviä raskausviikkoja kaikille! :)

Bnt mä luin jostain et maksimipainoja/enkkoja ei kannattais raskaana tehdä. Mamsi varmaan tietäs paremmin? :)

Takaisin