Huomenta taas kaikille,
Vauvaperheen arkea on nyt harjoiteltu noin viikko ja melkolailla helposti on kaikki mennyt. Viime yönä poika ei oikein tahtonut yösyötön jälkeen nukahtaa, mutta sammui lopulta ja nukkuu nyt sitten edelleen... Meillä mennään aika tarkkaan 3,5 - 4 tunnin jakoissa. Pesulle, vaipanvaihto, silmätipat (toinen silmä rähmi sairaalassa tosi paljon ja muurautui kotiutusaamuna umpeen - nyt onneksi jo kunnossa!) tähän saakka on isä hoitanut nämä jutut ja sitten äippä jatkaa syöttämisellä. Olen tosi paljon saanut apuja mieheltä, kun se jaksaa nousta öisin pojan pesemään ja kuivittamaan... Siksi ehkä en ole ollut oikeastaan kotiin tultua juurikaan väsynyt. Haava on parantunut hyvin ja alkaa olla kiinni. Särkylääkkeistä pääsen myös eroon varmaan parin päivän sisällä, sillä selkää ei enää särje niin paljoa. Ranteet ei ole vielä palautuneet ja osa turvotuksesta on jäljellä, kaikki sormukset ei mahdu sormiin.
Imettäminen on sujunut ok ja huomenna tulee terkkari kotikäynnille, niin saan tietää, onko poika kasvantut. Sairaalassa paino vielä putosi, mutta kotona miulla on sellainen tunne, että ei ole enää tippunut. Bepantenin salva auttoi minua arkoihin nänninpäihin ja nyt ne eivät ole enää verstävät. Onneksi eivät ehtineet mennä rikki. Vauva kuulema helopsti oksentaa, jos saa verta maidon mukana. Olen myös imettänyt eri asennoissa, 3 eri asentoa on kuulema hyvä olla, niin imemiskohta on eri. Jalat kainalossa ja toisin päin isteun ja sitten maaten. Imetystyyny on myös ollut verraton apu! Tsemppiä kaikille imettämisen maailmassa tarpoville. Sairaalassa ei minustakaan oikein ollut tähän, mutta kotona kaikki on mennyt helpommin. Jos rinnat tuntuvat tosi kipeiltä niin lämmin suihku aamuin illoin on poikaa, samoin kannattaa yrittää tyhjentää rinnat ja lisäksi keräkaalin lehtiruodot kun rikkoo ja tekee niistä rinnoille hauteen, niin auttaa, ettei rintatulehdus pääse pitkälle. Samoin kuulema kuuma (niin kuuma kuin kärsii) kaurapuuro tai rahka ja samalla tapaa haude rinnoille..Kuulostaa erikoiselta, mutta ainakin tuo kaali auttaa!
Palataan taas ....