Toukokuun turinoita

Äitienpäiväksi ei meillä ole mitään erityisiä suunnitelmia. Mummilassa käydään kyläilemässä. Sinne on tulossa tytön 1,5 kuukautta nuorempi serkkukin, joten näkevät tytöt sitten taas toisensa. :)
Itse haaveilen korkeintaan aamupalasta sänkyyn, mitään lahjoja en kaipaakaan. Tosin voi olla tuo aamupala sänkyynkin liikaa pyydetty. :-D

Tytsy on nyt oppinut päristelemään! Tosin ei se vielä joka kerta onnistu, mutta ahkerasti treenaillaan, jopa unissaan. Hauskaa miten nämä oppii koko ajan uusia taitoja. :-)
 
Äitienpäivänä odotan yhtä tiettyä lahjaa, saapa nähdä tuleeko ;) Ei se mitään jos ei tule, sovittiin jo että käydään syömässä, ihan arkisesti vain raxissa kun ei olla vuosiin käyty mutta kuitenkin. 

Mä en kestä, tää on pakko jakaa teidän kanssa. Tiedättehän varmasti kaikki sen hymynaamakuvan jonka sai neuvolasta? Useimmillahan se on hoitopaikan vieressä mutta meillä ei kun on Nalle Puhin naama. Tuo kuva on kuitenkin ollut joskus esillä ja on Riina sen nähnyt mm- Wiin ja Sadepilven luona. No, viime viikonloppuna oltiin mun veljen luona, siellä on siis vauva ja hoitopaikalla juuri tuo kuva. Riina sai kahdesti ihan hirvittävän huutokohtauksen hoitopaikalla, en millään keksinyt syytä mutta katsoi tuota kuvaa. Eilen käytiin sitten työkaverin luona ja siellä oli se sama kuva, ja taas Riina sai järkyttävän huutoitkukohtauksen. Mietittiin sitten onko paikoilla yhteistä se, että on tuo kuva vai että on semmoisen kaapin alla eli 'katto' onkin siinä ihan lähellä toisin kuin kotona. 

No, äsken otin tuon kuvan esille ja näytin tytsylle ja itkuhan siitä tuli =O 
Eli meidän Riinan mielestä tuo omituinen hymynaama on ehkä maailman pelottavin (ja äitin sydän sulaa kun ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta tuo kuva menee nyt piiloon, kokeillaan aina joskus vieläkö pelottaa) ;) 
 
hih rozie, vaikka ei sais pienun paniikille nauraa. Meillä samantyyppinen hauskuus. Meillä on Iiittalan mustavalkoista Taika-astiastoa. Kun juon kahvia sohvalla Iida sylissäni imetystyynyn päällä kasvot minuunpäin, neiti saa ihan kauheat vauhti-ilottelut mukista. Jaksaa näprätä mukia, heilua, potkia ja hihkua pitkään. Tänään esim. jääkiekkoa katsoessa kaks erää "leikki" mukin kanssa.
 
On mukava lukea teidän haaveita ja suunnitelmia "kakkosista", siinä se elämän maku oikein maistuu... perheen kasvamisessa. Minullehan ei enää kolmosta tule (esikoiseni on siis 12 vuotta, lisäksi meillä asuu puolen aikaa mieheni neljä lasta joten vilinää on tarpeeksi ja mulla ehdottomasti jo ikäkin esteenä). Mutta saan iloa nuorempien perheiden tilanteeseen eläytymisestäkin ;-)

Työhönpaluusta... Me ei millään haluttaisi laittaa tätä vauvaa päivähoitoon ainakaan ennen n. 2 vuoden ikää ja mielummin vasta kolmen vuoden iässä jolloin on jo pieni pakko, kun kotihoidontuki loppuu. Mutta vauvan isä tekee vain kolmipäiväistä työviikkoa muutenkin, joten on ajateltu että minä sitten tekisin kaksipäiväistä ja oltaisiin vuorotellen näin "kotivanhempana" sitten kun vanhempainrahakausi päättyy. Jossain vaiheessa voisin tehdä pidemmänkin pätkän, kun isä pitää "isäkuukautta" esim. ensi vuoden maaliskuussa. 

Minullahan ei ole työpaikkaa odottamassa, mutta kyllä hoitoalalta Helsingissä löytyy. 

***

Vauva sai eilen elämänsä toisen itkukohtauksen (tästä näkee miten tyytyväinen ja iloinen vauva meillä yleensä on!), alkoi itkeä sylissäni iltapäivällä kolmen maissa ja jatkoi sitä monta tuntia, välillä nukahdellen, mutta heräten aina itkemään lisää. Rintakin kelpasi vain pieniä hetkiä. Ehkä nämä alkavat nyt yleistyä, kun lapsi vähän enemmän "herää maailmaan", eli on kiinnostunut ja seurailee asioita ympärillään... siinä on sitten riskinä että tulee yliviritys päälle eikä osaakaan rauhoittua nukkumaan tai rentoutumaan. Tämä ainakin näin jälkikäteen on minun "diagnoosini" eiliselle itkulle. 

Hatunnosto kaikille suuritarpeisten tai vaikka allergisten vauvojen äideille, jotka saatte olla hedelmättömässä lohduttelutyössä joka päivä!!!!! Se on sydäntäraastavaa ja hermojakuluttavaa hommaa.

***

Äitienpäivä? Me mennään mun äidin luokse kahveille. Omassa perheessä ei vietetä, tämä minun mieheni ei harrasta mitään juhlia muuten kuin lasten vuoksi vähän joulua ja synttäreitä (ja silloinkin vain lasten synttäreitä - omiaan ei esim halua missään tapauksessa viettää eikä todellakaan halua lahjoja). Kiusatakseni häntä kertoilin mitä haluaisin äitienpäivälahjaksi... ja ostin sen sitten itse. Nimittäin yhden kestovaipan :-) 

Esikoiselta luulisin kyllä saavani jonkun koulussa tehdyn kortin. (kysynkin nyt onko sillä mulle kortti... "mulla OLI mutta se meni rikki repussa... silleen vähän... saat sen silti ei se oo pahasti!") :-) 

 
Minä taas nautin kaikista juhlapäivistä. On mukava, kun on joku syy juhlia.Juhlantuntu syntyy jo pelkästään esim kattamalla pöydän normaalia kauniimin tai ostamalla jokin erityinen herkku. Isoja juhlia vierastan jotenkin ja parhaat kemut ovatkin aina pienessä porukassa. Synttärit vietämme ja muistamme aina tavalla tai toisella. Äitienpäivät ja isänpäivät ovat olleet aina kuvioissa. Tänä vuonna vielä ihanampaa, kun on itsekin äiti. Vietämme joa koirien syntymäpäivät
 
Minäkin rakastan juhlia, aina vaan kun voi keksiä jotain kissanristiäistä niin olen mukana. :) Parasta minusta on mietiä ja hankkia läheiselle lahja ja askarrella kortti jos vaan on aikaa, näen mielelläni vaivaa. 

Meillä alkoikin äitienpäivän juhliminen jo eilen kun mies toi äitienpäiväkukkia töistä tullessaan emoticon 
Löysin lähikaupasta Toblerone-kakun, olen suuuuri Toblerone-fani joten pakkohan se oli ostaa, poistui sekin pulma että teenkö itse kakun vai en :D. Kakussa on sekä munaa että maitoa joten ruokavalio kärsii huomisesta mutta jatkan siitä sitten taas vain munattomalla linjalla, en usko enää että tuo maidosta johtuu kun iho parani kortisonin avulla jo ennen kuin aloitin maidottoman, söin viime ma kakkua jossa oli munaa ja näppyjä tuli taas tytsylle, nyt on taa parantunut tässä viikon aikana. Tosin en myöskään rasvannut kortisonilla silloin maanantaina joten varmaksi en voi sanoa syytä ihottumalle. 
 
rozie kirjoitti:

jatkan siitä sitten taas vain munattomalla linjalla, en usko enää että tuo maidosta johtuu kun iho parani kortisonin avulla jo ennen kuin aloitin maidottoman



 


Sinun tuntumasi tähän oireiluun on tietysti parempi kuin kenelläkään ja saatat olla oikeassakin. Varovasti kuitenkin tässä kannustaisin kokeilemaan sen maidon myös ja samalla vaivalla... allergiaselvittelyt on inhottavan monimutkaisia ja voi olla että joudut sen maidon KUITENKIN testaamaan (lääkärit ovat aina eniten kiinnostuneita juuri maitoallergiasta) jos oireilu jatkuu vaikka lievempänäkin kun yksi mahdollinen syyllinen (muna) on poissa ruokavaliosta. 

Kortisoni kyllä parantaa monelta allergisen ihottuman nopeastikin, mutta ihottuma tulee sitten heti takaisin jos aiheuttajaa on ruokavaliossa ja kortisoni lopetetaan. Eikä lapsen ihoa saisi koko ajan kortisonilla hoitaa. Niinkuin itsekin sanoit, teillä selvittelyä vähän häiritsee se, että samaan aikaan aloitettiin voiteella hoitaminen kuin välttely. 

Mutta ehtii sen maidon tietysti myöhemminkin testata, jos se nyt tuntuu vaikealta tai kerta kaikkiaan turhalta mutta myöhemmin sitä vaaditaan tai vauvaa ei saa oireettomaksi muuten. 

 
Olen siis ollut jo sekä munattomalla että munattomalla ja maidottomalla, iho parani selkeästi munattomana ollessa kun aloitin rasvauksen, maitoa käytin normaalisti ja paheni kun söin yhtenä päivänä munatuotteita. Nyt kaksi päivää syön normaalisti ja maanantaina aloitan taas ensin munattoman ja tarvittaessa tietenkin maidottoman tai mitä nyt ikinä tarvitseekaan. Ei tuo maidottomuus olekaan niin hankalaa kuin luulin, nyt ensimmäisenä äitienpäivänä vaan haluan syödä normaalisti kun se on kuitenkin tässä vaiheessa mahdollista tuon testauksenkin kannalta. Viikon päästä on neuvolalääkäri ja katsellaan mikä on tilanne ja miten jatketaan. 
 
Ihanaa äitienpäivää kaikille meille äideille! emoticon


Minun mies muisti minua hehkuvan punaisilla ruusuilla ja kattoi runsaan aamiaisen pöytään ja antoi samalla minun nukkua piiitkään (yhdeksään, heh). Enempää en voisi kaivatakaan. Olo on onnellinen.
 
Yritin eilen tulla kovasti tänne kirjottelemaan äitienpäivä toivotuksia mutta en jostain syystä tänne päässy ja tänäänkin vasta nyt. höhhöh. no mutta myöhästyneet äitienpäivä onnittelut kaikille :)
Mulla ei tullut kukkia eikä aamupalaa mutta sentään käytiin syömässä vähän hienommin pitkästä aikaa ja neiti oli mummolassa hoidossa :)
 
Minä juhlin äitienpäivää sitten ihan urakalla neljä päivää ;) Kukat sain jo perjantaina, lauantaina kävin Riinan kummien luona äitienpäiväkakulla, eilen äitienpäiväkahviteltiin ja kakuteltiin omien kanssa ja käytiin syömässä ja tänään sain vielä lahjan.

Minä emoticon minun omat

Huomenna lähdetään taas reissuun, nyt avataan mökkikausi. Hyvää ilmaa luvannut joten viittii lähteä pienenkin kanssa. Meillä ei ole mökillä mitään 'mukavuuksia' eli sähköä tai vesijohtoja mutta siksikin odotan innolla taas uutta mökkikesää. Mun vanhemmat tulee sitten keskiviikkona niin on taas Riinalle sylejä tarjolla enemmänkin :) Matkasta voi tosin tulla mielenkiintoinen, mies joutuu lähtemään eri autolla kun isä osti täältä jonkun kakkosauton ja me viedään se mökille, eli minä ajelen sitten meidän autolla tytön ja kissojen kanssa. Muuten siinä ei ole mitään mutta meidän kissat tahtoo huutaa autossa ja toinen voi pahoin ja/tai saa mahansa löysälle joten ainakin kerran joutuu pysähtymään aina kissankopin tyhjennykseen... No, toivotaan että matkapahoinvointilääke auttaa enimpään, joskus on jopa päästy ilman pysähtelyjä tuo 250 km:n matka ;) 
 
Mies muisti äitienpäivänä oikeen lahjan kera, ja ruusutkin sain! Puhumattakaan ihanasta aamupalasta, minkä valmisti. Kyllä kelpasi! :) Lahjana pääsen 1,5 tunnin aromaterapia -hierontaan, tai mikä nyt nimeltään olikaan. Rentoutumista siis tiedossa!
Meillä neitokainen kääntyi eilen ekaa kertaa selältä mahalleen (ikää viikkoa vaille 4 kk)! Onhan se sitä jo jonkin aikaa treenaillutkin, mutta aina on jäänyt vähästä kiinni. Nyt sitten kuului kunnon kopsahdus, kun vauhdilla mentiin ympäri. :-D Ja ehdinpäs jopa näkemään kyseisen tilanteen. Hassua, taas yksi "kehitysaskel" saavutettu.
 
Hei ! joku viisas vois kertoo mulla että saako kromi-tabletteja syödä kun imettää?
Mulla on kokoajan ihan kauhee makean himo vaikka syön kunnolla ja välipalojakin mutta kokoajan vois mässyttää jotain karkkia tai suklaata tai jotain? Oon aikasemminsyöny kromia ja se autto mutta aakohan sitä imettäessa syödä?
 
Kromista... en tiedä millaisia annostuksia sitä on tapana ottaa kun tarkoitus on vähentää makeanhimoa (olen kyllä kuullut että kromia siihen tarkoitukseen nautitaan...). Jos kyse ei ole mistään ylenpalttisesta "yliannostelusta" niin kyllä minä uskaltaisin ottaa tuollaista ainetta, jota meidän ravinnossamme (ja myös äidinmaidossa) on normaalistikin.  

Tietysti aina parempi olisi, jos mahdollisen krominpuutteen saisi korvattua syömällä enemmän kromipitoisia ruokia. Ja c-vitamiinia joka kuulemma lisää kromin imeytymistä. 



 
Okei. ehkä nyt uskallan sitä kokeilla ja sitä c-vitamiinia sitten kaveriksi :)

Meillä kyllä vaikeudet jatkuu.. olen yrittänyt olla sillä maidottomalla mutta tänään piti antaa taas korviketta kun neiti huusi 4 asti eikä syönyt. selvää nälkää kyllä huutaa mutta ei tissi kelpaa sitten millään. alkaa olla melko raskasta tämä yrittäminen kun parannusta ei oo näkyvissä.
huohh. en tiiä pitäiskö oikeesti nyt luovuttaa, mutta silti sisimmässä haluais vielä imettää vaikka se huuta. tuntuu vaan ettei se saa tarpeeksi ruokaa kun on aamusta iltaan tosi kiukkunen. );
 
citronella kirjoitti:

huohh. en tiiä pitäiskö oikeesti nyt luovuttaa, mutta silti sisimmässä haluais vielä imettää vaikka se huuta. tuntuu vaan ettei se saa tarpeeksi ruokaa kun on aamusta iltaan tosi kiukkunen. );


Niin... voi teitä :-( Jatkuva kiukkuisuus ja rinnan hylkiminen ovat kyllä myös allergian ihan tavallisia oireita. Olen niin monta kertaa kuullut äideiltä, että kun allergisen vauvan (ja imettävän äidin) dieetti on saatu kuntoon, on ihan kuin eri vauvan olisi saanut.

Vähän ihmetyttää teidän lääkärinne joka sanoo, että olkaa ilman maitoa, mutta ei laita reseptiä maidottomalle korvikkeelle (kai sitä saisi ilman reseptiäkin ostaa? en itse asiassa tiedä varmasti!) jos teillä kuitenkin korvike on ollut käytössä melkein koko ajan imetyksen lisällä. 
 
Ulkona on taas ihana ilma. Tekisi mieli olla koko päivä ulkona rapsuttelemassa pihaa. Mitenhän tuon neitin sais viihtymään ulkona muutoin kuin nukkuen? Voiskohan sitterissä istuttaa, jos pukee lämpimästi? Pihan kuoputtelu ei oikeen onnistu Manducan kans, kun pitää niin paljon kumarrella. Oisko vinkkejä? 
 
Wii: Mulla oli tytsy mökillä ulkona kaukalossa, kaukalo rattaissa. Ihan hyvin tarkenee kun laittaa vaatteita ja asettaa varjoon. Minä en muuten maanantaina pääsekkään, pitää miettiä uus päivä mutta siitä lisää FB:ssa
 
me ollaan ulkona oltu rattaissa ja sylissä ja lämpimällä säällä jos ollaan tossa omalla pihalla  missä puu kate eli ei kylmää maata alla niin viltin päällä loikoiltu. super arska rasvaa ja lasit silmille ja vähän varjosampaan.. mut aikasta hyvin viihtyy rattaissa ku toljottelee.

meillä 4kk neukkula siirty 26pvä ja aattelin sinne malttaa nnoitten kiinteitten kaa. ruokaahan se kuitenki loppuikänsä syö ja isänsäki niin ronkkeli syömisiensä kanssa niin en halua 6kk ootella. (en jaksa nyt eritellä nääitä tekstejä ku tää sivusto ei oikein pelitä mun koneella jostain syystä...)

aika vähän mitään päiviteltävää kun elämä on niin "tasa painossa" ja poika puuhailee omiaan :) Pintoja se on alkanut rapsuttelemaan että miltä mikäkin tuntuu jos ei suuhun jaksa esim pötää nostaa :P
 
jess ! oon kokeillut nyt paripäivää olla ilman viljaa ja neitin poskien punotus on laskenu melkeen kokonaan. voiko se noin nopeasti vaikuttaa? ihan käsittämätöntä :)
kaikenlisäksi nyt kun poskien iho on parempi niin tissi on jopa maistunu pikkasen paremmin,v älillä tottakai huutaa, en mitään ihmettä odotakkaan mutta kuitenkin, eli liittyisko ne sitten toisiinsa niinkuin kressida sano että allergisille lapsille raivoaminen normaalia.. toivottavasti se vilja oli nyt syy tähän niin loppuis tuo epätietoisuus :)
Luultavasti nyt kun sanoin tämä "ääneen" että se syö niin se huutaa sitte illan :D
Olen antanut parikertaa päivässä jotain sosetta niin tuntuu että neiti ei oo enää niin nälkäinen ja jaksaa sitä tissiäkin sitten paremmin, en tiiä mutta tuntuu että sekin vaikuttais, kun neuvolasta sanoivat että korviketta lisäksi mutta haluaisin sitä korviketta välttää, joo välillä olen sitä antanut kun en oo jaksanu tapella mutta nyt sitä eii oo tarvinnut edes antaa :)

Jospa tämä ois enne paremmasta :)
 
Takaisin
Top