Toukokuun turinoinnit

ELEGIA: hyvää nimpparia!!!![:)][:)] Veerallakin on toisen nimen nimpparit [;)]
Me ostettiin se tripp trapp vaikka kallis olikin. mutta on niin kestävä ja monivuotinen että uskon olevan hintansa väärti. ite tuoli 180€, baby set 45€ ja pehmuste 39€. heh. vähän kyllä kirpas. onneks mummi oli avustamassa [;)]
 
Elegia - voi olla nämä lämpimät ilmatkin, kun ei ruoka maistu. Sitten vaan vettä/maitoa useammin tarjontaan. [:)]
 
Moi taas,

Pranalle, tosi ikävää tuo teidän välikohtaus...väsymys varmaan lisää noita. On varmasti  monessa kodissa ollu  nuo lähellä ainakin. Varmasti molemmat ootte ollu tilanteessa vähän herkillä. Ite oon yrittäny aina sulkee silmät kaikilta hommilta mitä nuo tekee tai lähen monesti ottamaan ihan sitä omaa aikaa (esim. pyöräilemässä kävin) niin saavat olla ihan rauhassa. Tunnen itseni nimittäin vähän liian hyvin, ja olen valitettavasti joka asiaan puuttuva...[:D]

Tuohon hoitoasiaan, niin meinaan olla kotona ainakin 2 vuotta. Me ollaan kanssa edullisesti kolmiossa vuokralla, ja käytän säästöjä (niin ja kerrytän siis niitä säästöjä myös äitiyspäivärahasta[:D]) ja tarvittaessa otan vaikka pankista lainaa. Minun vanha opettaja sanoi pari viikkoa sitten mulle hienosti, että nauti näistä ajoista kun lapsi on pieni sillä sitä aikaa ei koskaan saa takaisin. Ja olen siis päättänyt nauttia, ihan koko rahan eestä[:D][:D] Tämä ei ollu mikään provosoiva kirjoitus ja en todellakaan ole sitä mieltä että kaikkien tulisi olla kotona, sillä kaikki ei varmasti viihdy pitkään kotona ja on lapsenkin kannalta hyvä että äidillä on hyvä olla. Eli ei mielestäni tähän ole oikeaa ratkaisua tai siis mikään ratkaisu ei kaikille sovi. Mutta en usko tai en ainakaan halua uskoa että raha olisi syy siihen että lähetään töihin hirmu aikasin, sillä raha-asiat saa varmasti tavalla tai toisella kyllä järjestymään.

Muillakin on tainnu olla syömisongelmia? Täällä kanssa on ruennu nuo vihannessoseet vähän huonosti uppoomaan (toivotaan että johtuu vaan lämmöstä), mutta hedelmä/marjasoseet kyllä uppoo. Tämä paskamutsi sitten on huijaamalla saanu lapsen syömään eli joka toinen lusikka vihanneksia ja joka toinen hedelmää[:D] Tissillä myöskin menee selkä ihan mutkalla, jos tyttö on sylissä. Sängyllä onnistuu vähän paremmin. Taitaa ensimmäinen uhma iskee[;)]

Päiväunet myös täällä Oulun lämmössä olleet vähän niin ja näin, mutta yöllä ollaan nukuttu hyvin.

Unohdinkohan jotain, no tämä tällä erää! Ai niin Elegialle hyvää nimipäivää!
 
Nimpparisankareille onnittelut (vaikka tää viesti ehkä saapuukin palstalle huomisen puolella, muutama minsa aikaa!)

Sitten... tänään se meinasi tapahtua, ja meidän nappula hypätä alas sohvalta ihan keskenään... [8|] Ihan ite sen tohon jätin puolhuolimattomasti ku lähin hakee isompaa bodya kaapista, ja koska toi ei oo tosiaan mitään kiinnostusta osottanu tollaseen kääntyilyyn, niin enpä ees aatellut taas asiaa. Mies oli just ehtiny istua sohvalle, ja sit kuuluu sen suusta "HEIHEIHEIHEIHEI!!" ja ku käännyin kattomaan, niin isi nostaa nappulaa sohvan reunalta ylös. Eli oli sitten saanut heijattua jalkansa ensin ja ite yritti mennä perässä, mutta saattoi se ehkä vähän kääntyäkin, koska ton tapahtuman jälkeen yritti vielä selkeästi päästä kierähtämään muutenkin. Eli siinäpä se sitten, josko muistaisin alkaa varovaiseksi, ennenku tipahtaa jostain pahemmasta paikasta! (tosta sohvalta tipahtaessa, etenki tollain jalat edellä, kun ei olis oikeesti ku maksimissaan vähän ihmetellyt, että mitäs tapahtu. Todennäköisesti ton hurjapään tuntien alkanut vaan nauramaan lattialla ja tahtonut "lisää hurjastelua" :D)

Toinen, että nyt on napanuoran viimeisetkin säikeet katki. Joona on mun äidin luona yökylässä ja mä olen kotona. Ensimmäinen yö erossa mun vauvasta niinku ewö! IIIK! Vähän jänskätystä tuntui vatsanpohjassa kun ajeltiin sitä äidille viemään, ja pois ajaessa oli ihan hassu fiilis! Olihan se jo sen yhden "harjoituskerran" jo sillon pari vkoa sitten, kun menin ite sinne perässä hetki Joonan nukahtamisen jälkeen, ja sillonki oli menny ihan hyvin. Tällä kertaa mun oli tarkoitus mennä ite sinne myös, kun tarviin äidiltä lastenhoitoapua huomispäiväksi heti aamusta, niin oltais siellä oltu valmiiks, mutta sitten tajusin, että eihän mun nyt oikeesti ees siellä tarvii olla! Joten sovittiin että vaan Joona menee yökylään, ja musta sillä hetkellä, ku sitä ehdotin, niin se kuulosti ainoastaan hyvältä idealta. En olis ikinä uskonut, että reagoin tähän näin! Etenkin nyt, kun mies lähti lätkämatsin jälkeen töihin ja mä jäin ihan yksin kotiin, niin oon täällä ihan hämmentyneen orpona... Etenkin kun sain siskoltani viestin, että Joona oli itkenyt ja ilmeisesti vähän vierastanutkin, suostunut vasta kymmeneltä unille, niin rupes sydäntä kylmämään... Osa musta nauraa mulle itelleni, että oon ihan hölmö, ja osa taas sättii, että miksi nyt mun pieni nelikuiseni piti jo viedä yksin yökylään, etenkin jos se itkee! Eli voitte olla varmoja, että tänä yönä pysyy puhelimessa äänet päällä, jos nyt ylipäänsä osaan täällä nukkua itsekseni!

Mä kans juotan vellit Aventin kolmosella, ja liputan tupperin nokkamukin puolesta!! (Joona sai eilen kummitädiltään Aventin magic cupin, joten voinen piakkoin kertoa käyttökokemuksia myös siitä :))

Amppu, hih, no jos nää meidän poitsut on tällasia samanlaisia, niin kuulostaapa teidän odotukset tulevasta (prinsessasta) myös hyvin samalta kuin täällä päässä maalaillut ajatukset ;) (Vaikka Joona on jo tainnut noi jalanpolkemiset ja muut temperamenttipirulaiset multa, isänsä on tollanen aika lauhkea lammas. Anoppi on kertonut, että jo lapsena mies on tullut pihalta välillä sisälle kertoen, että ne muut tappelee, ja hän menee ulos sitten, kun ne on saanut riitansa sovittua... Joona taas tuntuu olevan tollanen helposti viihdytettävä, mutta suuttuessaan pirun kovaääninen ja -tahtoinen, ja ne piirteet tunnistan kyllä itsestänikin)
 
Tää mamma täällä heti aamusta tuskastelee syksyä ja Veeran hoitoja. Meillä siis ei ole puhettakaan siitä että jäisin kotiin hoitamaan Veeraa kun vanhempainvapaa loppuu. Haluaisin kyllä, mutta kukkaron nyörit ei anna periks. Vaikka Saparo tossa kirjotti että raha-asiat varmasti jotenkin saa järjestettyä, joo varmaan sais jos hakis lisää lainaa, mutta en halua elää enempää velaks ja maksella sit korkojen kera lainaa vielä silloin kun Veera on koulussa. Lainaa kun on valmiiks jo ihan tarpeeks, sekä käyttö- että autolainaa. Ja luottokortit siihen päälle. Eli täällä se on kyllä se raha mikä meikäläisen ajaa syksyllä töihin. E halua että ollaan ns köyhiä koko Veeran lapsuus ajan.

Mies kun on vakuutusyhtiön leivissä vielä niin kauan kun valmistuu. Eli ainakin kaks vuotta. Siis nyt jollain tapaturmaeläkkeellä tai jollain kun tippu duunista telineiltä alas ja jalka on leikelty ja leikellään edelleen eikä samoihin hommiin enää pysty palaamaan, ja nyt sitten vakuutusyhtiö uudelleen kouluttaa sellaseen duuniin mitä pystyy tekemään.. ja ne rahat mitä sieltä maksetaan on vielä vähemmän kuin mitä nää vanhempainrahat on. Eli tulot ei ole miehenkään puolelta pelastamassa tilannetta. Ja duunit mitä tekee päivisin on jotain harjottelu duuneja koulun puolelta, eli niistäkään ei mitään makseta. että silleen. kolmen hengen taloutta ei kyllä pyöritetä reilun tonnin tuloilla kun vuokra on 850€ ja lainaa lyhennetään 500€ kuussa. milläs sitten muut laskut maksetaan ja jotain pitäis vissiin syödäkin. ELI TÄÄ ÄIPPÄ PAINELEE TÖIHIN SYKSYLLÄ TIENAAMAAN LEIPÄÄ PÖYTÄÄN...

Mutta siis asiaan... tutkin tässä noita päiväkoteja mitä tässä lähellä on. Ne on ihan hirveen isoja. en halua veeraa minnekään sadan lapsen päiväkotiin. huih. Perhepäivähoitaja olis ihana, tai edes ryhmäperhepäivähoito. Mutta ne on niin haluttuja että oon nyt jo ihan varma että ei niihin päästä. niisk.. Pikkanen kun on nin avuton vielä silloin. osaakohan edes ryömiä tai seistä tai kävellä. saatika sitten syödä itse. apuwa... en haluiais jättää vieraan hoiviin peläten että pidetäänkö murusta huolta. Ja otetaanko edes joka päiväkotiin noin pieniä? kaikkialla kun pienemipien ryhmät on 1-3 vuotiaille...

hirvittää..... tulee super huono äiti olo [:(][&o][:o]
 
Mä itse henk.kohtaisesti hakisin lapselle paikkaa päiväkodista, jos en tunne ketään perhepäivähoitajaa,(tai joku osaa antaa suosituksia hoitajasta) vaikka ryhmät ovatkin isompia kuin tuolla perhepvähoidossa.

Syy siis siihen on puhtaasti se, että päiväkodissa on enemmän valvovia silmiä, siis ihan aikuisten tekemisien perään. Perhepäivähoitaja on itekseen siinä ja mistä sitä tietää mitä se touhuaa... Joo-o.. olen ehkä ylihysteerinen, mutta en usko että tänäpäivänä voi olla pienestä lapsesta(lapsesta yleensäkään) liian huolissaan, varsinkaan sellaisesta joka ei itse osaa kertoa päivän tapahtumista. [:)]
 
RIIKKA33: totapa en tullu edes ajatelleeksi.. pitäisköhän sit hakea ryhmäperhepäivähoitoon.. siellä olis ainakin kaks aikuista valvomassa ja silti vähän lapsia. tosin noikin ryhmät on aika vähissä näillä main. ja auki vaan rajallisen ajan.. ite en kyllä ketään perhepäivähoitajaa tunne, joten ihan vieraan ihmisen hoitoon joutuu. Jotenkin vaan noi päiväkodit tuntuu niin pelottavilta kun kaikkia kauhu juttuja kuulee miten pienet pyörii vaan muiden jaloissa eikä saa yhtään syliä ja lohtua kun on niin kiire hoitajilla. eikä reppanat osaa edes puhua ja pyytää apua. joku vaan talloo jalkoihinsa meidän nöpön. iiik!
 
Sintulle vielä että niin kuin tuossa kerroitkin niin asiathan ei todellakaan ole niin mustavalkoisia kun tuossa aikaisemmin kirjoitin, ja siis viestini tarkoitus ei todellakaan ollut mitenkään syyllistää. Tuohon hoitoasiaan että varmasti molemmissa vaihtoehdoissa on niin hyviä kuin huonojakin puolia. Itse olen pienenä tyttönä ollut ihanalla perhepäivähoitajalla, jonka kanssa olen siis vieläkin tekemisissä. Laittaisin Kiiran luultavasti perhepäivähoitajalle, jos laittaisin 9 kk hoitoon. Mieheni taas on päiväkodissa töissä ja sielläkin varmasti löytyy ihania päiväkoteja, pieniäkin. Mies oli viime vuonna päiväkodissa jossa oli vain yksi ryhmä 0-3 vuotiaille. Ainut huono puoli on että kaupungit nykyään säästää ja päiväkodit pyörii minimityövoimalla, jolloin tuollainen pieni ihminen joka ei vielä kävele, saattaa helposti jäädä ilman syliä sillä siellä ei yksinkertaisesti ehdi kannella pieniä! Mur kaupungin päättäjät! 
 
Sinttu - se on niin kaksipiippuinen juttu... todellakin! Molemmissa hoitomuodoissa hyvät ja huonot puolet, kuten kaikessa muussakin. Yleensähän isot ryhmät on jaettu niin, että yhdellä hoitajalla on omat lapset(eli siis lapsella on omahoitaja) joita on 4-6. Alle 2-vuotiaiden hoitajilla on se neljä maksimi. Ainahan se ei toimi, kun hoitajia on esim.sairaana, mutta ajatustasolla ainakin hyvä. [:D]

Eli sitten toimintaan on myös näissä pienryhmissä. Kannattaa kysyä asiaa, että miten siellä teidän päiväkodissa homma pyörii, siis ihan käytännössä, ei paperilla.
 
saparo, mulla on vähän sama tilanne, tai no tunnustetaan että mulla ei olis pakko lähteä töihin, vaan haluaisin valmistua mahd pian (isompi asuntokiikarissa)ja sitä ei voi tehdä ellen tee 2kk harkkaa. Olen ajatellu miettiä asian loppuun vasta sitten ku on pakko eli 2kk ennen äloman loppua. Toki ajattelin ottaa selvää noista hoitopaikka asioista, mulla on pari tuttua perhepäivähoitajaa ja niihin ois tarkotus kysellä. Se voi toki olla että niihin on niin pitkät jonot ja sitten toiveet ei ehkä vaikuta, eli voi joutua ihan eri paikkaan mihin toivoi... jahas neiti heräs, jatketaan kohta...

Mutta oon ottanut kuitenkin sellasen asenteen, että annan lapselleni rakkautta ja aikaa/hoivaa ja kaikkea mitä hän tarvitsee, (+ tietysti myös isäkin) olin minä sitten töissä eli en. Eipä ne lapset yleensä muun ihmisen hoidosta kärsi jos koti on turvallinen ja kiintymyssuhde kunnossa, olettaen tietenkin, että hoitopaikka on asianmukainen.

Tosin mulla on sellainen takaportti tässä että voisin tehdä kaikki muut opintoon liittyvät valmiiksi ja katsoa sitten milloin haluan mennä töihin eli siis mun tapauksessa harkkaan ja sit valmistua... elikä sehän voisi tapahtua sit vaikka esim tammikuussakin... pitää katella, vaikka kyllä nyt ainakin sydäntä särkee ajatus et pitäs hoitoon viedä... auts!
 
Saparo ymmärsin kyllä ettet halunnut syyllistää.[;)] ja ihannehan olisi että voisin vielä jäädä kotiin. harmi vaan että ei ton kurjan rahatilanteen takia onnistu.

yritän tässä just laskeskella josko osittaiselle voisin kuitenkin jäädä, eli tekisin vaan 4pv töitä per viikko, max 30h/vk. parempi sekin kuin viis pv. mutta siis katsotaan.. toi osittaisen kela korvaus on kyllä ihan naurettava. 90€!!!! hah! ihan yhtä tyhjän kanssa..

täytyy soittaa jollekin viisaalle kuka noita päivähoito asiota täällä päin hoitaa. josko osais suositella noin pienelle hyvää hoitopaikkaa.
 
Minäkin olen muuten miettinyt tuota osittain töissä olemista että miten se toimii? Tietääkö kukaan? Ja törmäsin myös yhteen äitiin, joka on kaverinsa kanssa tehnyt niin että ovat joka toinen viikko töissä ja joka toinen viikko hoitavat lapsia eli siis vuoroviikoin, aika hauska järjestely[:D]Oon ajatellu myös että hoitovapaalla voisin tehdä joskus keikkaa jos vaan täällä on apteekeissa keikkatöitä tarjolla.
 
Moi pitkästä aikaa! Ettehän olleet unohtaneet mua, vaikka olinkin pitkään poissa maisemista? [;)] Täällä Hollannissa toukukuut on siinä mielessä ihania, että yleisiä vapaapäiviä on paljon: melkein joka viikko on vähintään yksi vapaapäivä. No, viime viikolla niitä oli taas 2, ja mies oli kotona. Kumma juttu kyllä, että kun mies on kotona, ja mulla olis aikaa tulla kirjoittelemaan oikein ajan kanssa, niin eihän sitä silloin malta! Nyt ollaan palattu normiarkeen taas. Paitsi ens viikolla on vielä maanantai vapaa. :)

Täällä oltiin juteltu noista vauvanhoitojutuista, ja siitä, kuka hoitaa vauvaa "parhaiten".. Mä olen myös huomannut, että aika herkästi sanon miehelle ihan pikkuasioistakin. Täytyy oppia pitämään turpaansa rullalla, kun parhaansahan tuo yrittää. Eilenkin olin Zumbailemassa, ja hienosti mies oli syöttänyt pojan, ja saanut tämän jopa yöunille! Ilman mua ja mun tissejä! [:D] Oli kyllä unohtanut laittaa pojalle yöpuvun päälle... [&:] No, mä laitoin sen sille sitten keskellä yötä, kun Benji heräs kahdentoista maissa itkemään.

Mitäs kaikkea muuta täällä oltiinkaan puhuttu..? En uskalla alkaa rullailemaan sivuja taaksepäin, kun tämä kone rupeaa jumittamaan silloin välillä oikein kunnolla.

Ai niin, töihin paluu/mammaloman lopettaminen. No, mähän en ole virallisesti äitiyslomalla, kun en saa minkäänlaista tukeakaan mistään. Rahatonna siis istua kökötän pojan kanssa kotona. Onneksi mies on hyväpalkkaisessa työssä, niin jotenkuten pärjätään. Jos olisin ollut oikeissa töissä raskaana ollessa, olisin joutunut palaamaan töihin jo Benjin ollessa 3kk vanha! Ihan kylmää tuo ajatus! Enhän mä silloin vielä edes tuntenut tuota lasta kunnolla! Nyt siis Benji laitetaan hoitoon syyskuussa (silloinkin mun mielestä tosi aikaisin!), kun mä vihdoinkin palaan koulunpenkkejä kuluttamaan. Mutta pakko se on, haluan maisterin paperit kouraan pian, että voin alkaa hakemaan itseäni kiinnostaviin töihin jossain vaiheessa. Ihanaa olisi jäädä kotiin, mutta pakko on ajatella tulevaisuuttakin...

Meillä on kaikki täällä mennyt kivasti, Benji tosin heräilee edelleenkin öisin syömään, mutta nyt mä olen taas tottunut siihen. Olisi kyllä kivaa, jos Benji palaisi takaisin siihen, että nukkuu läpi yön. No, eiköhän se tästä.

Ai niin, en muista, olenko jo kertonut tästä, mutta olinhan mä tartuttanut Benjiin sen hemmetin vartalosilsan! Olin kuvitellut, että ne punaiset läntit kaulalla olisivat johtuneet kuolaamisesta, mutta kun Benji rupesi raapimaan rintaansa, tajusin, että pitää mennä lääkäriin. Nyt olen viikon ajan rasvaillut Benjin rintaa sillä sienivoiteella, ja läikät ovat hävinneet! Hiukan huono omatunto, kun annoin toisen kärsiä kutinasta, mutta nyt siis on kaikki jo hyvin.

Muita kuulumisia: Benji oppi pari päivää sitten, että on kivaa katsella kun äiti noukkii maasta hänen tipputtamiaan tavaroita! Toista naurattaa kovasti, ja heti kun nostan tavaran hänelle, hän heittää sen lattialle takaisin. [:D] Nyt vielä muakin naurattaa, mutta epäilen, että tämä alkaa jossain vaiheessa rasittamaan. [:)]

Ei muuta nyt, painun ulos kärryjen kanssa, kun on nätti ilma! (Ei tosin todellakaan yhtä lämmin, kuin mistä te olette siellä Suomessa saaneet "nautiskella"). Kirjoitelkaahan paljon mun poissaollessa!
 
toi osittainen hoitovapaa on siis niin että saa tehdä max 30 tuntia töitä viikossa. ite päätät että kuinka paljon. voi tehdä esim vaan yhden 8 tunnin päivän tai sitten vaikka kolme 8 tunnin ja yhden 6 tunnin... joka tapauksessa kela maksaa silloin sulle 90€ kuussa korvausta. teit kuinka monta tuntia/päivää hyvänsä. eli siis korvaus on TODELLA PIENI!
Perseestä... vaikka eipä se täys hoitovapaa korvauskaan ole kuin joku 314€.. pah sanon minä.
 
Heippaaa!!!

Niin on kärpäsiä sisällä! Ampulla taas kivat jutut siellä lapsen ja kissan kanssa!

Hm... Venla alkaa tietysti just heräilee.... mutta:
MEILLÄ on syöty perunaa kahtena päivänä. hyvin menee. Tuo on ihan valmis pöperöihin! Tuuppasin sille patonkia kouraan kun ite syötiin pottua. Siinä se lussutti leivän naamaansa ja nätisti vielä sitä perunaakin. Maito tippaa, ihan näön vuoksi pullosta(nokka-sellainen-ei tupperi)! Jes! Se on tässä.

Luin mielenkiinnosta sen www.bebesinfo.fi artikelin kiinteiden aloituksesta ja sain kovasti rohkaisua. Tuollehan voi antaa vaikka pihvin kouraan lussutettavaksi, ilman mausteita Tietysti!

Lisäksi uutta tietoa oli se, että lapsi ei kielellä työnnäkään ruokaa ulos, vaikka se siltä näyttää! VAAAN: kun se ressukka ei tiedä vielä mitään muuta tapaa syödä. Kielihän tulee siihen tutin taikka nännin alle, kun imetään. NIIN: siellä sanottiin, että kestää aikansa hoksata miten ruoka kielenkärjelä siirretään nieluun! Ootteko ajatellu! HAUSKAA!

Hoitopaikka asiaa tuun räplättää vielä, mutta nyt meen tonne mistä kuuluu vauvan laulua!!!!
 
Just hokasin tuossa että eihän mun tartte tietää jäänkö hoitovapaalle vai en, sehän koskikin vain työssä käyviä se et pitää 2kk ennen työn alotusta tietää se asia, jeijjjj!!! <3 [:D]
 
Iltaa!

Hoitopaikoista, mä myös mielummin laittaisin lapsen perhepäivähoitajalle kuin päiväkotiin, ellei sitten ois jotain tosi pientä päiväkotia, jonne lapsen sais.. ja nythän ainakin Espoo on noita pienimpiä yksiköitä karsimassa :( Meillä on viereisessä talossa päiväkoti, jossa ei varmaan oo ku yks-kaks ryhmää ja ehkä tusina lapsia, joten se ois kaikinpuolin aika ihanteellinen! Tosin mä luulen, että meillä kahden vuorotyöläisen duunit sekottaa pakkaa, ja joudutaan ettii paikkaa vuoropäiväkodista, mikä surettaa vielä enempi! Tosin ite oon kyllä ehdottomasti jäämässä vuoden loppuun asti himaan, jotta saan opinnot tehtyä (vaikka sama ongelma ku Rinkulla, että ois se yks harkkajakso tehtävä ja sen aikainen lapsenhoito täytyy vielä pohtia) ja sitten vasta keväällä alan ettii duunia - tosin tälla alalla oon aika varma, että kauaa ei tarvii ettiä, kun nykyäänkin mulle päin soitellaan vähän väliä, et enkö nyt tulis tekee ainaki jotain sijaisjaksoja...
Yks mitä oon kyl ite miettinyt myös, et jos tästä päästään isompaan kämppään, niin voisin ottaa pari muksua Joonan lisäks ja jatkaa taas yksityisenhoidon tuottajana. Oon siis aiemminkin tehnyt noita hommia, tosin silloin lapsettomana ja perheen omassa kodissa, mutta onnistuis se kotonakin. Muut lapset kyllä tietysti sais olla jo leikki-ikäsiä, kun ei useampaa vuotiasta (tai alle!) ehkä onnistuis. Tai sitten vois aatella ettivänsä eskari-ikäsiä/alakoululaisia, jotka tarvii ip-hoitopaikkaa.
Tolle omalle harkkajaksolle oon myös miettinyt sitä, että palkkais jonkun lähihoitaja(opiskelijan) sillain lyhyeen työsuhteeseen tai ees parina pvänä vkossa, kun ei muutoin hoitopaikkaa saatais järjestettyä... Systeri opiskelee sitä, ja sen kautta varmasti löytäisin pätevän hoitajan, kun vaan huolella valinnan tekis. Kyllä mä väitän, että jo vuotiaasta näkee, että onko sille osattu tarjota virikkeitä, onko se saanut päikkärinsä ja ruokaa, plus tietty et pysyykö rytmit kuten on sovittu!
Ja eikös se ole niin että kotihoidontukea saa sen maksimimäärän, jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa, vai oonko ihan väärässä? Eli jos lapsi on vaikka yksityisessä päiväkodissa, niin voit itse nostaa sen kotihoidontuen ja mahdollisen (todennäköisen) erotuksen sitten maksaa itse. Tää tietty ei toimi niillä, joilla on joku muu lapsista kunnallisessa hoidossa...
Ja sintulle vielä... jos tulot on oikeesti nollissa, niin aina on mahdollisuus sosiaalipuolen apuun, sen takia tässä varmaan on veroja maksettu, tullaan maksamaan ja vielä kasvatetaan tulevia veronmaksajiakin. Eipä silläkään rahalla kovasti tietty juhlita, mutta jos nyt toimeen tulisi?

Ja aihetta sivuten toi Rinkun viesti... että jos tahtoo hyvän hoitopaikan saada, niin senkin takia kannattaa olla ajoissa liikenteessä, vaikka ei työnantajalle oiskaan ilmoitusvelvollisuutta. Onhan toki ne hoitopaikkatakuut yms että saa lapsen lyhyelläkin varoajalla hoitoon, mutta sitten ei välttämättä ole juurikaan valinnanvaraa! Etenkin kun toi 09-ikäluokka on niin julmetun iso, ja lisää mukeloita pukkaa koko ajan tänäkin vuonna siellä täällä!

Ihana kuulla Ailimesta, itseasiassa just eilen kahvilla kyselin noita Halipossulta ja kumppaneilta, et oonko ihan väärässä, vai ootko sä hävinny palstalta jonneki! :D Eli oikeessa olin! :)

Amppu, hyvä kun mango autto! Meillä se on kans pelittänyt, kun ei luumu ja päärynä oo asiaansa hoitanut. Ja kiitti, mut mä en oo noiden kuumailmapallolentojen fani, kerran käyny ja se oli vähän tylsää :DD Ja hih, poika suihkunlattialle leikkimään lutrausleikkejä! Pitääki kokeilla!

Vielä huikattava, että viime yö meni hyvin, vaikka Joona ei ollutkaan kotona! Samaa ei voi sanoa mun mutsista, joka totesi yön aikana kummasti muistuneen mun lapsuus mieleen... Joona oli UNISSAAN nauranut ja jutellut ja säheltänyt :D Oon ollu ihan samanlainen yöeläjä, ja jokainen yö on ollut kokemuksia täynnä. Mun yöllisten hiippailuiden takia meidän ulko-ovea alettiin pitämään turvalukossa, ja avain oli eteisessä ylimmällä hyllyllä piilossa, etten päässyt rappukäytävään hillumaan. Onneks nykyään oon rauhallisempi, enkä enää kovin usein ilmeisesti ees höpise unissani...
Itse taas illalla olin niin onnellinen, kun sain LUKEA OMASSA SÄNGYSSÄNI ENNEN NUKAHTAMISTA! Muistatteko vielä, miltä se tuntuu?? Se oli ihanaa! Oi, oispa Joonalla oma huone! Tosin kello oli taas livahtanut jo liki aamutunneille, kun mä vasta sammutin valot uppouduttuani täysin... Ja aamulla kyllä meinas ensin sydän pompata kurkkuun, kun puhelin pärähti soimaan klo 8.03 ja ruudulla vilkkui "Äiti"! Ei siellä mitään ollut tapahtunut, äiti vaan halus antaa tilanneraportin, että Joona oli kiltisti nukkunut yön, ja herännyt iloisena höpöttelemään, kun aurinko tunki makuuhuoneeseen herättämään ukkelin. Eli jee, voin antaa pojan toistekin yökylään, kun meni niin hienosti! Ja tänään illalla kun palasin sitä hakemaan, niin ehti tulla ikävä ja oli ihanaa kävellä ovesta sisään ja kuulla iloinen "jokeltelu" olkkarista, tyytyväinen poika <3
 
Huomenta! teen tässä just lähtöä töihin. huh. siis ihan vaan palkanlaskijan luokse setvimään noita mun lomapäiviä ja palkka asioita jos sille osittaiselle jään.. tuntuu että puhelimitse ei saa mitään aikaseks niin parempi lampsia suoraan sinne.

Sannakoo: saishan sitä varmaan jotain sosiaaliapua, mutta oon niin huono lähtee kerjäämään minnekään. Mielummin oon ite vaikka syömättä. Vaikka eihän se mikään häpee ole pyytää apua, mut mut.... mä oon vaan tämmönen.

Jos noista tän alueen kunnallisista ei löydy pientä ryhmää tai ei saada Veeraa perhepäivhoitoon tai ryhmäperhepäivähoitoon, niin sit alan kattoo noita yksityisiä. ei kait siitä sen enempää jää kussa maksettavaa kuin kunnallisestakaan jos siitä kerta jotain yksityisenhoidon tukea saa. Paljonkohan se mahtaa olla??

Kiva kun Ailimekin löysi kirjottelemaan. yksinään täällä jo mietinkin missä luuraat [:D]

Ampulla se oli sit ollut kiva kakkaepisodi. ah. meillä oli pissan kanssa yks päivä ihan samaa. ainoo vaan että Veera suihkutti myös sohvan reunat märäks. Ja tais se ne pissasormet suuhunkin työntää. yäk!

se olis vissiin taas helle päivä tulossa. onnistuin jo eilen hankimaan itelleni rinnuksiin jotain hemmetin aurinkoihottumaa. kivakiva. istuin ehkä viis minsaa tossa partsilla ilman rasvaa tietty. pöllöminä!
 
Olin jo ihan hämilläni, että häh, siit TÄNÄÄNKÖ se sinttu sinne töihin jo saapastelee! Aattelin, että teillä ois miehellä koulu kesätauolla ja se ois hoitovapaalla.... Mutta että vaan asioita selvimään, jujuu :)

En oo varma, kumpaa kysyit... en tiedä, paljonko yksityiset maksaa, mutta käsittääkseni kotihoidontuen jälkeen jää suunnilleen saman verran maksettavaa, kun kunnallisesta maksetaan. Jos taas kysyit kotihoidontuen määrää, niin oon käsittänyt, että saat sen ihan täyden summan, jos kaikki sun lapset on yksityisessä hoidossa. Sitä mä en tiedä, et jos se sun miehen toinen lapsi on kunnallisessa hoidossa, vaikka asuukin kai virallisesti äidillään (??), niin voiko se jotenkin vaikuttaa myös siihen, että voiko teidän talous saada kotihoidontukea... Epäilen, että se ei voi olla siitä kiinni, jos toinen lapsi ei ole teidän taloudessa kirjoilla.
Sit on taas se yksityisenhoidontuki, mitä voi saada perheen ulkopuoliselle kotihoitajalle... Siitä en sen enempää nyt ala latelee, kun on jo vuosia kulunut ja en tosiaan nyt muista koko settiä, kun mulla käytännössä työnantaja (eli perhe, jossa olin yksityisenä päivähoidon tuottajana) hoiti noi paperihommat...

EDIT: Muistin siis kai väärin? Eli tässä yksityisen hoidon tuesta nyt siis kuitenki: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701124416EH

Ja tässä vielä pakkaa sekottaakseni pari esimerkkiä kelan sivuilla: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/161105141951MK?OpenDocument


---

Noniin... tulipahan nyt sit viimein käytyä siellä fysioterapiassa synnytyksen rankkuuden jälkeen. Seuraavaa ei kannata lukea, jos on heikkohermoinen, mutta pakko saada jonnekin purkaa... Eli kertauksena (ihanku oisitte muka päässy unohtamaan ;)), mä repesin tosi pahasti ja mulla oli pahoja lihasvaurioita. Nyt ton fyssarin tarkoitus oli sit selvittää, että kuinka mun lantionpohjalihaksisto pystyy normaaliin virtsan/ulosteen pidätykseen, eli onko lihaksisto palautunut riittävälle tasolle. Eipä tässä nyt mitään mainittavia ongelma oo ollut, joten en ees ollut huolissani. Ja sitten se ällö osuus... Mä olin tietysti varautunut, että me vaan jutellaan noista lihaksista ja kerrataan jännitysohjeita, mutta sitten se jumppari näytti mulle 2 pussia, missä oli sellasia "tappimallisia" elektrodeja johtoineen, ja sano, että pitäis laittaa toinen peräsuoleen ja toinen emättimeen, ja sitten testaillaan lihaksiston jännitys- ja rentoutuslukuja. Siitä emättimeen laitettavasta sanoin jo heti suoraan, että ei muuten onnistu, kun se oli ihan liian iso! Sitten sain sen anaalitapin ja purkin liukkaria ja käskyn laittaa se paikoilleen. Voi ahdistus, oon aina ollut sitä mieltä, että toi puoli on "exit only"! Onnistuin kuitenkin, sitten kytketään koneeseen ja ruvetaan jännittelemään ja rentouttamaan... 10s rentoutusta, 5s jännitystä, rentoutus-jännitys... kykenin kahteen vaihtoon, kunnes rupes pyörryttämään ja sitten oli istuttava alas, eli ei saatu edes tehtyä sitä koko testiä. Jotenkin rupes tuntumaan, että seuraavan vauva joko adoptoidaan, mies saa synnyttää tai sitten vaadin sitä sektiota, mikä tän repeämän jälkeen kuulemma yleensä suostutaankin tekemään pyynnöstä, etenkin jos edellisestä synnytyksestä ei oo kauheasti aikaa. Se jumppari oli kyllä ihana, osa-aika eläkkeellä ja sillä sattumalta on itsellään tytär, joka on myös tikattu vähän turhan timmiin ja oli juuri käynyt korjausleikkauksessa, eli oli tosi henkilökohtaisella tasolla se keskustelu. Lisäksi anto käyntikorttinsa ja lupasi tehdä seuraavan tutkimuksen vaikka jopa tämän käynnin hinnalla, kun kai kuvitteli, että se raha on ongelma kun en halunnut heti uutta käyntiä varata. Eli saan laittaa sille sähköpostia tai soittaa suoraan, kun oon valmis seuraavaan kertaan, eikä oo ees väliä, vaikka odottaisin syksyyn! Tai jos tuntuu, että saan treenattua lihaksiston itseäni miellyttävään kuntoon, enkä ehdottomasti halua uudestaan tutkimukseen, niin kuulemma sekin olisi ihan ok, jos oon itse asiasta aivan varma. Jossain välissä sen pyörrytyksen jälkeen mua alko myös itkettää, sain purnata siitä venakkolekuristakin ja se lohdutteli. Kysyi myös, haluanko lähetteen suoraan tonne naistenpolille, ettei tartteis tk-lääkärin kanssa maanantain neuvolassa yrittää tota mun kellarin tilannetta katsoa, vaan pääsisin suoraan ammattilaiselle! Kuitenkin päätin, että katotaan nyt siellä neuvolalääkärillä tilannetta, et mitä se on mieltä... Käynnin lopuksi tää jumppari vielä kysyi, että saako halata ja oli jotenkin ihanan läsnä siinä tilanteessa. Ahdistavasta tilanteesta teki kyllä huomattavasti helpomman tollainen selkeästi oikealla alalla oleva nainen, jonkun muun kanssa se olis voinut olla vielä paljon ahdistavampaa!

Kiitos ja anteeksi tästä informaatiotulvasta! Kuitenkin kun katson ihanaa tervettä poikaani, niin olen silti niin onnellinen - edelleen olen iloinen, että nää kaikki koettelemukset on mun kropassa, ja Joonalla ei oo ollut edes sitä yhtä pientä nuhaa!
 
Takaisin
Top