Toukokuun turinoinnit

Huomenta!

Iona meilläkin maidonhimo laantui joksikin aikaa soseiden aloittamisen jälkeen, mutta nyt menee molempia hyvin taas! Lapset ovat kuitenkin yksilöitä, joten päivitähän tänne miten teillä käy.

Sinttu aika pitkä aika tuo 6 tuntia syömättä, mutta tämähän voi olla vain vaihe. Ja muistan meidän neuvolatädin sanoneen, että jotkut tytöt pärjäävät paljon pienemmillä annoksilla kuin pojat, jostain syystä niin vain on. Valo silloin tällöin kieltäytyy syömästä, mutta hetken houkuttelun jälkeen maistuukin. Välillä lienee syynä väsymys, välillä taitaa muuten vain kokeilla että mitenköhän käy jos en otakaan[;)] Tsemppiä unikouluun, kyllä se vielä kantaa hedelmää. Toivottavasti pääsette pian isompaan asuntoon, se tuntuisi olevan paras apu nukkumiseen. Tuli vielä mieleeni vinkki, jonka saimme neuvolasta ja joka on vinkattu myös pikkutytölle joka ei neuvolan mielestä kasva tarpeeksi pituutta (vanhempansa ovat lyhyitä..haloo!) eli kasvissoseen sekaan teelusikallinen mitä tahansa kylmäpuristettua kasviöljyä. Saa ainakin energiaa ja Valolle tuntuu maistuvankin, koska ruoka luiskahtaa sujuvasti alas, vaikka eipä tuolla ole ongelmia syömisen kanssa ollut.


...tässä välissä tuli niin huono olo että makasin sohvalla kippurassa ja valitin..Ihme juttu, kierukan laiton jälkeen oli näitä mutta ei pitkään aikaan enää. Kiva kiva[>:]

Niin, palatakseni asiaan. Valo on tänään parahtanut itkuun (lohduttomaan suurin kyynelein), koska ei saanut koskea isin kuumaan kahvikuppiin, kieltäytynyt syömästä (vähän ajan päästä söi mielellään kuitenkin) ja vielä kieltäytyi ottamasta tissiä unille mennessä aamulla. Taitaa poika opetella omaa tahtoa![:D]

Voi Elegia mikä sunnuntai. Oli siinä paljon itkua ja tilanteita. Kuinkahan sitä itse tulee kestämään lapsen takaiskut? Aika näyttää, koska niitäkin varmasti tulee. Akseli oli kyllä hirmu reipas ja rohkea kun nousi uudelleen pyörän selkään kolhun jälkeen!

Raparperia ei saa antaa oksaalihapon takia näin pienille!

Minulla olisi vakaa aikomus käydä tällä viikolla ihan yksin katsomassa parin viikon ikäistä veljentytärtä! Mies ja Valo jäisivät keskenään noin 6 tunniksi. Nyyh, ikävä jo nyt! Matkaan menee bussivaihdolla kuitenkin vajaa pari tuntia suuntaansa ja sitten olisin siellä pari tuntia ja taas kotiin. On se ihmeellistä olla ilman tuota yhtä "ruumiinosaa" siltähän nämä pikkuiset vielä tuntuvat. Kuinka äiti selviää?[:D]

Mukava ilma, täytyy lenkkeillä tänäänkin!
 
Moroo!

Täytyypä tähän alkuun todeta että nyt mulla on aika huono ja väsähtäny viikko takana, jospa tää ois nyt sitte parempi, ainakin vielä on mieli korkealla [:)].

Kiinteet vs tissimaito:
Meillä on noiden kiinteiden myötä tullut sama homma eteen että tissimaito ei maistu tai sitten neiti on niin laiska että on huomannut pullosta saavansa äkemmin ja helpommin, vellin myötä oon sitten taipunut ja alkanut antaa korviketta enemmän. Joskus koitan neidin saada imemään silleen että tarjoon ensin tissiä ja sitten vasta soseita, oon aina antanu pari lusikallista "oikean soseruuan" päälle luumua että pysyy masu pehmeempänä. Tissimaito siis menee nykyään vaihtevasti ja luulen ettei neiti edes saa ainakaan yhdestä tissistä enää sitä vertaa mitä tarvii, joten jos on imut ollu päällä niin oon tarjonnu myös toisesta...

Koulutyö:
Enää pari koulujuttua ja sit alan mieki "kesälomalle", opettaja oli sitä mieltä että oon hullu jos koitan valmistua jouluksi. Katellaas sitte syksyllä uuestaan ja oon 88%sti jo päättänytkin, että oon kotona vuoden loppuun asti ja tähtään siihen ettei tammikuussa harkkaan lähtiessäni ois enää mtn muuta kouluhommaa jäljellä.

Kummiasiaa:
Ens viikonloppuna me miehen kanssa kummiudumme jälleen ja se ois sit mun neljäs ja hyvin tod näk viiminen kummilapsi. Miehelle se on vasta toinen. Neljä on jo mielestäni aika paljon mutta vanhin kummilapsi alkaakin olla jo "kummittu" ihan nokko ja toinen onkin siskon lapsi joten sitä tulee muutenkin automaattisesti muistettua... harmillista on mun mielestä se, ettei vanhimman kummilapsen vanhemmat ole huolehtineet yhteydenpidosta myös tähän toiseen suuntaan =/
Lahjat kyllä kelpaa, tosin oon joskus kuullut ettei lahjatkaan ole ollut kummilapsen äitin mieleen...??? Itseasiassa en ole saanut koskaan edes valokuvaa.. höh, nyt tais loppua se viiminenki muistamisen ripaus, kyllä tän homman pitäs mun mielestä toimia molempiin suuntiin ja kun laps on pieni niin eiköhän sillon lapsen vanhemmat jotka on kummin valinneet huolehdi siitä vastavuoroisuudesta? Vai olenko mie jotenki kässänny ihan väärin?
 
Sinttu: Vauvalle joutuu passin hommaan, koska se on ainut virallinen hekilötodistus, mikä noille pienokaisille myönnetään. Kauheeta rahantuhlaustahan se on, kun viiden vuoden passi pitää hankkia (48€) ja periaatteessa se on voimassa vain niin kauan kun lapsen tunnistaa kuvasta. Meilläkin passi jouduttiin hankkimaan Sampolle 2,5 kk iässä enkä usko, että se viittä vuotta näyttää samalta kuin sillon [:D]
 
Heips!

En mitenkään kauheen reippaana oo tänä aamuna. Benji itki melkein suoraa huutoa yöllä klo 01:40-03:35. Välillä leikki ja jutteli itsekseen, ja sitten alkoi huuto taas. Ja yhtäkkiä nukahtikin sitten itsekseen takaisin uniinsa, ja heräs vasta 07:18 syömään, ja sen jälkeen jatkettiin unia vielä melkein kymmeneen. Eli ihan selkeesti ei kyllä oo nälkä yöllä, vaan jotain muuta herää huutamaan ja söhisemään. Yöllä oli vähän jäätäviä ajatuksia, mutta kyllä tää taas tästä. Sintun tapaan mäkin ajattelin, että mieluummin syöttäisin yöllä, kuin kuuntelen kauheeta huutoa. Mies hermostui huutoon niin kovin, että suostui vihdoinkin sohvalle nukkumaan. No mut juu, kai tää kuitenkin tästä.

Muuten ei mitään kummempia oikeestaan. Benji oli taas lauantaina pari tuntia miehen vanhemmilla hoidossa, kun me käytiin molemmat kampaajalla. Mulla on nyt aika lyhyt tukka, ja otsis. En tykkää! Ehkä mä vielä totun?

Oho, Kiira se jo ryömii ihan oikeasti! Täälläkin on yritys kova, mutta ihan oikeaksi ryömimiseksi en tuota häsellystä vielä voi kutsua. [:)] Napa on akselina, ja kyllä tuo eteenpäinkin pääsee. Ja kiitti onnitteluista! [:)]

Amppu: ihana mies sulla, ostanut pojalle ankankin.. Ja vaikket niitä toivonutkaan, niin silti haluan ihan vähän pahoitella raskauden keskeytymisen vuoksi. Hienosti olet kuitenkin osannut käsitellä asian! Ja nautihan lomahulinoista!!!!

Maarisen kiisseliohje lähti mun arkistoihin talteen. Pitäiskö perustaa vauvanruokaketju? Mulla ois aika paljon erilaisia ohjeita, kun ostelen aina noita englantilaisia vauvalehtiä, ja niissä on usein hyviä ohjeita.

Sanna, täällä kanssa tuskaillaan tuon tulevan suuremman istuimen kanssa. Meillä on vuoden '91 Toyota Starlet (inhoan!), ja todellakaan siihen ei saa noita telakkakiinnityksellä toimivia istuimia kiinni...

Oi Elegia, siellä on tosiaan ollut tunteellinen sunnuntai. Ei ole helppoa aina lapsen elämä, kaikkea uutta pitää oppia. Vaan kyllä se aina yleensä iloksi muuttuu, niinkuin teilläkin sitten illalla.

Onpas sulla, Rinkku, harmillisesti mennyt asiat tuon vanhimman kummilapsesi vanhempien kanssa. En siltikään lopettaisi yhteydenpitoa täysin, eihän se lapsen vika kuitenkaan ole, että vanhemmat ovat huonoja pitämään yhteyttä. Ehkä lapsi sitten vanhempana alkaa itse ottamaan kontaktia sinuun, jos vaan sinnikkäästi jaksat toista muistaa. Ja jos eivät lahjat kelpaa, niin lähetä vaikkapa kirjeitä! Mulla on itselläni yksi kummipoika, ja enempää ei tule, sillä erosin viime vuonna kirkosta. Itse olen kyllä aika huono ollut pitämään yhteyttä, mutta nyt kun poika on itse vanhempi, hän ottaa esim. messengerin kautta usein kontaktia. [:)]

Onpas muuten erikoista, että Suomessa ei myönnetä lapsille muita kuvallisia henkkareita kuin passi. Me otettiin Benjille täällä henkilökortti just sen takia, kun passi on niin hirveen hintainen, ja sitä voi käyttää niin vähän aikaa. Täällä siis alle 14-vuotias saa henkkarit yhdeksällä eurolla! Sillä voi matkustaa EU:n alueella ihan rauhassa. Selvää rahastusta ilmassa Suomessa.

Jaahas, taitaa olla päikkäreiden paikka.
 
Terveiset ihanan pitkiltä päiväunilta! Jotka tosi keskeytyi pari kertaa puhelimen pirinään. Joo, olisi pitänyt olla äänetömällä,kertaitsekin aioin nukkua, mutta kun isäntä lähti ruohonleikkurin ostoon.. Ja tiesin, että kohta se soitta into piukkana kuitenkin, miten hieno ruohonleikkuri sillä on kyydissä!!! Arvasin ihan oikein!

KASVISÖLJYSTÄ oli ollut puhetta ja pituuskäyristä!JA KUMMEISTA. JA PASSISTA.

 Minä sanoisin että haistakoot jotakin, niiden käyriensä kanssa!!! Oikeesti! Jos lapsi on TERVE, TÄYSIAIKAINEN ja ei omista kääpiösukua, niin mitä siitä yhdestä sentistä vauhkoomaan! Katsotaan vaikka ihan omaa kouluaikaista luokkakuvaa, tai pikainen vilkaisu työpaikan kahvilaan... kovin on eripituisia ihmiset tässä maailmassa!

KASVIÖLJYÄ lisäiltiin silloin "ennenvanhaan" myös vauvan kotiruokiin. Silloin sitä mitattiin vajaa teelusikka kaurapuuron joukkoon. Syyksi sanottiin, että ruoka sulaa helpommin ja vitamiinit sun muut imeytyy paremmin. Se imeytymisjuttu oli varmaan pointtina myöskin PRANIKSEN neuvolantädin neuvolla? Ja edelleen, vanhan kertauksena, nuo PRANIKSEN neuvola vinkit kuulostaa yhä siltä kuin esikoiseni viisaan neuvolantädin suusta!!!!

PASSI. Minä en osaa oikeen pitää tuon passin hintaa kalliina. Kun eihän se maksa kuin muutaman vaippapaketin verran! Taikka yks normireissu ruokakauppaan perjantaina, ilman niitä vaippoja, saunakaljoja ja tupakki-askeja! Sitten se passi on olemassa. Ja tiet auki jokaiseen maankolkkaan, melkeen. Eri juttu on sitten se, että ei kovin moni enää viis vuotiaana muistuta tänään otettua vauvakuvaa....

HEHE... oma passikuvani oli muuten aika hirvee sillon pari vuotta sitten. Mutta ystävä lohdutti, että kuulehan sinä, viiden vuoden päästä katsot tätätkin kuvaa, että VOIIII miten nuori ,nätti ja hoikka sitä on oltu!!! Pitää muuten paikkansa!

KUMMIT: siinä vasta pulma! Minä olisin toivonut meidän "kummmeilta" pikkusen enempi mielenkiintoa tuota tyttöä kohtaan. (olen vissiin kertonutkin) Nyt tuntuu, että pitää olla oikeen tuputtamassa asioita sinne päin!!!! Sen takia avasinkin Venlalle ne kotisivut, että saavat sieltä käydä seuraamassa, eikä tarvi kenenkän tunta huonoa omaatuntoa... Vaan silti. Viimeks Helsingin reissulla oltais oltu näyttämässä tyttöä niille, niin ei sopinut. Syy: olivat kuulema KAUHEESSA krapulassa!!! Joo! Eli tuumatkaa tästä. En viiti selittää sen enempää. Silloin kun kummeiki niitä pyydettiin, nii kaikki oli jotenkin ihan toisin..... Lapsenvahdiksi eivät kuulema voi, ainakaan viikonlopuna alkaa, koska silloinhan ei voi ottaa KUPPIIA. Voi, perse! ISO PERSE. oikeen peppipitkätussu.

Huh, tulipas minusta kärttyinen... tääytyy  vähän löyhytellä korvienväliä.

KESKENMENOSTA.. kun nyt tuli mieleen.. Mulla jäi silloin aikoinaa käsittelemättä koko asia. Ja nyt AINA kun joku kertoo vastaavaa, minun sisällä pusertuu! Niinkuin joku iso koura rutistaisi sydäntä rinnassa, eikä saa henkeä. Tekis mieli itekä, muttei osaa. Jäi silloin itkemättä niin paljon! Toisen keskenmenon jo selvitin surulla ja järjellä. Sen ajatteleminen ei enää oikeen tunnu miltään, mutta se ensimmäinen. Olisin varmansti tarvinnut saisrauslomaa. Töissä oli vaan just sillon sellanen iso projekti, josta en tietenkään voinut olla pois. Kaks kuukautta meni hotelleissa reissatessa ja itsensä kovettamisessa. Aina kun näki vauvamahaisia naisia, alkoi oksettamaan. Kerran pyyhkäisin Jyväskylässä kaupan takapihalle tupakille ja oskentamaan, kun viereisen lastevaateliikkeen kesäikkunoita somistettiin syksyyn.... Helvetillinen loppukesä oli se, vaan siitä selvitiin!

Voi voi, semmoista sanaa tänään!

Vaan tänne hämeeseen luvattiin KOKO viikoksi aurinkoista!!!! IHANAA!
 
Hyvää päivää!

Aurinko paistaa, iloinen AIKUISTEN kauppareissu takana, ja apina mummon kanssa jolkottelee jossainpäin. Tää äiti lähtee kohta YKSIN kaupunkiin, aikoo istahtaa terassille kera opiskelijakuntaystävien kanssa. Ihanaa!

Ja hei, tyhmä havainto tehtiin kaupassa tänään... ostettiin Aventin tutteja pulloon, kun tartti vähän lisää kakkosia ja kolmosia. Ootteko Aventteja käyttävät huomanneet, että ne kolmoset virtaa kolmella eri tavalla? Siinä tutin laidassa on sellaset merkit, jos pitää sitä "yhtä viivaa" ylöspäin, niin tulee pienimmällä virtauksella ja "kolme viivaa" ylöspäin virtaa paremmin. Jännää! :D Ihan tällain siinä paketissakin ohjeistettiin, mutta enhän mä oo koskaan aiemmin niitä tsuumaillut! Vellitutit jäi kauppaan ihan suosiolla, yks on, ja sekin käytössä oikeestaan Ei koskaan. Ja pian pian pian aletaan antamaan iltapuuroakin, eli vellitkin jää kauas menneisyyteen :)

Riikka, no ootahan vaan, saatanpa tullakin ihmettelemään sitä Cybexiä! Tuo terhituuli oli nimittäin selvitellyt, että täällä pk-seudulla sitä ei kuulemma myydä missään.. eli netistä tilaisin, Suomesta tai jostain muualta. Mutta eka pitää tosiaan ainakin nähdä! Tosin mies ei siitä innostunut, eli jos löytyy liikkeestä joku muu pätevä, niin ostetaan sitten sellainen "muu".

Päänheilutus ennen nukahtamista, hmm. Meilläkin sitä OLI, mutta nyt en muista enää juurikaan nähneeni! :O Tosin nykyäänhän mä vaan törkkään ton naperon pinnasänkyyn ja kävelen pois huoneesta, luulen, et se vaan häiriintyis, jos jäisin kuikkimaan.

Passiongelmaa mäkin tuskailen. Mun mielestä se on kyllä aika kallis, koska välttämättä sitä ei kuitenkaan käytä ku sen kerran-pari. Mutta se kun on oltava, niin eipä siinä sitten mitään.. Omakin passi menee vanhaks tammikuussa, että ehkä sitä pitäis samalla Joonalle ottaa, koska ois kivaa käydä ees noilla lähireissuilla!
Ja siis just kävin kattoo, niin henkilökortti kyllä voidaan myöntää myös alaikäiselle, lisäksi voi ottaa vaan "alaikäisen henkilökortin", mutta sitä ei voi käyttää matkustusasiakirjana. Henkilökortin hinta on se 48€, et jos passi maksaa saman verran, niin sittenhän se on ihan se ja sama, kumpaa käyttää. Joko muuten Tallinnaankin käy pelkkä henkilökortti? Siellä oli pitkään, vaikka olivat saaneet EU-jäsenyyden, niin vaatimus, että piti olla passi, ettei pelkkä henkilökortti käynyt. Laivayhtiöiden sivuilta varmasti löytyy tieto!

sintun unikouluun jaksamisia täältäkin! Koita koita jaksaa, vaikka ahistais, palkinto odottaa!! <3
Ja tosiaan, kuten muutkin jo sanoivat, sinä se päätöksiä lapsen ruokailun suhteen teet, ei neuvola! Tosin jos edelleen virtsaa normaalisti, niin en ehkä ois niinkään huolissani... koittaisin vielä vkon neuvolan ohjeilla, jos tökkii edelleen, niin sit palaa vanhaan hyväks havaittuun! Ja täällä kun veetään sitä toista ääripääätä, meidän vanhemmat on tuskastelleet sen kanssa, kun meille on haluttu antaa kasvunhidastushormoneja, niin ite oon jo tosi aikasin oppinut nauramaan tollasille käyrille. Huihai, olkoot käppyrät, ei se meidän Joonakaan niillä mee, vaan ihan omia käppyröitään piirtelee ja kulkee!

Rinkku, suunnitelmat ton harkkajakson ajoittamisesta kuulostaa tosi hyvältä! Iteki varmaan tekisin niin, jos ei pitäis aatella miehenkin harkkajakson sijoittamista ja oman opintoajan päättymistä... Onneks amk:sta saa paperit (tai meillä ainaki) ulos myös noiden virallisten valmistumispäivien ulkopuolellakin :)

Kummiasia se tuli jännään väliin! Just tässä surkuttelin, kun en oman (9v) kummityttöni kanssa oo nyt ehtinyt mitenkään ihan hirveästi touhottaa. Tossa kk sitten kun nähtiin, niin kerroin sen vanhemmille, että mun mies koittais saada mut lähtee eroon vauva-arjesta jonneki ulkomaille kesäks pitkän viikonlopun verran, ja sanoin sitten, että Italiaan voisinkin lähteä. Kummityttö jo tuolloin sanoi, että hän vois lähteä matkaan :D Sillon sille naureskelin, että kyllä se nyt taitais olla aikuisten reissu... Eilen sitten näin hänen vanhempiaan (kävivät asentamassa mulle tietokoneelle yhen ohjelman) ja sanoivat, että se neitonen vieläkin haaveilee, että ottaisinkohan hänet matkaan! Eilen sitten mietin, että toisaalta, miksikäs ei... ei mulla nyt oo tarvetta lähteä millekään ryyppylomalle, vaan voisin ihan hyvin lähteä kummitytön kanssa käymään vaikka Milanossa muutaman päivän! Ollaan aina viihdytty hyvin yhdessä, ja puuhailtu paljon asioita, ja kyllähän sitä ysivuotiaan kanssa jo vois olla kivaakin tuollainen reissu, kun ei oo enää ihan niin pieni, että sais pelätä koti-ikävää tai muuten hirveästi suunnitella lapsenomaisesti reissua!
Yhteydenpitäminen taas on meillä kyllä aina ollut molemminsuuntaista, hänen isänsä kun sattuu olemaan mun kummisetäni, ovat isän veljenperhe siis. Aina oon saanut apua ja tukea, rahallista ja vielä enemmän sitä henkistä. Olen niin kiitollinen, että mulla on loistavat kummit (myös toiset kummeistani), ja sitä samaa haluan olla myös omalle kummitytölleni. Nyt hän alkaa olla jo siinä iässä, että voisin suostuakin jonkun toisen lapsen kummiksi, mutta kummilapsia en ainakaan ihan pienellä ikäerolla halua montaa! Se on lapsen oikeus, että saa olla "ainokainen" edes jossain :)

Amppu, juu, sunnuntaina nähdään! Mites ois, jos nähtäiski Stockan pääovella, kellon alla sillon klo 14? Jos sää sallii, niin vois mennä vaikka Espan puistoon..? Tai jos (sinä ja Halipossu) tahdotte mieluummin suosiolla lastenhoitopisteiden ja mikrojen läheisyyteen, niin siten voidaan toki nähdä suosiolla siellä kahvilan nurkilla. Ei tarvii sit jonotella hisseille ja muuta vaunujen kanssa :)

Voih, Elegia, olisin toivonut, että lääkäri ois nyt soittaessaan osannut sanoa "syyn". Toisaalta hyvä, ettei oo mitään allergioita ilmeisesti, mutta joku syyhän nyt pitää löytyä. Lapsen allergioista ja erilaisista ruokavalioista oli muuten aika hyvää juttua KaksPlus 4/10-lehdessä. Sain sen ite vast eilen luettua, siks en aiemmin osannu vinkata :D
 
Olin just tulossa sanomaan samaa kuin Sanna tuosta passiasiasta vielä. No juu. Omituista silti, ettei alaikäisen henkilökortti käy sitten matkustusasiakirjasta.

Edit. Paitsi että jos valintana on ottaa lapselle joko suomalainen passi tai henkilökortti, ja niissä on hinta sama, niin ehdottomasti kannattaa ottaa passi! Sillä saa matkustaa EU:n ulkopuolellekin!
 
SannaKoo - istuin on nyt testattu ja kyllä se on hyvä. Siinä on lapsi kuin "Herran kukkarossa.." [:)] Mietityttihän se, että naama menosuuntaan on, mutta ei enää. Kyllä kolaritilanteessa(jos auto vaikka voltteja heittää) lapsi on niin hyvässä jemmassa siellä. Mutta nämä on aika pitkälle mielipidejuttuja ja tietty millaisia kokemuksia on istuimista itsellään. 
 
Juu, siis piti itekki käydä vielä korjaamassa, että saahan sen henkilökortin alaikäisellekin, mutta matkustusasiakirjana sitä ei voi käyttää ja tuo aikuisen henkilökortti ei käy kaikkiin maihin kuten passi.

Mun kuntoilu on kokenut kovan kolauksen; Sampo ei enää viihdy kuntosalin lapsiparkissa. 20-30 min jaksaa olla ja sen jälkeen alkaa itku, mihin ei auta mikään muu kuin äiti Täytynee nyt toivoa, että tää on joku ohimenevä vaihe, ku Sampo on muuten tosi iloinen ja vähäitkuinen vauva ollut. Osittainhan tää varmaan on ihan itseaiheutettua, ku en oo Sampoa pahemmin muiden hoidossa pitänyt. Pisin aika erossa taitaa olla 3h. Hankalahan se tietysti on, ku mummot asuu 500 km päässä eikä mulla oo kauheesti ollu mitään tarvetta mennä minnekkään. Nooh, mut eiköhän tää tästä [:)]
 
Alaikäisen henkilökortin voi siis ottaa vaikka lapsi itse, tai pelkästään toinen huoltajista ilman toisen suostumusta. Se on ihan jees esim. bussissa tai muualla, jos pitää ikänsä todistaa. Mulla itelläni oli tollanen sillon alkuunsa, kun otettiin se sattumankautta passihakemusta viedessä, ja tietenkään ei sitten ollut isääni antamassa allekirjoitustaan myös siihen hakemukseen, kun äidin kanssa oltiin liikenteessä. Passihakemus oli siis kirjoitettu jo kotona, kun tuo henkilökorttiasia tuli yhtäkkiä vasta laitoksella mieleen. Mulla on siis jo 12v iässä ollut ikäviä kokemuksia bussissa/junassa, kun ovat alkaneet urputtaa, että varmasti olen aikuinen, kyllä pitää olla todistaa ikänsä! Eikä siinä sitten auta kaivaa jotain My Little Pony lompakkoaan ja sanoa, että kattokaa vaikka läpikotasin, siinä on kelakorttikin ja mä voin vaikka nää tiedot tästä teille luetella! Oli siis hankittava tuo kortti... ja voitte kuvitella, kun kortti oli vielä uudehko mun täyttäessä 18v, kun se kuitenkin on virallinen poliisin myöntämä asiakirja, eikä mulla ollut mm. ajokorttia, niin tollahan sitä baarinovella ikää todisteltiin. Ois ollut itseasiassa voimassa, kuten passinikin, nyt vuoteen 2011 saakka ;) Lompakko vaan lähti omille teilleen aiemmin...
Tosin me ei olla mitään kaukomatkailijoita ite, että sinänsä aattelin nytkin vaan ottaa itelleni ton uuden henkilökortin, passia kun en juurikaan tarvii. Ja jos sitten tekee reissun sellaseen paikkaan, että passia tarvii, niin sitten hankkii sen myöhemmin! Mulla kun ei oo ajokorttia, niin tarviin ton henkilökortin jo ihan siihenkin, ja passia on niin tuskanen aina roudata laukussa ympäriinsä, kun se ei mun lompakkoon oikeen kunnolla mahdu. Mutta tää siis itelle, Joonalle ehdottomasti mieluummin passi, koska sehän ei tolla henkilökortilla sit taas mitään tee :D

Bunnilta piti kysellä, että hei teillä kun on pojalle noi pelastusliivit. Niin minkä kokoset ne on? Siis onko jotain vauvakokoa, vai pitääkö käyttää noita taaperokokoja, jotka käsittääkseni alkaa jostain 15kg+? En oo tullu ees ajatelleeks, että hitto, eihän ton nappulan kanssa pääse toiselle mökille ollenkaan, ku se on saaressa ja liivit on oltava!

Riikalle kiitokset istuinarvostelusta! Kattelin tänään julkaistuja autoliiton testituloksia ja se tukis kyllä ehdottomasti ton Cybexin hankintaa... Eli täytyy vielä miehen kanssa jutella, et mitä tehdään. Tosin mua vähän hämäs vissiin tuolla autoliiton sivuilla, tai jossain muualla, teksti "lapsi ei välttämättä viihdy turvakaaren takana". Että siis häh, tuleeko se sitten kuitenkin (mainosteksteistä huolimatta!) jotenkin sillain, että se rajottaa lapsen liikkumatilaa siellä?

Tää kävi vähän ottamassa brunaa poskipäihin siellä terdellä. Oli jotenkin tosi "ilmava askel" (eikä siis humalasta :D) käydä taas harrastamassa tollasta aikuisten toimintaa. Parit terdellä hyvässä seurassa ja illaksi kotiin, sitä mulla oikeestaan on vähän ikävä :)
 
Morjesta pitkästä aikaa!
 
Tottahan olen täälä käynyt päivittäin lukemassa teidän kirjoituksia ja ollut hengessä mukana.Ja uusiaki ollaan palstalle saatu, tervetuloa Bunni ja Sampo. Itse en vaan ole saanut aikaiseksi kirjoittaa ja on jotenkin ollut täys ****tus päällä. Eipä edes osaa eritellä mistä lie johtuneen. Olisiko ollut kierroksia tästä viikosta, kun joudun olemaan yh koko viikon kun mies lähti aamuyöllä työnpuolesta kurssille ja tulee perjantai-illalla kotiin. Mutta tämähän on vain tämä viikko, kun monessa perheessä arjen pyörittäminen lankeaa jatkuvasti äidille.
 
Tämä päivä kyllä hurahti nopeasti. Aamulla tukka märkänä neitin kanssa eskaritutustumiseen ja tietenkin Jussi kainaloon. Iltapäivällä yleisurheilukouluuun, mutta mukavia välillä tälläiset toiminnan päivät.
 
Perjantaina Jussi oli 5kk neuvolassa ja strategiset mitat 7,6kg ja 66cm. Käyristähän täällä onkin ollut puhetta, mutta tuo pituuden mittaaminen on niin täysin käsialaa. Toiset terkkarit venyttää jaloista niin että saa pitää tiukasti päästä kiinni, ettei lähde koko penska mukana ja kaula venyyyyy. Eli venytetään käyrille[:)]. Ruoka Jussille maistuu ja nyt sitten aloitettiin puuroja maistelemaan ja maistuuhan nekin.
 
Ampulle kuitenkin iso ajatus ja hienosti osasit asian käsitellä.
 
Galleria oli taas täyttynyt ihanilla lapsilla. Tosi hyviä kuvia hyvistä malleista.
 
Ja Kiira kiiruhtaa jo eteenpäin, hurjaa. Sitähän saa olla pian äidillä selässäkin silmät, että missä neiti menee... Iso kehitys pienelle ihmistaimelle[:)]
 
Sinttu: Onkohan mulla mennyt ohi, mutta onhan teillä aloitettu kuitenkin kasvissoseiden antaminen ettei marja-/hedelmäsoseilla mennä. Tuhdinpana pitäisi vatsaa täydempänä pitempään.
 
Oli varmaan muutakin kommentoitavaa, mutta mitä? Ei muista.
 
TIIHULI: kyllä menee muutakin kuin marja- ja hedelmäsosetta. kasvista, kanaa ja kinkkua. ja sit puurot ja vellit päälle. ja niitä jogurtti-juttujakin ollaan muutaman kerran maisteltu. eli ei pitäis olla siitä kiinni että sais vaan ns. vähäenergistä sössöä..
 
ALKUPERÄINEN: SannaKoo

Bunnilta piti kysellä, että hei teillä kun on pojalle noi pelastusliivit. Niin minkä kokoset ne on? Siis onko jotain vauvakokoa, vai pitääkö käyttää noita taaperokokoja, jotka käsittääkseni alkaa jostain 15kg+? En oo tullu ees ajatelleeks, että hitto, eihän ton nappulan kanssa pääse toiselle mökille ollenkaan, ku se on saaressa ja liivit on oltava!


Vauvaliivit 5-15 kg ja noste oli 100N, joten pitäis ihan kunnon liivit olla. (ja näyttipäs Helly Hansenin sivuilla lukevan, että jonku testin voittajat ovat)
 
SannaKoo - joo-o, se turvakaari tulee sillain, että lapsi ei siinä kauheasti pysty touhuamaan, MUTTA sehän se on just sen istuimen juju. Mähän siitä juputin ja mies aika napakasti siihen, että kyllähän se on niin, että TOKI lapsella pitää olla hyvä matkustaessa, mutta turvallisuus menee vaa'assa viihtyvyyden edelle. Eli jos kolari tulee, niin parempi olla visustu penkissä kiinni, kuin että pääsee kädet ja jalat viuhtomaan minne sattuu. Ja tietysti tottumiskysymys, kun siihen joka kerta joutuu, kun autoilemaan lähtee, niin kyllä se lapsi tottuu. Eli istuintahan kannattaa eka testata lyhyillä matkoilla ja vasta sitten ottaa sen pitkän matkan, niin lapsi ehtii tottumaan siihen.

Niin ja onhan niitä lapsia jotka eivät viihdy istuimessa, oli se sitten millainen vaan ja siks varmaan näkee(ikävä kyllä) vieläkin lapsia jotka "irtonaisena" matkustaa autossa.

Mutta mä vaikenen tästä aiheesta, taidan olla jo liian puolueellinen! [:D]
 
Gooooooood mornig.... (elokuvan radiotoimittajan äänenpainolla lausuttuna)

Mitäs menin nipottamaan niistä pitkistä aamuista. öhöm. Nyt katsokaas kävi niin ETTÄ lapsosemme sai aamupuuronsa sitten klo 7.30!!!! (kuuulen taustalta kohinaa katsomossa..) Sitten kävi tietysti myös niin, että isi ja äiti saivat kahvinsa ja puuronsa "kukonlaulun aikaan".

HAUKOTTELUA. ja nyt hän herää ekoilta päiväunilta vaunuista. Vatkasin niitä kiesejä tuossa aamuauringossa liiterin nurkalla kylpytakissa ja kiittelin mielessäni metsää. Ja naapureita, joita ei ole!

PELASTUSLIIVIT on täälläkin odottamassa. Mc Sailorit 10-20 kg tuommoset 100N:ää, eli sinne merikäyttöönkin kelpoiset. oikeen odotan, joka päivä, reissua vesille... Tiedä sitten miten se uistelu onnituu, kun tuommonen höpötöpseli keikkuu veneen pohjalla..... Saatta olla että menee liiaksi "urheilukalstukseksi" että jää siiman liotus isännän hommiksi tänä kesänä.

PUUROSTA vielä. Meidän keittiö siirtyi viljaosastolla suoraan kaurapuuron keittoon. Sitä kotitekoista ELOVENA-jauhoa kuumaan veteen hautumaan parin päivän annoksen verran. Eipä tunnu tuolla poskessa pikku kokkaret häiritsevän. Ja ihan vetelle niinkuin vanha tekijä vanhanaikaista simppeliä vesipuuroa!
Nokkamukista vesihuikkaa pälle. Lautanen tyhjäksi. Kiitos ja leikkimään.

Tästä olisi toiveissa tulla hyvä päivä!
--------------

ps. se ruoholeikkuri oli hieno!!!! Nyt meidän perhe on sitten kunnollinen perhe, joka ajelee kerran viikossa muutakin kuin sääriä ja partaa!!!!! jihaaaaaaa.
 
Tänne vielä sama mälsä huikkaus kuin tuonne pk-mammoihin, että ei me Ollin kanssa nyt päästäkään ainakaan ajoissa Sanomatalolle. ärsyttää mut minkäs voit. Pitäkää te muut hauskaa!
 
Takaisin
Top