Toukokuun turinoinnit

Huomenta!

Mekin ollaan jo tunti oltu hereillä, olin aatellut, että ulkona oottaisi ihana aurinkoinen sää, mutta hitto vie, siellähän tulee räntää! :S Ei kovin motivoiva sää...

sinttu, yäh, no onneks ei oo silmä mustana! Miten sä muuten jaksat? Mies ei varmaan oo voinu ottaa vapaata, että sais autettua kotona? Toivottavasti noi särkylääkkeet ei ihan hirveesti väsytä sua, että jaksat Veeran kanssa olla, vaikka et puhumaan pystyiskään... Onneks vauvat on sopeutuvaisia, ja Veerallekin tärkeintä varmasti, että oot läsnä ja pidät hyvänä, vaikka et höpöttelemään nyt pystyiskään! :) Toivottavasti saat jotain energiapitoista vähän alas!! (mites muuten, auttaisko jäätelö? Jos teet "pehmistä", niin meniskö se alas ja hillitsis verenvuotoa? Tosin sen suuhun saanti voi olla ongelmallista, kun ei varmaan pilli tai lusikka oikein suuhun taivu...
Ja älä sure, ens viikolle sovitaan kuitenkin taas uudet treffit, niin josko sitten pääsisitte paikalle! :)
 
Elegia, meillä oli sama homma noiden kotitekoisten soseiden kanssa, että jostain syystä isin syöttämänä maistui, ja mä en saanut vatsaan asti oikeestaan mitään... suuhunkin jos sain, niin poika kyllä sylki ne pois. Meillä "ratkaisu" oli sitten antaa kasvissoseetkin kaupan purkista, sillä on nyt oppinut syömään ja pian taas siirrytään kotitekoisiin! (oon tätä "pian" jo pari vkoa sanonut, mutta aina ku yritän käyttää tuolta kaapista jo ostetut pois, niin sinne ilmestyy lisää. Ja ihan joskus jopa mun kauppavuorollakin :D)

Ja oh, toi Kumman kaa! Mäki oisin halunnu kiertueelle (tai siis katsomaan kiertueen esityksen, hehehe), mutta sitten se vaan jäi. Huippua iltaa kuitenkin sulle!! Ota vaikka parikin siideriä, oot ansainnut :)

Tosta automatkustuksen vaatetuksesta piti vielä sanoa, että riippuu varmaan auton sisälämpötilastakin. Tuskin te muutkaan tahdotte noin pitkää matkaa matkustaa ulkotakit päällä, vaan autossa voi pitää vähän enempi sitten lämpöä ja ottaa takit pois? Peitto voisi olla ihan hyvä idea, ja kokeile, jos laittaisit Eemelille vaikka hupparin päälle? Joona on nykyään vaunuissa aina vaan hupparin kanssa, ja tuntuu että sekin alkaa olla jo liikaa. Automatkoilla ollaan vielä toistaiseksi pidetty vanupukua, mutta ne on olleet vain lyhyitä pyrähdyksiä kauppamatkoilla, ja kaupassa usein on vähän viileämpää. Kokeilemalla varmaan selviää, ota ihmeessä parit vaihtoehdot, ja pysähdysten aikana voit sitten tarpeen tullen vaihtaa autoon vaatteet! :)
 
Heipparallaa.

Kas vain, empäs ees tienny et Veeti on ollu viimevuoden suosituin poikien nimi. No ompa mein pikkumiehellä sit kaimoja.. Toinenki nimi Matias näytti olevan tuolla :D

Tuosta autovaatetuksesta, myö ollaa ajeltu tuota 400km matkaa muutamaa otteesee, niin viimeks oli body ja potkarit ja siinä päällä semmonen kevyt puku (löytyy itseasias galleriasta kuvakii). jos autos on kutakuinkin 20-22 astetta nii suosittelisin esim. body, collegehousut ja vaikka ohut huppari. tai body ja sukkikset ja joku ohut vaatekerta viel siihe.. ehkä ohut pipo.. meil on pietty ohutta pipoo ku autossa kuiteki käy vähä viilee ikkunan vieressä.. Ja kannattaa muistaa kahtoo semmoset vaatteet ettei kiristä kauheesti..

Sitä piti kysästä et onkos tuo nukkumattomuus nyt jotai "vaihetta" taas.. meillä ei edelleenkää nukuta kunnolla.. nyt jo noin kolmisen viikkoa menny aika surkeesti.. illalla kyllä hyvi käy nukkumaa 20.30-21.00 välillä aina. mut sitte huudetaan 22, 23, 00=syödään, sitte taas huuetaa 01, 01.30, 03=syödään, jne.. noin viiden jälkee Veeti nukkuu ehkä kahen tunnin pätkät viel nii et herätää sit yheksän maissa.. tää alkaa käydä ehkä vähä rasittavaks koska en pysty ite nukkumaa päivällä.. (En vaa saa unta päivällä) [&o]
Ei auta kylvetykset, ei vaik ois kakannu koko mahan tyhjäks, ei ruoka-aikojen muuttamine, ei suostu vellii illalla ottamaa, tissi vaa kelpaa.. luumua annetaa joka päivä ni mahakaa ei enää vaivaa.. ei sillä nälkäkää voi olla (todettu on)
Ja aamulla hymyilee äitille niin leveesti aina ku herää.. hmmh.. hää ei siis herää siihe omaa huutoo mut aina pitää hyssytellä tai laittaa tuttii suuhu tai vaihtaa asentoo enne ko rauhottuu nukkumaa taas..

Tää mein jättiläine jo muute istuu iha täyttä häkää.. ei tuetta kyllä mut ei suostu enää muulla tavalla olemaa..

Ja taas ootellaa ensviikon 5kk-mittoja neuvolasta. Nopeesti menee aika. (Pitää varmaa kysellä jotai apua tuoho nukkumiseenki..)

jjoo, paljon oli asiaa ja kommentoitavaa mut ei tää pikkumies anna äitin enää kirjotella..

palaamisiin!
 
Onpas ollut tytöllä ja tietenki mullaki viimeyöt levottomia, tuttia pitää olla pukkaamassa suuhun jokavälissä ja on sellasta levotonta liikkumista ja äherrystä tuo homma, syönnit menee kuiteihan normaalisti. Mietinki jo että onkohan sillä huono olo, mullahan itellä alkaa jo lunssa taittua mutta neitillä on vielä räkä nokassa. Kuumetta ei ole ollu, mietinki että pitääkö juuri kokeilla se, että suppo iltasella ja sit kattoo onko se yö sitte samanlainen. Kyllä se kuiteki päivisin on ihan normaalisti, että hieman ihmetyttää nyt tää kuvio.

Mie heräsin eilen omaan opiskelijuteeni (heh mikä sana) kun kartotin opintojani. Siis totesin ettei mulla olis mitään estettä sille, että koittaisin tähdätä valmistumistani ens jouluun... Ootankin tutoropettajan kommenttia asiaan, saapa nähdä lyttääkö vaiko hyväksyykö... jännätään... niin sisi sitten voiski alkaa puuhastaan sitä kakkosta...[:)]
 
Elegia - autossa vauva kuitenkin on aika tiiviisti siinä kaukalossa/istuimessa, niin se jo tuo aika paljon sitä lämpöä. Meillä mennään ihan vaan sisävaatetuksella(ohut kypärämyssy, kohta ilman) ja sitten ohut peitto(siirtymävaiheissä:kun hilppastaan huoltoasemalle ja kotoa autoon) päälle vaan. Sitten vaan kokeilee, että kuinka hikoiluttaa ja sen mukaan temppuilee sillä peitolla. [:)]
 
Moikka!

Taas on tullut pitkä tauko kirjoittamiseen! Eilen kyllä jo aloitin sepustuksia, mutta mies vahingossa sulki selaimet kun alkoi päivittelemään jotain juttua, ja siinähän ne mun turinat sitten hävisi samalla.

Ensiksi omat terveiset: eka hammas on tullut nyt läpi, mutta on ihan nysä vielä, ja äsken kun kurkin tuon suuhun, niin näköjään se pukkaa sen toisen alahampaan heti perään siitä. Amppu, onko teidän pojan hampaat jo ihan oikean kokoiset, vai onko sielläkin vaan pikku nysät vielä suussa?

Tuik: jos sielläkin on hammasmarinat alkaneet? Kuulostaa vähän samalta mitä Benjillä oli jotain viikko ennen kuin ikenissä oli merkkejäkään hampaista.

Prana: taidan ens viikonloppuna testailla nuo tomaatit! Namskis. Mä tykkään myös kikherneistä, ja teinkin just toissapäivänä kikherneistä "meksikolaista" ruokaa. Hyvää sekin. [:)] Tuosta säikähtelystä vielä, että Benji täällä ei tunnu säpsähtelevän mitään muita kovia ääniä kuin mopojen pärinää. Pari kertaa on vääntynyt huuli itkurullalle, kun mopo on huristellut mennä ohi.

Sinttu: mä syön myös Cerazetteja, ja nyt on toka liuska menossa. Mä olen kyllä tykännyt. Mulla on makeanhimo itseasiassa ehkä hiukkasen vähentynyt, ja olenkin laihtunut! Eli minä tykkään kyllä. Ja menkkoja en kyllä kaipaa, saavat pysyäkin mahdollisimman pitkään poissa... [;)] Paranemisia sinne, mulla on tuo viisureiden poisto myös edessä tänä vuonna... Hrr...

Tiihuli, hehe, mulle kävis oikeestikin Oulun Edenissä tapaaminen mainiosti, kun oon Ouluun taas kesällä menossa. [:D]

Sanna: teillähän on ihan hyvän kuuloinen rytmi siellä! Pitäis itsekin ehkä alkaa hiukan katselemaan, että onko meillä rytmiä vai ei, en oo tajunnut seurata.

Amppu: Mua kiinnostaa myös nuo nimitilastot. Meidän suosikkinimi tytölle olis tuo Emma, ylläripylläri... Niin ja Sanna, tosiaan... Meitä on ihan vaan muutama... [:D]

Kiva lukea raporttia teidän tapaamisesta, Elegia! [:)] Ja oivoi, Eemelille kauhean paljon paranemisia, toivottavasti uudet lääkkeet tehoavat pian!

Nyt on pakko mennä, meen mammatreffeille kaqhvittelemaan! Moro!
 
Hei immeiset!

Tää äiti on kipeenä. Kuokin eilen kasvimaata pikkusen liian vähissä vaatteissa ja siinä se. Joka paikkaa särkee ja nokka vuotaa. Arvaa vaan harmittaako, kun huomena olis tytön 5kk neuvola ja taas jonkun piikin aika... Että, jos lapsikin sairastuu, niin eihän sitä rokotetta sitten anneta. Hitto, että sitä ei aikuinen ihminen älyä kevään katalia "lämpöisiä" tuulia!

Oulun EEDENI... jee ihana uni! Toivottavasti minäkin olin mukana! Se on kiva kun edes jonkun muun unissa reissaa, kun ei tässä muuten keikkailla!

MATKAVAATTEET varmaan on ihan OK just tavalliset sisäkamppeet ja sitten peittoa pahemman viiman suojaksi. Eilenkin, kun lähettiin kaupalle, niin tytöllä oli pelkkä villatakki sukkisten ja mekon kanssa. Lopulta riisuin senkin, kun tällä alkoi hikipisarat tirisemään otsalla!

KEKSINTÖ (ompelutaitoisille) Oli tuolla kaupalla tarjouksessa semmosia n.100 cm leggingsejä, 1,50€ poistossa. Noh, olivat tosi hyvälaatuisia ja minä siinä älysin, että, hitto ostan nuo ja ompelen Venlalle uutta vaatetta!!!! Eihän sitä saa kangastakaan ees tuohon hintaan. No, kotona sitten hoksasin, että mun ei tarvi kun lahkeet lyhentää ja saumata resorit ,niin se on siinä! Oikeesti, vyötärö ja haarapituus oli vauvan vaatteessa ihan sama, kun tuossa satasenttisen housussa.... (ketä nyt kiinnostaa?)

Sattuuuuuu päähän ja silmiä kirvelee... meen pötkölleen, kerta vauvakin vielä nukkuu.....
 
Heipsis,

Autovaatetukseen
onkin tullut jo paljon kommentteja, meillä siis kanssa vaan collegepuku,lapaset ja kypärämyssy. Välillä tuntuu että silti on hikinen pää. Meillä kanssa lähetään äitienpäivän viettoon Kuopioon.

Cerazette on täällä myös käytössä ja hyvin toimii, ja koen myös sen menkattomuuden pelkäksi plussaksi. Mistä olitkaan (Sinttu muistaakseni[:D]) kuullut että niiden ehkäisyteho olis huono? Tuo oli nimittäin minulle täysin uutta tietoa, en ole kuullut moisesta koskaan. Pitäisi siis olla varmuudeltaan kuitenkin yhdistelmäpillereiden luokkaa, ellei nyt sitten tosiaan noista ole jotain uutta tietoa tullut äippälomani aikana[:D]?

Ailime, meidänhän pitää sitten kesällä treffata täällä Oulussa, vaikkapa siellä Eedenissä[;)] Ja niin totta prana, että minuakin harmittaa ettei ehditty oikeesti tavata kun vaan siellä sairaalan käytävällä tietämättä että ollaan me...[:D] Mutta me saatetaan muuttaa vielä takas Jyväskylään jossain vaiheessa, mennään ihan vaan vuosi kerrallaan noiden miehen pelikuvioiden mukaan.

Toivottavasti kipeät mammat parantuu pian ja vauvat säästyy pöpöiltä. Meillä ollu vähän mahatautia, mies oksennellu ja mullakin vähän heikko happi.

Meillä sitten eilen aloitettiin kiinteät. Alunperin olin ajatellu vasta ensi viikkoa, mutta aloitettiin eilen. Kiiralla ollu maha viime viikolla huonona, kipuilee ja piereskelee, ja kakkaa ei tullu varmaan neljään päivään. Niin annettiin luumua torstaina ja lauantaina. Maanantaina sitten rysähti joten aattelin että samoilla väänteillä aloitellaan[:D] Päivällä oon antanu bataattia ja illalla luumua. Hyvin kyllä maistuu ja neiti syö kyllä hyvin. Huomenna minun pikku-vauva on jo 5 kuukautta, kauheeta kun aika menee niin nopeasti! Huomenna sitten neuvolakuulumisia.

Miten muuten ootte immeiset aatellu lisälapsista eli jos niin milloin? Me miehen kanssa eilen just puhuttiin ja ihanaa kun ollaan samoilla linjoilla eli ei todellakaan vielä haluta lisää[:D] Nautitaan tästä yhdestä ja ehkä sitten jos on vaan tullakseen niin sitten kun Kiira on yli 3 vee...Haluttais siis kyllä lisää, mutta ei pienellä ikäerolla.

Tälläista tällä kertaa!
 
Meikäläisellä taas pikamorjestus miesten kylpiessä. Valloittavia kuvia tuolla galleriassa ja Ampun säihkysilmäkin tuli vihdoin areenalle! Mahtavat silmät pojalla, on siinä Seinäjoki polvillaan kun tuo ja Jussi viilettää vierekkäin[:D]
Maarisen ompelemat housut oli hienot, paremmat kuin kaupasta ostetut.
Huivipäinen ipana oli hauska ja Benjaminin oranssit kuteet oli tosi railakkaat, tykkään! Ja siellä maattiin koiran kainalossakin melkein, suloista.

Sairastaville paranemista!

Mitäs meille? Nuo ikenien peijakkaat vain ahdistaa mukulaa ja mitään ei näy tulevan ulos. Onneksi pitäisi 6kk:n ikäiselle olla jo hammashoitajan aika tulossa automaattisesti niin kuulee miltä näyttää.
Eilen treffattiin  vaunulenkin merkeissä kylällä samana päivänä syntynyt pikkupoika äiteineen. POjat eivät vastaheränneinä olleet kovinkaan kiinnostuneita toisistaan.

Perjantainen ensimmäinen kaupunkireissu jännittää, oikein bussilla liikenteeseen ja jään vielä omin nokkineni Valon kanssa kauppojen keskelle miehen mennessä asioilleen. Kortti soi... Pakko katsella keväisempää päälle pantavaa, ei nuo entiset mene väkisinkään päälle, koitettu on. Yhdet ennestään jo kulahtaneet farkut uhrasin paikka-aineksiksi toisia farkkuja varten. Puolitoista kiloa on mielestäni lähtenyt! Jee, mutta ei riitä vielä.

SAnnaKoo olen niin onnellinen puolestanne noista unirytmeistä. Meillä on juhlaa kun Valo nukahtaa vasta kasilta! Yleensä jo ennen. Se tietää minullekin aikaista heräämistä. Usein ennen neljää ekan kerran, usein jopa ennen kolmea. Noh, mutta parempi kuin monilla ja meilläkin ennen.

Nuo nelikuisten levottomuudet taitavat kuulua ikään, niin monilla tuntuu olevan samoihin aikoihin vipinää yöaikaan.

Ailime unohdin paisto-ohjeen tomaateista: 200 astetta ja 20 min (about) Ja jos sinulla on jotain herkkuohjeita (kasvis ) jakaa niin mielellään otan  vastaan. Tuntuu että pyörii nuo samat aina listalla. Kiva olis saada vaihteluakin hyväksi koetuista. Nuo kikherneet on myös meidän perheen suosikkeja. Nopeat keittää verrattuna moniin muihin papuihin.

Jaah, tissiä esiin, poika alkaa olla valmiina kylvystä ja janoinen.

Amppu
en tiennytkään että maito helpottaa oloa suussa. Olipa kiva tietää. TUo lista nimistä oli myös mielenkiintoinen.

Saparo no niin, Kiirakin soseporukassa jo! Hyvä että maistuu. Ilman muuta tavataan jos satutte uudelleen tälle seudulle[:)] Näimme toki toisemme mutta ei kovin tarkkaan ja oli hiukan outo tilanne: minä sairaalamekossa ja omat vaatteet litimärkinä kassissa, valmiina synnyttämään. Huokaus* se oli sitä aikaa.

Ehkä palaan vielä tänään ehkä en.
 
Laittelinpa aikani kuluks vähän Joonan kuvia tuonne galleriaankin :)

Amppu, tosiaan tuolla bataatilla alotettiin, sitä meni ekat päivät ihan ok, sitten alkoi tökkiä. Porkkanasta kun ei tullut riittävän sileetä tän pikkunirson makuun, niin siirryttiin kaupan tuotteisiin. Nyt aattelin palata tohon bataattiin juurikin, kun se meni parhaiten sileäks ja äsken söi Semperin porkkanaa, joka oli aika rakeista, eikä siitäkään välittänyt. Ja oon kaverilta ostamassa sauvasekottimen, niin sillä saanee helposti sopivaa sosetta. Pitäis myös äidin luota hakee ihan sellanen monitoimikone, niin sais tehtyä isompia määriä myös pakkaseen, ja varmasti menee sitten myös lihamössöt tulevaisuudessa! :) (edit: äsken sitten oksuili itkien ton semperin porkkanan... hittolainen, toivottavasti toi porkkana ei myös oo vatsaa vääntävä, maissi on siis jo hyllyllä!)

Ihanaa, kun Amppu pääsit kampaajalle! Iteki pitäis vähän noita kuolleita saksia... tai vois pyytää jonkun muun saksimaan, jos sais vähän kerroksiakin taas. Mulla on tällanen superohut silkinhieno suomalainen pikkutytön tukka (karheus on kyllä kuolleista tullu) ja tätä on turha paljoo lähtee kampaajalle laittamaan ja maksamaan siitä :(

Ailime, jeps, meillä on yleensä tuollainen rytmintapainen, mutta tänään on kyllä menty siitä niin kauas kuin mahdollista... Noustiin ylös jo kympiltä, mutta 11.15 oli nappula niin rättikuitti, että eihän siitä tullut mitään. Huijasin sen sitten vielä pimeään makkariin unille, ja 12.30 menin herättelee, kun ois pitänyt jo olla melkein menossa. Päikkärit kyllä otti n. klo 15, mutta vain tunnin verran, kotimatkalla uuvahti ja nukku n. 30min, ja sitten on tässä napottanut enempi ja vähempi kärttysenä. Nyt tuuppasin vielä ulos unille, kun ei meinannut sisällä rauhottua. Kasin aikaan saa kyllä jo viimeistään nousta, tai muuten menee illan rytmi pilalle. Noh, ainakin pysyvä rytmi on se iltaysiltä unille, kuuden jälkeen eka maito ja sitten vielä unta ja maitoa tonne n. klo 10-11 saakka.

Meilläkin muuten tuo Emma olis ykkösvaihtoehto tytönnimille (omasta mielestä, mieheltä en oo kysyny :D), mutta serkku ehti nimetä vuos sitten syntyneen tyttönsä Emmaksi... Tosin en oo tyttöä ees nähny, ku yhteydet pätkii serkun puolelta nykyään :'( (lapsuus ollaan vietetty yhtenä serkkurykelmänä, aikuisiällä nähty baareissa ja nyt sitten ei oo vuoteen löytyny sopivaa miitinkiä, eikä ees lapsen juhliin oo kutsuja tullu! Joonan ristiäisiin kutsuttiin, mutta eivät tulleet...) Eli ehkä sitä Emmaa voi vielä harkita? Toinen lemppari ois kyllä tuo Sofia, siitä oon aina tykänny. Tai sitten Julia... Nooh, katsotaan nyt ensin, että onko sellasta tyttöä ees koskaan tulossa :D

No nyt kerran lapsi nukkuu, niin ehkä mä keksin jotain kotihommia täältä taas!
 
Hei pakko taas kysyä ihan mielenkiinnosta... nää nappulat kun on kaikki tosi erikokoisia, mutta jatkuvasti törmään siihen, että tuntuu, kuin käyttäisin Joonalla liian pieniä vaatteita ja vaippoja! Eli jos vaan sais listausta, niin ois kiva... eli vaate+vaippakoko ja pituus+paino.

Joona siis käyttää pääsääntösesti 68-74 kokosia (joitakin edelleen 62 kokosia bodyja, housuja enempikin, on jopa yhdet 56cm kun mahtuvat vielä hyvin :D, tosin sitten on pari 80cm H&M-bodya, jotka tuntuvat jo nyt napakoilta pukea...). Pituutta oli sillon 3 vkoa sitten se 67cm ja painoa piirua vajaa 8kg. Nyt veikkaan pituuden olevan piirua vajaa 70cm ja painoakin varmaan tullut puolisen kiloa lisää. Vaipoista tällä hetkellä Pampersin 3 (4-9kg, imee silti vielä ihan hyvin jopa koko yön falskaamatta), tarkoitus olis siis ton paketin jälkeen siirtyä isompiin
 
Jussi käyttää pääosin 68cm vaatteita. Osasta bodeista menee vielä 56 ja vaippana Pampersin 3 koko. Vaatteissa on kyllä niinkuin Sannakin mainitsi paljon kokoeroja. Tutan vaatteet on tosi reilun kokoisia ja niitä taitaa ollakin nuo 56 bodyt, jotka vielä päälle mahtuvat.
 
Kuulostaa kevätflunssaa olevan sielä sun täälä. Me ollaan onneksi siitä säästytty (koputtaa puuta), kun muuten tuntui alkukevät/talvi olleen yhtä sairastamista. Paranemisia ja jaksamisia kaikille flunssaantuneille.
 
Ampulla oli ollut mukavan kuuloinen päivä. Aivan yksin liikenteessä ja kampaajalla. Eli tähystelen huomenna "leijonaharjaa" kahvilasta[:D].
 
Rytmit on taasen saanut täälä unohtaa. Ne viiden tunnin päikkärit on ollut historiaa jo jonkin aikaa ja tänäänkin päiväunet oli vajaat kolme tuntia. Välillä piti käydä vaunuja heijaamassa, että uni jatkuisi. Eikä niitä hampaita vaan näy, vaikka luulin jo aikaa että pian ne näkyviin putkahtaa. Mutta luulen, että niitä kutinoita ikenissä on, kun sylissä olkaa vasten on nautinnollista "pureskella" äitin paitaa, nam.
 
Kiinteiden syöminen maittaa. Tänään lisäsin perunan ja porkkanan sekaan parsakaalia ja sekin upposi hyvin ihmettelemättä. Enkä ole antanut mitään pieniä lasteja maistella vaan ihan reilunkokoisia annoksia oeln laittanut. Ei ole vatsavaivoja ilmennyt. Olen tähänasti itse keittänyt satsit, mutta kun oltiin kyläilemässä iltapäivällä niin annoin valmista Bonan kasvisateriaa. Hyvin sekin maistui, eikä murinoita siitäkään. Tuntuu olevan helpompi tapaus näitten ruokien kanssa kuin neiti, joka oli melko tarkka siitä mitä suuhun laitetaan. Ei syönyt laisinkaan valmisaterioita. Toisaalta se oli huono, jos oltiin jossain reissussa niin oli hieman hankalaa järjestellä maistuvaa syötävää.
 
Nyt yritän olla fiksu ja päästä aikaisin nukkumaan, kun talo on hiljennyt. Hyvää yötä kaikille!
 
 
Sannalle huikkaus:
Aleksilla oli tänään 4kk-neuvola ja pituutta 64,5cm ja painoa 7030g. Keskikäyrää kohti mennään sen alun spurtin jälkeen... Meillä käytössä 68/70 cm vaatteet, niin bodyt kuin housutkin. (Pienten vaatemerkkien kohdalla ei varmasti päde, mutta esim. kaikki Tutan vaatteet on 68:a.) Mä en tajua, miten Joonalle menee osa noista pienistä vaatteista. Onkohan niissä väärä kokomerkintä siinä lapussa? ;) Ja vaipoissa käytössä viimeiset Pampersin 3-vaipat. 4:t odottelevat kaapissa vuoroaan. Varmaan parin päivän sisään ne tulevat vihdoinkin käyttöön. Mä tykkään, että noi vaipat olis ennemmin reilun kokoisia kuin sellaisia tiukkoja ja joka paikkaa puristavia. Noi kolmosen vaipat on jo pitkään olleet jotenkin nafteja "navan alus"-vaippoja. Tuntuu, että niitä joutuu koko ajan korjailemaan oikealle paikalle, kun Aleksi potkii vauhtia alustasta vaippaa vaihdettaessa. Noi isot istuvat paljon paremmin. (Yhden oon jo salaa kokeillut;)

Mä täällä oon pitänyt hiljaiseloa, mutta oon kyllä käynyt joka päivä vilkasemassa teidän kuulumiset...ehkäpä joku mut on bongaillutkin tuolta yläpalkista... Mulla on vaan ollut jotenkin vähänlaisesti sanottavaa ja kerrottavaa. Nyökyttelen täällä kuitenkin ahkerasti ja seurailen, mitä teille muille kuuluu. Itselläni on parempi mieli meidän kommelluksista, mutta tuloksia edelleen odotetaan niistä testeistä, jotka on otettu. Kaikilta meiltä ei edelleenkään ole testejä suostuttu ottamaan alun lupauksista huolimatta. Aika hermoja raastavaa... Mutta nyt on toistaiseksi itkut itketty ja iloisuus on palannut elämään. Täysillä eletään tätä päivää...huomista on turha murehtia ennen kuin on jotain murehdittavaa ;)

Hyvänyön toivotukset joka tupaan!
 
Hih, näyttää tosiaan siltä, että Joonan vaatteissa taitaa olla ihan väärät kokolaput, kuten Halipossu ennusti. Vaan ei siinä mitään, just lainattiin pari vkl sitten kaverin 9kk pojalle housuja, kun sillä ei ollut reissussa vaihtohousuja matkassa ja oli vaippa falskannut. Ja ne housut passas ihan hyvin silleki :P

Mieluusti kuulen vielä muiltakin vastauksia tähän galluppiin! :)
 
SannaKoo: Veeralla käytössä 68-74cm vaatteet. Pituutta en tarkalleen tiedä kun ed. neuvolasta on jo kuukaus ja seuraava aika on vasta 25pvä. mutta veikkaisin että jotain 64-66cm. Painoa kotivaa'an mukaan 7,3kg. Tykkään mielummin vähän reiluista vaatteista kuin sellasista jotka kiristää haaraväliä ja on muutenkin piukeita kun neiti hyörii ja pyörii. Varsinkin housut/yökkärit joissa on jalkaterät ummessa pitää olla reiluja. tuntuu että varpaat on muuten ihan rutussa. Ja vaippa koko on täälläkin vielä 3 kokoa. eli 4-8kg. kohta kyllä on jo nafti ja pitää siirtyä isompaan. ja ei muuten 74cm.n housut oo yhtään isoja. pituuskin on ihan hyvä lahkeissa. outoo. taitaa kyllä aika paljon koot heittää valmistajan mukaan. itseasiassa äippäpakkauksen valkoset puolipotkarit on just jalassa ja nehän tais olla kokoa 60. että silleen. kokolappuja edes turha katsoa kun vaatteita ostaa. silmällä näkee päältäpäin paremmin onko sopiva [:D]

täällä on olo kuin hamsterilla. oikea poski on ihan turvonnu. ja kipee!!! suu onneks aukee jo sen verran että sain jugurtin lusikoitua naamariin. äsken bongasin hampaan palan kielen päältä. mistähän se tuli? jotenkin vähän pelottaa jos tonne aukkoihin on jääny jotain hammasjäämiä ja sit ne alkaa tulehtumaan siellä... jotenkin nimittäin maistuu suussa oudolta. ihan kuin jotain "mätää" irtois jostain... (anteeks) ei kuulosta hirmu kivalta... [:'(] mitenhän ton turvotuksen sais pois? oon kylmällä hautonu mut ei tunnu tehoovan. ei voi liikkua kotoa minnekään tän näkösenä. pikkasen toispuolinen olo.

Mä annoin eilen Veeralle banaani-persikka sosetta. Se veti koko purkin!!! ei oo ikinä syöny niin paljoa sosetta kerralla. suu ammollaan odotteli että äiti lappais vähän nopeemmin. tais olla hyvää! [:)]

Yöllä tulikin sitten kolmet kakat. joka syötöllä pinnisteltiin itkun kanssa pökäleet. Siis oikeesti kunnon pötköt kiinteetä vihreen-mustaa töhnää. pitää vissiin ottaa luumu takas kehiin niin irtois vähän helpommin ja tulis kaikki kerralla. ANTEEKS KAKKAJUTUT! ehkä täällä ei ole niin "herkkiä" ihmisiä ettei vois näin kirjotella. tai jos on niin olen pahoillani..

Mäkin oon vähän miettiny josko ottais jo noita suomalaisia viljoja kokeiluun. sais kuitujakin enempi. ehkä toi masu on jo sen verran terästä että sinne kaurapuuro sopii. seuraavalla kauppareissulla kärryihin.

Pranametri: laitan tonne resepteihin yhden ainakin mun mielstä sairaan hyvän kasvisohjeen. on Kreikan reissulta kotoisin.
 
Moro, pitkästä aikaa!

Vaatekokogalluppiin: mie jouduin just viimeviikol vaihtamaan tytölle 68 koon bodyt, kun tajusin, että edelliset kirras olkapäiltä ja haaruksista, sitten huomasin taas, että onpa vaatteita helppo pukea toisen päälle (eli olivat muutenki vähän niukat ne edelliset)! housuissa riippuu paljolti merkistä, eli jotkut 60 sopii vielä, joissain 68 sopivat..meillähän 3 kk neuvolassa (melkein kuukaus sitten) tyttö oli 60,5 cm ja 5460 g (eli vähän rimpula)..tossa yks päivä kotona koitettiin mittanauhalla isännän kanssa ja jotain 63-64 senttii vaikutti olevan...ens viikolla neuvolaan mittaamaan..

Autovaatetuksesta: oon tainnu laittaa vähän liikaa tytölle päälle tässä viimeaikoina, kun on aina ihan hiki päässä ollu ku on tultu takas kotiin (body, sukkikset, sukat, housut, neule, keväthaalari, kaks ohutta pipoo ja ohuet tumput) ja siis reissut olleet niitä lyhkäsii (puol tuntii suuntaansa) pyrähyksii kauppaan tai mummilaan...pitäis vissii tajuta hellittää tota vaatetusta... MUTTA SIIS ASIAAN, autoshan tosiaan voi säätää sitä lämpötilaa, että komppaan kyllä tota sisävaatteet + viltti pitemmillä matkoilla!!

Cerazettesta ollu kans paljo puhetta..oisko se ehkäsytehon heikkous johtunu esim. siitä, että ei oo muistanu ottaa niitä niin ku pitäis...mie nimittäin tossa unohin neljä päivää ottaa, ku en ollu siirtäny kännykässä muistutusta eteenpäin...onneks huomasin ennen minkään vahingon tapahtumista, koska meilläkin siis ollaan sitä mieltä, että pitempi ikäero lapsille, nyt otetaan kaikki irti tästä yhdestä!..ja melkein päivittäin on puhetta pikkuveljestä.. hehe... että kyllä aikomus olis sitte joskus..jos vaan luoja suo..

Kiva lukea toisten sosekokeiluista ja onnistumisista yms..Mie oon kans nyt antanu kahtena päivänä tytölle perunaa soseena, ihan maistiaisen (ehkei edes puolta teelusikallista), eikä tunnu kyllä uppoavan, ehkei ole vielä sen aika...ajatuksena kuitenkin siis se, että ens viikolla aloteltais iltavelliä, että varmasti sais tarpeeks muonaa (kun siis edelleen siitä lakkoilusta seurauksena suostuu päiväsaikaan syömään vain toisesta tissistä, joskus saan heti päikkäreitten jälkeen ujutettuu "väärän" tissin suuhun) ja iskäkin pääsis vähän hommiin välillä...

Niin, ja me askarreltiin tytön kanssa eilen molemmille mummoille äitienpäivälahjat!!! [:)]
Eli pahville jalkapohjien ja kämmentenkuvat sormiväreillä (lapsiystävällisillä) ja kehyksiin! ..vähän oli tuhraamista ensin, mut sit onnistu aikas hyvin! kovasti sitte pesin tyttöä sen jälkeen, ettei vaan yhtään jää värijäämiä...toinen taulu pitää nyt sitte postittaa ja toinen viedään sunnuntaina ku mennään mummilaan lounaalle..
enkä olis tajunnu koko äitienpäivälahjoja mummoille, ellei mun sisko olis sitä kysyny..noloa..

no, tyttö nukkuu edelleen yöunia, epänormaalia tähän aikaan!!..mut yö olikin pientä vinkumista vähän väliä..(oisko se peruna syyllinen...hmm..)
 
Huokausten huokas...murheellinen päivä.

Eilen just varovasti täällä tuuletin, että itkut on itketty...niin...no uusi päivä, uudet kujeet...Ja isot sydäntä särkevät kyyneleet!
Tänään on siis totaalisen paska-itku-kiukku-raivari-migreeni-päivä ja mä olen ihan rikki! Pakko päästä jonnekin avautumaan :'( (Eli jos et halua lukea pelkkää valitusta, niin älä lue tätä!)

Tänä aamuna kyynelvirta on ollut aika vuolas. Meillä miehestä on tehty geenitestit (mun ja lapsukaisen testit lääkärit laittoivat jäihin, koska testaaminen on niin kallista) ja tänään lääkäri soitti heti aamutuimaan testitulokset. Miehelläni on nyt kyseinen (ja pelätty) geenivirhe ja nyt ollaan täällä kädet ristissä, ettei se vaan olis meidän pienellä rakkaalla kullalla. Todennäköisyys siihen, että se vakava perinnöllinen sairaus olisi Aleksilla on nyt kuulemma 1/600. (Aiemmin se oli vain se 1/2400 eli n. puoli promillea.) Siis homma menee niin, että jos multa nyt löytyis se sama geenivirhe niin sitten Aleksilla on 25% todennäköisyys olla sairas. Maanantaina mennään sitten vihdoinkin (-paska lääkäri, mitäs viivytteli näitä juttuja!) otattamaan musta ja Aleksista näytteet. Aleksin tuloksen pitäis tulla kai parissa viikossa ja mun tuloksissa menee sitten luoja ties kuin kauan. Multa joudutaan avaamaan koko DNA-juoste, joten tulosten saamisessa menee arviolta 5-7kk. Epätodellinen olo! Ei näin pitänyt käydä.

Ja tässä kun pitäis koittaa laittaa kohtapuolen uutta raskautta aluilleen, niin jos mun tuloksia ei ole saatu, niin uudesta tulokkaasta olisi kanssa ehdottomasti tehtävä geenitestit rv:lla 11 ja jos sikiö olis sairas, niin sitten vaan tyhjennys peliin. Miten istukkaverinäyte otetaan??? Onko kellään mitään tietoa?

Mä olen paniikissa! Vaikka Aleksi kehittyy huimaa vauhtia, eikä sillä ole toistaiseksi mitään kyseiseen tautiin viittaavaa (esim. raajojen jäykkyyttä, joka on kuulemma ensimmäisiä oireita taudin puhkeamisesta), niin mä olen silti ihan ratkeamispisteessä. Hermot on riekaleina. Miehen suvussa nää meidän asiat on tiedossa, mutta mä en ole kertonut asiasta kellekään muulle paitsi teille ja toiselle kummitädeistä. Yleensä jaan kaiken (siis melkein kaiken;) mun äidin kanssa, mutta nyt en ole halunnut sitä huolestuttaa...

Tässä sitä nyt sitten ollaan...istutaan ja möllötetään. Lapsukainen nukkuu vaunuissa parvekkeella ja minä en osaa ajatella taaskaan mitään muuta kuin tota mahdollista sairautta. Eilen sentään oli iloinen päivä, kun miehen sisko (jolla on siis terminaalivaiheessa oleva reilun vuoden ikäinen lapsi) kertoi, että on nyt uudemman kerran raskaana. Tämä uusi tulokas on nyt testattu ja terveeksi todettu. Eilen illalla tuntui, että synkkä pilvi siirtyi pois meidän päältä, mutta aamulla se tuli rytinällä takaisin. Elämä on joskus niin synkkää... Jostain syystä oon alkanut käymään mun aiempaa keskenmenoakin uudelleen läpi. Synkkää.

Nyt poistun taas takavasemmalle ja koitan saada auenneet haavani taas vähän paranemaan, että jaksan ottaa uusia iskuja vastaan. Täällä hiljaa seurailen teidän turinoita ja koitan saada jotain iloa elämääni. Kivagalleriassa on ollut taas ihania kuvia. Niitä selatessa tulee parempi mieli. <3 Kiitos, kun jaksoitte "kuunnella". Kuulemiin.

-Maailman surullisin Possunen
 
Voi Halipossu, tännehän sitä saa ja pitää avautua, niin hyvässä kuin pahassa! Ihan hirveästi voimia ja jaksamista sinne!! Jospa sun ois hyvä kertoa äidillesi asiasta, jos saisit häneltä tukea raskaassa asiassa...  Monesti nuo äidit(suuresta huolesta huolimatta) jaksavat/osaavat olla vahvoja ja "kantaa" lapsiansakin jollain ihmeen voimalla. [:)]
 
Voi Possunen! Sulle facebookissa jo kirjoitinkin, mutta vielä kerran ihan hirveästi voimia sinne.

Sanna: Kaapo oli viimeksi neuvolassa 63 cm ja n. 6350 g ja käyttää nyt 62 tai 68 vaatteita. Tosin on meillä pari 56 bodya vielä ja pari 60 potkaria jne. Ens viikolla on taas neuvola niin saa nähdä kuinka on pikkunen kasvanu.

Eipä tässä sen ihmeellisempiä.
 
Voi voi Halipossunen siellä murheen ja epätietoisuuden keskellä! Me lähetetään sulle mielen peitoksi turvaa ja lämpöä! Ja kannatan tuota Riikan ehdotusta kertoa sun omalle äidille! Kyllä äiti ymmärtää. Ihan varmasti. Sen läheisempää toista äitiä saa varmasti hakea! Sitä varten perheet on, että ne hädän hetkelä tukee omiaan!

Meillä kovin vaisu tyttönen täällä. 5kk neuvolassa tuli sitä piikkiä ja nyt hän vaan posket punaisena, silmät sumuisena huokailee hiljaa. Panin just suppoa, kun näyttää, että lämpö nousee. No kasvua oli tapahtunut ja kehuja saatiin tempuista! Ja, heh, juuri kun kerrottiin, miten on opittu vierstamaan, niin tämähän aloittaa naurun, jokelluksen ja flirttailun se terveydenhoitajan kanssa! Sitten siinä "tutkimus pöydällä" tuli harjoittelija varovasti kokeilemaan refleksejä, niin saatiin pari tippaa oikeeta vierastus itkua!!!!! Kovin oli varovainen opiskelija tyttönen siellä!

Siis: pituus 68,5 cm ja painoa 7880 g !!!! Siellä käyrillä, makeesti!!! Tostahan nyt näkeekin, että meidän vaatteet on lähes kaikki 74 cm. Muutama 68 sieltä löytyy, mutta ne on kovasti kinttanoita, niin en mielellään pue, ennekuin ei enää muuta puhasta ole!

No niin, nyt nää boheemit paistaa takassa makkaraa päivälliseksi! Mulla edelleen kuumetta ja pää on nahkea, niinkuin eilinen,auringonpaisteeseen jäänyt ilmapallo! Punainen ja epämiellyttävä.... Vaan kyllä tämä tästä!
 
Takaisin
Top