Toukokuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Esikoisen odotusajan ja imetyksen ajan söin mamavitamiinia, nyt aloin syömään uudestaan :-)

Mulla on multivitan raskaus- ja imetys, sinkki, omega 3 kalaöljy, D- vitamiini ja vahvemmat foolihapot ollu jo yritysaikana käytössä :)

Mä oon ostanu jo vitamiinit mut pitäis alottaa syömään...

Joku mama -valmiste on ollut käytössä jo hyvän aikaa kun imetän esikoista. Eli jo yritysaikana.. Neuvola aikaa varatessa terkka muistuttikin jo puhelimessa aloittamaan foolihapon ja d-vitamiinin jolleivat jo mene.

Muitakaahan kaikki muutkin käydä ostamassa jos ette vielä ole käyneet :)

Vitamiineja syön ja omegaa olen miettinyt varsinkin nyt, kun pelkkä ajatus kalasta kuvottaa. Jossain luin, ettei omegaa enää suositella raskausaikana. En yhtään muista lähdettä tai perusteluja. Pitää kysyä nevolassa ensi viikolla.

Ainakaan kalanmaksaöljyä ei saa syödä, mutta kalaöljyä saa vetää. Mulle ei ainakaan neuvolatäti sanonut mitään, kun sanoin, että syön omega 3:sta.

Kalanmaksaöljyssä on A-vitamiinia jota pitää raskauden aikana välttää, joten sitä ei saa käyttää koko aikana. Omega-3 (kalaöljy ym.) ohentaa verta, joten jossain mainitaan, että sen käyttö olisi hyvä lopettaa n. kk ennen laskettua aikaa, jotta mahdollisiin (hätä)sektioihin ei tule ylimääräisiä riskejä. Tosin veren hyytymiseen vaikuttaa lähinnä omegan sisältämä EPA, joten raskaana oleville suunnatut omegat sisältävät enemmän DHA:ta, joka edistää sikiön silmien ja aivojen kehitystä, sekä vähän tai ei ollenkaan EPA:a. Jos syö kalaa 2 kertaa viikossa ei rasvahappolisää tarvitse käyttää.

Miulla käytössä Ferrofol-C mama(foolihappo, rauta ja c-vitamiini) ja d-vitamiini. Näitä syöny siitä lähtien ku hormonikierukka poistettii eli parisen kuukautta. Silloin kuulin ensimmäistä kertaa foolihaposta. Mulla on siis ennestään kaksi lasta eikä kukaan ollu aikasemmin mitään maininnut neuvolassa tai missään ja nyt kysyttii ensimmäiseksi ku soitin neuvolaan, että onko foolihappolisä käytössä. Niin ne ajat muuttuu.

Eipä ole minullekaan foolihaposta puhuttu mitään täällä neuvolassa kahdessa aiemmassa raskaudessa (2013&2015). Saa nähdä kun ensi viikolla varailen ensimmäistä neuvolakäyntejä mainitaanko nyt. Täytyy itsekin käydä nyt apteekissa ja aloittaa vitamiinit.

Moikka. Asiasta viidenteen... Onko teistä kukaan joutunut syömään raskauden aikana Pyrviniä (kihomatolääke)? Lääke pakkauksen selosteessa lukee, että lääkettä ei tulisi varmuuden vuoksi käyttää raskauden ja Imetyksen aikana vaikka sillä ei pitäisi olla vaikutusta sikiöön...
Löysin neidiltäni kihomadon luikertelevan peräaukosta emättimeen sisälle... Enkä ehtinyt saada sitä kiinni.
Hyi H******i!! :(
Nyt pitäis lääkitä koko perhe ja siivota hullunlailla. En mitenkään haluisi syödä tuota lääkettä varmuuden vuoksi, kun olen raskaana. Äh! :(
Että tällainen avautuminen...

No voi hitto, lääke olisi kyllä hyvä, pääsisi eroon moisista. Soita neuvolaan? Mitä ne sanoo.. Voihan olla että uskaltaa hyvin ottaa

Minisun mamat myös käytössä. Ainakin sitä foolihappoa olisi hyvä syödä alkuraskauden aikana ja myös jo ennen raskautta. :)

Voi ei, toivottavasti pääsette madoista eroon pian! Kannattaa kyllä soittaa neuvolaan, tietävät siellä tai tarkistavat lääkäriltä. Kyllähän useita lääkkeitä joita voi syödä vahingoittamatta sikiötä tai sitten jotenkin varmistettaisiin ettei sulla ole niitä...

-kisu- voithan sä soittaa apteekkiin nyt su ja kysyä tai huomenna neuvolaan, eiköhän ne osaa auttaa...

Yyh...kihomato. :/
Luulisi että on vielä näin alussa turvallinen lääke..mutta itsekin soittaisin neuvolaan.

Hyihyihyi! kihiksiä :hungover: Mä oon niin onnellinen, että ollaan kokonaan vältytty kihomadoilta ja täiltä (tähän asti), vaikka kaksi isointa onkin ollut lyhyen pätkän päiväkodissa ja esikoinen on käynyt kerhossa pari vuotta. Saas nähä tuleeko tilanteeseen muutos kun eskari alkaa syksyllä... Yliopiston apteekilla on netissä chat jossa voi kysyä tai soita avoinna olevaan apteekkiin. Pakkohan ne on hoitaa jos sulta sattuis löytymään.

Käytiin tänään pyöräilemässä, esikoinen niin nauttii pyöräkyydistä! Miten te liikutte raskausaikana? Mä meinaan vatsalihaksia tehdä niin pitkälle kun pystyy ja pyöräilläkin meinaan uskaltaa vielä nyt alkuraskaudesta.

Takaisin