Toukokuun turinat

Ostimme viime viikolla Jenkeissä käydessämme vauvalle tumman punaisen pikkubodyn. Se on aivan ensimmäinen vauvalle hankittu juttu. Mieheni oli niin vakuuttunut siitä, että vauva on tyttö, että hän olisi halunnut ostaa pinkkejä prinsessamaisia juttuja vauvalle, mutta lopulta sain hillittyä häntä ja ostimme neutraalimman värisen bodyn. Tänään sitten ultrassa selvisi, että hän saa prinsessansa ja leveästä hymystä ei tullut loppua! Poika olisi ollut aivan yhtä toivottu, mutta jotenkin hänen intuitionsa sanoi lapsen olevan tyttö ihan alusta alkaen. :)
 
Mä oon nähny karmeita unia jo alkuraskaudessa missä mä pelastan poikalasta millon mistäkin pinteestä, kerran nähny unta kiharapäisestä tytöstä (häntä ei tarvinnu pelastaa). Yhesti pojallaki oli vaalia kiharapilvi... :D Ajatus itellä että hää olis poika, tulevalla isällä että masuasukki olis tyttö. :) RU:ssa saa tuleva isä päättää halutaanko me se etukäteen tietää.
 
Mua jo alkaa hermostuttaa kun me ei olla vielä keksitty hyvää ratkaisua meidän hoitopöytäongelmaan. Vaikka ei sillä vielä kiire oo mut kun muuten on isommat suunnitelmat aika selvät niin toi hiertää mieltä.

Meillä on siis kylppärissä kaappitaso jonka alla myös pesukone on, ja taso ei oo tarpeeks syvä hoitoalustalle. Testattu on siskonpojan vaippaa vaihtaessa. Alle puolivuotias oli silloin ja sai olla tarkkana ettei pieni peppu pudonnut tasolta. Lisäks yläkaapin takia sai varoa vauvan päätä. Kylppärissä ei oo tilaa millekään ylimääräiselle viritelmälle.

Makkarissa olis tilaa hoitopöydälle mut epäilen et jäis tosi vähäiselle käytölle kun kakkapepun kanssa ei oo oikeen kiva kulkea ympäri taloa pesulle eikä hoitopöytään viitsis satsata jos jää käyttämättä.

Sitäkin on mietitty et pärjäiskö pelkällä näppärällä hoitoalustalla jonka vois iskee aina mihin milloinkin paras, vessan lattialle, sohvalle, sängylle... seinään kiinnittyvä taitettava hoitopöytä ei meillä toimis, tunnen itseni ja jäis käyttämättä.

Olisko teillä ehdotuksia tai vinkkejä? Millaisia kokemuksia siitä mikä on arjessa toimiva ratkaisu?
 
Jaa mutta kyllähän pieneltä ottaa vaipan sylissäkin pois vessassa ja pesee pepun.. jos joku lipasto kuitenkin makkariin ja sen päällä kuivaus ja muut toimenpiteet. Tietysti keksin ite heti kun ehdin vuodattaa ongelmani muille :D mut kertokaa vaan mielipiteenne, en oo yhtään varma vieläkään ja kokemuksista ois kiva kuulla!
 
Varsinkin siinä alussa sille hoitopöydälle/-tasolle on ainakin meillä paljon muutakin käyttöä kuin pelkkä vaipanvaihto. Luonnollisesti pukemiset, sitten vauvan silmien, napatyngän, yms putsailut, rasvailut yms. Toki olemme siitä onnellisessa tilanteessa, että meillä mahtui hoitoalusta lähes pesuhuneenyhteyteen, mutta vain 60 cm syvälle tasolle. Lisäsimme itse siihen pidemmän levyn, jotta saatiin syvyyttä lisää n 10 cm (toki nyt tarvii vähän äidin ja isän varoa niitä levyn kulmia) ja nyt siinä on mahduttu toimimaan, vaikka vauva on jo yli 70 cm pitkä. Pian varmaan ton tason käyttö esikoisella (8kk) väheneekin, kun ei enää ole hetkeen oikein viihtynyt selälleen hoidettavana. Meillä on kans kaapit hoitotason päällä, joten niitä pitää kans varoa. ovat onneksi kuitenkin vain 30 cm syvät, joten eivät ole tiellä vauvaa hoitaessa.

Mutta ajatuksena, jos teillä tuollainen irtolevyratkaisu auttaisi siinä kaappitasolla.
 
Mä ratkaisin meillä tuon hoitopöytä ongelman ostamalla kokoon taitettavan hoitopöydän, jonka sijoitan suihkunurkkaukseen, ja sieltä sen saa helposti taitettua kasaan ja pois tieltä kun suihkuun menee. Meillä kuivausrumpu pesukoneen päällä niin en alustaa siihen saanut kuten esikoisella oli, ja ei ole kylpyhuoneessa muuta tasoa mihin sen voisi laittaa. Ehdottomasti haluan hoitopisteen kuitenkin kylpyhuoneeseen sijoittaa, koska se tuli jo esikoisen kohdalla huomattua miten kätevä se siellä on! :) Sain halvalla kirppikseltä IKEAn taitettavan hoitopöydän, niin oli pakko jo nyt ostaa kun niitä ei käsittääkseni IKEAsta enää saa...
 
Meillä on suihkun alla poreamme eikä sinne oikeen ois kiva mennä seisoskelemaan joka kerta vauvaa hoitaessa. Muuten kylppärissä ei ookaan vapaata senätilaa, pöntön päälläkin on patteri. Tason pidentäminen levyllä vois olla hyvä ajatus, mutta oven takia meillä ei oo kun pari senttiä tilaa pidentää ja lisäks pesukoneeseen pesuaineen laitto hankaloituis. Taidan tosiaan vakuuttua siitä että jonkinlaisen hoitopisteen tarvii. Ehkä sitten makkariin.
 
Hmm.. en oo ennen hoksannutkaan mut eteisen korkeen lipaston tilalle vois laittaa hoitopisteen. Olis ihan kylppärin vieres eikä lähelläkään ulko-ovea. Rauhallinen paikka tosin aika julkinen jos vieraita on käymässä. Pitää miettiä.

Kiitos ehdotuksista! Oon ollu niin jumissa tän asian kans mut nyt lähti taas ajatukset pyörimään.
 
Mä olisin laittanut makkarin lipaston päälle hoitoalustan vaan, jossei tuota taittuvaa hoitopöytää olis halvalla saatu. Meillä jäi tosi varhain esikoisella hoitotaso pois käytöstä, kun oli niin kova liikkumaan ja kääntymään, käveli jo puoli vuotiaana tukea vasten... Ei uskallettu kovin montaa kuukautta siinä pitää ettei tipu. Siksi en itse paljoa satsaisi rahaa hoitopöytään, tästä toki montaa näkemystä ja vauvat erilaisia :)
 
Meillä ei ole toivoakaan saada vessaan minkäänlaista hoitoalustaa, on niin minivessa. Meille tulee pinniksen päälle hoitoalusta vauvan huoneeseen, joka on yläkerrassa ja vessa tietty alakerrassa. Joten rappusia tullaan ravaamaan, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei ole.
 
Meillä esikoisen kans oli niin että kovapohjanen hoitoalusta oli apukeittiössä työ tason päällä ja kaikki tarvittavat tykötarpeet siinä vieressä. Siin on yläkaapit päällä ja tulipa laitettua neuvolasta saatu hymynaama siihen yläkaappien pohjaan kiinni vauvan kohdalle ni useimmiten vaipanvaihtokin sujui hymyssä suin. Välillä puimme myös vaatteet siinä ja välillä sängyn päällä. Niin ja apukeittiö on ihan kylppärin vieressä, et pääs kätevästi pyllyn pesee siinä.

nyt toisen kohdalla vakaasti harkitsin erillisen hoitopöydän hommaamista, mutta tuleva wc on niin pieni että sinne pitää mennä itsekkin melkein peruuttamalla:joyful: Ja wc:stä on käynti tupaan/olkkariin ni siihen en kyllä vaven hoitopöytää pykäis.. tuvasta on myös käynti meidän makkariin ja eiköhän sekin ajastaan tavaroilla täyty et hyvä et siihen mahtuu vauvan kehto (mallistoa roikkuu katosta) ja myöhemmin pinnasänky. Voipi olla että tän tulevan pikkusen vaatteet vaihetaan lähinnä meidän sängyn (ergonomia huutaa hallelujaa) tai pinnasängyn päällä sillä irrallisia hoitoalustalla jossa on korkeat reunat. Ja pylly pestään pikku wc:ssä siinä makkarin vieressä. Hmm.

Toisaalta. Kaikki ei tykkää pestä vedellä vauvan pyllyä vaan käyttävät niitä kosteus pyyhkeitä ja silloinhan se vauvan hoitopöytä/taso tavaroineen voi olla missä vain! Tätäkin on nähty ja hyvin näyttäisi toimivan.
 
Me kans siirryttiin jossain vaiheessa käyttämään niitä kosteuspyyhkeitä. TAis olla joskus niihin aikoihin, kun aotettiin kiinteät ja kakan olomuoto muuttui. Viime aikoina vesipiste lähellä on ollut kätevä lähinnä omien käsien pesun kanssa. Mutta siis kuten omppu15 sanoi, niin ei se vesipistekään koko ajan ole välttämätön.

Ja vaikka sanoinkin, että hoitopiste on mielestäni alussa tosi kätevä, enkä pois vaihtaisi, olen samaa mieltä, että sen käyttöikä on kuitenkin suhteellisen lyhyt (vähän vauvasta riippuen), joten en kans siihen ihan älyttömiä satsaisi. Mutta tämähän on jokaisen oma makuasia.
 
Se Ikean kankainen taittuva hoitopöytä on muuten tosi kätevä. Meillä oli sellainen käytössä esikoisen kanssa ja pystyttiin vaihtamaan siinä vaipat niin pitkään ennen kuin alkoi seisoa itse. Koska se taso osa oli vähän pussimallinen niin ei heti päässyt kääntymään siinä ympäri vaikka kovasti yrittikin. Nyt se hoitotaso laitetaan tod näk makkariin yöllisiä vaipanvaihtoja varten ja ostetaan hoitopöytä lastenhuoneeseen.
 
Mun pitäs näillä minuuteilla lähteä viimeiselle lasten teatteriryhmän kerralle. Koko päivän oon vaan roikkunut täällä netissä saamatta mitään aikaan, kun oon niin hermostunut. Nyt pitää sitten avata suu ja kertoa lapsille, että miksi en syksyllä jatka. Vauvauutinen itsessään on niille varmaankin iloinen juttu, ja näin saavat kesän aikaa sopeutua ajatukseen uudesta ohjaajasta. Mutta huomenna tän sitten tietää koko pitäjä.
 
Sellainen kysymys mulla oisi, että oisko tarvetta kaksi- ja useampilapsisille perustaa omaa ketjua? Mä en ehkä ehdi salaiseen ryhmään kun noita ryhmiä jo on ja ajattelin kun on esikoista odottavillekin oma ketju. Onhan siellä jossain se sisarusketju... Hmmm.. Tällaisia pohdintoja täällä.
 
Sellainen kysymys mulla oisi, että oisko tarvetta kaksi- ja useampilapsisille perustaa omaa ketjua? Mä en ehkä ehdi salaiseen ryhmään kun noita ryhmiä jo on ja ajattelin kun on esikoista odottavillekin oma ketju. Onhan siellä jossain se sisarusketju... Hmmm.. Tällaisia pohdintoja täällä.
Oon miettinyt samaa. Erityisesti kiinnostaa vertaistuki ja kokemukset heidän osalta, joilla pikkuisia pienillä ikä-eroilla. [emoji4]
 
On tuolla sisarukset keskustelu aloitettu (siis täällä julkisella puolella), on vaan tipahtanut toistaiseksi hiljaisemman keskustelun takia sivulle 3... Eikun vaan sitä aktivoimaan. :)
 
Joo, siis tiedän sen ketjun. Mietin vastaako se nyt sitä mitä haen :D Siis en hae keskustelua sisaruksista vaan ennemminkin siitä kun tulee toinen tai kolmas.. etc.. lapsi perheeseen. Koska en voi osallistua esikoisten odottajat ketjuun varsinaisesti. Ymmärsitteköhän mitä tarkoitan?
 
Ei muuta kuin pistät ketjun pystyyn. Mitä sitä sen kummempia pohtimaan. :D
 
Voihan nyyhky! Kävin tossa lounastaa paikallisessa kahvilassa ja siinä samalla selailin tän päivän iltalehtee tai sanomii. Siin oli juttu jostain 1v2kk tytöstä jolla oli ollu useamman päivän kuumetta. Tk:ssa oli vanhemmat käyttäny ja flunssaisena oli lääkäri määränny typyn takasi kotiin kera resepti lääkkeiden. mamman mielestä tyttö ei kunnossa jne. Ni ajan oloon selvisi et tytöllä oli aivokalvon tulehdus! Typy pääs siis hoitoon ja sai lääkkeet, mutta äiti sai kyllä multa täydet sympatiat melkein itkun kera..:Heartred
 
Takaisin
Top