Toukokuun turinat

Meidän tyttö oli tänään eka kertaa hoidossa, tai siis äitini oli meillä kotona häntä hoitamassa reilut neljä tuntia. Käytiin miehen kaa leffassa ja syömässä. Olis ehkä vielä hieman pidempäänkin mut mun tissit meinas räjähtää ku en tajunnu ottaa pumppua mukaan.

Mummilla ja vauvalla oli menny ihan kivasti, paitsi että jossain vaiheessa tyttö oli saanu hurjan itkukohtauksen ja pumpattua maitoa oli menny 230ml vaikka syötin tytön just ennen lähtöä.

Nyt vähän mietityttää et koskahan raaskin antaa tytön seuraavan kerran hoitoon etenkin kun oma äiti asuu niin kaukana et se on käytettävissä vaan kun se tulee viikonlopuks kylään. Kummisedät haluis kovasti tyttöä hoitoon, mut mietin et loppuukohan niiltä kekseliäisyys jos tytölle tulee hirvee itkukohtaus ja äitiä(ja lähinnä tissiä) ikävä. Onks teidän vauvat ollu jo muiden hoidossa ja minkä pituisia aikoja?
 
NiBaBa, ite käytän paljon housuja, joissa lahkeissa resorit. Niin menee pidempään ja vastaavasti ei haittaa vaikka reilut. :)
 
Mä olen todella huono jättämään hoitoon lapsia. Esikko on 2,5v ja ollut vain muutaman kerran mun vanhempien kanssa meillä kun me ollaan oltu miehen kans jossain. Vauvaa en oo jättänyt enkä vielä ihan hetkeen jätäkään. Joka kerta kun esikon oon jättänyt (lukuunottamatta viimesempiä kertoja kun on ollu jo isompi) oon itkeny ja ollu tosi huono fiilis, eipä liioin järkeä siinä sitten:rolleyes:

Muoks. Jatkuu...

Se helpotti kun isompana näin esikosta selkeästi että tykkäsi jäädä mummin ja papan kanssa♡ ja sanoikin sen, soiteltiin sitten puhelimellakin välissä :) vauvan kanssa pahinta mulle on se että mitä se pieni käy sisällään läpi ja se turvattomuus kun jäis ilman äidin tai isin turvaa. Siksi tässäkin asiassa jätän vasta kun on nähtävissä selkeästi mikä kullonenkin tunnetila pikkusella on ja äiti tietää että ilmoittaa pitää aina jos on yhtään sellainen olo että ikävä iskee.

Meillä on edelleen sopimus äidin kanssa että jos ikävä itku tulis kun ovat täällä hoitamassa niin soitto mulle ja tulisin heti kotiin, menot on aina järkätty sen mukaan et päästään tulemaan. Usealle hoitajalle en jättäs, mummi ja pappa on ainoat.

Tää on mun ja miehen näkemys, en sano että se ois meille se stressittömin järjestely tai kaikille ihmisille ollenkaan hyvä mutta me ollaan puhuttu että nää vuodet on nyt lapsille, kyllä me keritään toteuttaa itseämme enemmän sitten kun ovat vähän isompia. Ja kun tästä huolimatta onnistutaan pitämään itsestämme ja toisistamme kiinni niin mikäs siinä♥

Eikä siinä liioin järkee olekaan jos äiti hyperventiloi joka kerta kun hoitoon jättäs :D
 
Muokattu viimeksi:
Mitä ihmettä!? :D meidän tunninkahden välein tissiä öisin lupsuttanut poika nukkui koko yön yhdellä syötöllä :) onpa levännyt olo. Eilen oli aamulla myös eka kerta vauvauinnissa, tämän jälkeen nukkui lähes kaksi tuntia ja vielä käytiin iltapäivällä lenkki kuntoradalla ja nukkui sielläkin koko matkan.
 
Meillä jätkä ollu mummulla hoidossa 2 yötä plus sitten 2-6h pätkiä jos ollaan haluttu omaa aikaa. Myös kaveri oli hoitamassa 3h kun oli yhet yllärisynttärit.
Hyvin on menny, kun poika muutenkin niin reipas et itkee vaan pullon perään sit ku tulee nälkä :) Ja kaikkien syli kelpaa :)
Eli en oo potenu kyllä huonoa omaatuntoa ollenkaan, vaan nauttinu siitä että saa nukkua tai keskustella miehen kans ilman et joku keskeyttää :)

Niin ja käyn salilla pari kertaa viikossa ja sillon poika menee salin lapsiparkkiin hoitoon 1-1,5h ajaksi. Ja näyttää nauttivan kun saa katella muitten lasten touhuja :)
 
Missä on sellanen sali jonka lapsiparkki ottaa näin pieniä hoitoon? :eek: Kaikki salit missä mie oon käyny (millon missäkii kaupungissa) on ollu sellasia et lapsiparkissa tainnu olla 2v alaikäraja... Helpottais vähä salilla käyntiä jos tartteis jättää poika vaan tunniks johonkii, nyt jos lähtee salille ni siinä koko reissussa menee vähintään 2 tuntii jonka joutuu olee pois pojan luota. Ei sillä että jaksaisin salilla käydä :D On vähän vieny voimat tuo tunnin välein yöllä heräily... Enkä kyllä varmaan noin pientä jättäis vieraan hoitoon mut vaikka puolen vuoden päästä ois hyvä :)

Hoidossa poika 4,5kk on ollu kaks kertaa anoppilassa. Kerran 1,5kk ikäsenä 3 tuntii ni päästiin miehen kaa vähä tuulettumaan ja karkuun koliikki itkuilta, oli koko sen ajan ollu ilosella tuulella, syöny kiltisti pumpatun maidon pullosta ja nukkunu :D Toinen kerta tais olla kuukautta myöhemmin ku miulla ja miehellä oli molemmilla menoo ni oli pakko saada poika hetkeks johonkii, oli 1,5h anoppilassa ja sillon kans hyvällä tuulella :) Nyt en oo miettiny ees parin tunnin anoppila hoitoo, eikä oo ollu tarvetta. Anoppi jo puhu et voitais miehen kaa kahestaan lähtee johonkii ulkomaille (??!!) reissuun, ihan ku jättäisin noin pienen muutamaks päiväks kenellekkää hoitoon :/ Sanoin kyllä sille että ei vielä moneen vuoteen... :D
 
Meillä neiti on ollut kerran vajaan kaksi tuntia kummitädin ja hänen lapsen (3kk neitiä vanhempi) hoidossa, kun olin kampaajalla.
En kyllä vielä edes antaisi hoitoon ja meillä on miehen kanssa yhteistä aikaa neidin mentyä nukkumaan ja se riittää, muuten tehdään juttuja yhdessä perheenä esim käydään ulkona syömässä. Tää on niin lyhyt aika ja meille paras tapa, ei edes haluttaisi olla neidistä erossa vielä ja vauva on helppo ottaa mukaan kaikkialle minne mekin mennään.
 
Elixialla minä käyn :) En oo kokenu huonoks vaikka näin pienen sinne tunniksi jättää. On kuitenkin niin lähellä ja ottavat vaan yhen vauvan/taaperon hoitajaa kohden :) Tulevat hakemaan salilta jos tulee känkkäränkkä tai muuta vastaavaa. Vielä ei oo tarttenu mua hakea kertaakaan, kun poika viihtyy niin hyvin siellä :)
 
Mun äiti on ollut pari kolme kertaa meillä vahtimassa poikaa muutaman tunnin. Ovat pärjänneet hyvin, ruokittu tarpeen mukaan. En lähtisi minnekään vkl matkalle ilman poikaa, sen verran pieni, mutta on olli tosi kiva päästä välillä miehen kanssa kahdestaan jonnekin.
 
Ei mullakaan ole mikään kiire jättää poikaa vielä hoitoon. Jos tulee tilanne että molempien on pakko mennä jonnekkin, nii sitten muutamaksi tunniksi voisin jättää. Meillä kans on yhteistä aikaa miehen kanssa kun poika nukkuu ja meistä on kiva touhuta koko perheen voimin. Haluan nyt keskittyä lapseen kun tosiaan tätä "herkkua" ei kestä kauaa.
 
Meillä ei myöskään oo ollut vielä tarvetta lähtee mihinkään ilman vauvaa. Hyvin tuo on mukana kulkenut mutta katsotaan vähän myöhemmin jos tulee tilaisuus. Meillä kun ei oikeastaan ole ketään kelle vauvan voisi jättää hoitoon näin pienenä. Mun vanhemmille toki mutta välimatka on sen verta suuri ettei se oikein onnistu. Tietenkin silloin kun ollaan siellä kylässä vois jossain leffassa käy tms.

Yökylään jää sitten vasta isompana. Jostain oon saanut sellaisen käsityksen että pieni lapsi voi olla erossa vanhemmistaan yhtä monta yötä kuin on ikävuosia.
 
On meilläkin yhteistä aikaa sitten kun poika lähtee nukkumaan. Tosin oon iltasin yleensä nii väsyny, että eipä musta hirveetä iloa ole :p :D Lähen yleensä viimestään kympiltä nukkumaan, sillonkin oon ollu silmät ristissä jo sen pari tuntia..

Ja liikutaan myös hyvin paljon pojan kanssa, niinku kirjotteliniin toiseen keskusteluun. Mutta välillä tulee niitä juttuja mihin poikaa ei vaan pysty/voi ottaa mukaan :)
 
Joo mä oon kans kuullut tuosta ikävuosi yöjutusta ja kuullostaa järkevältä. Toki kaikki lapset on yksilöitä ja jokainen toimii niinku parhaaksi näkee.
 
Meillä on kyllä kans yhteiset menot nollassa. Yksin oon käyny jokusen tunnin pois päivällä/illalla muutaman kerrab, mutta yhdessä ei olla oltu missään eli jompi kumpi hoitaa. Juhlat jää välistä, ellei niihin voi ottaa lapsia mukaan. Yhteinen aika kortilla, mutta tätä tämä hetken on. Tosin voisin muutamaksi tunniksi jättää vauvan vanhemmilleni (esikoisen jopa viikonlopuksi, vaikka on ollut yksin mummolassa yötä vain kaksi kertaa). Sit ku vauva isompi niin katsotaan yökyläilyä sitten.
 
Voi miten monet juhlat mekin ollaan pojan ja miehen kans yhessä koluttu läpi :)
Mutta nimenomaan, jokainen toimii niinkuin heille sopii! :)
 
Muokattu viimeksi:
Joo niin oon minäkin ymmärtänyt et tunti/ikäkuukausi ja yö/ikävuosi, nehän tietenkin on vain kehotuksia jotka antaa suuntaa. Mutta minusta myös varmasti ihan paikkaansa pitäviä sikäli että eihän pieni vauva tiedä että vanhempi tulee takaisin kun ei sellasta kokemus muistiakaan ole vielä mahdollista kehittyä mitä sitten isommalle ja pienelle hetkikin voi olla kovinkin pitkä..kuten hyvin monissa muissakin asioissa huomaa. Itseäni eniten kaihertaa se että lapset joutuisi hetkeäkään tuntemaan turvattomuutta tai hätää minun menojeni takia. Mä oonkin ollu aina viimeseen asti tunnepohjalta miettiä, turhankin paljon joissakin asioissa.

Mutta se on totta että näissä jokainen vanhempi tekee niinkuin itse parhaaksi näkee.
 
Meillä tosiaan ajatuksena oli jättää poika puolivuotiaana yöksi (eli illalla viety aamulla haettu) mammalle ja papalle, mutta en taida pystyä olemaan niin kauaa erossa. Ei olla pojan kanssa oltu edes tuntia erossa toisistamme, 40min pisin aika.

Vaikkakin poika tuntuu viihtyvän mamman kanssa paremmin kuin minun... :)
 
Pari tuntia poika on ollut hoidossa, miehellä toki pidempiä aikoja, useamman tunnin, mutta sitä en laske varsinaiseksi hoidoksi kun hoidetaan yhdessä muutenkin.
Yöksi en mielelläni antaisi itse vielä pitkään aikaan muille hoitoon, ja päivälläkin haluan tietää että hoitaja ja poika tulevat hyvin toimeen keskenään.
Toisaalta kun poika itki ekoina kuukausina joka tapauksessa, oli mun tai miehen lohdutettavana, niin en usko että aina itkulle välttämättä pystyy tekemään mitään. Toki nyt tunnistaa äitinsä ja isänsä, joten oma läsnäolo on vähän eri kuin alussa. No, itkutkin on kyllä vähentyneet ja itkee oikeastaan vain väsymystä ja nälkää ja turhautumista.
 
Sanokaa nyt viisaat mammat tarviiko näin pienet mitään uikkareita kesämatkalla.
Mennään siis heinäkuun alussa Espanjaan lomalle ja pohdin pitääkö ostaa uv-uikkarit. Tietysti pidetään lapsi varjossa ja varmaan jossain vaatteessa (jossei nyt paahdu niissä)..
 
Samaa miettinyt.. Tosin vain ihan kotimaan rannoille :rolleyes: Pitääkö laittaa jokin uv-suojapuku.. Ja tietääkö joku minkä niminen on sellainen aurinkosuoja "teltta" (tai ainakin puolikas) lapsille.. Jollei ole kovin suuri niin voisi olla näppärä suoja auringolta ja tuulelta..

Alkaako muille jo hampaita tulla? Täällä neiti järsii omaa kättä, mun kättäni, kaikkea minkä vain suuhun saa.. Oikein nitinä kuuluu puruleluista kun niitä nakertelee.. Ja tuo kuolan määrä :eek: Ei puolta tuntia tarvitse kuolalappu olla kun sen saisi jo melkein puristaa kuivaksi.. Eikä aina meinaa ruokakaan maistua..
 
Takaisin
Top