Toukokuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Stork
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tässähän tämä ilta taas vierähtää lukiessa foorumia. Olen ollut edellisen viikon super väsynyt taas. Jotkut päivä on ihan hyviä, sitten taas jotkut haluaisi vain köllötellä.

Tänään käytiin ultrassa. Olipas jännää!! Nyt jotenkin konkretisoitui tämä vauvan saanti kun sen näki pyöriskelevän siellä kohdussa. Vastaanotto-täti oli kyllä niin aargh, että olisi tehnyt mieli antaa palautetta. Tuntui kun häntä kypsäisi vähän nämä uudet odottavat äidit, jota ei tiedä mitä pitää tehdä. Ei mitään terve tms. ku ainoastaan "saisinko kela-kortin". Selkis! Kätilö taas oli tosi mukava, ja oli ihanaa nähdä miten otus liikkui siellä. Ainoa mikä vähän ärsyttää oli se että nyt laskettu aika muuttui, ja en ole tänään 13 + 0 vaan 11 + 3. Siis kyseessähän on edelleen marraskuu-vauva, ja laskettu aika siirtyi 9 päivällä, mutta kun lukee kaikkia juttuja sen mukaan missä kehitysvaiheessa lapsi on tms. niin mua juuri tällaiset pikku muutokset voi alkaa ärsyttää, vaikka yleensä otan ihan rennosti. Nyt jouduin taas uusinta verinäytteenottoon jne, eikä siinäkään mennyt paljon aikaa...mutta ärsytti. :eek:

Saatiin kuvia otuksesta mukaan, ja nyt yksi komeilee jo kehyksessä. Tämän ultran jälkeen raskaus konkretisoitui niin paljon, että minähän tässä innostun! :p Ihan erilailla tuli ymmärrys että mitä tässä tapahtuu. Ja minä tällaisena työnarkomaanina ekaa kertaa ajattelin että ihanaa antaa perheelle enemmän aikaa, kun yleensä ajattelen että nyt työskennellään. Niin se asian tajuaminen muuttaa hetkessä. :)

(Ja siis "otus" on meillä positiivinen sana tuolle pikku ihmisen alulle:grin.)

Mäkin kävin Julie hakemassa heti seuraavana viikonloppuna ihkauudet kehykset vaavin kuvalle ja laitoin olkkarin seinälle ♡ vieraita on huvittanut, mutta onhan siellä seinällä muukin perhe...niin... kai mein rakkaankin kuva sinne laitetaan paraatipaikalle!!!

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Kävin tänään lääkärissä migreenien ja ihotulehduksen vuoks. Sain panacodit migreenien varalta ja naamastani kurjan tuomion: mitään ei voi tehdä niin kauan kun oon raskaana. Kortisonia vaan, vaikka sitä oon jo nyt käyttänyt liikaa ja iho ohentunut. Mulla siis raskaus päätti heittää naamaan reilut sata näppylää ja ärhäkän tulehduksen, johon oon jo vetäny kefexinit ja antihistamiinit kuurina. Nyt ei auta ku pitää tulehdus aisoissa kortisonilla ja hoitaa kokonaan kun vauva on syntynyt, jos ei sitten itsestään häviä aiemmin :(

Täällä on käyty vauvalle hankitut vaatteet läpi, jotta tietää mitä vielä pitää ostaa ja mitä ei enää todellakaan tartte lisää. Voin sanoo et noita "ei tartte lisää" -vaatteita on enemmän ku niitä mitä tarttee :D Mulla on vissii "pieni" vauvanvaateaddiktio :D :D :D ImageUploadedByVau Foorumi1399925209.083457.jpg

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ocean Soul, mulle tuli esikoisen odotusaikaan ärhäkkä ihotulehdus (ja sepsis joka tietysti hoidettiin rajummalla kädellä) johon söin kefexiniä 3kk putkeen. Tosin silloin olin jo vkoilla 20+. Pointtina se, että kannattaa tosissaan tarkkailla sitä ihon kuntoa, ettei käy niinku mulle. Tuolloin ihotautilääkäri kertoi, että raskaus alentaa immuniteettia sen verran, että tämmöiset tulehdukset ovat hoitamattomana vaarallisia. Jotenki elävästi muistan kuinka mua kärrättiin 40 asteen kuumeessa melkein tajuttomana Infektio-osastolle ja hengenlähtö oli lähellä. Kun kyselin lääkäriltä, että mitä antibioottia te tiputatte, mä olen raskaana, niin tuli tyly vastaus ettei se vauva elä jos mä kuolen... "Teette sitten uuden". :( Kaikesta huolimatta terve tyttö syntyi, on sairastanut hirveän vähän elämänsä aikana. Joskus olenkin naureskellut, että hän sai jo sikiöaikana semmoisen antibioottiprofylaksin, ettei enää eläissään niitä tarvitse. ;)

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Lumikki: Mä oon keränny noita jo kaks vuotta, vauva antanu vähä odotuttaa itseään :D Ja kaikki paitsi yhet housut on kirppiksiltä :)

Relanna: hui kamala :( Mä en edes pääse ihotautilääkärille, oon terveyskeskuslääkärien varassa (yksityiselle ei ole varaa mennä). Sinne ei kuulemma oteta kun on raskaana, ku ei millään voida lääkitä kuitenkaan.
Sen tiiän et tää on pahan näkönen, polttelee ja kutisee, tulehdusarvoja ei oo nyt katottu. Mitään diagnoosia tai selitystä tälle en oo saanu. Mua vähän ahdistaa tuo ohje läträtä kortisonin kanssa, kun se ei tätä paranna kuitenkaan, mut ilman sitä mä kuolen kipuun ja kutinaan. Iho on niin kosketusarka et rasvan levittäminen saa vedet silmiin... :(

Ocean soul, ai miten kamalan kuuloinen vaiva. :( Mulla siis oli jo ennestään atooppinen iho, joka räjähti käsiin raskausaikana. Jos on kovasti kuumottava niin viileällä voisi hautoa (ei märällä kuitenkaan) ja tietty ne pakolliset rasvat. Yllättävän paljon voi raskausaikana turvallisesti hoitaa ja lääkitä, kun on tarve.

Mullakin atooppinen iho kasvoissa ja päänahassa, ja sepä juuri räjähti nyt käsiin... Vähän neuvoton olo, kun ei tiedä mitä tehdä. Naama hilseileekin kauheesti, kun pelkkää kortisonipihjasta laittaa aamuin illoin :(

Ocean soul, onko se siis kuitenkin semmoinen kuivahtanut se ihottuma jo? Mitä se tykkäis öljystä esim ceridalia oletko käyttänyt? Pakko sen terkkalekurinkin on eteenpäin laittaa, jos iho on selvästi tulehtunut (voimakas punoitus, turvotus ja märän näköinen). Ihotautilääkäri osaa määrätä siihen sopivat voiteet ja mahdollisesti antibiootin, ei ne tk:ssa edes tunne niitä kaikkia hoitovaihtoehtoja... Tsemppiä sulle, tiedän kyllä miltä toi tuntuu. :(

Ja raskausaikana minäkin sinne ihotaudeille lopulta pääsin, piti vaan sattua tommonen "läheltä piti" -tilanne.

Ei oo kauttaaltaan kuiva, ihon pinta paikotellen hilseilee. Näppylät on märkiä, tuota sanaa lääkäri käytti kun katteli. Tulipunanen ja kuumottaa. Syke tuntuu poskissa. Ihan koko kasvot tämmöset, arvaa hävettääkö liikkua ulkona ku meikkiä tän päälle ei voi ees harkita :( Mä käytän nyt sen käsketyn viikon tota kortisonia pelkästään ja soitan sitten taas uuden ajan. Kolme eri tk-lääkäriä tätä on jo katsonut. Yksi yritti saada mua ihotautilääkärille päivystykseen ja soitti sinne: eivät ottaneet vastaan :(

Otan osaa OceanSoul83! Atoopikkona pystyn hyvin samaistumaan tuskaasi. Oma ihoni oli pahin lapsena: kauttaaltaan ruven peitossa, iho repeili, hilseili ja oli tulehtunut, enkä pystynyt lopettamaan raapimista vaikka veri valui... Äitini joutui pitelemään mua käsistä kiinni, että lopettaisin raapimisen. Ihotautilääkärille en päässyt ennen kuin mentiin yksityiselle. Atooppisen ihon diagnoosin sain vasta silloin, n. 15-vuotiaana. Kortisonivoiteita vain määräsivät ja paksuja tököttejä, jotka eivät imeytyneet kunnolla. Onneksi iho on parantunut iän myötä merkittävästi ja olen myös oppinut hoitamaan sitä oikein. Tuolloin muinoin oli ohje, että suihkussa pitäisi käydä mahd vähän. Protopic on ollut silmäluomieni pelastus, mutta sitä ei raskaana ollessa saisi käyttää. Mulla kuitenkin iho on ihme kyllä ollut tavallista parempi raskaana. Tsemppiä sulle! Yritä päästä sinne Ihotautilääkärille. Vaadi sitä!

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Janis77, mulla kans atooppinen iho joka oli pahimmillaan kun olin 5-10 vuotias. Käsitaipeet ja leuan revin auki joka talvi kokonaan kun en pystynyt lopettamaan raapimista. Kesäisin iho pysyi hyvänä perusrasvalla mutta talvisin räjähti käsiin. Käytiin vaikka missä lääkärissä ja mulle määrättiin "pakkopaita" yöks päälle. (Kun öisin unissa raavin paikat ihan verille) Jouduin käyttää öisin pitkiä hanskoja ja siteitä, eli nyrkit sidottiin kiinni etten voinut raapia, oli se raskasta mulle ja vanhemmille. Teininä iho parani huomattavasti ja nyt aikuisena kasvot on pesun jälkeen vähän kireän tuntuiset, eli naamarasva on ehdoton. Muuta ei ole jäänyt...
Onhan se hyvä rasvailla jokatapauksessa. Onneks itsellä näin päin...
Voimia ocean, osaan samaistua :(

Mun käsien atooppinen iho oireilee kans talvella eniten. Kesät saa olla rauhassa! Parantunu kyllä huomattavasti siitä kun puhkesi teini-iässä. Silti edelleen juurikin unissani saatan raapia verille. Enää en kortisoneja käytä lainkaan. Ainoastaan kevyitä ja kosteuttavia voiteita, toimii mulla paremmin kun rasvaiset voiteet

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Ocean soul, ompa merkillinen juttu, että eivät ottaneet lähetettä vastaan!! Nimenomaan raskausaikana pitää tommoiset mahdolliset infektiopesäkkeet hoitaa, ettei tule mtään komplikaatioita! Vaadi se lähete, eihän tolleen voi olla! Ai kun suututtaa sun puolesta. Ja jos sulle nousee yhtään kuumetta ilman mitään ilmeistä syytä, niin sitten päivystykseen mars.

Siis lääkäri laittoi lähetteen sinne, mutta se menee kiireettömänä jonon hännille. Lääkäri vaan varoitti et eivät varmaan aikaa anna ollenkaan raskauden takia. Päivystyslähetteen oisin aiemmalta lääkäriltä saanut, mutta siellä ihotautisairaalaan päässä puhelimitse sanottiin etteivät ota mua vastaan, vaikka lääkäri sanoi ettei osaa mua auttaa. Eli ei ole mistä vaatia :( Kuume jos nousee, niin meen kyllä heti. Mul ei vaan oo vielä koskaan mikään tulehdus nostanut kuumetta, et en tiedä nostaisko tämäkään. Ehkä sit jos oikee hätä tulee. Toisekseen mä en edes tiedä varmuudella onko mulla atooppinen iho oikeasti, kun on vaan pään alueella, mut näin on viimisen vuoden aikana pari lääkäriä mulle sanonut ja uskon siihen kyllä. En tiiä edes millä tätä normaalioloissa kuuluisi hoitaa, aina vaan kuiva ja punoittava. Osa rasvoista ei imeydy ja jää tahmaksi ihon pintaan, ne mitkä imeytyy niin imeytyy niin vauhdilla et ihon pinta on rasvoista huolimatta hilseilevä. Saati et osaisin nyt hoitaa kun on tulehtunut ekan kerran ikinä. Aiempien raskauksien aikana iho on menny ihan mielettömän hyväksi, mut nyt sit näin... Oispa varaa käydä yksityisellä..!

Mä sain Dolanin Migreeniin. Mut eilen illalla alkoi ihan kaamea nuha :sad001:sad001

Tsemppiä OceanSoulille. Itselläni ei ole kokemusta niin parempi kun en ala liikaa neuvomaan. Nuorempana kärsin juuri tuollaisesta ihottumasta että raavin ihoni öisin verille asti. Uskoisin sen kuitenkin johtuneen silloisen opiskelijakämppäni homeongelmista, koska sittemmin ko. vaivaa ei ole enää ollut. Ihotautilääkäri määräsi muistaakseen vain jotain rasvaa sekä SUP-valohoitoa (tjsp), mitä en usko suositeltavan raskaana ollessa. (Enkä tiedä käytetäänkö muutenkaan enää nykyisin?)
Kosmetiikkapuolen ihmisenä voisin suositella kokeilemaan esimerkiksi hampunsiemenöljy-pohjaista voidetta, ja olen kuullut ko. öljyn auttavan myös sisäisesti käytettynä monia atoopikkoja. Voidetta saa ainakin The Body Shopeista, öljyä luontaistuotekaupoista. Tämä tieto perustuu atoopikko-asiakkailta saamaani palautteeseen, joten ei ole omakohtaista kokemusta. :)

Omista kuulumisista sen verran, että olen varovasti alkanut miettimään vauvanhuoneen sisustustakin jo! Wuhuuu, pieni askel ihmiskunnalle, jättiharppaus meikäläiselle. :grin Kerroinkin jo että saamme käytettyinä vauvantarvikkeita, kuulemma myös Brion valkoinen pinnasänky liikenee loppuvuodesta. Sainkin sitten yhden epäkäytännöllisen lipaston lahjoitettua eteenpäin, vielä yksi tilaa vievä kaluste pitää alta saada pois niin pääsee tyhjästä tilasta aloittamaan. :) Tyhjä huone on siis olemassa, tällä hetkellä ollut pyykinkuivattelukäytössä ja tosiaan noita "ylimääräisiä" mööbeleitä sinne tungettu. Ihanaa kun tää vihdoin tuntuu hieman konkreettisemmalta kun näki pikku-rakkaan myllerryksen ultrassa. :Heartpink

Oceansoul: Eihän sulla ois ihokeliakia. Se on ilmeisesti aika vaikee diagnosoida, tai lähinnä lääkärit ei tuu sitä miettineeksi. Miulla ei oo diagnoosia, mut miun päänahkan kutina ja rikkoutuminen loppui, kun siirryin gluteiinittomaan ruokavalioon. Muutenkin iho voi paremmin, on edelleen kuiva mut ei niin kuiva kuin ennen.

Takaisin