Toukokuun turinat

Ihanaa äitienpäivää kaikille! Meillä ei mitenkään erityisesti juhlita enkä taida saada lahjaakaan. Itse tein kakun että ainakin siitä saa nauttia.
 
Tietääkö kukaan miten vuorotyön lisät vaikuttaa äitiyspäivärahaan? Tottahan ne ainakin otetaan huomioon?? :anyone
 
Äitiysraha määräytyy joko vuoden 2012 verotietojen (sis. kaikki liksat, myös vuorotyön lisät) tai edellisen 6 kk tulojen mukaan, jos ovat yli 20% korkeammat kuin vuoden 2012 tulot. Jos saa toisen lapsen putkeen, voi raha olla sama kuin edellisellä kerralla.

Soitin tänään kelaan ja kysyin tuota 6kk tulojen perusteella määräytymistä. Laitoin hakemuksen sisään ja lisätietoihin että tulot ilmoitetaan myöhemmin. Ne katsotaan 6 kk taakse päin siitä kun jää äitiyslomalle, joten vielä ei voi niitä edes hakea.
 
Mä saan 600e/25pv äitiyspäivärahaa. Oli päätös tullut 12 päivä. Se on se vähimmäismäärä mitä voi saada.
 
Mulla tulot pitäisi nousta yli 20% koska siiryin osa-aikaisesta täyspäiväiseksi
 
Mä oon vaan tehnyt ihan reikä päässä ylimäärääisiä hommia, jotta sais paremmat päivärahat. Toivon, että tulis se yli 20% täyteen.
 
Onko teistä kukaan käynyt nyt raskausaikana hammaslääkärissä, niinkuin suosittelevat? Mä kävin tänään ja kuulema tosi paha ientulehdus, siltä se kyllä tuntuikin :confused: Itkua väänsin siellä kun sattu ja ihanasti vuoti ikenet... Siitä on 3 tuntia eikä pysty pureskelemaan kun sattuu.
Onko kellään muulla ollu ientulehdusta ikinä? Miten parani, tarviiko siihen lääkettä?
 
Mä en oo käyny mutta mullakin on melko varmasti ientulehdusta koska ikenet vuotaa herkästi kun pesee hampaita. Herkemmin se kuulemma raskausaikana iskee. Pitää vaan olla tarkkana hammashygieniasta ja harjata huolella sekä putsata hammasvälit hyvin.
 
Mä kävin joskus tokan kolmanneksen alussa ja hammaslekuri sanoi että ikenet raskausaikana tosiaan vuotaa normaalia herkemmin. Onneksi ei mitään hullua remonttia joutunut tekemään koska puudutusta ei voinut käyttää (tai ei suositeltu ainakaan kun ei ollut ihan pakko).
 
Kela-asioista puheen ollen onko jollain jo kokemusta miten kauan hakemuksen jättämisestä kesti saada päätös? Ja se äitiyspakkaus jota olisi jo kiva päästä penkomaan. :) Mulla tuli viime viikolla se 154 päivää täyteen mutta hakemus lojuu vielä tossa odottamassa postittamista.
 
Mulla ollut myös ientulehdusta ja reikäkin paikattiin ja puudutettiin samalla. Mulle on nyt kolme hammaslääkäriä sanonut, että raskaanaolevalle voi laittaa puudutuksia.
 
No joo toivottavasti mullekkin laitettais puudutus, 3 reikää löyty ja en kyllä ilman puudutusta suostu paikattavaks! :grin

Ja joo tosiaan mulla alko n. viikko sitten vuotaa ikenet harjauksen yhteydessä ja veikkasinkin tota ientulehdusta, tänään sit sano että on vähän pahempi ientulehdus, iiks, pitäis johokkin ientasku puhdistukseen mennä?? :eek: Hyh, ei kiitos jotenkaan, kyllä nyt on sörkitty ihan tarpeeks kivuliaasti noita ikeniä :grin

Niin ja tuosta kela jutusta, mulla päätös tehtiin alle viikossa, että aika nopeasti se tehtiin. :)
 
Hammaslääkäri sanoi, että paikkaaminen ilman puudutusta on sikiölle haitallisempaa kuin puudutuksen kanssa. Se kipu tuottaisi liikaa adrenaliinia joka on haitallisempaa sikiölle kuin paikallispuudutus.
 
Hyvä tietää, voinkin sitten kesäkuussa vedota tohon jos ei meinaa puuduttaa :grin
 
Voiskohan se riippua raskauden vaiheestakin, ehkä alussa on tarkempaa.. tai sit mun tohtori vaan oli ylivarovainen, mut eipä se yhden reiän paikkaaminen kauaa onneksi kestänytkään. Mulla oli sillon muistaakseni just keskikolmannes alkanut vasta.
 
Mulla on ollut kans ikenet aika romuna ihan alkuraskaudesta lähtien. Tosi helposti vuotaa verta, vaikka kuinka varoivaisesti hampaita harjaisikin... Tosi ärsyttävää. En oo vielä hammaslääkäris käyny, mutta pitäisi kyllä mennä..
 
Mulla on leikattu yksi hammas pois, laitettu irronnut paikka ja kohta menen taas laitattamaan irronnen paikan uusiksi. Mulla siis tippuu leegot suusta. Hammaslääkärin mielestä tämä ei liity raskauteen, mutta ei se voi sattumaakaan olla. Ei mulla ennen tällaisia ongelmia ole ollut. Koitan muistaa syödä kalsiumlisän säännöllisemmin. Hampaan poisto oli rankka, mutta toivuin siitä hyvin. Siitä tuli jopa päivä ehdotonta vuodelepoa. Tylsää tämä jatkuva hampaiden paikkaus. Ei varmasti tee hyvää ne paikka-aineet tässä tilassa, mutta en voi jättää niitä hoitamattakaan.
 
Minen ymmärtäny mitään niistä Kela jutuista mitä tänään käytiin läpi. Ei selittäny millään tavalla millon haetaan ja mitä haetaan... anto vaan jonku vihkosen missä pitäis olla ohjeet mut ne termit ja kaikki vaan sekotti entisestään :/

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app
 
Onko sulla se raskaustodistus? Haet äitiyspäivärahaa/vanhempainpäivärahaa, äitiyspakkauksen/rahan ja lapsilisän ja pistät raskaustodistuksen liitteeksi :) Netissä saa helposti täytettyä ne hakemukset, ei ollu hankalia kysymyksiä. Mulle ne soitti tänään kun olin unohtanut vastata yhteen kysymykseen.. :rolleyes:
 
Takaisin
Top