Toukokuun turinat!

Noista rintapumpuista.. Ostettiin mulle sillon esikoista oottaessa sähkökäyttönen rintapumppu kun sitä maitoa tuli niin että meinas koko ajan olla rintatulehdukset päällä jollei olis pumppaillu hiukan. Muutenkin sai aina öisin melkein uida sängyssä kun sitä maitoa tosiaan olis riittäny useemmallekki. Laitoinkin sitten ihan suosiolla pyyhkeen aina yöksi ylävartalon alle, jotta sänky hiukan säästyisi..  :D
Mutta pääsin kokeilemaan myös käsikäyttöstä ja pakko sanoa, se on ihan miljoona kertaa parempi musta! saa paljon nopeemmin asian hoidettua eikä ole kauheaa meteliä kuten sähkökäyttösestä.. mielipiteitä tosin monia, mut ite tykästyin enemmän siihen käsikäyttöseen.

Sitten kannattaa hankkia niitä rintasuojia.. itse meinasin että pitänee pian jo käydä ostamassa, alkanut taas tota maitoa jo hiukan erittymään, että jos kesällä kovin kuumat oltavat ettei sitten ala valutteleen ja on paidat ihan märkänä tissien kohdalta. ( Myös esikoisesta alkoi maitoa tuleen jo ennen syntymää, ja loppua kohden vaan enempi ja enempi.. )

ja syöttötuoleista.. meillä ollut se samantyylinen kuin tripp trapp, mutta halvempi versio. joku 80e paikkeilla ja Taitaa olla Emma merkkinen.. Menee myös monta vuotta. Olen tykännyt kyllä! :)

Xiina: meilläkin on se interaktio ohjelma töissä (niinkuin yliopiston apteekissa) mutta kun omegat eivät ole lääkkeitä, niin ei niistä ole siellä mitään tutkimusta :/
ajattelin syödä niitä nyt jokatapauksessa jonkin verran..suositellaanhan kalaakin syötävän :D
miksi sinun vauva menee tarkkailuun syntymän jälkeen? : /

syöttötuolista: sitä tripp trappia olen miettinyt..ja on ilmeisesti hyvä? mitenköhän ne halvemmat "kopiot" eroavat alkuperäisestä..? meneekö se jotenkin  kasaaan muutes se tuoli? ja missä vaiheessa lapsi edes tarvii syöttötuolia?? emoticon  oon taas niin ulalla että, heh.

tuttit ja pullot: onko vinkata jotain hyviä merkkejä? vai onko niissä edes suuria eroja? onko kellekään aventin tuotteet tuttuja, ovatko jotenkin parempia kuin muut? niillähän on myös se tutti minkä ei pitäisi vaikuttaa purentaan..vai vaikuttaako tutit ylipäänsäkään lapsen purentaan, onko se vain mainoskikka?
niin ja pitääkö niitä tuttipulloja aina tosiaan keitellä?

rintapumppu: hyvä että joku otti tämänkin puheeksi, olin unohtaa koko jutun :D onko tämmöinen kapistus hyvä ostaa etukäteen, vai sitten jos on tarvetta? onko muita hyviä merkki esimerkkejä kuin avent?

sitteri: työkaveri kehui baby björnin 1-2-3 sitteriä, onko kellään tästä kokemuksia?

hmmmm. ihmeellinen uusi vauvamaailma :)
sit vielä yks tosi tyhmä kysymys..! onko maidon tulon määrä mitenkään riippuvainen rintojen koosta? (veikkaan että ei, mutta tulipa mieleen :D )

Zippih: Tuteista ja pulloista sen verran että silloin kun sain vanhemmat lapseni 01 ja 03 oli jo AVENTin pullot olemassa, niitä mainostettiin kovasti. Mutta niissä oli järkky hinta muihin verrattuna, ja muistaakseni Aventin tuttipulloihin piti ostaa erikseen niitä myyvästä liikkeestä vain niihin sopivat tutit. Muiden pullojen tutit eivät sopiineet niihin. Tämä on siis jälleen muistikuvaa, joten tarkistathan. Muutenhan tuttipullojen tutit menevät yleensä ristiin vähän kaiken merkkisten kanssa.

Anatomisia tutteja oli jo 1980 -luvulla. Niiden sanotaan olevan sellaisia etteivät ne vaikuta purentaan. Muistan hyvin sillä jo pikkusiskollani oli näitä. Ne ovat niitä "littania" kun vastakohtana on pyöreät tutit jotka voivat olla suussa miten päin vaan. Näitä pyöreitä en muista nähneeni kovinkaan paljoa edes hyllyissä. Nykyään lähes kaikki tutit ovat anatomisia. Tai sitten kuvittelen vain. Aventin pullot olivat myös muistaakseni, ainakin joku malli litistettyjä, siten että lapsen on parempi pitää kiinni. Mutta en tiedä onko sillä käytännön kannalta jotain merkitystä. Litistetyt olivat minun mielestäni vaikeampia pestä puhtaaksi. Keittämisessä se ei vaikuta mutta harjaaminen on hankalampaa. Tuteista silikonisia on suositeltu silloin vuonna 03 ennen hampaiden puhkeamista, ja niitä ruskeita hampaiden puhjettua. Joka tapauksessa ne täytyy venyttämällä testata aina keiton jälkeen.

Eilen sain kotiin ensimmäiset vauvatavarat, Inglesina Zuma-syöttötuoli ja iso kassillinen vaatteita. Ostin kaverilta todella edullisesti, kuljetusta odottavat vielä pinnasänky ja hoitopöytä (ja lisää vaatteita). Auton turvaistuin odottaa miehen kotona noutamista ja parin viikon päästä saan kaverilta lisää vaatteita (ei tarvi varmaan itse yhtään ostaa), turvavyön alentimen ja imetystyynyn. Ostoslistalla olisi ne vaunut ja sitteri. Ja tietty liinoja, tutteja, pesuvanna yms. "pientä" tavaraa.

zibbh-
menee mun sairauden vuoksi seurantaan.(kilpirauhasen liikatoiminta) mulla tuo on käännetty vajaalle mutta silti on riskit periytyä ja sitä viikon tarkkaillaan et tuleeko mitään oireita.
Mun käsittääkseni tuteista ja tuttipulloista ei nykysin enään niin herkästi purentavikoja tule jos ne vierotetaan vain ajoissa :) (muistaakseni) hammashoitaja sano että tuttipullosta ois hyvä päästä eroon ennen 2v ja tuteista 2½v .Vai olikohan 1½v ja 2v?! en kyll muista :DD mut meill esikoinen oli yli 2v ennenkö unitutti jätettiin pois ja ainakin vielä puree niinku pitääki :) ei oo hampaat menny vinkkeliin. tietty tuo söi vaan nukahtaessaan tuttia ja pudotti sen unessa..et aika vähäistä oli enään viimesen vuoden ajan toi tutin lutkutus.
Sitteristä.
Meillä pelastus esikoisen masuvaivoihin oli keinuva sitteri! eipä toi normisitterissä viihtyny muutenkaan :D keinu oli ihan huippu!

Rominna, saan tuon turvavyön alentimen kaverilta lainaksi, eli en osta itse. Eiköhän niitä alan liikkeissä ole myytävänä.

Kirjotin aiemmin mun tästä ylävatsasta et se on tunnoton ollu. noh nyt se tunnottomuus on alkanu levii :S ja kauhee kipu on alkanu, se onki sit soitto aamulla lääkäriin, miten mulla on koko ajan jotain :o toivottavasti ei mitää raskausmyrkytyksii ym..

Heipähei!

zibbh. Tuttipulloista sen verran että varsinkii jos sattuu hyvin maitoa tulemaan ni ei kannata kyllä ostella enempää ku yks tai kaks tuttipulloa korkeintaan. Meillä jäi ihan käyttämättä ku tuo esikoine söi pelkkää tissiä. Joskus harvon tarttes ja sekää ei iha heti parii ekaa kuukautee ollu. Ja käsittääkseni Aventin pulloissa on se että niihi saa kaikki osat ostaa myös erikseen, siks ilmeisesti kalliimpia. Ja tosiaan ei taia nykysin tutit vaikuttaa purentaan jos niitä ei lutsuttele vielä (muistaakseni hammaslääkäri mainitsi) jotai 3-vuoden iässä, että sitte alkaa jo vaikuttamaan. Ja vielä niitten keittämisestä; riippuu tietysti onko kui bakteerikammonen vai semmone vähä huolettomampi sen suhteen. Meillä ei oo tuttejakaa hirveen useesti keitelty vaikka ihan kunnolla käytössä olikii. Joka päivä huuhdeltu kyllä useemmikii.
Rintapumpun ostasin kans vasta sitte jos on tarvetta. Ku sitäkään ei välttämättä ees tarvii.
Tässä siis miun omia mielipiteitä vaan!
Ja maidon määrä ei riipu rintojen koosta :)

Joku siitä äippäpakkauksen haalarista kyseli. Meillä poika synty joulukuussa ja se haalari oli aika sopiva SEURAAVANA talvena :D Eli viime alkutalven oli käytössä kun oli poika siis noin vuoden ikänen. Ja nyt ku on syysvauvoja ni ainakii tytöille uskosin sen olevan passeli seuraavana talvena. Meillä tuo poika on vielä aika isokokonen ni uskosin että pojillekkii ihan sopiva sitte seuraavana talvena. Tietyst jos ovat sen kokoa muuttaneet uuessa pakkauksessa ni sit ei passaa sanoo mittää mut ainaki näin meillä :) Tosin ne tumput ja töppöset ovat vissii vähä pienempää kokoa haalariin verrattuna?!? O.o Tai sit mein pojalla on isot jalat ja käet :D

nii ja syöttötuolia tarviaa n. puolen vuoden? iässä muistaakseni :D jokatapaukses sit ku vaavi oppii vähä istumaa omin avuinkii. Mie oisin kans tuolle esikoiselle halunnu sen tripptrapin mut on niin törkeen kalliita vaikka oiskii sit pitempi käyttöikä ku vois iha aikuisetkii siinä istua sitte myöhemmi mut eipä tullu ostettua. Tuommone iha tavistuoli mikä ei taitu eikä tee muitakaa temppuja on meillä. Ompa tuo asiansa ajanu tähä asti ainakii.

Myö ei muuteksee olla hankittu vielä yhtää mitää vauvalle :D Ihania ruudullisia mekkojakii ois Prismassa justii ollu mut ei vielä antanu periks ostaa. (Ehkä seuraavan ultran jälkee joka on jossai viikon 30 hujakoilla ni sen jälkee sitte ku varmistuu enempi tuo sukupuoli ni tohtii ostaa jo jotai) On tuolta esikoiselta kaikki äitiyspakkauksen jutut+kaikki uutena ostetut/saadut vaatteet tallessa ni taietaa mennä niillä. Vaikka esikoine on poika ja ultrassa tyttöä lupailtiin ;) Mut on noita nii paljo "neutraaleja" vaatteita että eiköhän ne tytölläkii mee jos semmone siunaantuu <3 Ja eipä minuu haittaa sinisiä yms vaatteita tytölle pukea. Saa niitä vaatteita sitte vielä sukulaisilta ja tutuiltakii varmasti.

Tais tulla aikamoine lakana. Noh, saunan (tai oikeestaan ikkunakarmien) kimppuun on lähettävä että saahaan se joskus valmiiks! (ammatin varjopuolia, huoh)

Aurinkoista päivän jatkoa mammat!

Taas sitä on ollu muka niin kiireinen, ettei oo ehtiny kirjottelemaan. Ollu vähän ankeeta, ku oon ollu jo pari viikkoa sairaslomalla noiden ihan kauheiden suonikohjujen takia. Huomenna taas lääkäriin. Töitä ois enää kolme viikkoa, mutta saas nähdä, menenkö enää ollenkaan. :)
Muutenki tarvis kyllä jotain piristystä... Ihan tylsää vaan täällä kotona jumittaa. Mutta väsyttääkin niin, ettei meinaa lenkille jaksaa... Voi ankeus, mitä tilitystä. Kai se tästä taas iloksi muuttuu!emoticon

Eevi, toivottavasti selviää, mikä toi juttu on.

Marakatti: ei selvinnyt :/ torstaina mul on uudestaan lääkäri, tänään otettii 4 putkee verta ja katotaan jos löytyis joku syy.. :/

Terppa vaan kaikille!!!

Zibbh: Syöttäristä, niinkuin Tuiks jo tuolla aiemmin mainitsi niin sitä ei tartte kun vasta siinä puolen vuoden ikäsenä, ja mielestäni ne "halpis" versiot tripp trapista on ihan yhtä hyviä... Ei vaan tarvitse maksaa siitä merkistä! Kasaanhan ne ei mene muutakun purkamalla. pulloista: me ei tarttettu pulloa kun pari kertaa(olin kauheassa mahataudissa ja kerran tyttö oli mummolassa hoidossa) ja muistaakseni pullojen keittämistä suositeltiin kunnes vauva täyttää 4kk sen jälkeen riitti pesu. tutit keitettiin käyttöönotettaessa, muulloin vaan huuhdeltiin jos oli tippunut lattialle tms.

Eevi: voi sinua, toivottavasti verikokeista selviää jotain.... Jaksuja!

Marakatti: Mulla ei itelläni ole vielä tuota vaivaa ollut, kaikkea muuta kyllä löytyy... Äitini joskus sanoi että ovat erittäin inhottavia.... Koeta kestää!!!

Mua: Ei saa enää syödä tänä iltana, yhyy.... Huomen aamuna taas sokerirasitus, blääh! Neuvolakin olis huomenna, pitänee vähän kysellä tosta lekuri hommelista kun en tosiaan ole lääkäriä vielä tavannut. On alkanu viime aikoina olemaan kipeitäkin suppareita silloin tällöin, tuskin tuossa mitään ihmeellistä on, mutta olen kuullut että liitoskivut ja kipeät supparit saattais avata paikkoja ennenaikojaan. Oltiin viikonlopulla kylpylässä. Lilluin siinä tyytyväisenä poreissa ni nuppu käänty! Olin jo ihan onneni kukkuloilla et jes nyt se käänty ja lopetti sen poikittain makailun... No mentiin takas hotelli huoneeseen ni eikö se palannu takasin tuttuun ja turvalliseen asentoon, voi köhvö!!! Tein tänään ekan 4h päivän töissä ja pitkäkshän se venähti, yllättäen olivat laittaneet palaverin 12.00 jolloin mun työaika siis päättyy ni joutu sit viel tunnin siel hiton neukkarissa töröttämään. On muuten paikat aika hellänä vaikka lyhyempi päivä olikin. Jospa sitä nyt kummiskin pystys suht vähillä kivuilla oleen töissä...

Mukavaa syksyn odotusta!!!

Mistä sen tietää missä asennosssa pikkunen masussa on? En mie ainakaan osaa mitään tunnustella, enkä tajuu jos se kääntyy.

Paljonko niitä sideharsoliinoja pitäis varata, suurin piirtein?

Enpä ookkaan piiitkään aikaan mitään kirjotellu, ehkä siks ku ei oo oikeen tapahtunu mitään emoticon

Tyyppi huitelee tuolla masussa ku viimestä päivää, on aika hurjan näköstä ku mun maha elää ihan omaa elämäänsä, näyttää ku joku alien yrittäis tulla suoraan sieltä ulos emoticon
Asennoista....Toukokuun alussa ku oli 4D-ultra ni tyyppi oli jo rt:ssä ja sen kyllä huomasin ku takalantion kipu helpotti. Sillä asennolla se on menny tässä jo pitemmän aikaa mut esim. toissapäivänä tais pyöriä persiilleen istumaan kohdun alaosaan ku iski taas se kipu ja jalka meinas pettää. Nyt taas ollaan hyvissä asemissa, ei satu ollenkaan mihinkään :D
Ja tossa ku se oikeen innostuu potkiskelemaan ja mä tietysti yllytän painelemalla mahaa ni ihan selvästi tuntee et kyseessä on takapuoli ja sit toisella puolella iskeeki pikkiriikkinen jalka emoticon

Mitään ostoksia ei edelleenkään olla tehty (mitä nyt sen yhen bodyn ostin reilu kuukaus sitten kirpparilta). Tänään kun kävin vanhemmillani ni siellä oli sorruttu vaikka ei pitäny emoticon  Pienet töppöset ja tumput siellä oli valmiina (ja ostoidea oli tullu isältäni joka on vielä tähän mennessä ollu se joka on mun äitiä toppuutellu) :D

Mitäpä muuta.... Tää on tämmönen vaihe ku ei tapahdu mitään kummosta... Lomaa odotellessa, enää tää ja ens viikko töitä, sit se touhu on siinä :)

Muoks. Oho, viikot paukkuu kohta taas :)

Jospa minäkin jotain kirjoittaisin..emoticon

Neljättä viikkoa sairaslomalla täälläkin. Käsien ÄLYTTÖMÄN puutumisen takia (välillä tuntuu että sormet lähtee irti, etenkin öisin). Aika käy todella pitkäksi kun mitään ei kunnolla pysty tekemään (tää kun alkoi jo viikolla 14), ei ollut ekassa raskaudessa mitään tällaista.

Muuten meillä menee loistavasti, välillä masussa ollaan villillä päällä mutta niin heiveröisiä vielä on potkut, eiköhän ne siitä kovene emoticon .
Ultrassa oli niin villinä ettei koko touhusta meinannut tulla mitään emoticon .

Tänään taas yksi lääkäri, jokohan vihdoin selviää menenkö töihin enää laisinkaan

vai jatkanko "ei mitään" tekemistä.

Eli samoillaan pihalla aina kun ilma antaa emoticon ,kitketään vaikka mansikkamaalta1 rikkaruoho tunnissa jos jaksetaan!

Pääsinpä vuodattamaan!! 

Jei! =) liikkeet mulla on tuntunut viikolta 16 saakka liikkeet, mut nyt eilen tuntu liikkeet ihan päällesaakka ja näky! :) voi vitsi, ihanaa :) tätä on odotettu :P

Kela-kertun Facebook sivuille tuli juuri tieto että äitiyspakkausta 2011 on alettu jakamaan tänään! Jihuu!!!! emoticon

Aurinkoista päivää!

Alice. Meillä pärjättiin äitiyspakkauksen sideharsoilla ainaki esikoisen kanssa. Kuinka monta niitä nyt siellä sitte olikaa.. 6?
Ja miekää en kyllä ekan kohalla koskaa oikee osannu sanoo mite päi se vauva siellä mahassa oli enne ku vasta loppuraskaudesta ku jalat ja pylly yms tuntu tosi selkeesti mahan läpi. Mut jos tulee terävä tönäys johokii ni voipi päätellä että siellä on jalka ja jos tuntuu hentoa räpellystä ni siellä kädet :D Ja pepun kyl varmaa aika hyvin vois tuntea jos mahaa vähä tunnustelee ja painelee ku se tuntuu semmosena isona kovana möllykkänä :D Varsinkii jos se vauva yhtää punkee vielä siellä masussa ni itellä tuntuu tosi hyvi sillo. Ja selällää ollessa tuntuu hyvin jos ei muute saa tunnusteltuu.

mayday. Miulla on kans iha hirveet takalantion kivut, ollu raskauden aika alusta asti. Oli kyllä ekassakii raskaudessa. Ei oo vaa vauvan asento vaikuttanu ollenkaa niihi kipuihi. Höh! (kateellinen täällä) :D Ne ei oo ollenkaa mukavia kipuja..

Heissan täältäkin,
Tänään paukkui taas viikot. 24. alkoi. No parempi näin, olen aivan järkyttävän väsynyt. Ja kuuluttanut kaikille että jään 6.6. maanantain lääkärin jälkeen saikulle. Kun nyt jaksaisi siihen asti. Tänään alkoi harjotella supistuksia jo töissä, eilen kotona joka kerta kun nousi jaloilleen. Ja rytmihäiriöt löi päälle vielä eilen illalla. Jee taitaa tulla riemastuttava kesä.

Kyttäsin eilen tota Kela Kerttulin listaa, mutta kiva kuulla jos siellä oli että uutta pakkausta on alettu jo jakamaan. Saa viedä paperit vetämään.

Minäkään en ole vielä kertaakaan huomannut miten päin vaavi on muuta kuin potkuista.

Takaisin