Mä oon kyllä niin onnellinen, että oon nyt jo "valmiiks" kotona! Se olis varmaan meinaan taas jäätävä jo tässä vaiheessa sairaslomalle jos töissä olis. Ihan jäätäviä hermokipuja on alkanu tulemaan kävellessä. Se on ku sähköisku, joka iskee tuolta alaselästä vasempaan jalkaan ja sattuu niin pirusti, että mainaa joka kerta lähteä se jalka alta. :/ Tosi kurjaa.. Nyt kun muuten olis niin voimissaan ja hyvät ilmat ja kaikkea. Eikä yhtään lohduta se, että kaverin kaveri, joka odotti toistaan alko kärsimään samaisista kivuista samaisilla viikoilla ja lopputulos oli se, että synnytys käynnistettiin rv 38 kun ei enää yksinkertaisesti pysyny jalat alla. Ei tätä kiitos mulle!
marini_ Mulla tulee ihan hetkellisiä pahoinvointikohtauksia. Onneks kylläkin aika harvoin enkä edelleenkään oo joutunu oksentamaan, mut on se kauheen tuntusta kun koko ajan on sellanen tunne et oksennus ois kurkussa :S
Rinnoista ja imetyksestä: Mulla oli ennen esikoista sellanen näpsäkkä B-kuppi, joka raskaus ja imetysaikana kasvo parhaimmillaan D-kuppiin, mutta jäljelle jäi keskiverto C-kuppi. Nyt on taas tissit turvonnu ihan mukavasti ja alkaa pikkuhiljaa D-kuppi olemaan enemmän todellista. Harmi vaan, että mulla ei ole kun yhet D-kupin rintsikat joten kai se on tässä pikapuolin suunnattava rintsikkaostoksille. Ainakin toiset D-kupin rintsikat on saatava. Mulla sen verran hyvä tilanne kuitenkin, että H&M:n rintsikat on just passeleita.
Vaikkei mulla kauheen isot tissit ole niin silti maitoa on piisannut ihan riesaksi asti ja nytkin on taas jouduttu ottaa liivinsuojat käyttöön. Mulla tuon esikoisen kanssa kävi niin, että kun likka oli niin kova imemään jo syntyessään niin rinnan pääthän siinä meni ihan verille. Imuteho oli meinaan sen verran kova, että sillä olis tyttö varmaan pysyny seinässä kii niinku iilimato konsanaan. Mulla meni tosi pian sellaseksi tilanne, että rinnan päät ihan vuosi verta ja imettäessä mä näin tähtiä ja teki mieli potkia seinää kun sattu niin infernaalisesti. Tämä aiheutti katkon imetykseen, jonka aikana mä pumppasin maidon pulloon ja pullosta sitten syötettiin. Rintojen parantamiseksi otin käyttöön Lansinoh-nimisen voiteen, joka on ihan tarkoitettu rinnanpäille ja on lisäaineeton ja turvallinen luonnontuote. Sitä ei siis tarvitse putsata pois ennen imetystä. Se hidastaa kosteuden haihtumista iholta muodostaen osittaisen
kosteussuojan. Voiteen lisäksi mulla oli molemmille rinnoille omat maidonkerääjät, jotka myös autto pitämään sen rinnan pään kosteana ja näiden avulla sain aika pian tissit takas kondikseen ja imetyksen jatkumaan. Maidonkerääjät mulla nyt on jo valmiina, mutta tota lansinohia aion taas ostaa jo valmiiksi ja otan sen varmaan heti käyttöön kun nyt on jo tullut huomattua kuinka herkät nää mun rinnanpäät on menemään rikki. Ja noi maidonkerääjät oli ainakin mulla ihan ehdottomia, myös imettäessä kun imetti toisesta rinnasta niin toinen vuosi maitoa kun vesiputous. On se alku hankalaa ja siltä maitosotkulta tuskin kukaan säästyy, mutta siitä se pikkuhiljaa tasaantuu kun tarjonta alkaa vastata kysyntää. No panico :)
Jemina oli melkeinpä alusta asti osaimetyksellä. Meillä se toimi tosi hyvin. Isä pääs myös mukaan syöttämishommiin ja mä en ollut niin 100% kiinni vauvassa. Aika paljon yöllä mentiin ihan vään imetyksellä kun Jemina nukku perhepedissä ensimmäiset kuukautensa niin mun oli niin helppo vaan tyrkätä tissi suuhun ja jatkaa vaan unia. Välillä tehtiin niin, että maito oli valmiiksi pumpattuna jääkaappiin ja mä sain nukkua kooko yön heräämättä kertaakaan. En muista missä vaiheessa korvikkeet astu kuvioihin, mut alussa mentiin täysin rintamaidolla. Jeminan imetyksen lopetin aika pian tämän uuden raskauden alettua.
Tänäpäivänä vauvoille ei suositella annettavaks ollenkaan vettä tai ainakin näin mua on ohjeistettu. Vedessä ei oo niitä tarvittavia ravintoaineita, joita vauva tarvitsee ja se vaan turhaa sitten täyttää mahaa. Maitoa vaan aina vaan. Maitoa mua ohjeistettiin antamaan janojuomaksi silloinkin kun oltiin Thaimaassa kaks viikkoa lomalla Jeminan ollessa noin 5,5kk vanha.
Rintapumppu: Mulla on Aventin käsikäyttöinen ja oon tykänny tosi paljon! Satuin uudenveroisen löytämään aikanaan Jeminaa odottaessa kirpparilta ja tulihan sille sitten käyttöä. Ilman ei oltais ainakaan me pärjätty.
Tutit ja tuttipullot: Tutteja nyt ei tarvii olla valmiina kun se yks kaks mitä nyt yhessä paketissa tulee, jos niitäkään. Me ei tarvittu alkuun tutteja ollenkaan ja Jemina huoli tutin ensimmäisen kerran olisko ollut 4kk ikäsenä. En varmaan olis koko tuttia sille enää antanut, mutta alko sormi maistumaan niin paljon niin ajattelin, että parempi tutti kun sormi. Tutin saa aina pois, mutta sormea ei.
Tuttipullot meillä siis on ollut käytössä aika varhaisesta alusta asti. Merkkinä meillä on toiminut Avent ja voin kertoa, että ainakaan meillä ei ole koskaan kärsitty vatsavaivoista. "Kun vauva imee pullosta maitoa, AVENT-tutin ainutlaatuinen reunus
joustaa ja päästää ilmaa pulloon. Tämä estää tyhjiön muodostumisen.
Vauva imee maitoa lähes kuten rintaruokinnassa. Kuuntele hiljaista viheltävää ääntä ja tarkkaile maidon pinnalle
muodostuvia ilmakuplia. Ne takaavat, että ilma siirtyy pulloon eikä
vauvan vatsaan."
Aventilla on viisi virtausnopeudeltaan erilaista tuttia. Nää 1&2 hitaanvirtauksen tutit varmasti vaikutti siihen, että osaimetys onnistui niin hyvin eikä Jemina hylkinyt tissiä eikä pulloa. Aika usein tavallisten tuttipullojen kanssa käy niin, että kun sieltä pullosta tulee niin helposti niin vauvaa alkaa hyljeksiä rintaa koska joutuu tekemään enemmän töitä saadakseen sen maidon.
Noi Aventin pullot ei mun mielestä ole juurikaan kalliimpia verrattuna muihin pulloihin. Meillä on muistaakseni kolme pientä pulloa ja neljä isompaa pulloa. Noi isommat pullot tais maksaa jotain 5-10€ väliltä. Pullon mukana tulee aina yks pullotutti ja yhessä pullotuttipakkauksessa tulee aina kaks tuttia. Siinä pakkauksessa mainitaan aina, että mikä tutti sen pullon mukana tulee.
Alussa sitä jakso keitellä pullot aina heti käytön jälkeen, mut tosi pian me siirryttiin keittämään kaikki pullot kerralla kerran päivässä ja puolen vuoden ikään mennessä en enää keittänyt pulloja ollenkaan.
Harsoliinoista: Se kuinka iso nippu niitä kannattaa varata riippuu vähän vauvasta. Jos on kova pulauttelemaan niin niitä menee jonkun verran ja riippuu tietysti pyykkääjästäkin et kuinka ahkera on itse pyykkäämään. Meillä noita on aikamoinen nippu, mutta niitäkin saa aina kaupasta lisää jos siltä tuntuu!
Äp-toppahaalarista: Musta se on ihan liian iso niinkuin täällä on monet jo puhuneetkin. Meillä ostoslistalla on joku 50-56cm syksyhaalari, joka otetaan käyttöön sit heti syntymän jälkeen. Esikoiselta on tallessa oisko ollut 62 vai 68cm ihana paksu vaal.punainen fleecehaalari, joka otetaan sit seuraavana käyttöön. Ticket to heavenin 68cm toppahaalarikin löytyy jo kaapista niin eiköhän sillä mee sit ensimmäinen talvi.
Pukemisesta: Mä olen kuullut sellaisen vinkin, että pue vauva niinkuin pukisit maitotissit. Niin ettei pääse kylmä eikä veto käymään.
Syöttötuolista: Meillä Jeminalla on ollut käytössä tollanen pöytään kiinnitettävä syöttötuoli, mutta nyt haluaisin sellasen TrippTrapp kopion. Muuten on ollut tosi hyvä toi pöytään kiinnitettävä kun oon tällänen siivousihminen (on siis ollu yks tuoli vähemmän siirrettävänä imuroidessa), mutta se on aika syvä ja me joudutaan vieläkin käyttämään pientä tyynyä Jeminan pepun alla vaikka toi tyttö on viikon päästä 11kk vanha. Ja syöttötuolia saa alkaa käyttämään pikkuhiljaa puolesta vuodesta eteenpäin kun vauva oppii istumaan selkä suorana.
Xiinalle hyvää häämatkaa!!
Toivottavasti Eevi selviää mistä noi sun vaivat johtuu! Ei kuulosta kivalta :/
Sellasia meillä hyväksi todettuja tarvikkeita, jotka nyt äkkiseltään tulee mieleen on: imetysliivit, ammeen jalat ja kylpytuki. Mulla oli omat imetysliivit mukana jo laitoksella ja ehdottomasti aion tehdä niin tälläkin kertaa.
Huh, jokohan tää olis tässä?! Alotin kirjottamaan tätä tekstiä varmaan joskus puolen päivän jälkeen ja nyt sain sitten valmiiks :D Jemina tuli viime yönä kipeeksi. Aamulla oli melkein 39 astetta kuumetta ja nytkin tuo vaan reppana nukkuu kun on niin poikki. Käy niin sääliksi toista kun ei oikeen itse voi tehdä mitään. :( On niin sylinkipeä että siksi sain aina vaan pari lausetta kirjoitettua kerrallaan.
Terassi valmistui tänään (IHANAA!!!<3) ja kahen viikon sisään pitäis sit alkaa remontti täällä sisällä. En malta odottaa, että se valmistuu :)
Ootteko muuten muut vielä miettineet nimiä? Meillä on nyt kolme varteenotettavaa vaihtoehtoa tytölle nimeksi. Mitäs ootte muuten mieltä siitä, että onko sisarusten nimet jollain tavalla "sovittava yhteen"?