Toukokuun tuhinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mimmus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Rätti: Meki oltiin ihan hölmöjä :D. Mun mies raahasi mut lastentarvikeliikkeeseen kattomaan tuplarattaita ja saatiinkin valittua yhdet potentiaaliset vaihtoehdot. Ei muutakuin säästämään. Tästä tulee semmonen tonnin reissu sinne liikkeeseen, kun pitää ostaa ne tuplat ja sitte kaukalo ja jalusta. Ja mua rupes harmittaan, että myin tytön yhdistelmävaunut pois. Olisivat voineet olla parvekevaunuina. No, pitää ostaa jotku muutaman kympin vaunut tonne parvekkeelle. Meillä nimittäin typy nukku paremmin ulkona kuin sisällä... No, saa nyt nähdä.

Muutenkin oon listannu nyt päässäni, että mitä kaikkea pitää ostaa :D Hoitopöytä kaipaa uutta alustaa, kun entinen on ihan kuppaantunu. Tietenki uudet tuttipullot ja tuttiosat pitää hommata ja rintapumppu. Vaatteita meillä on tietenki tytölle, mutta jos on poika, niin sitten voi joutua vähän ostoksille. Meillä pitää muutenkin varautua siihen, että tämä saattaa syntyä reippaasti etuajassa, kun edellinenkin tuli siinä kuukautta ennen laskettua aikaa... Mutta alussahan tässä ollaan ei pitäs mennä asioiden edelle. Ei vaan malta yhtään :D.

Mää oon muutenki nyt ahdistellu semmosta asiaa, kuin imetys. Mulla ei tytön kanssa onnistunut ollenkaan. Inhosin koko hommaa. Nyt kauhulla odotan, että jos minun pitää väkisellä yrittää.. tyhmää miettiä tämmösiä. Tottakai haluaisin imettää mutta mulla on siitä niin negatiivinen kuva, että kun ajattelen asiaa, niin ahdistaa vaan...

Täälläkin ollaan jo listaa tehty hankinnoista :) tosin sitä tein osittain jo kuumeilun hallitsemisenakin !

Meillä on käynyt sellainen onni että ollaan saatu anoppilasta kauhea määrä sekä tytön että pojan vaatteita, kaikkia kokoja, joten ikävuosille ei paljoa ole ostettavaa, sellainen määrä sitä vaatetta on emoticon . Tosin niiden muksut olleet syntyjään niin isoja että meidän on hankittava pienempiä kokoja jos meidän tulokas tulee yhtään minuun <3

Mutta tottahan sitä omalleen haluaa itsekkin ostaa mieluista, ei onneksi tarvitse alusta aloittaa kuitenkaan! Yhdistelmävaunuja olen itsekkin katsellut, saas nähä mihin sitä sitten kuukausien saatossa päätyy ! :) On se vaan niin ihanaa emoticon Ei millään malttas oottaa että pääsisi eteenpäin ja ns. turvallisemmille vesille..sitten uskaltautuisi jo jotain ostamaankin. Nyt oon vaan kirpputoreilta uskaltanut haalia vaatteita kun ne on suhteessa niin paljon halvempia, uusia taidan ostaa vasta sitten kun tiedän sukupuolen.. <3

Mites muut, aijotteko kysyä sukupuolta jos rakenneultrassa siihen mahollisuus tulee? Täällä ainakin haluamme tietää :)

Me selvitettiin Elleniä odottaessa, että kumpaa sorttia on tulossa. Nyt halutaan jännätä sitä tietoa synnytykseen saakka :))

Meidän ei tarvii kauheesti hankintoja tehdä. Tuplarattaat (phil&teds) odottaa jo valmiina ja turvakaukalot ym. on luonnollisesti Ellenin jäljiltä vielä käytettävissä ;) Ellenin yhdistelmarattaat jätetään terassivaunuiksi päiväunia varten.
Jos tämä uusi tulokas on poika, niin vaateostokset on oikeastaan ainoot, joita täytyy tehdä (voi harmi ;D). Jonkun verran on tullut ostettua jo 50/56cm unisex ihanuuksia (Polarn o. pyretillä on ainakin melko paljon ihan unisex vaatteita pienille) ja veikkaan, että niitä tulee tässä kuukausien aikana haalittua taas sen verran, ettei ekan vuoden aikana tarvii paljon lisää ostellakkaan ;)

Kyllä me varmaan kysytään sukupuoli. Mukavampaa tehdä hankintoja, kun on sitten väreissäkin vähän enemmän valinnanvaraa.

Äitini soitti juuri äsken. Oli löytänyt Emmaljungan käytetyt yhdistelmävaunut, jotka ostaa "mummolavaunuiksi". Huhhuh.

Onnea tupakoinnin lopettaneille ja sitä vähentäneille! Ja tsemppiä tupruttelun lopettamiseen! :)

Mulla  on oikeestaan kaikki menkka- ja masuoireet hävinny kokonaan, samoin se kamala väsymys on poissa. :) Väsyttää normaalia enempi, muttei niin kamalasti ku vielä vähän aikaa sitte. Jäljellä heittelehtivä mieliala ja etova olo, jos ei saa jatkuvasti syödä.

Meillä on nyt yhdistelmävaunut ja matkarattaat, ja ei kyllä meinattu kumpiakaan hävittää. Ostetaan tuplat lisäksi. Mihinkähän nää kaikki vaunut sit mahtuu? :D Yhdistelmiin ostetaan varmaan seisomalauta, mutta eihän sillä talvella lumessa mihinkään pääse. Ja muutenkaan meidän 2-vuotias tuskin jaksaa siinä pitkiä aikoja seisoskella, esim. kaupoissa. Joten on ostettava jonkin sortin tuplat. ;) Jotkut, joilla pääsee vaihtelevassa maastossa ja lumessakin, ja jotka saa autoon suht pieneen tilaan. Niin ja tarvitaan me kahet vaunut senkin takia, kun voi olla että molemmat lapset nukkuu päiväunensa ulkona.

Lisäksi on ostettava esikoiselle "isojen sänky". :) Haluan myös kunnollisen hoitolaukun ja imetystyynyn, joita en raaskinut ostaa esikoisen kohdalla.

Imetys meillä sujui alkukankeuksien jälkeen hyvin. Aluksi jouduin käyttämään rintakumia koko ajan, sitten vain öisin. Jonkin ajan kuluttua pääsin siitä kokonaan eroon. Lopetin imetyksen esikoisen täytettyä vuoden, kun imetyskerrat tuntuivat vähentyvän kuin itsestään, eikä poika mitenkään kaivannut tissiä. Toivon ja uskon imetyksen onnistuvan toisenkin kohdalla, jos ei nyt tule mitään sairautta tms. joka vaikeuttaisi tai estäisi tissittelyn.

Me kysyttiin sukupuolta esikoisen aikaan ja aiotaan sitä varmaan kysyä nytkin. Jätin sillon ekan kohdalla asian miehen päätettäväksi, ja hän oli aluksi sitä mieltä ettei halua tietää. Mutta uteliaisuus voitti. ;)

Me haluttiin ensimmäisestä tietää sukupuoli ja onneksi saatiinki tietää. Kerrottiin kyllä ihan avoimesti sukulaisillekkin. Ei ollut siis mikään salaisuus.

Voi iso vee, sanon minä. Mulla on aivan järkyttävä flunssa. Lämpöä, ihan tukossa ja pää kipeä. Samaten väsyttää ihan sikana. Tulin kumminki töihin, kun en saanut lääkäriaikaa. Meillä pitää aina olla tuo lääkärin todistus, jos aikoo olla pois töistä. Aattelin, että kokeilen tehdä töitä ja jos tuntuu liian pahalta, niin lähen sitte kesken päivän kotiin.

Edit:

Niin ja mikähän siinä on, että mulla iskee aina alkuraskaudessa tämmönen nuharäkis?! Viimeksikki ku aloin oottaan, niin jouduin heti alkuun olemaan pikku pätkän sairaslomalla, ku niin kauhea räkis iski..

Ai juu, "isojen sänky" täytyy meidänkin ostaa!! Ikeaaaaan ;))

Mä meinaan kans panostaa tällä kertaa imetystyynyyn. Alkuvaikeuksien jälkeen mullakin onnistui imetys ihan hyvin, paitsi että istualteen imetys oli loppuun asti vähän hankalaa. Uskon, että imetystyynystä on paljon paljon apua juuri tohon istualteen imetykseen!

Mä palasin töihin Ellenin ollessa 4kk ja mun mies jäi vanhempainvapaalle mimmin kanssa. Sain työpäivien aikana pumpattua maitoa silleen, että pystyin "täysimettämään" (eli työpäivien aikana Ellen sai äidinmaitoa pullosta) 6kk asti. Sitten alkoi maidontulo pikkuhiljaa hupenemaan, kun en enää joka päivä kerennytkään pumppaamaan. Nyt TOIVOISIN, että pystyisin imettämään sinne vuoden ikään asti, mutten aio kyllä ottaa mitään paineita asian suhteen. Onnistuu, jos onnistuu :)

juup toi sukupuoli mulle sanottiin täysin varma tyttö puoli vuotta ennen
laskettua aikaa
mutta no arvaten saattaa poika tuli en tiedä oliko gynen epähuomio
mutta moni sanoi eri sairaaloissa
onneksi en mennyt ostamaan mitään
salaa tyttöä odottelen kun on kaks poikaa ja koko suku täynnä poikia

Nia: Voi ei, toivottavasti paranet pian! Ymmärtääkseni (tai näin yksi lääkäriksi opiskeleva kaveri joskus kertoi) raskauden alkaessa äidin immuunipuolustus heikkenee, jotta äidin keho ei hylkisi sikiötä. Tämän takia odottava äiti on alttiimpi esim. listerialle ja voisi kuvitella, että sama pätee ihan flunssaankin. Tosi monet sanovat olleensa flunssassa raskauden alussa.

Ja jatketaampas vielä kun unohtui :)

Viime yönä oli ihan jännä tuntemus alavatsassa. On aiemmin tässä ollut kyllä erilaisia vihlaisuja, repäisyjä ja paineen tunnetta, mutta viime yönä heräsin siihen, että tuntui kun kohtu olisi krampannut ihan kivikovaksi vähäksi aikaa, ehkä muutamaksi minuutiksi. Ei kuitenkaan tuntunut samalta kuin menkkakivut. Se ei sattunut mitenkään kauheasti, mutta tuntui tosi jännältä. Vähän vaikea kuvailla tarkemmin... :) Onko kellään muulla ollut vastaavaa?

Niin mäki oon käyny kirjotteleen vaan tonne tammikuisiin ;) jospa täällä olis vähän vilkkaampaa! :D
Musta tuntuu et mul on kauheen vähän näit oireita. Puolet ajasta en edes muista et oon raskaana! :D Menee varmaan näitten kevätkiireitten piikkiin.. Onneks kahen viikon päästä alkaa kesäloma, eli ollaan tytsyn kans kotona kesä- ja heinäkuu. Siihen saakka voiski oireet pysyä poissa! On mulla kuiten nämä tissit niin kipeät et se onneks muistuttaa et jotain on muuttunu :) ja mahassa on nuita repäisyjä kans, varsinki yskiessä, noustessa jne. Voi ku tästä tulis jo vähän todellisempaa!!

En oo vielkää saanu neuvolaa kiinni nii en oo saanu aikaa varattua. Hmph

Ja Nia; Mulla on ollu kans aivan kauhee flunssa, nyt alkaa helpottaan! Ja muistan et oli esikoisen aikana kans. Tosiaan oon itekki ymmärtäny niin et sen immuunisuojan pitää alentuu et hedelmöittyminen voi tapahtua nii siinä samalla sitä närppii itellensä kaikki taudit.

Me ainaki halutaan tietää sukupuoli! sillon ku esikoisella oli rakenneultra nii ne ei suostunu kertoon. Mulla kans tuli uudestaan aloitettua tupakointi sen jälkeen ku lopetin esikoisen imettämisen (järkevää!), nyt sit lopettelin tossa ku alettiin yrittään ja purin nikotiinipurkkaa. Sit plussa tuliki samantien nii purkkaki vaihtu tavalliseen purkkaan. On ollu helppoa ku on näin hyvä syy!:) Mut tsemppiä kaikille lopettamiseen!:)

Tavaroita en oo ehtiny viel ees miettiä... Muuta ku sen verran et pitääköhän meijän vaihtaa makkareita ton tytsyn kans, jos sinne laittas hoitopöytää yms... saa nähä, ahdasta saattaa tulla silti vaik ei meillä varsinaisesti mikään pieni talo ees oo :)

Huolestuttaako muuten kellään muulla näinkin turhamaiset asiat kuin painonnousu...? Mulla tuli tytön kans painoa liki 30kg (alko kerääntyyn heti ihan alussa) ja kaikki oon saanu vähän korkojenki kans pois mut nyt ei tosiaan haluais kerätä samaa määrää uudestaan! Pitänee siis jättää joka toinen Ben & Jerry's purkki kauppaan

Kyllä vähän tuo painonnousu mietityttää, mutta lähinnä siksi, että mulla on PCO, joka moiselle altistaa jo muutenkin.
Soittelin tänään neuvola- ja varhaisraskauden ultra-ajat. Ultra on vasta viikolla 7+2, mutta josko sinne jaksaisi. Neuvola on sitten tasan viikolla 9, jos sinne asti päästään.

Onnittelut tupakoinnin lopettaneille ja sitä vähentäneille! :) Omistan aika jyrkät mielipiteet raskausajan tupakointia kohtaan, kun olen valitettavasti nähnyt niin monta tapausta läheltä, joissa tupakoinnista on aiheutunut lapselle paljon vakavaa haittaa. Ei siis vain luettuja tutkimuksia ja infoja, vaan ihan konkreettisia esimerkkejä lähipiirissä.

Bamboo mä kans mietin viime viikolla, et kohta pitää ruveta miettimään esikoiselle "isojen sänkyä" ja sama kävi mielessä että ikeaaaan :D
Mulla oli esikoisen kanssa myös sama juttu ton imetyksen kanssa. Istualteen imetys oli vähän hakalaa, joten olen ajatellut hommata imetystyynyn tällä kertaa apuun. Aluksi imetys oli muutenkin tosi hankalaa, jouduin monta kuukautta käyttämään rintakumia ja sit kun poika alkoi syödä kiinteitä niin silloin jäi myös rintakumi pois. Mutta istualtaan en oppinut sit syöttämään kunnolla, sen kumin kanssa oli niin hankalaa.

Täällä kanssa kiinnostaa tietää sukupuoli, joten se tullaan varmasti kysymään rakenneultrassa. Esikoisen kohdalla se myös kysyttiin, mutta se jäi sillon epäselväksi.

Uusia hankintoja ei varmaan hirveesti tule uuden myötä, muutakuin vaatteet ja sit just toi imetystyyny, ehkä saatan ostaa uuden hoitopöydän ikeasta mikä on lipasto ja siihen päälle se hoitotaso, ni on sit käytännöllinen myöhemmin. Yhdistelmävaunut löytyy mitkä tuli ostettua uutena -10 ja nyt kuukaus sitten ostin emmaljungan spiderit, mitä poika on satunnaisesti käyttänyt, kun tykkää niin paljon kävellä ja liikkua mielummin :) kaikki ostettiin uutena kun esikoista odotettiin niin turvakaukalo yms. tavarat ovat loistokunnossa.

Elviira82 täällä ehkä yksi turhamainen :D mua jänskättää painonnousu. Mulla tuli viime raskaudessa 20kg lisää, enkä muutenkaan ole mikään ihan tikku. Ja sainkin ne raskauden jälkeen aika hyvin pikku hiljaa pois, mutta jossain vaiheessa sitä painoa taas alkoi kertyä :/ täällä alotettiin kuntosali vuodenvaihteessa joten siitä aijon pitää kiinni koko raskauden ajan, oman voinnin mukaan toki :)

Moikka.

Täällä kans yksi joka pelkää hirveetä painonnousua. Oon just sellanen et jos vaan saa luvan (niinku nyt) niin jään niin mielelläni sohvalle makaamaan ja varsinkin ilman tupakkaa ollessa menee kaikkea herkkua. Eilen kävin pyöräilemässä, se onkin suurin urheilusuoritus pariin viikkoon. Ratsastusta olen kans jatkanu, neuvolatädin, kätilö-äitini ja ratsastuksenopettajan mielest se on ihan ok jos tuntuu itsest hyvält. 

Mä en usko et me halutaan tietää sukupuolta. Mä luulen et se on tyttö. Onko muilla mitään fiiliksiä tulevan lapsen sukupuolesta?

Rätti, samoin mulla on tosi jyrkät mielipiteet aina ollu tupakoinnista raskausaikana. Kauhee morkkis aina ku yhdenkin polttaa. Nyt olen kyllä ollu jo useamman päivän ilman, jospa rupeis tota purkkaakin vähentämään. Suurin motivaatio on ajatus siitä, että yhden tupakan jälkeen elimistö on ku istuis pari tuntii huonost lämmitetys savusaunas, mut sikiö jää sinne seittemäks tunniks. Jossain luki näin. Aamulla ku polttaa niin puol päivää menee syyllisyyttä potiessa. 

Täällä kans ahistellaan painonnousua. En ole nytkään missään keveässä kunnossa ja vielä on kiloja edellisestäkin raskaudesta jäljellä. Mulla nousi muistaakseni paino jotain 14-16kg, sitte sairaalaan ei jääny yhtään, kun vauva vaihtui sektion jälkeen huimaan turvotukseen. Sitte mulla putoski paino neljän päivän päästä semmoset 7kg. Alimmillaan sain pois noista raskauskiloista vissiin jotain päälle 10kg mutta sitte aloin syömään pillereitä, mitkä ei sopinu mulle ollenkaan. Sain kasvohalvauksen aiheuttavan migreenin ja 3kk aikana mun paino nousi semmoset 6kg... Että niitä puotellu nyt ja edelleen iiiiihan liikaa painoa. Kiitos näistä kiloista kuuluu kilpirauhasen vajaatoiminnalle ja PCO:lle... Oon laukkonu kaikki kaupungin ravitsemusterapeutit läpi ja syönyt laihdutuslääkkeitä ja muita, eikä mun paino oo muuttunu miksikään, vaikka ihan terveelliset elämäntavat mulla on ja liikunki reippaasti (5krt vko/ 1h). Jospa sais jotenki pidettyä painon nyt kurissa, ettei kauheesti nousis mutta haaveeksi taitaa jäädä.

Lähinki sitte töistä kesken päivän kotiin. En mää kerta kaikkiaan jaksanu olla. Teen myyntityötä, eli koko ajan pitäs olla skarppina. Ei jotenki yhtään ollu motivaatiota ja koko ajan vaan aivastelin, räkä valu ja hirvee päänsärky. Soitin sitte pomolle kun hän ei ollut paikalla ja ilmoitin, että lähden kotiin. Hän onneksi sanoi, että ei todellakaan tarvitse olla sairaana töissä. Hyvä näin. Nyt saan pari päivää levätä ja menen perjantaiksi töihin.

Mulla on kauhea vitutus näinki pinnallisesta asiasta ku alkoholi. Olisin halunnu ehtiä juoda kunnolla ennen tätä raskautta, mutta ei vaan mahdollisuutta tullut. Nyt meillä olis työpaikan illanistujaiset perjantaina ja pitäs ne jotenki luovia läpi niin, etten "jää kiinni". Kaikki on miehiä, eli niitä on helppo kyllä jujuttaa. Mutta niin, täytynee vielä pohtia, että onko lähestymistapa "olen antibioottikuurilla" vai että juon kokista ja sanon, että siinä on kossua seassa :DDD baarissa voi olla hankalaa... En siis aio juoda mitään raskaana ollessa.

Jep, liika painonnousu huolestuttaa, vaikka toisaalta olen enemmän kuin mielissäni siitä, ettei tänä kesänä tarvitse hyvän syyn nojalla stressata rantakunnosta :D.

Täytin pari viikkoa sitten etukäteen neuvolapapruja ja laitoin painoksi 70 kiloa. Tänä aamuna painoin neuvolassa vaatteiden kanssa 73,8kg. Että hupsista.! Tosin tää alkuraskauden turvotus on ihan kaameeta, eli siitähän paino toivottavasti johtuu. Lisäksi en oo pystynyt urheilemaan normaaliin tapaan melkein kuukauteen tämän siitepölykauden takia. Mut toivotaan nyt kuiteskin, ettei toi paino ihan samaa tahtia nouse koko loppuraskauden ajan... :D

irmu kirjoitti:
Ja jatketaampas vielä kun unohtui :)

Viime yönä oli ihan jännä tuntemus alavatsassa. On aiemmin tässä ollut kyllä erilaisia vihlaisuja, repäisyjä ja paineen tunnetta, mutta viime yönä heräsin siihen, että tuntui kun kohtu olisi krampannut ihan kivikovaksi vähäksi aikaa, ehkä muutamaksi minuutiksi. Ei kuitenkaan tuntunut samalta kuin menkkakivut. Se ei sattunut mitenkään kauheasti, mutta tuntui tosi jännältä. Vähän vaikea kuvailla tarkemmin... :) Onko kellään muulla ollut vastaavaa?

Irmu, kuulostaa harjoitussupistukselta. Voihan toki olla jotain muutakin kun vasta eka kolmannes menossa, mutta kuulostaa harkkarilta: silloin juuri kohtu menee ihan kovaksi hetkeksi, eikä mulla ainakaan ole sattunut. Tuntuu vaan hassulta :) 

Ramana, juuri tuolta se tuntui! Mutta luulisi olevan vähän aikaista millekään harjoitussupistuksille kun on vasta viikkoja 5+1... Ottaa nyt näistä sitten selvää :)

Heissan!
Täällä oireet on ollut vielä melko minimissään.. Ja veren sekasta vuotoa (aavistuksen vaalean punetavaa) on tullut nyt viime- ja tälläviikolla.. Sitä tuli esikoista oottaessakin, mut siitä huolimatta se pistää mietityttään..
Tekis mieli varata aika yksityiselle varhaisultraan, mut oon nyt sit varaamatta.. Meillä on 29.5 neuvola ja siitä viikko max kaksi, niin mennään ultraan selvittään raskausviikot..
Sit kun päästään turvallisille viikoille, niin mä laitan meidän Emmaljugan yhdistelmät myyntiin :D Kaveri myy mulle sit vähän käytetyt tuplat.. Meillä on yhdet vaunut vielä mummolassa, jotka aattelin tuoda kotiin parvekevaunuiksi..
Mahakipuja on täälläkin.. Aluks menkkamaisia ja nyt lähinnä sellasia repäisykipuja.. Et jos nopsaan nousee tai kääntyy, niin repäsee..
Mulla on jotenkin tyttöolo nyt, kun esikoista odottaessa oli tukka niin kuiva ja naama finnitön.. nyt ihan päinvastoin :D
Menipäs nyt kovasti oman navan ympärille :O Voikaahan mammat paksusti ja hyvin!

Meidän ei hirveesti tarvii mitään hankkia. Paitsi tuplat ku esikoinen on vielä niin pieni (3,5kk). Jos tulee taas tyttö, niin muuta ei sit tarvitakaan. Jos tulee poika, niin pitää ostaa talvihaalari. Siinäpä ne hankinnat sitten.

Mulla ei esikoisen kohdalla imetys ottanut onnistuakeen. Oma maito ei riittänyt eikä myöskään mun kärsivällisyys ja annettiin pullosta lisää. Tottui sitten siihen pulloon eikä enää huolinut tissiä. Tuon vuoksi menkat alkoikin sitten jo 7 viikon kuluttua synnytyksestä. Positiivista siinä oli se, että tää toinen sai sit alkunsa pian.

Painonnousu huolettaa muakin. Vatsaa oli jo ennestään ja on vielä raskauskiloja esikoisestakin. Vähän jännittää tuleeko neuvolassa sanomista.

Takaisin