Toukokuun touhut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ohhoh.. ompas tänne tullut tekstiä...aika menee kyllä tosi nopeesti... mies oli tossa pändinsä kaa keikkailemassa tanskassa useamman päivän ja lähtee taas än viikon loppupuolella keikailemaan nyt venäjän suuntaan... mä oon ollut tosi huonossa kunnossa koko viikonlopun. Yöt alkaa olee niin tuskasia kun en oikein pysty nukkuu mitenkään päin, kyljissä hirveitä kramppeja ja kyljellään nukkumisesta ei tuj mitään, selällään taas vauva painaa niin etten meinaa henkee saada..... eilinen äitienpäivä meni sängyn pohjalla hirvees pääkivussa ja olin turvonnu niin että silmiäköön en meinannu saada auki. Tänään pikkasen parempi päivä. Pitää varmaan neuvolaan soitella. oikeesti järkkyolo :/

Autokeskustelusta sen verran että mä en mun sportista luovu!! :D sillä on niin kätevä ajella tota 80km työmatkaa ja oulun reissuja!!! ja kyllä sinne kaksi turvaistuinta mahtuu ja pari matkalaukkua joten kyl silläki pärjää jonkun lyhyemmän reissun :D, onneksi miehellä vani jolla päästään isommallakin porukalla reissuu. Lisäksi kaksi prätkää, oman intikkani myin ku toi neitokainen synty... ajattelin että jos ajohinkuja vielä tulee ajelen tolla matkaharrikalla tai rakennellulla intikalla. Oonkohan kolmesti käyny 4v aikana ajaa.. :D just tossa heinä-elokuun mökkeilyreissua pohjoiskarjalaan mietittiin että mä taidan mennä ipanoiden kaa omalla autolla ja mies saa paahtaa prätkällä sinne. jos tää tuleva muksu on yhtään samanlainen matkalainen ku siskonsa että nukkuu yleensä sen ajan ku auto käynnissä :D sen kaa on ollut tosi helppo kahestaa matkustaa ouluun jo ihan alusta asti. Mies yleensä paahtanut töitä tai keikkaillut nii vähempi reissattu yhessä. Yleensä Pari reissua vuodessa tehty yhdessä. Ja joskus noi on lähteneet kahdestaan ku mä vuorostani oon paahtanut töitä... meillähän mies jäi kotiin ku mä lähdin töihin äippäloman jälkeen. Oli vuoden kotona ipanan kaa ja toisen vuoden remppasi tätä meidän vanhaa taloa jolloin ipana meni päiväkotiin täyspäiväisesti. Nyt hänkin on ollut vuoden töissä paahtamassa. Mutta kaiken vapaa-ajan toi on kyllä sellanen parivaljakko että mulla ei hirveesti oo asiaa niiden touhuihin. Ne rassaa yhessä prätkiä, autoja, pihaa, tekee kaikenlaisia pikku remppoja yhessä, käy milloin missäkin lastentapahtumassa yhessä.... välillä tuntuu että likka onku takiaine isänsä kimpussa ja välillä se on aika ressi ku mies ei saa rauhassa tehä oikein mitään kotona. Mu kanssa ku ei oikein likka suostu mihkään jos isänsä on kotona :/ No onneksi naapurissa on mummola jonne likka yleensä suuntaaki lauantai aamuisin.... niin mieskin saa rauhassa tehä juttujaan... tää perinne alkoi silloin ku mä olin vuorotöissä ja yleensä aina lauantaisin illassa ja su aamussa niin neito meni mummolaan kun isänsä oli pändijutuissa la illan/yön... joten siitä on tullut likalle sellanen tapa. Mähän en oo pysnyt oikein mitään tekee vaikka kotona oonkin nyt ollut melkein koko raskauden. Ensin esteenä se järkky 24/7 pahoinvoi ti sitten vuodelepo sen vuodon takia ja nyt nää liitoskivut. No on meillä likan kaa sellasta likkojen aikaa, käydään hoplopissa, syömässä, puistoilee jne... lisäksi nuo pihajutut tehään yhessä. Kasvihuoneprojektii jne... shoppailukaveria vaateliikkeisiin en tuosta saa kyllä :D mutta kokkailuun kyllä :D pitääkin alkaa keksii sille jotain touhuu ku ulkona sataa kaatamalla vettä... kitisee tuossa että haluaa päiväkotiin leikkimään.... no minkäs teet että kunta säästää ja antaa äippälomalaisten muksujen olla peräti 10pv kuussa 5h hoidossa............ vaikka ne kuinka haluais ikäistään seuraa jne...

Tänään 32+0 :) Eilinen äitienpäivä meni kyläilyjen merkeissä.

Ens kuusta tuleeki mielenkiintoinen kun likka jää kokonaan kotiin........... tottunut kuitenki olee päväkodissa ja ne kaverit on niin tärkeitä. Tässä lähistöllä ei asu ketään ikäistään seuraa joten me varmaan reissataan ens kuu että saadaan tekemistä ja olemista. Tai kierretään riksun puistoja.. kerhoissa ei taida enää kesäkuussa olla mitään toimintaa....

mä oon ollut tosi huonossa kunnossa koko viikonlopun. Yöt alkaa olee niin tuskasia kun en oikein pysty nukkuu mitenkään päin, kyljissä hirveitä kramppeja ja kyljellään nukkumisesta ei tuj mitään, selällään taas vauva painaa niin etten meinaa henkee saada..... eilinen äitienpäivä meni sängyn pohjalla hirvees pääkivussa ja olin turvonnu niin että silmiäköön en meinannu saada auki. Tänään pikkasen parempi päivä. Pitää varmaan neuvolaan soitella. oikeesti järkkyolo :/

Onpa harmillista kuulla hani. Jaksamista! Toivottavasti edes jossain vaiheessa alkais pikkasen helpottaa, että nukkumisesta tulis järkevästi jotain. Itsellä kanssa aamuyöstä alkoi vihlomaan vatsan seutuvilla aaltoillen ettei tullut nukkumisesta oikein mitään, kun joka asennossa sattui. Mieskin aamulla katseli vähän huolestuneena, että pitäisikö lääkärissä käydä, kun niin irvistelin. Sitkeästi silti suuntasin töihin ja soitin aamulla sitten neuvolaan vaan neuvoa kysyäkseni. Epäili tätyli ettei kuitenkaan supistuksesta ole kyse vaan jotain lihaskipua/kasvukipua (omituinen vaan, kun tulee aaltoillen - toisaalta kipua on koko ajan välilä voimistuen ja sitten taas himmaantuen). Joten tällä mennään itseä kuulostellen ja lepoa vain kehiin sitten työpäivän jälkeen. Voi toki olla, että tullut taas liian reippaasti liikuttua ja ihan oikeasti jotain lihaskipua vain sitten (eli lepo siihenkin paras/ainoa lääke), kun perjantaina oli sali, lauantaina kävin uimassa ja eilen sunnuntaina taas sali... Meillä onneksi on illalla perhevalmennus, joten jos näyttää siltä että kipuilut jatkuu, niin siellä on sitten parikin terppatätiä, jolta voi tarvittaessa kysyä neuvoa, jos tuntuu että tämä kipuilu jatkuu koko päivän samanlaisena :(

Välillä on tosi vaikeita öitä mullakin, mutta onneksi välillä myös ihan hyviä. Joka yö heräilee kyllä monta kertaa, kun kääntyminen alkaa olla hankalaa.. ja toissayön valvotti kamalat ylävatsakivut. Ilmeisesti oli närästystä epäili kotilääkärini, kun meni kuitenkin ohi. (ja olin illalla vetänyt kipollisen poppareita, että saattaa olla hyvin mahdollista) :rolleyes:

Mehän ei edelleenkään tiedetä kumpi meille on tulossa, kun tyyppi ei oo suostunut raottamaan jalkojaan sen vertaa, että saisi selville. Tyttöä viimeksi veikattiin, mutta varmaksi ei uskaltanut sanoa. Minähän näin itse raskauden alussa unen, että se on poika, joten olen kokoajan ajatellut sen olevan poika. No nyt näin taas muutama yö sitten unta, että vauva oli syntynyt, mutta sukupuoli ei varsinaisesti tullut siinä selväksi. Paitsi että sillä oli sininen potkupuku päällä..! Että ainakin mun alitajunta kallistuu edelleen pojan puoleen.. kotilääkäri lupaili, että kohtapuoliin voitaisiin taas käydä ultraamassa katsomassa josko olisi kääntynyt niin että näkyy paremmin :grin

mulla se kipu saa irvistyksen naamalle, tuntuu että joku kramppaa kyljessä ja aikansa pyörittyä se loppuu... mulla on ylipitkä suolisto joten luulen että kipu johtuu siitä. Kipu on samassa kohtaa joka yö nyt viimesen viikon ajan.....muistuttaa samaa kipua mikä oli kun tähystyksessä väkisin yrittivät tunkee tähystintä spiraalimutkaan ja sitten vasta tajusivat että ohhoh pistetääs vähän morffiinia niin päästää tosta mutkasta eteenpäin :D

oispa ihana olla töissä!!! Hirviä ikävä töihin. Työkavereita ja meidän vanhuksia.... :( kokkaamista on myös ikävä. Kotona kokkailen lähinnä ipanalle ja itselleni, mies syö töissä. Viikonloppuisin mies kokkaa. Mitään leivonta juttuikaan ei viiti tehä kun mä syön muutaman ja ipana muutaman. Mies syö ja valittaa että lihoo. Sitten loput pyörii kaapissa monta päivää ja lopuksi roskiin.. pakkaseen oon oppinut olemaan tunkematta muuta ku pullaa ja sämpylää leivonnaisista kun kaikki muut pyörii vielä vuodenkin päästä siellä :/ vappunakin paistoin vaan 15 munkkia ja niistä 8 meni roskiin kun niitä ei tuu syötyä ku teko päivänä. ja ehkä vielä seuraavana mutta sitten ne okin kuivii rasvasii känttyjä.
ja oispa ihanaa kun pystyis liikkumaan ees jotain. mutta ei. haaveilen reippaasta kävelylenkistä ja että pääsis vaikka uimaan... mutta nää liitoskivut on ah niin ihanat että ei voi ku kuvitella menevänsä..

ompas ankee sateinen päivä :sad001

ööö mikä on perhevalmennus? kysyy tietämätön. meille ei oo puhuttu mitään sellaisesta..

Muokattu viimeksi:
Tääl kans on menos hyvin erikoista mahavaivaa... loppuviikosta oli mahatautia, oksensin yhen yön, sit onneks helpotti. Mut nyt sit tänä aamuna heräsin maha ihan täynnä ilmaa, joka poistuu ripulimaisesti joko perästä tai sitte kamalina mädäntyneinä röyhtäsyinä! :confused:o_O Maha velloo ja pitää kauheeta ääntä ja sitä ilmaa tulee koko ajan........

JustBreathe, toi onkin jännää kun ei tiiä kumpi tulossa ja menee vähän sen oman tuntemuksen varassa. :) mä näin kans ennen rakenneultraa kaks unta jossa toisessa oli tyttö ja poika ja toisessa oli epäselvä et kumpia oli :D ja osu se eka uni oikeeseen. Olinkin sanonut et niin vahva poikaolo et toinen on varmasti poika ellei molemmat mut kahta tyttöä ei tuu!
Mulla kans yöt levotonta pomppimista. Herään vessaan ties monta kertaa ja jalat on järkyn tuntuset kun kokoajan pitäs olla liikuttelemassa. Viime yönäkin heräsin puol neljä ja valvoinkin seittemään :confused:
Ei tässä onneks kauaa enää oo. Mietittiin eilen miehen kanssa et 1,5kk nii meillä voi jo hyvin olla kääröt sylissä. Mihin tää aika menee??

Tääl kans on menos hyvin erikoista mahavaivaa... loppuviikosta oli mahatautia, oksensin yhen yön, sit onneks helpotti. Mut nyt sit tänä aamuna heräsin maha ihan täynnä ilmaa, joka poistuu ripulimaisesti joko perästä tai sitte kamalina mädäntyneinä röyhtäsyinä! :confused:o_O Maha velloo ja pitää kauheeta ääntä ja sitä ilmaa tulee koko ajan........
syöny liikaa äitienpäiväkakkuja? no joo. itte just mätän toista lautasta äitienpäiväkakkua.. ja varmasti kätisen mahaani loppupäivän. :D
liikkeellä on ihan kauheeta mahatautia ainakin täälläpäin suomea...

Tulipa mieleen tuosta hanin leipomisjutusta, että mitkä leivonnaiset on hyviä sulatettuna..? (muut kuin perus pulla/korvapuustit) Mietin jos äitiyslomalla tekisi pakkaseen jotain valmiiksi, mitä olisi sitten tarjota ihmisille jotka pölähtää vauvaa katsomaan..

Perhevalmennuksessa on muutama tapaaminen ryhmässä samoihin aikoihin synnyttävillä. En tiedä mitä siellä tarkemmin tehdään.. meillä sitä ei tänä vuonna järjestetä, kun on neuvola remontissa, niin tiloja ei ole. Olisin tykännyt mennä ihan vain sen takia, että olisi tutustunut siellä samassa tilanteessa oleviin paikkakuntalaisiin.

tosta vauvan sukupuolesta. esikoista oottaessa saatiin jo hyvin varhain tietää että tulee tyttö. no sen varassa mentiin kesäkuulle asti (la 24.6) ja olin ostanut sellasta tyttöhömppää höystettynä rokkivaatteilla, mustaa ja pääkalloo ja reteetä podia hupparii jne..... sitten törmään erääseen mieheen joka on ennustanut kaikkien sukulaisten ja tuttavien vaavien sukupuolet oikein. aikansa mua kateltuaan sanoi että elä luulekkaan että se on tyttö. poika se on. no mulle iski hirvee "paniikki" ryntäsin ostamaan lisää "poikavaatetta"..... no tyttöhän se silti oli :taunt014 :laughing025ja ne tosiaankin poikavaatteet jäi kyllä pitämättä kun eivät olleet kuitenkaan sellasta "asenne"vaatetta mitä olin jo varannut ipanalle.. (isänsä toiveesta)

No olihan viikonloppuna miehen pojan synttärit ja se äitienpäivä, että ei se ruokavalio ehkä ihan paras mahdollinen ollut, mut yleensä mun maha on kestäny ihan mitä vaan eikä oo koskaan tehny mitää tällästä :sick009 kaikkee mättöö ois vieläki jäljel mut jostai syystä ei enää tee mieli ku salaattia.......... :D

Meilläki on perhevalmennus, kaks tapaamista. Eka kerta on parin viikon päästä, en kans sit sen tarkemmin tiedä et mitä siel tehään :D

töissä pakastellaan kaikkee piirakoita--- ne vielä menee sulatettuna.. mutta eihän ne sillain hyviä oo. korvapuustit ja pullat voi heittää hetkeksi mikroon ni on taas ku vastaleivottuja. juustokakkuja jotkut sanoo pakastavansa. ei oo hirveesti kokemusta vaikka alalla oonkin ollut 10v. meillä on ollut vuosia jo lisäaineeton ruokavalio mutta varaan aina pakkaseen valmispiirakkapohjia. niistä tulee nopskaan ihan hyvää kun heittää marjoja, kermaviiliä, kermaa, munia, sokeria päälle... :D sama voitaikinalevyissä. niitä on pakkasessa aina. ei tarvii ku sulattaa heittää vaikka tonnaria, katkarapuja, juustoraastetta väliin ja käärästä rullalle ja leikata viipaleita ja uuniin. mielikuvitus rajana. :D

Toi oliki hyvä vinkki, en muistanutkaan enää tota helppoa marjapiirakkaa. Vaikka yhdessä vaiheessa tuli usein tehtyä! :)

pidän myös vierasvarana niitä ikikestopatonkeja :smiley-ashamed008 hävettää myöntää kun ne ne vasta lisäaineita sisältääkin.. mutta niistä saa tosi helposti pientä suolasta. oma suosikki on halkaistu patonki voidellaan öljyllä ja valkosipulilla, lisätään pestokastiketta,punasipulia, tomaattia, salamia ja juustoa. ihan sama mitä juustoo mutta yleensä aina jotain löytyy kaapista. oreganoa päälle ja uuniin :D :cool05 tällä on ruokittu monet kerrat miehen pändikaverit kun ovat nälkäsenä yöllä hipsineet meille :grin

Autokeskusteluun: meiltä puuttuu enää se koira - täällä luotetaan siis Volvoon. Mulla ja miehellä kummallakin farkkuvolvot, vanhaa mallia tosin mut hyvin toimii. Eipä taida kumpikaan yltää 2000-luvulle.
Mieheltä löytyy myös jenkki (tai kanukki) GMC lavaihme, jonne pitäis mahtua 6 ihmistä kyytiin mut mä en tiiä mitä kääpiöitä niiden 4n pitäis olla. Takapenkki on sellanen et siellä istuu aikuinen mies polvet suussa, persus mahtuu jotenkuten syvyyssuunnassa siihen, ja leveyttä on jotenkuten 3lle takamukselle. Kaukalo ei sovi takapenkille, isompi istuin menee mut vain kasvot menosuuntaan asennettuna. Eli ei mikään kovin hyvä pikkulapsi perheelle.

Ihanat hormoonit, meinasin alkaa kirppiksellä vetistelemään ku hypelöin vauvavaatteita... Mä niin haluun käärön syliin (vaikka saakin vielä monta viikkoa kasvaa masussa). Jotenki kaiholla hypistelee tyttövaatteita, mut sit kuitenki kattoo myös poikamaisia, tää ku kuitenki on poika... Vaikka eipä mulla oikeestaan ole kumpikaan olo, ja arvuuttelijatkaan ei oikein ole osannu päättää. Persus on levinny = tyttö, mutta masu on kuitenkin aikas etutörö = poika, joten mieti siitä si (esikosta väittävät ettei takamus levinny)

Viikko siinä meni mut ihanaa, vatsataudin jälkeinen närästys on loiventunut! Uskalataa taas juoda kahvia ja syödäkin oikeesti. Ja rennie helpottaa.

ööö mikä on perhevalmennus? kysyy tietämätön. meille ei oo puhuttu mitään sellaisesta..

Laukaassa ainakin järjestetään nimenomaan ensisynnyttäjille. Kerätään siis alueen ensisynnyttäjiä kokoon ja tavataan kolme kertaa ennen synnytystä. Käydään läpi tulevaa muutosta ja ideana samalla tutustuttaa ensisynnyttäjäperheitä toisiinsa. Sit syntymän jälkeen kuulemma ainakin kerran tarkoitus samalla porukalla kokoontua vauvojen kanssa :) Vähän tuolla idealla, mitä tuosta linkistä löytyy, muttei ihan noin laajana - ovat siis supistaneet tapaamiskerrat kolmeen (mut käytännössä ajatuksena tuo sama setti). Lisäksi sitten K-SKS:ssa pääsee synnytysvalmennuksessa käymään omassa tahdissa (järjestetään joka lauantai klo 12 alkaen, kesto 2h., jossa pääsee tutustumaan synnäriin + muutenkin kuulemaan, mitä on tulossa.

http://jyvaskylanseutu.fi/instanced...ructure/25088_Perhevalmennuskansio_valmis.pdf

hani: Sitä se mun neuvolatäti epäili, että kivut saattais paikkansa perusteella johtua ihan suoliston toiminnasta eli kakkostavaraa pukkais, mutta mutkissa ottaa kiiinni ja siitä kipuilee. Voi hyvinkin olla, kun mulla on jossain vaiheessa diagnosoitu chronen tautia (vai miten se kirjotetaankin).

Sukupuoli meilläkin edelleen arvoitus - koska mies ei halunnut tietää! Itse olisin halunnut. Mulla on semmonen aavistus, että poika olisi tulossa, mutta koska ehkä aavistuksen enemmän toivon poikaa, niin siksi en kyllä tuntemukseen uskalla luottaa - kun jos se onkin vain toiveajattelua :) En oo uskaltanut sitten kummankaan sukupuolen mukaan vaatteita, vaan kaikki hankitut vaatteet on unisex-mallia, sopii sit mutinoitta kummalle vaan :)

pidän myös vierasvarana niitä ikikestopatonkeja :smiley-ashamed008 hävettää myöntää kun ne ne vasta lisäaineita sisältääkin.. mutta niistä saa tosi helposti pientä suolasta. oma suosikki on halkaistu patonki voidellaan öljyllä ja valkosipulilla, lisätään pestokastiketta,punasipulia, tomaattia, salamia ja juustoa. ihan sama mitä juustoo mutta yleensä aina jotain löytyy kaapista. oreganoa päälle ja uuniin :D :cool05 tällä on ruokittu monet kerrat miehen pändikaverit kun ovat nälkäsenä yöllä hipsineet meille :grin

Höpöhöpö tosta mitenkään tarvi noloilla. Sitä lisäaine settiä saa joka puolelta, joten jos joskus vierailulla natustaa ikikestopatonkia (joka on muuten mun mielestä ihan hyviä), niin ei se onneksi oo vaarallista :) Varsinkin ne Pirkan tai minkä onkaan valmismaustetut valmispatongit (pakkasesta). Nam!

Mulla on pesänrakennusvietti taas herännyt!
Aiemmin olen siis jo kaikki vauvan tavarat laittanut valmiiksi (pessyt vaatteet & pyyhkeet & harsot & petivaatteet & kestovaipat ja viikannut ne paikoilleen, keittänyt muovilelut, pyyhkinyt kirjat, pedannut pinnasängyn, tehnyt vaipanvaihtopisteen valmiiksi jne.).
Nyt mä olen sitten alkanut koluta talomme kaappeja ja vaatehuoneita läpi...
Toinen vaatehuone on nyt siivottu (joka on siis ollut ns. säilytyskomerona erilaiselle tavaralle), ja tänään siivosin mun vessasta lukuisat kosmetiikkakaappini. Muovikassillinen kosmetiikkaa roskiin, toinen muovikassillinen jakoon ystäville :oops: Olen myös siivonnut kodinhoitohuoneen kaapit, jotta sain sinne vauvan vaatteita ja kestovaippoja. Liinavaatekaappi on myös siivottu. Makuuhuoneen järjestys vaihdettu, jotta saatiin sinne pinnasänky.
Huomenna olisi vuorossa mun ja miehen vaatekaappi :confused: Siinä saattaakin mennä tovi... vaikka nyt en kyllä voi siivota sitä niin, että laittaisin turhia ja pieniä vaatteita pois, kun enhän mä yhtään tiedä millaisiin vaatteisiin mä mahdun sitten myöhemmin.

Vauvaa varten alkaa kaikki olemaan aika hyvällä mallilla. Vielä torstaina mennään viimeiset jutut ostamaan miehen kanssa (tuttipulloja, rintapumppu, kantoliina ja jotain muuta pientä), ja sairaalakassit pitäisi pakata kuun vaihteessa.

Mä vaan menin tänään lukemaan Kaksplus-lehdestä jutun, jossa oli lapsi kuollut kohtuun viime metreillä ennen laskettua aikaa... ihan kauheeta! Mä en oo osannut edes ajatella, että niin voisi käydä... jotenkin sitä on ollut ihan turvallisin mielin... nyt mä alan kyllä tekemään sitä liikelaskentaa joka ilta!

Tekeekö joku liikelaskentaa päivittäin?

Takaisin