Toukokuun touhupeput

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pikkune
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heissan taas...

Meijän pikku vessili on tänään ½-vuotias...mihin tämä aika oikein menee...

ruoista, meillä syödään aamulla aamupuuro+hedelmäsose+velliä, 10-12 aikaan syö ison purkillisen liharuokaa, 14 aikaan hedelmä sose+velli nukkumaan mennessä, 17 aikaan pieni purkki liharuokaa/kasvisruokaa, 19 aikaan joko puuro tai iltavelliä(neljänviljan).... jano juomana juo vettä tai maissivelliä =)

semmoinen aikas tarkka rytmi tuolla jätkällä on...yöllä herätään kerran tai kaks, mut aika usein vain kerran...amulla noustaan joskus 7-8 aikaan ylös.

aluksi tein kaikki ruoat itse pojalle, en liharuokia mutta kaikki hedelmä ja kasvissoseet, se vain sitten jäi. Olen syötellyt kaupan soseita, se on vain jotenkin paljon yksin kertaisempaa kuin itse tehdy. Varmaan taas rupean tekemään, lihoja en uskalla itse vielä kun ei ole hampaita, niin en tiedä saanko kovin jauhemaiseksi...

tänään oli neuvola, kirjoitan siitä tuonne neuvola-sivulle...
anteeksi kun en ole käynyt kirjoittelemassa, kyllähän mä joka päivä vähän väliä täälllä käyn, mutta tuo kirjoittaminen jääny, on jotenkin ollut että ei jaksa kirjoittaa mitään vaikka asiaa olis muille jakaa...
pikku hiljaa alkaa sisäinen äiti nousemaan syöveristä...niin joo meijän poika on oppinut kiljumaan, se ottaa hermoon xD...tuli vaan mieleen tuosta sisäinen äiti...

ei kai tässä muuta...vatsa kovalla (pojalla, ei mulla)...tai siis köntteinä tulee, ei kovin löysää, nyt luumulla yrittäny löysentää...

Minä olen se, joka soseuttaa puuroakin. Syystä että soseuttamatta se ei mennyt alas millään. Eli harjoitellaan ensi tuommoisella hienojakoisemmalla. En siis aio jatkaa soseuttamista ikuisuuksia. Ja reissussa valmispuurotkin on tosi ok. Eli kuten täällä on jo Tättärä ja Ang sanoneet, tuskin kukaan yrittää esittää olevansa parempi äiti tai tarkoitus olisi tuomita muita. Itse tykkään laittaa ruokaa, ja minusta on helpompi pistää kaapista hedelmiä tai kasviksia soseeksi kuin lähteä hakemaan niitä vartavasten kaupasta! Minä olen niitä ihmisiä, jotka ei osaa ostaa viikon ruokatarpeita kerralla ;)
Lihaahan meillä ei ole vielä syöty, ja siitähän sanotaan, että paistettu tai grillattu ei käy, pitää olla keitettyä. Mutta onneksi esim. broileri on nopeasti kypsyvää.

Meillä nukkuminen oli hieman takkuisempaa ekojen kiinteiden kokeilun jälkeen mutta nyt on palattu normaaliin. Tosin liian myöhään illalla ei kannata kiinteitä antaa, sillä silloin iltamaito jää vähäiseksi ja se tuntuu vaikuttavan yöuniin heikentävästi.
Ruokamääristä kysyin aikoinaan neuvolassa ja ohje oli ½-1 dl kerralla, alkuun kerran päivässä, nyt  kolme kertaa.

Nokkamukeihin sen verran, että aiemmin jo kyselin, että onko muille annettu ohjeeksi välttää nokkamukia? Minä en ole sitä vielä ostanut. Olen hörppyyttänyt vauvaa pienestä lääkelasista. Suurin osa menee ohi suun, mutta jotain sisäänkin.  Rintamaito tuo siis pääasiallisen nesteen (ja onhan sitä soseissakin) ja se kuulemma riittää.

Ja hei Bluerose, älä pyytele anteeksi kun et ole kirjoitellut! On mukava taas "nähdä" sinua,  mutta onhan meillä kaikilla toki muutakin elämää :D

Mä kävin tänään synnytyskäsittelyssä. Oli rankka reissu ja paljolti meni itkemiseksi. Osittain tuon synnytysjutun takia, mutta myös sen takia, että reilu kuukausi sitten menehtynyt ystäväni oli tuolla sairaalassa töissä. Teki kuitenkin erittäin hyvää käydä se synnytys läpi. Keskustelusta tehtiin myös merkinnät kirjanpitoon mahdollista seuraavaa synnytystä ajatellen. Kätilö suositti, että heti raskaaksi tultuani heti tulen synnytyspeloista juttelemaan. Todennäköisesti mun negatiivinen synnytyskokemus syntyi sen seurauksena, että synnytystä jouduttiin vaikean raskauden jälkeen käynnistämään niin pitkään ja olin siis tosi uupunut. Huonoksi onneksi myös sairaala oli silloin ylikuormitettu ja siellä oli liikaa potilaita. Minut otettiin ylimääräisenä synnyttämään, koska olin jo sisällä sairaalassa. Jäin siis aika lailla yksin synnytyksessä, kivunlievitys viivästyi liikaa henkilökuntapulan takia ja mitään ohjausta en saanut ennen ponnistusvaihetta. Lisäksi se, että vauva joutui erityishoitoon heti, vaikeutti tilannetta.

Mä olen edelleen aika muokkautuvalla mielellä näiden vauvan ruoka-asioiden kanssa. Vaikea tietää vielä mihin oma toiminta muokkautuu kun maistelu on vasta alussa. Tuskin alan esim. tekemään vauvalle erikseen ruokaa jos siihen aikaan ei muut syö tai ei ole aikaisemmin tehtyä odottamassa. Meillä kun ei muut kyllä syö 5 kertaa päivässä... Äh, saapa nähdä, kuin asiat menee. :) Niin ja mä oon kanssa miettinyt tuota Jiun mainitsemaan juttua, eli tuntuu kyllä helpommalta antaa vauvalle ruokaa kotitarpeista kuin muistaa/jaksaa roudata purkkiarsenaalia kaupasta kotiin jatkuvasti.

Tosi kiva muuten tuo uusi keskustelu "Mitä tänään syötäisiin?" Mulla on myös usein pää tyhjä ja kiva jos tuolta saa ruokaideoita niin vauvalle kuin vanhemmillekin.

Kyllähän noista nokkamukeista tosiaan varotellaan, mutta niin varotellaan vähän joka jutusta. Tuttipulloistakin varotellaan... Mä ainakin annan nokkamukista juoda. Se ensinnäkin on vauvan mielestä kivaa, enkä usko sen oikeasti olevan vauvalle mitenkään vahingollista.

Mies on iltavuorossa. Se vaihtoi vuoron illaksi, jotta sain käydä rauhassa tuolla synnytyksen purussa. Enää ei sentään tunnu niin kaaoksilta sen iltavuorot kuin alkuaikana. Koliikkikautena oli ihan hirveää kun Mette usein huusi koko iltavuoron ajan. Sitten aina kun mies ennen yhtätoista pääsi kotiin, ojensin ihan zombina vauvan suoraan sille ja lysähdin itse jonnekin. Huh, onneksi se on takana. Nyt mä tyytyväisenä istun rauhassa koneella ja kattelen tv:tä kun Mettekin nukkuu. :)

Heipsan!

Kun tuosta kylpemisestä oli juttua, niin tulinpa kertomaan minäkin Pikku-Iin pulikoinneista.

Huomasin edellisellä kylpykerralla, että Ii tykkäisi potkutella enemmän, kuin mitä hoitopöydän pikkuvanna antaa myöten. Se on vielä liian korkealla mulle, että jaksaisin kauaa pitää tyttöä siinä vonkaloimassa, joten päätettiin siirtyä kylpemisessä seuraavalle tasolle.

Meillä on saunalla sellainen poreamme, johon juuri ja juuri mahtuu kaksi jalat solmussa istumaan, yhdelle aikuiselle se on röhnötykseen juuri sopiva. Niin, ja lisäksi yhdelle vauvalle kunnon vonkalointiin.

Lämmitettiin vähän saunaa ja laitettiin ovi auki kylppäriin, että oli ihanan lämmintä. Ensin Ii oli iskän kanssa ammeessa. Ei oikein vielä hoksannut, että siellä mahtuu muutakin kuin möllöttämään, mutta kun isä meni saunaan ja äiti tuli ammeeseen ja näytti vähän mallia, niin johan tyttö polskimaan! :D Pohjassa oli ihanaa pomppia, kun vesi kevensi ja ylti hartioihin asti ja kun jalat nosti pohjasta, niin saattoi vapaasti koko vartalolla venkuroida. Ja entäs ne poreet sitten? Ai että oli jännää. :D Melkein tunti kylvyssä vierähti ja voitte uskoa, että uni tuli heti, kun tyttö oli vähän maitoa imaissut. Ja sikiunta riitti aamuun asti, vaikka luulin, että noin kiva ja jännittävä kokemus olisi tullut uniinkin.

Meillä alkaa vauvauinti kahden viikon päästä ja luulenpa, että Ii on siellä ihan vanha tekijä. :D

Voin hyvin kuvitella, että pikku-Ii on ollut innoissaan. :)

Me ollaan edelleen Meten kanssa flunssassa ja tässä alkaa pelko hiipiä, että päästäänkö vauvauintiin vielä ens sunnuntainakaan... sinänsä menee sitten vähän hölmöksi, koska meillä on yhteensä 4 vauvauintikertaa. Eka kerettiin siis käydä, tokalla oli jo flunssa. Jos kolmaskin menee flunssaa potiessa niin sitten saadaan hyödynnettyä vain 2/4 ja tietysti maksetaan koko kurssi. :/ Toivottavasti nyt sinne vikalle kerralle ainakin päästäisiin!

Kuulostipas Pajunkissan kertomus poreamme-kylvystä ihanalta. =) Mä oon kans miettiny et olis ollu kiva Leevin kanssa johonkin vauvauintiin päästä, siitä pojasta on kans kuoriutunu ihan mahoton vesipeto. Vannasta meinaa aina loppua vesi kesken kun jätkä polskii ja huitoo, ja koko kylppäri+kylvettäjä on ihan märkä. =D Ongelmina on vaan se, että kylpyhetket on meillä lyhyitä, noin 15 min/kerta, koska mun ottaa selkään niin pahasti se vannan yli kumartelu (ei paljoo auta ne jalat vannan alla, silti liian matalalla...), ja se että meillä lähin uimahalli löytyy noin tunnin matkan päästä. No, onneks on kesä tulossa, pääsee mökille, laittaa sinne sellasen pienen uima-altaan ja antaa auringon lämmittää veden. =)
Meillä on Leevi vissiin periny multa lyhyen pinnan, kun tuo liikkumaan opettelu käräyttää siltä usein käämin hyvin nopeesti. En tiedä kumpi ois parempi, matolla vai laminaatilla tuo opettelu. Pyörii kyl nykyään mahallaan akselin ympäri, ja siinä samalla tietty menee vähän isompaakin ympyrää, mutta vielä ei olla keksitty kunnolla ees peruuttamista. Kerran on peretelly todistettavasti, mutta siitäkin on jo aikaa pari viikkoo.
Heitetääs sit vielä tämmönen kysymys ilmoille, ootteko jo miettiny millasen isomman penkin muksuillenne haluaisitte? Meillä alkaa oleen se ongelma, että en taho saada Leeviä enää kaukalosta pois kun riveleistä nostamalla, ja kohta kun taas kelit lämpii ja vaatteet vähenee ni sekään ei enää tule onnistumaan. Muutenkin alkaa se kaukalo oleen tiukka, hartioille ei juurikaan enää ole ylimäärästä tilaa ja jalat tulee laidan yli. Liian pieni tuo vielä isompaan penkkiin on, mutta olen mieltynyt sellaiseen malliin kun Cybex-Pallas. Lapsen kiinnitys penkkiin turvatyynyllä, ja koko penkki sit autoon turvavöillä. Meillä kun ei Lepa enää oikeen diggaa minkäänlaisia turvavöitä...

Muoks.
Joku harmitteli hormoonien hyrräystä ja naaman kukkimista. Mulla sama ongelma. Ihan yht'äkkii alko puskeen kipeetä finniä ja hormooninäppyä naaman täydeltä. Tukkaa lähtee kans ihan hulluna (onneks tota riittää mistä pudottaa), ja menkat yrittää puskee joka kuussa pillerienkin "läpi". Käytän siis yhdistelmä(??)pillereitä, en niitä minipillereitä jotka lääkäri jälkitarkastuksessa määräs. Toivottavasti tää tästä jossain vaiheessa tasaantuu...

Vilkasin tuota Cybex Pallas -istuinta. Mua ei oikein vakuuta se, että lapsi istuisi kasvot menosuuntaan näin pienenä. Asentokin vaikutti melko pystyltä. Kun ei kai tuo tukityyny sitä niskaa millään tavalla suojaa kolaritilanteessa... Muuten kyllä tuo istuin vaikutti hyvältä, mutta ehkä isommalle vasta mun mielestä? Tuossa taisi olla maininta, että 9 kk ikäisestä alkaen, mutta en mä kyllä Metteä vielä niin pienenä laita kasvot menosuuntaan istumaan. Tämä mun mielipide - saa vapaasti kritisoida. :)

Tosi hauskalta kuullostaa Pikku-Iin polskinta! Oispa meilläkin poreamme... Kesäksi pitää tosiaan hankkia lasten uima-allas, vaikka mökillä meillä on onneksi myös sopiva matala, hiekkapohjainen lahukka, jossa voi polskia.

Meidän neiti täyttää muuten tänään puoli vuotta!
Mihin tämä aika oikein on mennyt?? :)

fantti82, ootko miettiny jos ostaisit sellasen kylpytuen sinne ammeeseen?  vauva oon siinä samassa asennossa kun normaalisti kun kylvettäis mutta vanhemmilta jää kädet vapaaks? meillä on sellanen ja se on ihan paras keksintö. nykyään iltasin kun aatu on kylvyssä käyn ite siinä samalla suihkussa ja kun oon itteni pessy otan aatun syliin suihkuun, aatu tykkää tosi paljon suihkusta. :) ja muutenki tykkää olla ammeessa, siinä telineessä pysyy tosi hyvin.
http://baby1.fi/kylpytuki-p-94.html tollanen se on eikä oo kallis. niitä saa prismoista ainaki. :)

tosta ruokailusta sen verran, meillä syödään omatekemää sekä purkkeja. aatu tykkää molemmista.

Mä olen viettäny tunnin jos toisen netissä vertailemalla noita penkkejä ja tuo oli monessa mielessa melkeinpä paras. Kyllä siin Cybexin penkis muakin harmittaa se ettei sitä saa selkä menosuuntaan, mutta se penkin turvatyyny vähentää tutkimusten mukaan noin 30% niskaan kohdistuvaa rasitusta (whiplash) kolaritilanteessa nimenomaan sillä että lapsi taipuu sen tyynyn päälle pehmeämmin kun jos ois vöillä kiinnitettynä, ja ne vyöt ottaa yht'äkkiä vastaan. Plus että tuon saa laittaa myös etupenkille vaikka autossa ois airbag, se turvaistuimen tyyny estää auton turvatyynyä murskaamasta lasta. Istuma-asennon kallistusta saa säädettyä myös hieman. Mutta meidänkin pitää testata tuo penkki ensin (joka onnistuu viikon päästä Leevin kummitädin luona =) ), koska moni lapsi sit taas ei tykkää siitä turvatyynystä. Mutta joo, se siitä myyntipuheesta... ;)
Niin ja siitä kylpytuesta. Kyllä mä sitäkin himoitsin, mutta en o nähny "isommalle" lapselle tarkotettua, niissä on aina tullu kilorajat vastaan joten jääny sit ostamatta. Meilläkin kun poika painaa kohta 10 kiloo... Mutta siis tulipa vaan nyt itellekin mieleen että ei kai se muovi niin heikkoa voi olla et jos lapsi painaa yli 9 kiloo (yleisin painoraja mitä nuis oon nähny) ni se värkki hajoo samantien... =)

Nyt pika kysymys, tekeekö muut vauvat näin ?

Kiinnitin huomiota , että poika (nyt siis 6 kk:ta)  kääntää joskus päänsä sylissä ollessaan ihan kokonaan vinottain.  Onks tää ihan normaalia vai mitä ? Mun mielestä silmät ei karsasta. Muuten sylissä ollessaan tai sitterissä yleensä on pää normaalisti pystyasennossa ja toki pää kääntyy normaalisti molemmille sivuille. Mut tuo pään laittaminen kokonaan vinottain näyttää vähän omituiselta.

Mä en oo Melinmar ihan varma ymmärsinkö oikein mitä tarkoitit tuolla pään vinoon laittamisella, mutta jos tarkoitit, että vauva taivuttaa sen tavallaan olkapään päälle sivulle niin sellasta en oo huomannut ainakaan mitenkään erityisen voimakkaasti. Mette toki on vasta 4,5 kk.

Mua huolettaa: Löysin Meten niskasta oikealta puolelta patin ihon alta kun laitoin nukkumaan. Sellaista ei ollut toisella puolella ja tuntui ihan selkeästi. Ajattelin, että se ehkä olisi turvonnut imusolmuke?? Mutta eikös turvonneet imusolmukkeet kieli jostain tulehduksesta? Metellä ei ole korvatulehdusta, kurkkutulehdusta, ja hengitys on siistiä. (tänään todettua) Mikä ihme saa sen imusolmukkeen turpoamaan tuolla tavoin? Flunssahan sillä toki on, mutta tosiaan ihan vaan flunssa, kai... Mitä mieltä ootte? Mä vatvon tätä nyt vaan edes takasin. Olenko turhaan huolissani?

eikö meemi imusolmukkeet ainaki lääkärissä testata toska kaulan kohdalta, nii mietin vaan että oliskohan sitten joku muu patti? Mä ainakin menisin ehkä lääkäriin jo yhtään siltä tuntuu. saapahan mielen rauhan. :)

missähän meijän pääskynen on? olis kiva kuulla kuulumisia ja muuta. :)

Joo, täytyy aamulla tarkemmin tuota pattia tutkailla ja miettiä lääkäriin menoa vielä. Harmi kun nyt viikonloppu tuli...

Pääskystä olen minäkin kaipaillut. Kävihän hän tuonne toiseen keskusteluun kyllä kommentoimassa. Tuuhan tännekin jakamaan. :)

Meemi: just noin tarkoitin, et kääntää päänsä olkapään suuntaisesti. Yleensä silloin kun haluaa tarkastella jotain tiettyä kohdetta.  On muutenkin erittäin utelias lapsi, kurkottaa ja venyttelee itseään ja monesti on etunojassa sylissä, jos on jostain kiinnostunut.

Mutta siihen imusolmukkeisiin. Niitä löytyy lapselta korvan takaa, sitten niskasta  mm. sekä kaulan alla on myös imusolmukkeita. Ne voi turvota esim. jos on joku tulehdus tai sitten rokotuksen jälkeen,  myös allergiat voi turvottaa, poskien punoitus yms. Yleensä ne turpoavat erittäin herkästi ja niiden häviämiseen menee sitten pidempi aika.  Näin mulle vastasi lääkäri taannoin, kun ihmettelin pojalla niskassa olleita patteja.

Heippati hei;)
ihana kuulla että muillakin samanlaisia kylpykokemuksia, että vesi lentää jne. Kiitos tuosta kylvetys tuki vinkistä. Mullakin tuppaa selkä väsymään kesken kylvetyksen...Täällä melkein lähdettäisiin liikkeelle - ryömimään, taidot ei vielä riitä mutta kiinnostusta olisi ja herme menee kun eteenpäin ei toinen vielä pääse...viikon päästä sitten se 5kk nla..Naurua ja juttua piisaa ja äiteen sydäntä lämmittää pienen kehittyminen..

Luulenpa, että siinä kylvetystuessa ei sillä painorajalla ole niin isoa merkitystä. Parempi on katsoa, että pituus riittää niin että pää ei pääse retkahtamaan selkätuen yli. Meillä on edullisempi Bilteman malli, jossa haaratuki myös, niin ei luiskahda siitä mihinkään. Itsekin käytän sitä kylppärissä jos joudun yksi pojan kanssa kylpemään.

heis..
kylpemisestä...meilläkin rakastetaan vettä ja vesi lentää kylvyssä, tosin tuosta kylvetystuesta mikä täällä näkyy, niin ei enää ole meille iloa, sillä on jätkä niin pitkä et varpaat osuu vannan reunaan ja meil ei oo mikää pieni vanna...sitten toiseks kun tuo heiluu niin ei meinaa pysyä sen päällä...mutta vedessä tykkää olla ja kauhea huuto ku pois joutuu :D

Takaisin