Toukokuun touhupeput

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pikkune
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Malla kirjoitti:

Hmmm... Minä taas en ole koskaan kokenut tuota purkkiruokaa jotenkin huonoksi vauvalle... Oikeastaan minun karvoja nostaa pystyyn kyllä juurikin äitiyden arvottaminen uhrautumisen ja suorittamisen kautta, josta viimeisimmän Kaksplus-lehden pääkirjoituksessakin puhuttiin. Et varmaankaan aivan sitä Ang1 tarkoittanut, mutta niinkin sen voisi tulkita: hyvä äiti tekee kaiken itse jne. Se kuuluu niihin mantroihin, joilla minun mielestä taas aivan turhaan syyllistetään - ja väsytetään - äitejä. Minun mielestä olennaista on vain, että lapsi saa terveellistä ruokaa - se, miten, on aivan epäolennaista.

Itse en vaan lähtisi toisten ratkaisuja niin herkästi tällaisissa asioissa tuomitsemaan. En vielä ole kiinteitä omalle vauvalle alkanut antamaan, mutta kyllä minä purkkisoseitakin voisin puolustaa – sitä nyt en kuitenkaan jaksa tehdä. Luulen, että purkkisoseilla lähden aivan suruitta liikenteeseen, itsetehtyyn ruokaan panostan mieluummin sitten kun koko perhe syö yhtä ja samaa ruokaa (toivottavasti!). Purkkiruokien syöttäminen vauvalle kun on minun mielestä aivan eri asia kuin jatkossa pelkkien eineksien syöttäminen.

Joo, nyt en ehdi taas enempää...

Oon kyllä Mallan kanssa samaa mieltä siitä, että jokainen taaplaa tyylillään ja sen mukaan ei ketään pidä arvostella. Näistä ruoka-asioista ei sen takia kamalasti just uskalla kommentoida ettei tule kellekään sellainen olo et joku pitää itseään toisia parempana äitinä. Uskon että jokainen varmaan tietää mikä on omalle lapselleen parasta. Mutta tuskin täällä kukaan on kenenkään mieltä tarkoittanut pahoittaa :). 

Mustaki purkkiruuat vauvalle hyviä ja terveellisiä ruokia ja ihan eri juttu ku einekset. Meillä alotellaan kans kaupan soseilla (tai on jo aloteltukin mut nyt tauolla) ja myöhemmin sit ite tehtyä annan, kun Elias alkaa syömään ensinnäki kunnolla noita kiinteitä. Ite syyän kuitenki ihan terveellisesti ja ite tehtyä kotiruokaa, et Eliaskin tulee sitä sit saamaan, kunhan kasvaa.

Itekki oon aina syöny kaupan hedelmä ja marjasoseita Ne on helppoja matkalle mukaan ja muutenki vaan välipalana :) Nam nam

Niin, kyllä mun mielestä vauvan ruoka-asioista voi jutella ihan niin kuin kaikista muistakin jutuista. Mulla ei ainakaan ole mitään ehdotonta näkökantaa mihinkään suuntaan. Olen päättänyt olla stressaamatta. En mä ajattele, että joku on parempi tai huonompi äiti sen perusteella miten valitsee asioiden toteutuksen... Niin kauan kuin ajatellaan lapsen parasta niin kaikki sopii. Eri ihmisille, eri elämäntilanteissa lapsen paras toteutuu erilaisilla tavoilla. Kuten sanoin aiemminkin: lapselle on tärkeintä hyvinvoivat vanhemmat. Eniten siis vierastan jyrkkiä, ehdottomia mielipiteitä. Itse haluan pitää avoimen mielen ja mielelläni kuulen muiden toimintatapoja. Jostain voi aina löytää jotain omaa itselleen. Vielä noista kaupan soseista ja kotitekoisista. Olen myös sitä mieltä, että huomattavasti tärkeämpää on tarjota lapselle aitoa kotiruokaa sitten myöhemmin kuin nyt vauva-aikana. Jos soseiden tekeminen on pois esim. omasta terveellisestä ruokavaliosta minkä tahansa syyn takia (ajanpuute, väsymys...) niin se on mielestäni huomattavasti huolestuttavampaa. Kun nyt luo rutiinit siihen, että kotona tehdään kunnon ruokaa aikuisille, tulee luonnostaan se, että lapsi alkaa sitä samaa kunnon ruokaa syömään kun soseaika jää taakse. Purkkisoseet on tosiaan melkolailla terveellisempiä verrattuna eineksiin.

Minkä verran annatte soseita vauvalle? Saako useamman annoksen päivässä? Imetättekö siinä yhteydessä, ennen vai jälkeen? Meillä tosiaan Mette on ihan hurahtanut soseisiin. Söisi vaikka kuinka. Olen tarjonnut soseita kolmesti päivässä niin, että päivän aikana menee yksi sellainen kaupan sosepurkki. Varmaan menisi purkillinen kerralla jos antaisin syödä...

Vitsit oli ihanaa kateltavaa muuten kun Mette nyt oli kylvyssä illalla. Ihan vesipeto siitä on tullut. :D Räiskytti vettä ympäriinsä jaloilla ja käsillä ja kikatti. Tämä muutos kylpyihin tuli ekan vauvauinnin jälkeen. Ihana pikkuinen. :)

Meidän vesipeto kans pärskisi enemmänkin jos hankittais isompi amme, mutta kun toisaalta pian saa siellä jo istua niin sitten ei välttämättä niin kiinnosta se potkiskelu..no pitää miettiä. Mutta aivan huippuhauskaa sillä tuntuu olevan kun sai ekan kerran kylpykirjan sinne =)

Mä luen haikeana teidän juttuja ruokien maistelusta/syömisistä, mä "panikoin" sitä että aletaan antaa ruokaa, kun jotenkin se on niin iso etappi taas pienen elämässä ja sitten se ei enää olekaan se äitin pikkunen =( Siis ei sillä etteikö se olisi kivaa että kasvaa ja oppii uutta ja tuon ruokapuolen myötä aikaisempaa mukavampi isukinki olla lapsen kanssa mutta jotenkin haikeaa..

Meillä kun on aina nukuttu ja kasvettu hyvin ja tasaisesti niin en ole vielä aloittanut, mutta eilen päätettiin miehen kanssa, että 5kk päivänä (24.pv) korkataan maistelupurkki =) Vaikka en tavallisesti ole ollut mikää yliherkkä niin nyt tuntuu siltä että varmaan tulee äipälle tippa silmään kun ensimmäinen maistiainen lähtee ;)

Niin ja sen verran tuohon purkkiruoka/itse tehty keskusteluun, että itse varmaan annan pääasiassa purkista, tietty puurot ja perunasoseet yms. tulee siinä samalla kun itselle tekee, mutta en usko että alan "erikoisempia" tekemään ja pakastamaan koska uskon että purkkiruoka on sitten taas toisaalta parempi vaihtoehto kuin liian yksipuolinen itsetehty. Siis sillä tarkoitan ihan sitä että itselläni kävisi varmasti helposti niin että tulisi annettua liian samanlaista ruokaa, jos sitä on valmiiksi tehtynä, kun taas purkeista löytyy sellaistakin mitä itse ei välttämättä tajuaisi valmistaa...varmaan tosi selkeä selvitys mutta pointti ehkä tulee esiin?!?

Mä ainakin tajusin sun pointin. Mä luulen kanssa, että joitain juttuja annan tosiaan kaupan purkista kanssa just sen takia, ettei itse tulis sellasta ruokaa tehtyä. Enemmänkin ehkä sit kun lihatkin on kuvioissa. Ja just mangososeet ym. varmaan ostan kaupasta silloin kun ei tuoreita, hyviä hedelmiä ole tarjolla. Mutta perusjutut luulen kyllä itse väsääväni. Ihan jo senkin takia, että halvemmaksi tulee.

En nyt enää muista että kuka kommentoi mitäkin, mutta täältä pesee.

Näiden palstojen huono puoli on se että elekieli ja äänensävyt jää täysin pois keskusteluista! Niin helposti tulee väärinkäsityksiä! Sama vika on tekstiviesteissä nimi.pari turhaa riitaa miehen kanssa.

Noh, jokatapuksessa...meillä mennään sekä kotitekoisella että purkeilla. Joku sanoi soseuttavansa puuronkin, mun luonteen perusominaisuus on patalaiskuus joten en soseuta mitään millään muulla kuin haarukalla. Vielä ei ole A kakonut kertaakaan tai sylkenyt pois. Kaikki menee mitä vaan annetaan. Maissi naksujakin pureskelee ikenillään. Tosin meidän kissa rakastaa niitä naksuja ja pölli taas pikku herran kädestä yhden. Viime viikolla laskin lautasen maissisosetta pöydälle ja sadasosasekunnissa oli karvanaama nuolemassa! Toinen kissa on muuttanut pinnasänkyyn, mutta nukkukoot kun ei poika siinä nuku ollenkaan nyt. Sitten kun syksyllä muutetaan, seuraavassa kämpässä suljen kyllä kissat pois makkarista.
Minä annan aamulla sosetta samalla kun syön itse aamupalan, sen jälkeen imetän ja poitsu meneekin aamu-unille samantein. Sitten toisen kerran maistellaan silloin kun me itse syödään eli joskus 16-18. Tosi pieniä määriä vielä, ehkä kaksi jääpalallista?! Annan aina uutta ruokaa ekana päivänä muutaman vauvan lusikallisen (eli olisko 1tl), seuraavana vähän enenmmän ja sitten niin paljon kuin napa vetää. Vielä vähän hakusessa tämä imetyksen yhdistäminen, välillä olen nimittäin imettänyt "kesken" ruokailun kun tuntuu että sitä poika haluaa. Sitten on taas ihmetelty ruokia ja lusikoita.
Kyllä on ankeata tämä maidoton linja..kahvikin maistuu ihan hirveältä kauramaidolla. Yök. Vielä ei ole mitään muutosta pojan ihossa, mutta seuraillaan seuraillaan.

Meidän ilta meni ryömimisharjoituksissa! Hirveällä raivolla herra puski pitkin lattiaa, nyt poski on irti maasta mutta rintakehä ei nouse millään! Takapää nousee hienosti ja käsillä vetää itseään eteenpäin ja KARJUU! Luulin jo että joku hätä on ja käänsin pojan selälleen, mutta punkes takasin mahalleen ja ähisi ja ryömi. Toivon mukaan oppis pian tai antais olla, turhauttava vaihe -niin äidin kuin pojankin mielestä!

En muista nyt nimimerkkejä kuka kommentoi mitäkin mutta sen muistan nyt ainakin mikä itseäni koski eli sanon nyt muutaman (??) sanan joka tapauksessa.
Eli ei todellakaan käsitetty siinä oikein että minä olisin täällä osoittelemassa sormella että "SINÄ, huono huono äiti, toooodella huono äiti kun tarjoat purkkiruokaa!" tai että "minä, loistava äiti joka tekee kaiken ruuan itse" Hei haloo, maalaisjärkeä nyt. Ei ole tapana ollut ketään ruveta sanomaan huonoksi äidiksi ja kuten jo miljoonat kerrat on käynyt ilmi jokainen on omalle lapselleen se oikea äiti.
Tarkoitan sitä että jos valmistaa itselleen ruokaa niin mikä ongelma on siitä erottaa lapselleen ne raaka-aineet joita lapsi syö/pystyy syömään ja tehdä hänelle oma ruoka?
Toki se on vähän vaikeaa jos ostaa päivittäin itselleen valmis pitsan tai valmis sipsipussin. Ymmärsikö nyt mua kukaan?
Mutta jos valmistaa koko muulle perheelle vaikkapa jauhelihakastikkeen ja perunat niin mikä ongelma on ottaa lihaa rkl erikseen, yksi peruna erikseen ja muusata niistä kevyesti haarukalla lapselle "lihaperunasoselaatikko" johon lapsen iän mukaan voi lisätä sitten muutakin. Näin voi jatkaa valmistusta ja heittää siihen omasyötävään jauhelihakastikkeeseen vaikka mitkä mausteet jne.
Uskon että kyse on siitä kun olen kuitenkin kahdeksan vuotta valmistanut ruokaa, niin vauvoille kuin vaareillekin niin on nähnyt kuinka simppeliä se oikeesti on. Samoin just noi marjajutut niin en mä käsitä että mitä ongelmaa mun on ottaa mun noukkimista mustikoista pakkasesta pientä määrää ja valmistaa ipanalle mustikkapuuroa?
Mutta hei! Mulla on tällä hetkellä kaapissa purkkiruokaa. Siellä on päärynä ja persikkasoseita. Ihan vaan siksi että totutetaan nyt poikaa niihin samoin kuin muusaan banaania jossain vaiheessa koska kohta on tulossa kerta kun poika jää mummun kanssa pidemmäksi aikaa yksin ja ajattelin että pääsevät sitten helpommalla. Eli kuten sanoin jo yhdessä viestissäni, ymmärrän tietyt tilanteet vallan hyvin.
En mielestäni ole mikään Hitler tai muukaan hirvitys joka täällä on ihan natsimeiningillä arvostelemassa, kunhan sanoin OMAN mielipiteeni.
Olenhan mä sitäkin mieltä että tupakointi on kamalinta mitä tiedän mutta hei, poltin mä itse silti useita vuosia. Ja ajattelin silloinkin että tupakointi on todella karmeaa. Mutta en mä mene mun kaverille saarnaan että lopeta tupakointi nyt HETI koska mä sitä inhoan. . . jos mut oikeesti tuntisi tietäisi että mua avoimempaa ihmistä saa hakea. Mä vaan myös olen mielipiteitä täynnä mutta ei se tosiaan tarkoita että mä haluan että ihmiset elää mun mielipiteiden mukaan!

Niin meillä syödään tällä hetkellä perunaa, kauraa, bataattia ja porkkanaa. Rauhallisesti on edetty ja aiotaan jatkossakin edetä. Lihan kanssa ei ole kiire esimerkiksi ollenkaan. Tässä on paljon aineita tutustuttavaksi ja pidetään se linja että vähintään yksi viikko on jokaista ainetta ennenkuin otetaan uusi kokeiluun. Näin nähdään sekin että mikä aiheuttaa allergisia oireita, jos niitä siis tulee.

Tuosta vauvan ruuasta niin, ajattelin ensin, että teen kaikki itse enkö käytä noita kaupan, mutta kummasti sitä on huomannut, että tulee ostettua noita kaupan pilttejä ja annettua siis molempia. Täällä syödään tällä hetkellä perunaa, porkkanaa, luumua (joka onneksi sai vaavin mahan toimimaan monen tuskasen päivän jälkeen!!:), ensi viikolla aloitellaan päärynää tai kukkakaalta, katsotaan nyt.
Mutta kuten tuossa Ang1 mainitsikin niin todellakaan se ei vaikuta mitenkään siihen, että ois jotenkin huono äiti jos vauvalle antaa kaupan pilttejä, tai erityisen hyvä, jos itse tekee kaiken.. Eihän siinä ole mitään tekemistä hyvän äitin tai isän kanssa tuolla asialla, itse ainakin ajattelen niin. Kaupan piltit on ihan ok, ja niistä tuskin kenellekkäänmitään vaaraa on. :D

Täälläkin tänään kylvetty, tyty porskutteli innoissaan, voi miten sitä tytyn ja iskän riemua on mukava seurata :D niin kahden keskinen hetki niille<3 Itse oon varmaan kaks kertaa kylvettänyt tytyn..Eipä se kyllä haittaa, mies niin nauttii siitä hommasta.

Ryömimistäkin täällä harjoiteltu, vähän jo sängyllä ollessaan ryömii eteenpäin, lattialla ei kovin pitkälle, napansa ympäri ja tietysti pyörimällä selältä mahalleen liikkuuu jonkun verran. :) Sulosia kun harjottelevat ja tuskalla koittavat opetella. :)

Ehtoota, voi että nauroin täällä päässä, kun luin  teidän vesipedosta;) täällä on ihan samanlainen vesipeto, E kävi iskän kaa tänä iltana kylvyssä ja kylppäri oli ihan märkä sen reissun jälkeen kun neitikkä hiukan polski;)...se on aivan valloittavan ihanaa katseltavaa kun toinen nauttii vedestä niin paljon.

En tiedä mitkä hormoonit jyllää kun naama on ruvennut kukkimaan kuin teinillä konsanaan;)...ox muilla samaa?

Tämä viikko on ollut varsinainen "vauva uutis viikko", maanantaina sain kuulla että serkun  perheeseen on tulossa lokakuussa perheenlisäystä ja tänään kuulin että toiselle serkulleni on tulossa kaksoset;) mie olen ihan täpinöissäni kun pieni E saa pikkuserkkuja;)...

Nyt pittää tän mamman lähtee unten maille niin jaxaa taas ...

Pitää siis lisätä tuohon vesipeto osuuteen, että luin siis Meemin juttua;),,,,jäi se lauseesta kokonaan pois...(pitäisi allekirjoittaneen opetella kirjoittamaan uudestaan,.,..)

hei, en malta olla yhtymättä Ennan haikeus kommentteihin, mulla on ollut niin samat ajatukset mielessä että siihen lisä ruoan aloittamiseen liittyy eräänlainen haikeus..ja uuden alku vaikka imetystä jatketaankin siinä samassa. Tässä tämä ajatus lyhykäisyydessä. Meillä tulee siis 5 kk täyteen ens pe 27.7 ja tähän asti tosiaan täysimetyksellä oltu.

Samaa haikeutta tunsin minäkin kiinteitä alotettaessa...

Vielä noihin purkkiruokajuttuihin yritän vielä täsmentää, siis enhän minä niitä purkkiruokia sinänsä pidä pahana, aika paljon itekin tosiaan noita annan ja isommatkin lapset niistä tykkäävät, eli meidän kaksivuotiaskin joskus vetelee hedelmäsoseita välipalaksi ja allergikko kuusivuotias, joka allergioiden lisäksi on toisinaan TOSI nirso. Siis palatakseni nimenomaiseen pointtiini: minusta tuntuu jotenkin oudolta, jos vauvalle ei KOSKAAN anneta mitään "oikeaa ruokaa" maisteltavaksi, ei edes pottua, jos muu perhe sitä kuitenkin syö tai vaikka banaania, joka meillä on aina ollut se vauvojen reissuruoka numero yksi vaan ihan aina ja kaikki vauvan ruoka PITÄÄ tulla nimenomaan purkista. Esimerkkinä vielä vaikkapa tilanne, että samaan aikaan, kun muut syövät itsekeitettyä puuroa niin samaan aikaan vauvan lautaselle mätetään muksu-puuroa.

No, ehkä olen ruoka-asioissa hieman niuho, mutta kaksikymmenvuotisen vegetaristitaipaleeni /ja kuusivuotisen allergiamammaurani aikana vain olen oppinut ajattelemaan, että haluan aina mahdollisuuksien mukaan tehdä ruoat tuoreista raaka-aineista itse. En kuitenkaan pelkää tarttua myöskään vauvanruokapurkkeihin. MUTTA isommat lapseni EIVÄT syö eineksiä oikeastaan koskaan emmekä myöskään me aikuiset. Ehkä asiat olisivat toisin, jos en olisi yhdeksättä vuotta kotona, kotiäitinä kun on eritavalla mahdollisuuksia tuohon ruoanlaittoon panostaa kuin muissa töissä käyvällä. Niuhotuksestani esimerkki: nakki/makkararuokia en tarjoa kouluvuoden aikana oikeastaan lainkaan, kun koulussa on yleensä JOKA viikko jotain niistä valmistettua ja mielestäni sekin on jo liikaa...  

Jekku: Ryömimisharjoittelusta, älä kuvittelekaan, että vauva alkaisi ajatella, että olkoon, kun ei onnistu ja antaisi asian jäädä sikseen. Kyllä se tulee menemään niin, että sitä harjoitellaan ja huudetaan niin kauan kunnes onnistutaan... Ja sitten huudetaan innosta ja onnistumisenilosta ja muuten vain. Kohta sitten Tarzan huutelee jostain pihapuun latvasta. Eivät ne ihan heti hiljene...

Kuuluu meiltäkin "joskus" ääniä ulos asti - varsinkin iltaisin. Asiaa tuntematon voisi kuvitella, että täällä pahoinpidellään jotakin, mutta tervetuloa vain katsomaan kaikki mistä huuto lähtee. Meillä nyt sattuu olemaan viisi alle viisitoistavuotiasta talossa, niistä neljä poikia ja joskus vanhinkin innostuu villitsemään pienempiä niin silloin ei sitä huutoa kyllä pysäytä mikään. (ja tietyti koira huutaa innoissaan mukana)

Niin kai se on tättärä! Täytyy vain myöntää että pojalla taitaa olla yhtä pitkä pinna kuin äidillään emoticon

Tosta ruoka-asiasta tuli vielä mieleen että kyllä sitä minun työssäni(päiväkoti hommia) näkee kaikenmoista. Yksi neljä vuotias ilmoitti lempiruoakseen Pancho Villan hampparit (parempi kai sekin kun Hese tai Mäkki) eikä ollut koskaan syönyt kuulemma perunaa. No niin, monta asiaa pielessä tuossa, mutta inhottavaa että vanhempien mielestä se on sitten päiväkoti jossa opetetaan kotiruoansyöntiä. No kunnallisessa päiväkodissa ei edes ole kotiruokaa. Puolivalmiita, makkaraa ja salaatiksi joka päivä jotain kiinankaalia. Jep.
No mutta mikäs minä olen muiden valintoja arvioimaan, en voi yhtään tietää mitä kenenkin perheen taustalla on.
Ja pakko todeta että kyllä mullakin itku tuli kun annettiin ekan kerran lusikasta maistiaista! Aluksi kun poika ei huolinut muuta kun pullon, anoppi syötti kerran -en kestänyt sitä ollenkaan! Sitten päätin että tätä poikaa ei ruoki kukaan muu kuin minä tai mies, ei ennen kuin olen valmis.

Mutta nyt tarvii mennä.

Ylikeihuvaa ruokkimiskustelua en taida hämmentää... :)  Siihen liittyen kuitenkin kysyisin, että miten teillä on nukuttu soseiden aloittamisen jälkeen? Meillä nimittäin aloitettiin soseet viime viikolla aluksi hiljallen ja nyt jo isommasti ja muutamana yönä poika on itkeskellyt unissaan pitkin yötä. En nyt oikein tiedä johtuuko se soseista, tehosterokotuksista vai jostain ihan muusta. Meemi taisi mainita yöitkut, mutta yhdisti ne muihin tapahtumiin. Puhuiko joku muukin niistä aijemmin?

Kiitoksia meemi.

Mammax, meillä on alettu itkeskelemään öisin kiinteiden aloittamisen jälkeen. Siihen ei ole oikein mikään auttanut. Eikä neiti kuitenkaan näytä vatsavaivaiselta itkeskellessään. Meillä nuo yöt on muutenkin olleet risaisia ja nyt siis on tullut uusia piirteitä yöelämään.

Sain tänä aamuna hyvät naurut kun neiti oli niin hämillään kun yhtäkkiä oppi pakittamaan =) Tuossa se sitten kurvaili samantien muutaman metrin matkan ja voi sitä ilmettä kun maisema ja alusta muuttui kun itse "teki jotain". Nyt nukkuu päikkäreitä ja mielenkiinnolla katson mitä tapahtuu herättyä, onko "taito" muistissa vai uinuuko vielä ja ilmaantuu myöhemmin =) Veikkaisin että tuosta ei sitten kauaa menekään kun saa vaihteen päälle, kun huomaa tuon vartalonhallinnan toimivan toiseenkin suuntaan! emoticon

Niin ja tuohon yöitkuisuuteen, vaikka meillä ei vielä ole mitään edes maisteltu eikä tehosterokotteita saatu, niin nyt on pari yötä menty vähän niin ja näin, mutta arvelisin sen johtuvan tuosta iästä ja uuden oppimisesta, ei malta nukkua ja elimistö käy ylikierroksilla kun koko ajan tapahtuu. Niinhän sitä itselläkin kun jotain oikein jännittävää on meneillään niin sitä sitten helposti elää myös yöllä. Niin ja kuten mun veljen vaimoke aina mulle nauraa kun kuulemma vastaukseni kaikkeen on "se on kehitysvaihe" ;) Niille syntyy ensimmäisensä lokakuussa ja hän on nyt jo suunnitellut tekevänsä listaa näistä kehitysvaiheista niin ei sitten tarvi olla koskaan huuli pyöreänä! emoticon 

Takaisin