Toukokuun touhupeput

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pikkune
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Touhupäivä takana. Meillä oli taloyhtiössä talkoot ja myös Mette oli nuorena talkoolaisena touhussa mukana. ;) Alkuun se nukkui mulla kantorepussa ja mä haravoin. Loppuajasta sitten vain hengailtiin sen kanssa. Mies sentään teki vähän enemmän hommiakin... Meillä kun ei ole taloyhtiössä mitään kiinteistöhuoltoa tms. vaan hommat hoidetaan talkoovoimin niin kaikenlaista puuhaa on aika lailla. Porukkaa oli onneksi talkoissa paljon ja kaunis ilma. :)

Käytiin myös Cittarissa bongaamassa Pampersin vaippatarjous. Nyt onkin taas pitkäksi aikaa vaippoja kun kertavaippojen kulutus on meillä tosiaan melko minimaalista.

Nokkamukiasiaan kommentti: Nyt on Mam taikamuki ollut muutaman päivän käytössä ja kovasti tykätään siitä. Oli hyvä ostos. :)

Mites muuten nuo maissinaksut, pystyykö niitä syömään vasta sitten kun hampaita on vai miten?

Vielä nukkumisasiaa: onko nyt ikävaihe juttu menossa vai mikä kun meillä taistellaan täysillä unta vastaan. Päivällä ei nukuttaisi ollenkaan. Max puolen tunnin pätkiä ja nekin on tiukassa. Mette oikein tsemppaa, että pysyisi hereillä ja se on sitten sellasta yliväsynyttä kiljumista vaan. Samoin illalla nukahtaminen on hankaloittunut. Eli kuulostaako tutulta tässä 4-5 kk ikäisillä??

En osaa tohon uniasiaan vastata, kun ei ole vertailukohtaa :) Musta tuntuu että meidällä nukkumiset menee viikon näin ja ens viikolla toisin. Mutta selkeesti päiväunissa on semmosta kevyttä unta nyt. Helposti herää kun auto pysähtyy, tai vieressä puhuu tai muuta semmosta. Yöunille menee helposti, mutta herää pari kolme kertaa sitten siinä illan aikana. Luulen että johtuu nyt kutinasta tai mahasta uusien ruokien myötä, kun huutoa ei tule -lähinnä levottomuutta.
Mä olen antanut maissinaksuja. Kovilla ikenillä niistä saa palasia, ja alkuun olin ihan hysteerinen että sehän tukehtuu! Mutta se naksu menee semmoseksi hötöksi heti, eikä meillä ainakaan ole ollut mitään ongelmia nielemisen kanssa. Suurin ongelma on maissia rakastava kissa, joka vaanii sitterin takana .

Kylläpäs oli ihana päivä tänään! Käytiin kaupoilla eikä tehty oikeastaan yhtään mitään ihmeellistä, mutta jotenkin oli semmoinen rauha koko perheen kesken. Kotiin tultua makoiltiin kaikki kolme sängyllä (kuvittelin että poika menee päikkäreille) ja juteltiin. Meidän vauveli on ollut kova höpöttäämään jo varmaan kuukauden ikäisestä, eikä meinaa suun vuoroa saada. Kaupassakin höpöttää ohi kulkioille, mikä on välillä vähän rasittavaa kun jokainen mummo tahtoo sitten höpöttää takaisin...Mutta tänään meillä oli pitkät keskustelut ja oli ihana seurata kun poika nautti valtavasti siitä että vuorotellen, minä ja mies juteltiin takaisin! emoticon  Kyllä se niin vaan on että onni löytyy arjesta.
Näihin yltiöromanttisiin tunnelmiin,
hyvää yötä kaikille!

Tuo oli jekku hyvä pointti tuo uusien ruokien aloitus. Oliskohan meilläkin siitä kiinni huonot nukkumiset. Varmaan ei ole helppo muutos suolistolle kiinteiden aloitus ja uudet ruoka-aineet. Mä vaan edelleen oon vähän arkana kuulostelemassa sen suhteen, että Mette ei nyt vaan reagoi mitenkään tähän viikontakaiseen ahdistavaan kokemukseensa... Mä oon siitä itse edelleen niin vihainen, mutta toivottavasti tosiaan Metelle ei jäänyt siitä mitään hankalaa päälle.

Taidetaanpa ostaa sitten maissinaksuja meillekin. Uskoisin, että Mette tykkäis niitä Ihan Ite suuhun laitella. :)

Niin ja jekku kuulosti niin ihanalta tuo teidän perheen rauhallinen päivä. Tuollaisia minäkin kaipaan ja niistä juuri nautin kaikista eniten. Hyvin pääsin fiilikseen kiinni. :)

Meillä on syötö maissianaksuja, ollaan kokeiltu kaikkia kolmee makua ja aatu tykkää niistä hedelmän makuisista. :) ne uppoo hyvin.

meillä on taas hulina viikonloppu kun miehen 3 lasta on meillä. tuntuu ettei hetkeekään saa hengähtää, mutta sellasta se on. :) onneks ovat jo sen verran isoja että osaavat jo keksiä itekseen leikkejä ja muuta.

jossain vaiheessa lisää..

Kaverin pojalla -noin 3vko:a Leeviä nuorempi- on kans nukkumis-ongelma. Taistelee unta vastaan ihan tosissaan. Ilta-unille mennes saattaa huutaa pari tuntia pää punasena, ja jos joku muu yrittää nukuttaa kun äiti, ni saattaa poika huutaa ittensä tukehtumispisteeseen. Kerran menny jo jopa siniseks siitä huutamisesta... =/ Kai se on joku ikään liittyvä homma, silläkin pojalla on just se ongelmana, ettei millään malttais mennä nukkumaan. Päivällä nukkuu pienissä pätkissä, just jotain puolta tuntii kerrallaan, ja niillekin unille meno on yhtä huutoo. Neuvolassa oli tälle äidille sanottu ettei siihen oikeen mitään taikakeinoo ole millä huudon sais loppumaan, täytyy vaan rauhotella ja oottaa et poika rauhottuu. =(
Siitä Bluerosen linkittämästä isomman lapsen kylpytuesta, oli kovin näppärän olonen, ei tartteis pelätä et kippaa selälleen tms, mutta hinta kyllä vähän hirvitti. 44 euroo tuommosesta muovi(?)härpäkkeestä tuntuu aika hurjalta. Mutta niinhän se on, siitä revitään rahat pois mitä et ite pysty tekemään... =/

Samaa Fantti mietin tuosta kylvetystuesta - kyllä näillä rahastetaan!

Me muuten ostettiin Metelle sellanen Ainu Mam Perfect tutti, joka on siis tämä uudenlainen, erittäin ohut ja pehmeä tutti. Asiantuntijoiden mukaan siis kaikista vähiten purennan kehitystä haittaava tutti. Tuohan toki oli vähän kalliimpi. Olisko maksanut 6 e, kun nuo Ainun perustutit on about 5 e/2 tuttia. Aloin sitten miettiä sitä, että meillä on koko ajan vain max 2 tuttia käytössä ja samat tutit menee ainakin 2 kk. Mietittiin, ettei ole siis ihan hirveä panostus jos näihin tutteihin sitten menee muutama euro enemmän. Annoin sen äsken Metelle ja heti otti omakseen. Tuntuu pysyvän paremmin suussa kuin normitutti ja mielellään sitä imeskelee. Ensivaikutelma siitä on erittäin hyvä. Omissa sormissakin tutti tuntui paljon pehmeämmältä ja taipuisammalta.

Metellä on maha aika lailla jumissa. Ollaan nyt annettu kolmantena ruoka-aineena sille luumusosetta. Vasta pieniä määriä ollaan päästy antamaan, joten apu siitä on varmaankin aika olematon vielä. 4 päivää sitten se sai puserrettua viimeksi kakan hirveä karjunnan säestämänä. Tänään on ollut vastaavaa karjuntaa, muttei vielä tulosta. :/ Toivottavasti pian helpottaa. On jotenkin ihan kamala katsoa toisen tuskaista oloa. Nyt se simahti sitteriin kohoasentoon kun ei missään ole oikein edes pystynyt nukkumaan.

Huomenta!

Kylpemisestä: Minulla ei ole koskaan ollut tällaista vauvaa, enkä oikein tiedä miten toimia. Leevi INHOAA vettä.  Toiset ovat tässä iässä jo olleet oikeita vesipetoja, mutta nuorin aloittaa huudon välittömästi, kun joutuu ammeeseen. Olenkin pessyt tuota mahdollisimman harvoin nyt ja yrittänyt tehdä sen silloin, kun poika on virkeä ettei ainakaan väsymystä huutaisi, mutta kun ei tykkää niin ei tykkää. Jospa kuitenkin vielä iloksi muuttuu, kunhan oppisi istumaan ja voi leikkiä sitten samalla. Suihkussa onnistuu vähän paremmin, mutta amme on kauhistus.

Off topic vesipetoudesta: oltiin mökillä yksi yö nyt viikonloppuna ja meidän kahdeksanvuotias kävi JÄRVESSÄ uimassa. Ihan pakko oli sinne päästä, kun kerran mökille mentiin ja useamman kerran siinä pulahti - melkeinpä avantouimari... Muutenkin kyllä nuo tenavat haluavat saunassakin aina pesuvetensä niin kylmänä, että itse en sellaisella voisi kuvitellakaan peseväni.

Minun pitää nyt tulla tänne purkamaan hätääni, sillä lääkäriäkään en vielä saanut kiinni. Meidän tytöllehän määrättiin viime viikolla yskään, jonka lääkäri sanoi voivan johtua esim. astmasta, kokeiltavaksi Ventoline-liuosta. Ko. lääkkeen lääkeselosteessa sanotaa, että voi aiheuttaa vapinaa ja "Ventolinen käytön yhteydessä on joskus todettu lihaskouristelua". Selosteessa lukee myös että voi aiheuttaa rintakipua. Netistä löytyvästä Fimean lääkeoppaassa sanotaan, mainitaan yleisiksi oireiksi nuo lihaskouristukset ja hyvin harvinaiseksi oireeksi yliaktiivisuus.
No meillä on näitä kahta ollut ollut nyt viikonlopun ajan, ja varsinkin nuo kouristukset näyttää tosi pahalta. Vauva heittelee päätä puolelta toiselle ja koko vartalo sätkii ja kouristelee. Lisäksi nukuttaminen on tosi vaikeeta varsinkin iltaisin, kun neiti on kuin sähköjänis. En uskaltanut antaa lääkettä enää tänä aamuna. Nyt vaan ahdistaa, kun ei tiedä kumpi on pahempi, olla antamatta lääkettä vai sen antaminen... No toivottavasti lääkäri kohta soittaisi. Ei ole mukavaa tällaisten pienten lääkitseminen, kun ei polonen osaa sanoa millainen olo on.

Jiu: kylläpäs kuulostaa kauhealta!! Toivottavasti lääkäri soittaa pian, että voit kysyä josko joku auttais.

Mullahan on astma, ja mun lääke (ei tosin ventolinea, mutta kuitenkin) aiheuttaa ihan minussakin, aikuisessa isossa ihmisessä, vapinaa joka päivä. Se on se avaava lääke, joka tekee sen (mun hoitavassa lääkkeessä on avaavaa lääkettä mukana). En tiedä onko siinä ihan adrenaliinia vai mitä, mutta siis siksi se tutisuttaa ja aiheuttaa vähän sydämentykytystä. Mun pitää ottaa aamulla ja illalla sitä lääkettä ja iltaisin yritän muistaa ottaa hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa, jotta saan nukahdettua, juuri tuosta syystä.

Jospa sitä pitääkin sitten antaa vaikka pienempi annos, tai sitten se lääke ei vain sovi teidän tytölle.
Toivottavasti selviää pian!!

Kannattaa kyl lääkäriltä varmistaa jatkaako Ventolinen käyttöä vai ei. Ventolinea on olemassa myös suihkeen, se voi olla parempaa kuin tuo lios.

meillä meemi ihan samaa oli perjantaista lähtien, ihan täysin maha pinkeenä ja jumissa siis pojalla. Oli tosi surkeeta eilen koko päivä kun poika yritti olla pirteänä ja hyväntuulinen mutta tosissaan näki että toista sattui. Sanoin sitten miehelle että nyt mittaan kuumeen ja jos se ei auta huomiseen mennessä niin sitten käy apteekin kautta hakemassa apua tähän vaivaan. Mutta kas, kyllä se äiti tiesi taas. Siis mun äiti. Se kertoili mulle jo pienenä että mun sisko oli tosi ongelmallinen, kakkasi kerran viikossa ja mikään ei auttanut kunnes hänelle opetettiin että mittaapas tytön kuume. No meillä kävi siis juurikin niin että illalla kun mittasin kuumeen niin aamulla olikin vaipassa semmoinen tervehdys mua vastassa että huh huh :D Mutta! Hajut tms ei haitannut mitään kun poika oli niin aurinkoinen oma itsensä ettei tosikaan :)

Samoin tuossa uniasiassa täällä menee. Pyysin jo fbssa apua kaikilta äideiltä joita mulla on kavereissa kun ihan yhtäkkiä alkoi pojalla A I V A N järjetön tappelu nukkumattia vastaan. Aivan totaali huutaminen ja siis ei mitkään sanat riitä kertomaan sitä kuinka kamalaksi meidän illat muuttui. Yhdistimme asian kasvamiseen, liikkumisen alkuun ja kiinteiden aloitukseen. Nykyään melkein joka ilta on niin että jos minä nukutan niin poika menee kauniisti nukkumaan mutta jos isä tai joku muu koittaa niin ei, ei tule mitään.
Toki poikkeuksia on. Karmeinta tässä on se ilme mikä miehelläni on kun joudun puuttumaan tilanteeseen, minulla itsellä meinaa tulla itku kun katson miestäni silmiin ja niistä silmistä näkyy se pettymys ja suru kun olisi itse halunnut pojan nukuttaa ja poika huutaa kuin jellona :(
Ja kaikenlisäksi, kovaa vauhtia lähenee päivä jolloin joudumme (saamme??) jättää pojan ensi kertaa pidemmäksi aikaa hoitoon, koko päiväksi ja yöksi. Olen kauhuissani. Äitini (tulee hoitaan poikaa) sanoo samoin kuin anoppini: "Ei se lapsi itseään hengiltä huuda, ei se siihen kuole jos ei nukahda heti! Ja kyllä se sitten nukahtaa kun väsyy tarpeeksi!" Mutta voi kun mun tekee huonoa ajatella jo etukäteen sitä kun toinen pää märkänä hiestä huutaa ja tappelee vastaan :(
En ymmärrä tätä, jos poika rakastaa nukkumista yli kaiken niin miksi pitää tapella nukkumattia vastaan??

Jiu: Saitko lääkäriä kiinni? Mä en kyllä uskaltais antaa tuota Ventolinea, jos se kerran aiheuttaa tuollasia oireita.

Meillä tuo luumusose autto parissa päivässä mahan jumitukseen, vaikkei Kasperi sitä mitenkään isoja määriä saanukaan: muutaman lusikallisen pari kertaa päivässä. Luumusoseen lisäksi Kasperi on maistellut nyt perunaporkkanasosetta ja päärynää. Perunaporkkanaa on maisteltu sekä omatekosena että kaupan versiona, kaupan sose uppoaa paljon paremmin. Varmaan siks kun se on rakenteeltaan sileämpää. Tarkotus ois kuitenki nuo kasvissoseet tehä ite jatkossa. Päärynä on nyt tauolla, kun niinä päivinä pojan posket lehahti punaseksi ja tuli otsaan ihottumaa, kun poika oli päärynää saanu. Tosin tuo ihottuma voi kyllä johtua meneillään olevasta antibioottikuuristakin.. Mutta epäilen vahvasti päärynää aiheuttajaksi, kun antibioottikuuri on edelleen menossa ja tuo ihottuma on kadonnut. Tai sitten se tuli jostain, mitä mä oon syöny ja siinä onki sitte jo isompi miettiminen, mitä se ois voinu olla..

Missäs Pääskynen? Joko teillä on aloiteltu kiinteitä? Tuu ihmeessä kertomaan, miten sormiruokailu lähtee sujumaan. Mua kiinnostaa aivan valtavasti, vaikka meillä nyt soseilla kiinteät aloiteltiinkin.

Turvaistuimista oli tuolla aiemmin ollu puhetta. Me on kateltu pojalle jo isompaa istuinta. Meillä on ihan ehdoton vaatimus, että se istuin on saatava asennettua selkä menosuuntaan, ja näyttää olevan, että hirveen iso osa istuimista on asennettavissa vain kasvot menosuuntaan. Mikä on mun mielestä kyllä typerää, kun suositus on kuitenki, että kolmivuotiaaksi asti pitäs kuljettaa lasta selkämenosuuntaan.. :P En mä sitä sano, että meilläkään välttämättä sinne asti poikaa niin päin kuljetetaan, mutta ainakin niin kauan kun kohtuudella niin päin mahtuu istuimeen. 

Mun on pakko kysyä tuosta selkämenosuuntaan jutusta että miksi se on niin ehdoton teillä? Kun taas itse odotan kuin kuuta nousevaa sitä päivää kun poika kasvaa niin että pääsee kaukalosta pois niin että saa nassun meitä kohden eli siis naama menosuuntaan :) Mutta tuo istuin mikä meillä on niin se on vuoden ikään asti, tuo on Maxi Cosi.
Monesti vaan tuntuisi helpottavan tosiaan jonkin verran matkustamista kun näkisi pojan nassun, ei siis pojan matkustamista vaan mun kun mietin että miten pojalla menee.
Tähän on siis syy ettei olla pojan kanssa takapenkillä, ei ole kyse siitä että emme haluaisi olla takapenkillä VAAN siihen on se syy että jos jompikumpi on takapenkillä niin poika alkaa hermostuun että syliin syliin syliin syliin syliin.. monesti on pitkillä reissuilla tehty niin että kun poika on varmasti unessa ja jos mietityttää että pitäisikö mennä taakse hänen kanssaan niin on sitten pysäytetty sen verran että ehtii puikahtaa hyvin sinne. Mutta kas kun poika herää, näkee vanhempansa siinä takapenkillä niin johan alkoi huuto että syliiiiiiiiiiiiiin! Eli kun matkustaa yksin takana niin nukahtaa hetkessä tai leikkii iloisena itsekseen.
On tää hankalaa :/

Ang1: me myös halutaan selkä menosuuntaan istuin. Tämä sen takia, että se on todistetusti pienen lapsen herkkään niskaan kohdistuu vähiten rasitusta kolaritilanteessa jos on selkä menosuuntaan. Tuohon mainitsemaasi ongelmaan vinkiksi peili. Ihan tätä tarkoitusta varten myydään ainakin Biltemassa takaistuimen pääntukeen kiinnitettäviä peilejä. Siitä voi taustapeilin kautta lasta seurailla.

Justiin meinasin ihan samaa sanoa kun meemi! Eli minä myös aion pitää lastani selkä menosuuntaan as long as possible, ja kyllä varmasti istutan siihen 12-vuotiaaksi korokkeessakin emoticon  Autokoulusuvusta kun tulee, on minut niin vahvasti koulutettu näihin turvallisuus asioihin.
Ja sama homma tuo peili; meillä ollut käytössä jo pitkään ja auttaa kyllä kovasti! Heti näkee tausta peilistä, tai jos ei aja niin voi kurkatakin suoraa peiliin että mikä tilanne. Heti huomaa että onko känkkäränkkä saapunut takapenkille auringon häikäsyn, pipon vinouden vai vaan väsymyksen takia. Ja näkeehän siitä heti sitten että joko nukutaan. Siihen peilin remmiin saa muuten kätevästi leluja kiinni :)

Maha on jumissa täälläkin. Ei minulla vaan pojalla. Huudon kanssa väänsi tulosta ja lopulta sai aikaiseksi kivi kovan pallon. Urakalla syötän nyt luumua, koska mallasuutetta en suosittele kellekkään, huh mitä ilmavaivoja siitä tulee!

Tuosta nukahtamisesta oli puhetta, niin miten teillä mennään yöunille? Meillä minä olen ainoa joka voi nukuttaa. Poika ei huoli tuttia, ei millään, joten mä syötän sängyllä niin kauan kunnes nukahtaa. Välillä tuupaa tissin pois, tai sitten nukahtaa se suussa. Siihen sitten jää nukkumaan kun minä hivuttaudun pois. Ennen ajattelin että yksin pitää oppia nukahtamaan, mutta höpö höpö -en minäkään tykkää nukkua yksin.

Lääkäri soitti onneksi iltapäivällä. Ventoline pistetään nyt tauolle mutta pitää seurata palaako yskä. Jos palaa, pitää mennä uudelleen lääkärille ja miettiä joku muu hoitokeino. Toivon kyllä kovasti, että tuo lääkekokeilu olisi riittänyt ja tyttösellä ei oikeasti olisi astmaa vaan yskiminen olisi ollut vaan jotain flunssa pahasti pitkittinyttä jälkioiretta.

No puran nyt sit äkkiä tännekin tämän asian: mies oli mulle vihassa 6 päivää ja viimein tänä aamuna sen kanssa pystyi jo puhumaan normaalilla äänellä ilman huutamista. Tämän vuoksi on täälläkin roikkuminen ollut vähissä, vaikka oonkin lukenut viestejä, mutta en oo jaksanu kirjottaa, kun tää on painanut mieltä...
Mies siis jälleen kerran mökötti niistä samoista vanhoista asioista, jotka on tapahtuneet ennen meidän yhdessäoloa ja joille ei kukaan maailmassa voi tehdä yhtään mitään (jollei joku sitten oikeasti ole keksinyt sitä aikakonetta, jolla matkustaa ajassa taaksepäin!). Kyllä turhauttaa. En nyt sitten vielä tänään viitsinyt alkaa vakavaa keskustelua asiasta, kun en halunnut, että mies suuttuu heti uudestaan, eli tätä siis käsitellään tässä myöhemmin taas uudestaan.

Nyt siis onneksi rauha maassa (ainakin jonkun aikaa). Alkoi jo usko horjumaan pikkuhiljaa, kun mies uhkaili häipyvänsä tästä johonkin ja jatkoi vihanpitoa näin kauan... Mutta en antanut periksi, enkä edes itkeny sen nähden! :)

Nyt pitäis mennä nukkumaan äkkiä, että saa viikon aikana kertynyttä univelkaa kurottua umpeen. Olivia nukahti noin tunti sitte.
Uskallan sanoa, että nyt, rv 15+1 tänään, on pari päivää ollut jo melkein normaali olo. Eli ei enää niin kuolemanväsynyt kuin koko tämän alkuraskauden ajan on ollut. Toivottavasti tää ei nyt ollut vaan vihassa olemisen aiheuttaman adrenaliinin vaikutusta, vaan olo alkaa hieman kirkastua tästä!!

Mä myös ehdottomasti sitä mieltä, että lapsi selkä menosuuntaan niin kauan kuin mahd (mun isä on poliisi, eli mut myös kasvatettu turvallisuusasioihin hyvin sisään!). Meillä nyt ei vieläkään ole autoa, joten ei olla edes tutustuttu semmosiin peilivirityksiin... mutta katotaan, kun tässä aletaan autoakin hankkia piakkoin.

Nukkumisesta sen verran, että Olivia kyllä nukahtaa helposti ja yksinään. Kun on unien aika, vien Olivian makuuhuoneeseen omaan pinnikseensä, peittelen ja annan unikaverin kainaloon ja pari pusua poskelle päänsilitysten kera ja toivotan hyvät yöt. Sit vaan kävelen keittiöön/olkkariin tekemään omia juttujani ja Olivia siellä juttelee vähän aikaa ja nukahtaa yleensä viidessä minuutissa. Ehkä kerran käyn sille tutin laittamassa uudelleen suuhun, jos sattuu tipauttamaan, mutta ei muuta.
Olivia on kylläkin tässä ihan viime aikoina alkanut pyörimään sängyssään aivan käsittämättömän paljon. Se siis möyrii siellä selällään akselinsa ympäri. Tänäkin aamuna löysin Olivian sängystään pää jalkopäässa ja jalat tyynyliinalla!! Lähes joka yö se kääntyy poikittain ja sit pää on tietty toisessa laidassa pinnoissa kiinni ja jalat potkii toisen laidan pinnoja. Oon jo laittanut fleecepeiton rullalle ja siihen pää-päätyyn kulmaan pehmikkeeksi, ettei kävis päähän kipeää, kun kääntyy siellä, mutta sekään ei aina auta. Se on kyllä niin hassu lapsi! Ja Oliviahan ei siis vielä käänny selältä mahalleen tai toisinpäin, vain kyljelleen pääsee itse.
Ja sit vielä sen nukkuma-asento on tosi usein kummallinen: se on silleen kyljellään pää ihan takana ja selkä kaarella. Neuvolatäti ehdotti unipussia, mutta enhän mä ole sellasta mistään vielä ehtinyt löytää.

Niin ja päiväunille nukahtaminen on kans sujunut hyvin, so far. Kun vien vaunuihin parvekkeelle, niin nukahtaa sinne ihan itekseen yleensä, ilman että tarvii ees vaunuja hyssytellä. Tosin jos herää kesken, niin sit pitää käydä heiluttamassa takasin uneen.

Ai niin ja vielä tuosta kylpemisestä: kun mehän ollaan Olivian kanssa käyty suihkussa ihan alusta alkaen. Totesin jo heti eka viikolla, että mun ranne ei kestä pidellä Oliviaa tuolla ammeessa, kun se ei tietty osannu ite yhtään pitää päätä tai muuta ja kylpeminen oli ihan tuskaa. Neuvolatäti sit ehdotti, että mentäis suihkuun ja se onkin ollu paljon helpompaa (meillä on semmonen muovinen matala jakkara, jonka päällä istun ja pidän Oliviaa sylissä). Meidän amme on siis tuossa hoitopöydässä kiinteästi ja siinä on joku ihme muotoilu siinä pohjassa. Kaiketi se on helpotukseksi kiinnipitämisessä, mutta se pohja on niin liukas, ettei siitä muotoilusta ollut ku haittaa. Ostin tässä ihan vähän aikaa sitten liukuestematon, mutta se on tarkotettu semmoseen oikeaan punkkaan, eli on tuohon liian iso ja väärän mallinen, eli en oo vieläkään kokeillu kylvettämistä. Me saadaan mun serkulta niitten punkka, kunhan ne saa uuteen taloonsa asennettua oikean aikuisten ammeen.
Sit meilläkin kylvetään! :) Olivia kyllä tykkää vedestä ja potkii ja sätkii jo suihkussakin ilosta. :)

Nyt lähen oikeesti nukkumaan! Öitä!! :)

Just turvallisuuden takia tuo selkä menosuuntaan asennettava istuin on meilläkin niin ehdoton. Tuo peili oli kyllä hyvä vinkki. Täytyypä sellanen hommata.. :)

Hienoa, että lääkäri soitti, Jiu. Kuulosti ihan kamalalta nuo Ventolinen aiheuttamat oireet. Toivottavasti yskä ei enää palaa.

Peekay: Kasperi pyöri kans tuolleen selällään akselinsa ympäri ennen ku oppi kääntymään selältä mahalleen. Varmaan Oliviaki kohta oppii kääntymään.

Nukkumaan menosta. No joo, se on yhtä hulinaa, jos poika ei oo kunnolla väsyny. Meillä pojan sänky on sivuvaununa meidän sängyssä ja sinne illalla yleensä nukahtaa. Yöllä sitte nukkuu meidän vieressä, kun en jaksa siirtää poikaa syötöltä takaisin omaan sänkyyn, kun se siihen liikutteluun aina herää. Ja totta puhuen nukkuu kyllä usein ihan koko yön meidän sängyn puolella, kun nukkuu siellä paljon paremmin. Väsyneenä Kasperi nukahtaa helposti itekseenki, ku laittaa vaan tutin suuhun ja rätin vähän naamalle (minkä kyllä käyn ottaan pois ku poika nukahtaa, ku pelkään että se tukehtuu.. ). Mutta jos poika ei oo ihan nukahtamispisteessä nukkumaan mennessä, niin sen täytyy kääntyä noin miljoonaa kertaa selältä mahalleen ja siitä taas selälleen, ja eihän siitä nukkumisesta sitte mitään tuu. Päiväunet Kasperi nukkuu yleensä vaunuissa, ja sinne nukahtaa yleensä helposti (siellä ei mahdu kääntymään!). Mutta tosiaan nukkumaan laittoa ei paljo kannata harkitakaan, jos poika ei oo selkeesti väsyny. 

Kaipa mulla on niin iso luotto tuohon meidän hovikuskiin että en niin stressaa tuosta selkämenosuuntaan hommasta + se kun olen noi kaikki sisarustenmuksut ja kummilapset ja serkkujen muksut ja serkun lasten ipanat nähnyt matkustavan isompana naama menosuuntaan. Ja sitten se kun itsellä ainakin tulee huono olo jos matkustaa selkämenosuuntaan. Joskus jouduin istumaan mondeon perätilassa jossa ne kaksi istuinta jossain malleissa on ja voi luoja, never again.
Mutta tosiaan meillä on tuo kaukalo vuoden ikään asti ja seuraava istuin on saatu jo lahjoituksena joten näillä mennään ja se istuin on semmoinen missä istutaan naama menosuuntaan. Saapa lapsi katsella maisemiakin paremmin :)
Tää ei ollut mikään provo teksti, nää on mielipideasioita joten hyvät ihmiset tätä ei ole pakko kommentoida ettei tule mitään riitaa mielipide eroista. Kukin tavallaan <3

Takaisin