Toukokuun törinät

Jostain sain semmoisen ohjeen, että vauvan iho ei välttämättä tarvitse yhtään mitään. Joten ajattelin hommata öljyt ja rasvat sun muut vasta siinä vaiheessa jos näyttää että niitä tarvitaan. Bepanthenia löytyy aina kotoa, sillä pääsee alkuun jos näyttää että jotain tarvitaan, ja muut hankitaan sitten tarpeen mukaan.
 
Sinkkivoide, tummeli on itelle ollu hyviä niin niitä löytyy kotoakin :) sit se bepanthen :) kookosöljyä oon aatellu myös. Mut näin oon mäki ymmärtäny ettei tarttee rasvailla kun vasta sit jos tulee iho-ongelmia.
 
Jos kylpyveteen ei laita pesuainetta kuten ei kuulemma tarvitsekkaan, niin kaipa sitä ei sitten tarvitse niin rasvaillakkaan kun ihon omaa suojakerrosta ei pestä pois..

Jäi mulla mainittematta että tosiaan vasta jos tarvetta ilmenee niin rasvaillaan noilla mitä listasin :)

Onkohan muuten missään tehty tutkimusta vakuttaako vaippaihottumaan käytetäänkö kestovaippoja vai 'tavallisia'? Mietin ku mulla on kuulemma pitkään ollu vaippaihottumaa vauvana (ja kertakäyttöset vaipat käytössä), ja saan kertakäyttösiteistä nykyäänki iho-oireita...
 
Joo ja pesuainettaki käytetään vasta tyyliin vuodenikäsenä :)
 
Harakraah, en tiiä onko puolueetonta tutkimusta tehty mutta ainakin kesto- ja ekovaippoja markkinoidaan nimenomaan ihoystävällisempänä vaihtoehtona. Toki muovi ärsyttää ihoa ihan eri tavalla kuin luonnonkuidut, joten ainakin herkällä iholla vaikutusta varmasti on. Näin ihan maalaisjärjellä ajatellen, faktatietoa ei minulla ole. :)
 
Sinkkivoidetta on olemassa, mutta en rasvaile tai öljyile ellei sitten tule tarvetta. Vauvallahan saattaa tosiaan olla aivan hyvä iho, joka ei kuivu tai ärtyile sen kummemmin. Silloin ei meidänkään neuvolatätien mukaan tarvitse rasvailla.

Tietty jos se on yhtään äitiinsä tullut niin rasvaa tulee kulumaan purkkitolkulla :D
 
Kyllä ne kestot on paljon iho ystävällisempiä kun kertikset. Sit kertis vaipoissakin on eroja, meiän poisun iho ei esim oo tykänny pampersist mut libero ja muumi sopii.
Tosta vauvan ihon rasvailusta, mä en oo rasvaa laittanu kun sillon ainostaan jos on ollu jotai vaippa ihottumaa, sillonki ilmakylvyt olis varmaan paras vaihtoehto. Vauva aikana kylvetin ainoostaan kerran viikos ja ihan pelkällä vedellä ja iho on tosi hyväs kunnos ollut hänellä. Sama se jos itseään hirveesti rasvailee niin iho tottuu sihen eikä tuota omaa rasvaa.
 
Joo samma här, sanottiin että ei mitään pesuaineita tai öljyä pesuveteen. Ostin tietysti ennen tätä tietoa kylpyöljyn vaaville, mutta pitänee käyttää sitten vaikka ite :wink
 
Muovi on tietenki se mikä kertakäyttövaipoissa voi aiheuttaa ongelmia mutta kertis vaipat on taas pintakuivia eli ei kosteus jää iholle (ainakaan jos ovat yhtään niinkuin aikuisten vaipat), kestoista en osaa sanoa mutta vois kuitella et ne on herkempiä aiheuttamaan ongelmia sit sen takia että kosteus jää iholle jonkun verran enemmän, hauduttaa. Tuskin kukaan aina on välittömästi vaipanvaihdossa pissan tullessa.
 
Omasta kokemuksesta riippuu ihan vauvasta että miten iho kestää kertiksiä tai kestoja. Meillä ei esikoisen iho kestänyt kestoja eikä mitään muita vaippoja kuin Liberoita. Kakkosella oli joku teräsnahka eikä hänellä ollu kertaakaan edes punoitusta vaippa-alueella. Kolmosella on käytetty melkein pelkästään kestoja eikä iholle sovi tietyt materiaalit, viimeisimpänä fleece alkanut aiheuttamaan punoitusta, mutta yleensä korjaantuu parin päivän kertiskuurilla :) Vaippaihottumaa tulee muutenkin hänelle tosi helposti, jos on yhtään pidempään märkäpintainen vaippa päällä (kestoista löytyy kuivapintasia ja märkäpintasia).
Juurikin kolmosen (ja osittain mun) iho-ongelmista johtuen meiltä löytyykin jo ihan hyvä rasva arsenaali, on sinkkipastat, bepanthen, ölyä jos jonkinmoista, erilaisia apteekin kosteusvoiteita ja kaupan rasvoja. Sinkkivoide on toistaiseksi ollut ainoa ihan oikeesti nopeasti toimiva. Sitä on myös omalle atooppiselle iholle tullut laitettua pahoihin ihottumiin. Öljyt meillä jäänyt käytännössä käyttämättä, omiin kynsinauhoihin oon laittanut sillon kun oli geelikynnet. Kylpyöljyä en uskaltanut juurikaan käyttää, se tekee vauvan niin liukkaaksi, eikä meillä muut kuin esikoinen olekaan vauvana juuri kylpenyt.
 
Ei lisättävää ton ihoon imeytymis-linkin jälkeen (jostain lukenut vertauksen, että jos uitat tunnin jalkoja vodkakylvyssä, eikö siitä pitäisi humaltua, kuten jos jotkut kasvorasvat imeytyisivät verenkiertoon -apteekissa myytävät lääkevoiteet tästä poikkeus tietenkin).

Meillä siis käytetään libero babyoilia kylpyvedessä, joskus jotain pesuainetta. Reilu vuos nyt menty näytepakkauksilla, sit ku loppuu ni jotain vastaavaa öljyä tms. Merkillä ei väliä.

Tässä vielä toinen linkki ihoon imeytymiseen liittyen: http://www.bath.ac.uk/news/2012/10/01/nanoparticles-skin/
 
Meidän neidillä oli hieman kuivaa ihoa vauva-aikaan. Siihen oli tippa vauvaöljyä kylpyvedessä riittävä. Teki vauvasta hieman liukkaamman kylvyssä mutta kun ei sitä öljyä tarvi läträtä sinne veteen. Ja ammeen puhdistaminen oli tarkempaa kuin ilman öljyä..
 
Mä sain vauvajuhlissa lahjaksi parikin törppöä babyoilia, kylpyainetta,talkkia ja voiteita. Suosiolla pistin vauvashampoot ja kylpyaineet kaapin perälle, säilyyhän ne jos ei avaa. En usko että vauva kaipaa sellaisia. Jos käyttäis joskus vuoden iässä. :-) Öljylle ja voiteelle saattaa olla käyttöä, itse kun olen atoopikko, jos vauva perii sen. Tai sitten läträän niitä itseeni. :-)
 
Meinasin just laittaa ja sillä ajatuksella just ostinkin että vois hieroessa käyttää, vauvaan siis, meillä on kyllä oma öljy hyvin säilyny näillä miehen tarjoamilla hierontakerroilla :'D Mut siis eikö se öljy sit yhtälailla häiritse sitä vauvan ihon luonnollista toimintaa siinä yhteydessä? Tai ku jotenki ajattelin, että siksi niitä ei suositella, että just se ihon oma rasvan kehitys jne ei sitten onnistu?
 
Mitkäs kerttisvaipat olis parhaita? Eilen kaupassa vähän kattelin mut emmää niistä mitää tiedä. :eek:
 
Mie tykkäsin pikkuvauva aikana niistä pampersin newborn vaipoista missä on se keltanen viiva joka muuttuu siniseks kun vauva pissaa, niin ei tarvinnu arvuutella sit et onko pissannu vai ei kun ne pissit on niin pieniä ettei siinä vaipassa juuri painossa tapahtunu muutosta :)
 
Takaisin
Top