Toukokuun kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin jatkan tota positiivista linjaa.. :) Mun jokakeväinen sisätila-aresti loistaa poissaolollaan! Mulla on aivan kamala siitepölyallergia koivulle ja joka kevät menee ainakin toukokuu sisätiloissa. Mitkään lääkkeet ei oo koskaan auttanut, mutta nyt se lääke on löytynyt! Raskaus! Ei pienintäkään oiretta! Aivan huikeaa! :D Muilla vastaavaa? Mä olin aivan ihmeissäni tässä yks päivä, kun tajusin että koivut on jo ihan vihreänä ja mulla on nenä auki.. :)

Sent from my GT-I9105P using Vau.fi Foorumi mobile app

Minä jo täällä toukokuussa haaveilen tuoreista mansikoista. On päässä sellainen mielikuva, että olen jo lomalla ja menen torille viettämään aikaa ja ostan naposteltavaksi mansikoita :) Argh, miksi niiden kypsymiseen menee niin pitkä aika vielä. Olen jo syönyt pakastimesta kaikki mansikatkin. Pitäisköhän kokeilla mustikoita, niitä olisi vielä jäljellä :)

Muuten kuuluu sellaista, että tänään menen ensimmäiseen perhevalmennukseen. Se käsittelee ravintoa ja suuhygieniaa. Mies ei pääse töiden takia mukaan, mutta enpä katso noita aiheita niin häntä koskettavankaan. Tämä onkin sitten vissiin ainoa perhevalmennus mihin tulen pääsemään, tosin se synnytysvalmennus/tutustuminen sairaalaan on lähempänä laskettua aikaa syyskuussa. Ainoa siksi, että en mahtunut parisuhde ja seksuaalisuusluennoille nyt toukokuussa ja sitten kuulemma nuo valmennukset jäävät jopa kolmeksi (!) kuukaudeksi kesätauolle. Aika jännä, ettei tälläiselle ensisynnyttäjälle tarjota tuota kummempaa, kun sattuu tämä raskaus ajoittumaan tähän aikaan :/

Oioi, tekee niin kovasti mieli mansikoita!! Ja herneitä kanssa. Niitä odotellessa. :)

Me käytiin yhdessä perhevalmennuksessa, käsitteli (tai piti käsitellä) parisuhdetta vauvan tulon jälkeen. Ei mennä uudestaan kyllä enää. Asiat joita käsiteltiin, oli erittäin itsestäänselvyyksiä ja ollaan keskusteltu näistä ihan ilman valmennuksiakin. Ja muutenkin aiheet tuntuivat olevan lähinnä parisuhdeterapiaa... :) Valmentaja myöskin oli aikamoinen persoona, sanoi valmennuksen alussa että seitsemän yhdessäolovuoden jälkeen on vasta hyvä tehdä lapsia, muuten ei vielä tunne toista... XD

Joo, en tiedä tosiaan onko nuo valmennukset millä tasolla hyödyllisiä. Näkee tänään sitten. Miettiköhän se valmentaja sitä ''kuuluisaa'' seitsemän vuoden kriisiä, että jos siitä pääsee yli niin sitten eikun vaan pullat uuniin :D No, eiköhän jokainen osaa henk.kohtaisesti arvioida, milloin on sopiva aika tehdä lapsia ja siihen ei varmasti vuodet vaikuta.

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Me tykättiin liikenneturva-osiosta perhevalmennuksessa. Hammashoito-osio oli turhempi, mutta oli siinä kyllä uuttakin asiaa. Seuraavaksi olisi ohjelmassa "elämää vauvaperheenä" ja sitten imetyksestä ja synnytyksestä. Aiotaan kyllä mennä kaikkiin. Odotan jonkin verran ainakin noilta kahdelta viimeiseltä.

Sain äsken lähetettyä kelan hakemukset... Oli kauhea kiire saada sitä äitiyspakkausta, mutta nyt sitten meni kumminkin melkein viikko, ennen kuin sain hakemuksen tehtyä. Nyt ei ole onneksi ihan niin kiihkeä olo saada sitä... Eiköhän se sieltä jossain vaiheessa tuu. Ja huomenna saan yhden tilauksen jonka tilasin Saanuskasta. Siinä on tulossa ihana syksyhaalari 62-kokoa meidän vauvalle :)

Mä en edes tiedä onko meillä perhevalmennusta....? Sairaalassa järjestetään ilmeisesti joku juttu jossa tutustutaan synnytyssaliin jne. mutta muuten ei sanallakaan ole sanottu et onko muuta. Ehkäpä kysyn seuraavan kerran kun neuvolaan menen mikä on tilanne meidän kunnassa.

Toisaalta tuntuu et tämä koko raskaus on yhtä perhevalmennusta :) meillä on kotona ollut ainakin miehen kanssa niin hyvä ja avoin meininki että enpä mieltäni pahoita jos kunta ei mitään järjestä. Vertaistukea löytyy lähipiiristä myös. Paljon. Välillä ehkä liikaakin ;) vaikka hyväähän kaikki varmasti tarkoittaa.

Odotin kyllä kauheasti meidän valmennukselta, valitettavasti jouduttiin pettymään. Olisi vielä raskausajan liikunnasta eri valmentajalla mutta neuvolantäti sanoi ette minun kannata liikkuvana ihmisenä mennä, turhautuisin vain kun lähdetään todellakin alkeista. :)

Nuo elennan mainitsemat imetys- ja synnytysvalmennukset kuulostavat mielenkiintoisilta kyllä, toivottavasti on hyviä! Menna: Varmaan tätä parisuhteen kriisi-ikää valmentaja mietti, olet oikeassa. Jäisi kyllä varmaan monet lapset tekemättä näitä "kriisejä" odotellessa! :D Hauska vaan kun täti noin yleisti, eihän parisuhteille voi mitään yleispäteviä aikamääreitä antaa, kaikki kun ovat niin erilaisia. Toivottavasti kukaan ei ottanut kovin tosissaan siellä tuota heittoa..

emmu_ma: Nää perhevalmennukset on kuntien järjestämiä juttuja, käy kattomassa teidän kotikaupungin nettisivuilta jos löytyisi! Mutta tosiaan jos taso samaa luokkaa kun meillä niin ei kyllä mistään jää paitsi.. ;)

Me oltiin kans maanantaina ekassa valmennuksessa, jonka piti ravitsemussuunnittelija ja suuhygienisti eli ravitsemuksesta, niin raskauden aikana kuin jälkeen ja suun terveydestä ja molemmista asenteiden välittymisestä. Ihan jees, ei mikään maailmaa mullistava kokemus. Seuraavaksi olisi tiedossa kesäkuulla fysioterapeutin ohjaustilanne, jossa kai tehdään harjoitteitakin kun pyydettiin pukeutumaan joustaviin vaatteisiin. Elo-syyskuulle menee loput, joita oli synnytyksestä, vauvaperheen arjesta ja vanhemmuudesta ja parisuhteesta. Todennäköisesti ollaan menossa kaikkiin. Lisäksi voi halutessaan mennä tutustumaan synnytyssairaalaan.

Meillä alkaa perhevalmennukset vasta kesäkuussa kahdella massaluennolla joihin osallistuu kaikki kaupungin odottavat perheet. Elokuun puolessa välissä on vielä 2 iltaa perhevalmennuksia omassa neuvolassa sen neuvolan odottaville perheille. Samalla viikolla on myös vain äideille suunnattu valmennus äitiyteen.

Mikä hauskinta, niin vauvankin kalenteri on alkanut täyttymään... neuvolan syys- ja lokakuussa syntyville vauvoille on jo aikataulutettu ensimmäiset vauvatreffit neuvolassa marraskuussa :) Tätä vauhtia tulevista vauvoista tulee vielä kiireisempiä kuin nykyajan aikuiset kunhan kasvat ensin aikuisiksi.

• Tykkään
Eilinen valmennus oli ihan ok. Ravitsemusterapeutin jutut nyt ei olleet juuri uutta tietoa, mutta suuhygienistin luennosta pidin. Siinä tuli itselle uusia asioita tai ehkä paremminkin selvennystä joihinkin vähän tuntemattomampiin juttuihin. Kuten siitä, miksi lapsen hampaita tulee pyrkiä suojaamaan kariestartunnalta mahdollisimman pitkään. Ymmärsin luennosta, että mitä pidempään hampaita saa suojattua kariestartunnalta, niin sitä huonommin se myöhemmin menee pahaksi. Aiemmin vaan luulin, että mitä väliä, kun jossain vaiheessa elämää varmasti lapsikin saa sen tartunnan. Ja oli siellä joitain muitakin ihan hyviä juttuja. Ainakaan meillä neuvolassa ei ole tähän saakka puhuttu noista hammasjutuista mitään.

• Tykkään
Meillä taitaa nuo perhevalmennukset alkaa ensi kuussa? Tää mun ns. oma neuvolantäti pitää ne, ja koska se siirtyy kesällä/kesän jälkeen toiseen hommiin ja sille tulee sijainen, niin se haluaa saada valmennukset alta pois ettei tän uuden tarvitse heti alkaa valmentamaan.. No, en tiedä ollaanko ollenkaan menossakaan. Kattelin niitä aiheita ja totesin että noista me osataan puhua kyllä keskenäänkin isännän kanssa täällä kotona.. ja mitä teidän muiden kokemuksia lukee niin en oo ihan varma onko tosiaan tarpeellista mennä...

Puran tähän nyt vähän mietteitä jotka ei ihan suoranaisesti liity raskauteen... (varoitus: teksti sisältää valtavasti valitusta ja voivottelu, kurjuutta ja surkeutta)
Meillä on tammikuun lopusta asti ollut eläinten terveyden puolesta jos jonkinlaista huolta ja murhetta.. Ensin tuli vanhimmalle koiralle mystinen mahavaiva, jonka johdosta se oli tosi huonossa kunnossa, laihtuikin 4kiloa (iso koira). No, sitä hoidettiin ja samaan aikaan toisen koiran korvasta löytyi kasvain. Eläinlääkäri epäili pahanlaatuiseksi, mutta leikattiin pois. Leikkauksen yhteydessä otetussa röntgenissä selvisi, että koiran keuhkoputki on syystä tai toisesta kasassa, aiheuttaa yskää. No, korvan kasvaimen leikkaus onnistui hyvin ja kasvain osoittautui hyvänlaatuiseksi. Koira ei yski kotona tuon keuhkoputken takia, joten näillä mennään. Näiden koirien sairastaessa itkin isännälle että jos olisin tiennyt etukäteen, että yhteisen lapsen saaminen tarkoittaa sitä, että joudun kahdesta rakkaasta lemmikistä luopumaan, olisin miettinyt raskautta toisen kerran.........
Sitten tuli soitto, että toinen hevosista on satuttanut jalkansa, on tosi kipeä ja kun kävi makaamaan niin ei nouse ylös. Ei auttanut kun luottaa hoitopaikan ammattitaitoon, kun paikka on niin kaukana. No, tästäkin kai selvittiin melkein säikähdyksellä, vamma ei ole niin vakava kuitenkaan, mutta tulee vaivaamaan koko hevosen loppuelämän.
Tähän väliin sattui rakenneultra, jossa tosiaan löytyi nuo poikkeavat aivokammiot.. Ja vaikka me tiedetäänkin, että kun ei muita poikkeavia löydöksiä ole, niin todennäköisesti lapsi on terve, aiheuttaa tämä kuitenkin pientä huolta ja murhetta.
No, nyt sitten tiistaisella eläinlääkärikäynnillä todettiin, että tuolla vanhimmalla koiralla (joka siis sairasti mahaansakin) on ärhäkkä kasvain, joka todennäköisesti on pahanlaatuinen. Patti on muutamassa kuukaudessa moninkertaistanut itsensä, on kivikova ja kuumottaa.. Keuhkoista ei vielä voitu varmaksi sanoa, oliko kasvain levinnyt sinne, joten kuukauden päästä kontrolloidaan... Olin ensi alkuun sitä mieltä. että jos keuhkot ovat puhtaat, niin patti poistetaan ja eletään sen jälkeen yhdessä se aika mitä annetaan. Mutta kaksi päivää koiraa seuranneena, tein eilen kuitenkin päätöksen, ettei hoideta enää muuta kuin tukihoitoa, ja seuraavaksi on edessä luopuminen...
Alan olla aika väsynyt tähän jatkuvaan huolehtimiseen ja murheeseen, ja olen jo sanonutkin, että tulisin varmaan vähän vähemmälläkin huolella ja jännittämisellä toimeen ihan mallikkaasti. Ja toki tiedän, että kun olen eläimiä ottanut niin on vaihtoehto että niille sattuu ja tapahtuu ja että suurella todennäköisyydellä minun tulee tehdä lopetuspäätös jossain vaiheessa jne jne... Mutta ei se poista asioiden raskautta kuitenkaan, enkä voi olla miettimättä, että miksi kaikki tapahtuu aina yhtäaikaa??

Kiitos, auttaa ja rauhoittaa mieltä kun saa kirjoittaa asioista. Ollaan toki isännän kanssa puhuttua asioista ja itseasiassa monen muunkin kanssa olen jutellut näistä, mutta tuntuu että mun vaan tarvii enemmän ja enemmän puida ja käsitellä näitä juttuja...

puapru: Ikävät asiat tuppaavat kyllä aina kasaantumaan samaan hetkeen. Voimia! Kyllä se aurinko vielä teidänkin risukasaan paistaa, aivan varmasti! <3

puapru: täällä on kanssa huomattu, että kaikki ikävät asiat tapahtuvat samaan aikaan. Siinä tosissaan koetellaan jaksamista, mutta ei se auta kuin yrittää mennä eteenpäin ja luottaa siihen, että jossain vaiheessa tulee parempia aikoja! Tsemppiä <3

puaprulle paljon jaksamista! Eläimistä tulee äkkiä todella rakkaita, niinpä huolikin niistä on äärettömän suuri, kun on jotain vialla. Eikä luopuminen ole koskaan helppoa. Pitää vaan koittaa jaksaa ja ajatella eläimen parasta, sekä kerätä voimia niistä hyvistä muistoista, joita eläinten kanssa on. Ongelmat tuppaa aina kasaantumaan, niin että tuntuu siltä, että kaikki sortuu niskaan, mutta sitten koittaa ne paremmat ajat, kun ne hyvät asiat saa tilaa. Tsemppiä sinne päin!<3

Tsemppiä Puapru! Onneksi kaikilla asioilla on tapana järjestyä. Tavalla tai toisella!

Pakko oli tulla hehkuttamaan; mun äitiyspakkaus odottaa postissa! Tulikin viikossa päätöksen saamisesta. Ihanaa ihanaa ihanaa! Kohta on varmaan lähdettävä kiireellä se hakemaan niin pääsee hypistelemään ;) <3

Puaprulle haleja, mun 11 vuotiaalta koiralta poistettiin keväällä rasvapatti joka olikin sitten koko mahan alueelle levinnyt kasvain, piti olla tunnin homma ja koira olikin leikkurissa 3,5h, tikkejä 50 ja toisen puolen nisät yhtä lukuunottamatta pois, lisäaikaa luvattiin 3kk-joitain vuosia. Laikkauksesta on nyt se 3kk ja koira on virkeämpi kun vuoteen. Toivon tosiaan että se viihtyy meidän kanssa vielä muutaman vuoden.

Sain tänään työkaverilta kotidoplerin <3 Geeliä en saanut mutta mulla on tota aloeveraa ja sen kanssa toimii hyvin <3 Ihana <3

Liitoskipuja tullu. Tai luulen että on niitä, kun mulla ei oo niitä koskaan ennen ollut. alhaalta viiltää ja pistää.kun nousee seisomaan niin helpottaa hetken päästä. En kyl oo vielikinä istunut näin paljon raskausaikana :/

Mulla on tänään poikkeuksellisesti arkivapaa :) Ajattelin sen sitten hyödyntää kaupoissa kiertelyyn ja käyn tsekkaamassa mm. sen Henneksen äitiysuikkarin (nyt kun on kesälomamatkakin varattu, niin ainakin tietää sille tulevan tarvetta, oli Suomen kesä millanen vaan!) ja ehkä joitain tarttuu pojallekin mukaan :p Ja sitten ajattelin käydä Ikeassa kattelemassa sitä vauvaosastoa ja ostaa ehkä ainakin harsoja sieltä. Ja ehkä jotain kesäjuttua. Mietin että tällanen vois olla hyvä, jos ei meinaa kesällä jaksaa nousta enää ihan maantasolta ylös: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/10237832/

• Tykkään
Takaisin