Toukokuun kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Eleanora

Kommentoinnin ninja
Aloitin taas tällaisen ketjun uudelle kuukaudelle. En tiiä tuliko huhtikuun ketjuun enää kamalasti kirjoteltua, täällä on niin paljon eri aiheisiin liittyviä ketjuja, mutta ajattelin silti tehdä, että on joku paikka, jossa voi myös yleisesti jutella, eikä aina johonkin tiettyyn aiheeseen liittyen.

On mukava kun oma maha, viikoilla 19+4, alkaa jo näyttämään vähän vauvamahalta, ja etenkin kun pitää tyköistuvaa paitaa, tohtii jo ihmiset onnitellakin. On myös ihana ollut saada niin innostuneita reaktioita tutuilta kun ovat kuulleet :) Emme ole noin muuten valtavan julkisesti asiaa ilmoitelleet vaan antaneet tiedon levitä itsestään. Perjantaina kävin yhdellä kaverilla kylässä, joka lupasi äitiysvaatteita lainaan, mikä oli myös tosi kivaa. Nyt alkaa olla minulla sellainen vaihe raskaudesta, että nauttii tästä. Alusta sitä niin kovasti pelotti ja jännitti, ja nyt on ollut hyvä olo ja nauttinut onnitteluista, joita on saanut ja siitä, että tieto tulee julkiseksi ja "saa" jo pukeutuakin niin, että siitä arvaa.

Kiva se on jutella niitä näitäkin :) Minullakin on nyt ollut hyvä vaihe raskaudessa... viimeiset pari viikkoa on ollut ihan hyvä olo! Siihen asti oli koko ajan joko huonoa oloa ym tai sitten huolia tai vaivoja. Nyt pitää sitten muistaa nauttia :) Ennenkuin selkä ja lantio rupeavat oikkuilemaan enemmän... Ei tässä ihan samalla tavalla pysty olemaan kuin ennen raskautta, mutta ihan hyvä olo kuitenkin. Töissäkäyminen edelleen väsyttää, mutta nyt on mukavasti kaksi tämmöistä kevyempää viikkoa vapaapäivineen :)

Maha tuntuu jo aikas isolta ja tänään näin ekan kerran vauvan potkujen heiluttavan sitä :) Kumminkin näytän mielestäni ihan kivalta... kaikki tuntuvat ihmettelevän (minä myös) miten iso maha on jo nyt, mutta ei se vielä ole siltikään "liian iso".

Mullakin on samat fiilikset, että alkaa nauttia raskaudesta. Nuo vauvan liikkeet ovat niin ihania! Alhanen hemoglobiini vaan harmittaa. Se pistää väsyttämään. Oon alkanu jo lähtölaskennan kesälomaan. Enää neljä viikkoa! :D Ja samallahan mulla alkaa vähän niin ku mammaloma ku oon ope ja syksyllä ei tarvii mennä töihin. Täydellinen raskauden ajotus siis!

pikkuruusu: Sama countdown mullaki! Mulla on syksyllä tiedossa 6 työpäivää ennen äitiysloman alkamista, jos oon tolpillani. Mutta sijainen palkataan kuitenki kouluvuoden alusta, niin että jos oon vielä työkunnossa, niin vaan lähinnä hiippailen menemään ne muutamat päivät. Että lasken, että oikeasti on vaan sen neljä viikkoa töitä.

Tänään on rv 22+0, nyt alkaa aika mennä nopeasti... Minäkin nautin tästä vaiheesta raskaudessa, maha on melko iso jo mutta ei ole tullut vielä ongelmia terveyden kanssa :) Minä olen töissä vielä kesäkuun loppuun asti ja sitten mulla alkaa loma ja sen jälkeen heti äitiysloma, ihanaa <3 Perjantaina on seuraava neuvola ja silloin pitäis saada kaikki kela paperit :)

Minä nyt kevään korvilla ymmärsin, miten meidän pieni tajusikin ilmoittaa tulostaan juuri oikeaan aikaan. Vaikka alku oli shokkia ja tuntui siltä että aika oli juuri täysin väärä. Nyt olen vain itsekin tietoinen siitä että että juuri näin on oikein. Meillä on töissä niin kamala tilanne meneillään, että luultavasti palaisin loppuun tai olisin hyvin lähellä sitä jos ei nyt olisi tiedossa pitkää äitiyslomaa. Kaikki menee siis juuri niinkuin pitääkin! Yritän vain sitkuttaa tämän kuukauden loppuun, jonka jälkeen alkaisi kesäloma. Elokuuksi oli tarkoitus vielä palata töihin mutta näillä näkymin meillä on tulossa parin viikon lomautus. Enkä tiedä muutenkaan, miltä tuntuisi palata vielä tähän kaaokseen, ehkä stressitasoni on niin korkea että saisin sairaslomaa. Tämä kuukausi tuntuu kyllä hirvän pitkältä. Olen koko ajan niin stressaantunut, eikä stressi helpota edes vapaapäivinä. Olen saanut takaisin riesakseni rytmihäiriöt, jotka olivat jo poissa pari vuotta. Lisäksi kohtu on alkanut kipuilemaan. Voi kun voisi vaan huolehtia omasta työstään ja oman paikkansa siirtämisestä sijaiselle. Mutta ei. Täällä joudutaan pohtimaan oikeasti työnantajan toimien laillisuutta sekä kirjaamaan ylös uhkauksia. Ei hyvin mene. Itkuinen toukokuu tulossa... :(

Eipä kuulosta Wow kovinkaan iloiselta tuo työpaikkasi tilanne...

Meillä töissä ei saanut pitää koko kesälomaa putkeen, joten minulla on kahdessa osassa. Tämä viikko menee flunssaa saikuttaessa ja vapailla, mutta ensi ja seuraava viikko ovat sitten virallista kesälomaa. Toinen pätkä, noin 3 viikkoa, on tiedossa sitten heinäkuun loppupuolella ja kestää elokuun puoliväliin eli mammaloman alkuun. Taitaa siis olla 8 viikkoa töitä vielä tiedossa!

Muutoinkin olo on aika rauhallinen nyt, vaikka tietysti vielä jännittää edelleen vähän se rakennultran mittavirhe ja mitä tarkastuskäynti tuo tullessaan. Mutta olen yrittänyt ajatella, että se on asia jolle emme voi mitään, tulee mitä on tullakseen...

puapru: Kuulostaa erittäin hyvältä asenteesi, ei me vaan kaikelle mitään voida, pitää vain toivoa parasta! Hoidat nyt itsesi kuntoon ja sitten alat nauttimaan ah niin ihanasta kesälomasta täysin rinnoin!! :) Jos nyt saataisiin sitä lämmintä säätäkin vihdoin sopivasti sun loman alkuun! :)

Wow: jos voipi kysyä, niin millä alalla sinä olet? Tilanne kuulostaa tosi ikävältä, mutta nyt pitäisi vaan muistaa, että vauvan (ja äidin) hyvinvointi on tärkeintä. Jotta vaikka sitten saikulle tai muuta, jos alkaa töissä liikaa ahdistamaan.

Menna: Kulttuurialalla, valitettavasti :( Tai siksi valitettavasti että tässä taloustilanteessa alkaa juurikin meidän(kin) alalla alamäki pahentumaan näihin aikoihin. Tää hirveä taloustilanne ja tulevaisuuden uhkakuvat aiheuttaa nyt meidän puljussa kuohuntaa siinä määrin että tilanne on lähes sietämätön. Olet aivan oikeassa, vauvan hyvinvointi on nyt tärkeintä, eikä tää kokoaikainen äidin stressi voi olla vaikuttamatta vauvaan. Täytyy tässä katsella alkuviikko ja valmistella asioita siihen pisteeseen että voisin lähteä mahdollisesti saikulle. Olen vaan ollut niin työnarkki ettei ole helppoa vaan lyödä hanskoja tiskiin... :/ Nyt en kyllä näe montaa muuta vaihtoehtoa..

Wow, jaksamista työpaikalle! Kuulostaa kamalalle, mutta eiköhän tämä toukokuu tästä kulu...

Mutta kuulostaa ihanalle, että voitte Wow ja Eleanora jäädä jo kesäkuusta vapaille! Voi kun minäkin.... Mulla on 4 viikkoa lomaa kesäkuussa, mut sen jälkeen olisi vielä 5 viikkoa töitä heinäkuussa. Tuo heinäkuu vähän stressaa...mut selviän siitä jotenkin päin tai sitten olen saikulla, ei kannata vielä murehtia. Haluan kuitenkin pitää kesäloman silloin kun vielä jaksaa jotain....saa sitten nähdä oliko se hyvä vai huono idea.

Tsemppiä puapru odotteluun! Hyvä että oot nähtävästi saanut työstettyä asiaa mielessä... niinhän se on, että joillekin asioille ei voi mitään ja silloin murehtiminenkin on "turhaa"...tarkoitan että jos asian eteen ei voi tehdä mitään, niin sitten ei vaan voi... Mutta toivotaan että saatte hyvät uutiset nyt sitten seuraavalla kerralla!

Kiitos elenna! Aika ihmeelliseltä se tuntuu vielä itsestäkin moinen ajatus, että nyt tämä lukuvuoden loppuun rutistus ja sitte saan lepäillä kesän ja valmistautua rauhassa vauvan tuloon ja tehdä hankintoja. Oon alakoululla aineenopettajana ja viime viikolla alkoi muutamat oppilaat kyselemään, onko mulle tulossa vauva. Ei siellä kaikki oppilaat taida tietää vieläkään, mutta jotkut luokat kyllä kokonaisuudessaan on jo tietoisia. Tänään käytiin tällainen keskustelu yhden kolmasluokkalaisen tytön kanssa:

T(yttö): Milloin se syntyy?
M(inä) nauraen: Ei sitä itse voi tietää
T: Kesälläkö?
M: Syksyllä vasta, toivottavasti.
T: Niinkun se on niin pieni vielä. Se on varmaan vasta kaks viikkoa vanha!

On ne aika herttaisia :)

Täällä odotellaan kanssa kesäkuun alkua ja kesälomalle jääntiä :) Kesäkuu lomaa ja tuskin palaan enää sen jälkeen töihin työn luonteen vuoksi. Yövuorojen tekeminen loppuu parin viikon päästä ja tarvittaessa aikaisemmin. Mukavasti on työnantajapuoli huomioinut vauvauutiset! Nyt kun vielä jaksaisi nämä muutamat vuorot töissä :)

Ihana ensimmäinen kunnon lämmin päivä, tuli puuhattua pihahommia. Ihan ei samaantahtiin enää tapahdu asiat, vaan joutuu vähän lepäilemään ja otinpa ihan päikkäritkin ;) Tuli taas ehkä liiakskin kuunneltua että supisteleeko vai mitä, vähän omituista tunnetta välillä vatsassa. Vettä oon juonu tänää enemmän, eikä oo kyllä supistuksia niin tuntunukkaan kuin esim eilen.

Pikku-Tikru, ai vaikuttaako juominen jotenkin vähentävästi supistuksiin?

Mulla oli tänään jotain masukouristuksia, mut luulen, että ne ehkä oli ruuansulatusvaivoja (sijoittuivat enemmän ylävatsalle). Rupesin kyllä aamusta juomaan kunnolla, kun jotenkin mulla jää vapaapäivinä juominen vähemmälle...en tiiä oisko siitä johtunut kun heti aamulla alkoivat nuo mahakivut.

Juu, ihana päivä oli eilen! Tänään ei näytä tulevan ihan yhtä hieno päivä, mutta lämmintä silti. Eilen kuitenkin huomasin selvästi minäkin, että raskaus ottaa osansa jaksamisesta. Laittelin hevosaitauksen tolppia vähän tuonne metsikköön malliksi miehille, että mihin se aitaus tulee, niin ihan puhki olin tämän tehtyäni, ennen olisin helposti samoilla vauhdeilla rautakangen kanssa iskenyt tolpat kunnolla maahankin. Tämän päivän hommaksi olin itselleni ajatellut pellon reunan harventamista pajuista, mutta isäntä sen sitten illalla minulta kielsi.... No, lähden sitten omalle talolleni valmistelemaan sen myyntiin laittoa.. :laughing002

elenna: Runsas juominen nimenomaan vähentää supistuksia, sitä suosittelevat ensisijaisesti neuvolassakin jos äiti soittelee ja valittelee supistuksia :)

Itella ainakin kohtu reakoittee ja supistelee/kovenee ku vauva jyllää mahassa.. :) Täällä kesäloma alotetaan heinäkuun lopus ja jään suoraa siitä sitten äitiyslomalle!! Enää ei oo pitkä aika, taitaa tulla ikävä jo töihinki loman aikana.. :)

Wow Jaksuja töihin! Kamala kun nuon pitää töittensä puolesta ressata! Lippukorkeelle ja ajattelet teidän parasta! :)

Kiitos elenna ja hento ja muut tsempeistä. Kyllä tämä tästä, oonkin yrittänyt siirtää taka-alalle kaiken tän mille ei voi mitään ja keskittyä muuhun. Valitettavasti työmotivaatiokin tän takia aivan nollassa ja teen vaan pakolliset enää. Oikeen malliesimerkki meidän työnantaja; näin sitä lannistetaan ahkera ja motivoitunut työntekijä... :) Mutta tänään pitäisi selvitä mun sijaisen kohtalo. Tuun kertomaan kun tiedän, vaikkakin uutiset on lähes täysin varmasti huonoja.

Eipä oikeen kellään näyttäisi olevan pitkästi loman alkuun, hyvä me, voiton puolella aletaan olemaan!! :D

Internetin syövereistä luin tuosta veden juomisesta ja supisteluista :) Neuvolaan kun soittelin ni siellä vähän heilautettiin kädellä asialle että no ne nyt on niitä harjoitussupistuksia mitä alkaa keskiraskaudessa, vähän oli tympeetä vastausta (ei ollut oma neuvolantäti johon luotan :) Mutta vedenjuonti on tosiaan ehkä helpottanut asiaa. Itellä vauva alkaa myllään supistusten välissä. Jahas, jos menis taas ottamaan vaikka lasin vettä ;)

Oletteko olleet mammajoogassa? Itse olen käynyt sellaisessa nyt 2 kertaa ja voin kyllä suositella. Harmittavasti meillä on enää 3 kertaa ennen kesätaukoa ja ilmeisesti jooga jatkuu vasta syyskuussa joten voi olla etten enää sitten kykene menemään tai menen toki jos kykene ja löydän kaapista vaatteita jotka vielä sopivat päälle :)

En ole aiemmin kokeillut joogaa ja ajattelin etten pidä siitä ollenkaan. Enkä varmasti siellä kävisikään jos voisin vielä jatkaa ratsastusta.

Ihanan rauhallista ja rentouttavaa!

Takaisin