Toukokuisten ketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu no sillähän mie sen nyt tajusinkin, kun ei ollut tullut kun sama summa kun ennenkin.. ja huhtikuun puolella syntyi niin oletinkin että olisi pitänyt nyt jo tulla myös kolmannesta isompi summa :D

Mun täytyy kyllä sanoa, et jos mulle tulee nyt 150€:n lasku kolmesta synnäripäivästä, niin se on oikeasti pieni summa siitä hoidosta ja palvelusta mitä sain. Kaikki lääkkeet, tiputus, vauvanhoitotarvikkeet, ympärivuorokautinen tuki ja apu kaikissa asioissa (sekä omissa että vauvan), turvallinen synnytys useamman kätilön ja lääkärin avustuksella, jne. Puhumattakaan siitä, jos vauva olisi tarvinnut erikoishoitoa tai itse olisi joutunut leikkaukseen tai saanut verta tmv.

Ei sillä etteikö kätilöt, lääkärit,sairaala apulaiset jne tekis kullan arvoista työtä mutta se että hintoja hilataan vaan ylös päin (niin sairaanhoidossa kuin lääkkeissäkin) tuntuu pahalle... varsinkin kun oma mummo maksa parhaillaan sairaalassa ja joutuu käyttämään jos minkämoisia lääkkeitä ihan henkensä pitimiksi ja eihän se halpaa ole... varsinkin kun hallitus antaa kepistä... sitä vaan pakostakin miettii että miten sekin pärjää tai entä sitten kun itse on samassa tilassa? Koko ikänsä tehnyt töitä ja maksanut veroja, pääseekö sitä eläkkeellekään (tuskin) vai rullataanko sitä vaan suoraan työvuorosta koiranputkea pukkaamaan... että tämmösiä ajatuksia duunari perheestä:D mut ei tästä mun osalta enempää, alkaa vaan itseäkin vaan sieppaamaan;)

Täälläkin vielä vauva masussa ollaan eikä merkkiäkään oo ollu että ulos ois tulossa :D joka ilta kyllä menkkajomoja ollut mutta niin sitä vaan aamusin herää ja huomaa että jaaha ei vieläkään :D kunpa ei vaan yli menis ainakaan ihan hirveästi....

Obieria komppaan. Muutama satanen synnytyksestä on halpaa! Oikeat kulut ilman yhteiskunnan tukea ovat aivan jotain muuta. Olen paljon maailmalla ollut ja Suomessa ovat asiat edelleenkin TODELLA hyvin. Monissa maissa ei edes pääse lääkärille, jos ei ole ensin laittaa setelitukkua tiskiin - vaikka olisi kirjaimellisesti pää kainalossa ja hengenlähtö kyseessä. Suomessa tuo vain hämärtyy, Varsinkin minun lapsuudessani 80-luvulla mikään ei maksanut mitään (terveyskeskus ja lääkärit olivat täysin ilmaisia jne.). Tiedän USAssa äidin, joka maksaa synnytyskuluja, vaikka lapsi on jo monta vuotta vanha. Hänellä ei ollut tarpeeksi hyvää vakuutusta. Vakuutuksenkin kanssa (hyvät vakuutukset ovat yleensä työnantajan maksamia ja koskee usein koko perhettä, duunareilla ei näitä välttämättä edes ole, tai edes opettajilla) siellä maksaa synnytys helposti tuhansia dollareita ja joka toimenpide laskutetaan.

Meillä menee kotona hyvin. Esikoinen oli helppo vauva ja tämä on ollut vielä helpompi, ainakin nämä 2 ensimmäistä viikkoa. Vauva syö ja nukkuu hyvin, eikä itke. Isosisko on ainakin vielä innoissaan ja kovin ihanasti vauvan kanssa. Kissa ei tykkää pikkulapsista, joten se pysyy kaukana vauvasta, eikä minun tarvitse huolehtia. Eli kaikki on enemmän kuin hyvin - paitsi minun toipuminen on ollut hidasta. Kunnon repeämät synnytyksessä takaavat, että alapäähän sattuu, särkee ja pääosin olen makuulla. Nyt voin jo vähän istua, mutta kauppaan pitäisi oikeasti päästä, enkä voi oikein pitkiä matkoja kävellä. Kohta mennyt 2 viikkoa synnytyksestä ja on toki jo vähän parempi, mutta hidasta on tämä toipuminen. Sektion kanssa oli paljon helpompaa! Helppo vauva on myös mahdollistanut minun opiskeluja. Pitää tehdä vähän hommia vielä, kun jäi synnytyksen takia pari juttua kesken. Onneksi antoivat lisäaikaa!

Enkä ole salaisella puolella minäkään.

Muokattu viimeksi:
Menkkajomottelut jatkuu päivästä toiseen ja niistä puheenollen: Kertokaa nyt viisaammat, että mistä niissä tarkalleen ottaen on kysymys! Mitä siellä tapahtuu, kun siihen malliin viiltelee? Tuntuu itelle olevan käsite "supistus" vielä vähän epäselvä, vaikka mahan kovettumiseen mennen tullen on tässä kevään aikana tottunutkin, niin onko nämä menkkamaiset jomottelut ja viiltelyt ihan tuolla jossain kohdunsuulla/ehkä jopa emättimessä nyt sitten mitä? :rolleyes: Lupaavilta ne ainakin tuntuu, oli nyt sitten mitä vaan :)

Itelläni oli näin jälkeenpäin ajateltuna muutamana yönä menkkajomottelua ennen kuun alkoi sitte tosi toimet. Menkka jomottelua oli sillon aamullaki ja sittenhän se meniki limatulppa. Sen jälkeen oli epäsäännöllistä jomottelua jotka sitten muuttuivat supistuksiksi muutaman tunnin päästä. En osaa sanoa mitä siellä tarkalleen tapahtuu jomottelun aikana mutta olettaisin että paikat valmistautuu hyvää mallia tulevaan :3some

Mulla on ollut reilu viikko jatkuvaa supistelua ja toissayönä niitä oli kolmisen tuntia tosi kipeinä, pitkinä ja välit todella tiheitä. Kaikki kuitenkin tyssäsi päivän aikana, menkkajomottelua lukuunottamatta. Toisilla tapahtuu kaikki kerralla ja mulla tää taitaa kestää monta viikkoa. Ei mulla kiire synnyttämään ole, mutta harmittaa tää jatkuva jännittäminen, kun todella voimakkaita supistuksiakin on ollut :(

Supistaa kipeesti ja tuleevat pitkinä mut niiden väli ihan liian pitkä, 15-30min... Kohta kävelemään jos vaikka kiihdyttää hommaa:) jospa jospa

Äippäx4 sie se tänään vielä pääset tositoimiin! Akupisteiden hieromista siihen lisäksi vielä niin jospa se väli tiheentyisi :D jännää!!

Hellou!

Täällä on koko foorumin luku jotenkin jäänyt. Aikaa olis ollut, mutta en oo saanu aikaseks vaan tulla :grin

Poitsu on jo 10 päivää vanha ja ihana tapaus :p
Tyytyväinen on, kun ruokaa tulee ja puhas vaippa on. Ollaan käyty nyt joka päinä vaunulenkeillä ja eilen neuvolassa käytiin kävellen myös.

Multa otettiin sektio tikit pois ja oli kuulemma tosi siisti haava ja parantuu hienosti. Ei ole edes kipeä ollut ollenkaan!
Poika ylitti eilen jo syntymäpainon, eli painaa nyt 3890g :Heartblue

Onnea kaikille tänä aikana jakautuneille ja lopputsempit raskaana oleville! :signs003

Hepskukkuu! Täällä arki lähtenyt pyörimään hyvin. Poika on nytte kaksi viikkoa eikä turhia itkeskele! Korvikkeilla ollaan nyt menty, kun ei maitoa riittävästi tuu.. painoa meillä on käyty nyt katsomassa pari kertaa ja huomenna tullaan uudestaan...
Pojulla painoa on nyt 2970g (tai ainakin maanantaina oli) ja syntymäpaino oli 3110g toivottavasti huomenna oltas saavutettu jo syntymä paino.
Itselle kauhee stressi ton pojun painon kans.. syö kyllä hyvin, mutta puklailee välillä kauheita määriä! Onkohan normaalia? Vai onko se vain sen merkki että oli tarpeeks täynnä..?

Onnea kaikille vauvan saanneille ja tsempit vielä joilla pieni on masussa<3

Meilläki tyttö puklaileee melko runsaasti mutta eivät siitä mitään sanoneet. Usein sen jälkeen vaatii uudelleen ruokaa kun maha tyhjenee. Kahdessa viikossahan siihen syntymäpainoon pitäs päästä ja meillä synt.paino oli 3180g (alimmillaan oli 3020g) ja 2 viikkoa myöhemmin puklailusta huolimatta 3560g. Itsekkin olin huolissani että miten onnistuu painon nousu mutta kyllä on tyttö vaikuttanu kasvavan.

Mulla ei synnytyksen "käynnistymisestä" ollu muita oireita kuin menkkajomoja klo 4 aamulla ja uudelleen 7.30 ja kohta jo menikin vedet. Minun synnytyshän siis kyllä käynnistettiin sitten kun supparit joita oli kyllä eivät alkaneet muuttua kivuöiaiksi ollenkaan enkä alkanu avautuun. Sitä ennen menkkajomoja olu varmaan useampi viikko sitte.

Saa nähdä millainen lasku meille mätkähtää. Kuitenkin su-to osastolla. Tosin olen ikuisesti kiitollinen hyvästä hoidosta, sillä ilman sitä ei oltaisi tässä pisteessä.
Poitsu kasvaa silmissä. Huomenna pitäisi käydä labrassa tsekkaamassa kilppariarvot (olivat inauksen yli raja-arvojen synnyttyään). Saa nähdä mitä siitäkin tulee :D
Koska eka neuvolakäynti on synnytyksen jälkeen? Mä muistelin että sanottiin että hoitaja sieltä soittelee. Meillä tulee su ikää 2 vko ja mitään ei ole kuulunut. Pitää ehkä maanantaina soittaa ja kysyä!
Arki on lähtenyt ihan hyvin liikkeelle. Noin 3 tunnin pätkissä meillä nukutaan. Ei vatsaoireita. Imetyksen tukena meillä korviketta, kun mulla ei maitoa nouse ihan tarpeeksi tuolle yli 4 kiloiselle jässikälle.

Takaisin