Obieria komppaan. Muutama satanen synnytyksestä on halpaa! Oikeat kulut ilman yhteiskunnan tukea ovat aivan jotain muuta. Olen paljon maailmalla ollut ja Suomessa ovat asiat edelleenkin TODELLA hyvin. Monissa maissa ei edes pääse lääkärille, jos ei ole ensin laittaa setelitukkua tiskiin - vaikka olisi kirjaimellisesti pää kainalossa ja hengenlähtö kyseessä. Suomessa tuo vain hämärtyy, Varsinkin minun lapsuudessani 80-luvulla mikään ei maksanut mitään (terveyskeskus ja lääkärit olivat täysin ilmaisia jne.). Tiedän USAssa äidin, joka maksaa synnytyskuluja, vaikka lapsi on jo monta vuotta vanha. Hänellä ei ollut tarpeeksi hyvää vakuutusta. Vakuutuksenkin kanssa (hyvät vakuutukset ovat yleensä työnantajan maksamia ja koskee usein koko perhettä, duunareilla ei näitä välttämättä edes ole, tai edes opettajilla) siellä maksaa synnytys helposti tuhansia dollareita ja joka toimenpide laskutetaan.
Meillä menee kotona hyvin. Esikoinen oli helppo vauva ja tämä on ollut vielä helpompi, ainakin nämä 2 ensimmäistä viikkoa. Vauva syö ja nukkuu hyvin, eikä itke. Isosisko on ainakin vielä innoissaan ja kovin ihanasti vauvan kanssa. Kissa ei tykkää pikkulapsista, joten se pysyy kaukana vauvasta, eikä minun tarvitse huolehtia. Eli kaikki on enemmän kuin hyvin - paitsi minun toipuminen on ollut hidasta. Kunnon repeämät synnytyksessä takaavat, että alapäähän sattuu, särkee ja pääosin olen makuulla. Nyt voin jo vähän istua, mutta kauppaan pitäisi oikeasti päästä, enkä voi oikein pitkiä matkoja kävellä. Kohta mennyt 2 viikkoa synnytyksestä ja on toki jo vähän parempi, mutta hidasta on tämä toipuminen. Sektion kanssa oli paljon helpompaa! Helppo vauva on myös mahdollistanut minun opiskeluja. Pitää tehdä vähän hommia vielä, kun jäi synnytyksen takia pari juttua kesken. Onneksi antoivat lisäaikaa!
Enkä ole salaisella puolella minäkään.