Toukokuisten ketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Laurka83 minkä takia et halua että käynnistetään? Tarkotatko sillä sitä että toivot että ei menis kovasti yliajalle jonka vuoksi käynnistettäs vai pikkusen koon vuoksiko olet huolissaan?

Mullahan itsellä meni vedet 37+0 aamulla ja lähettiin sitten käymään näytillä enkä ollut auki tai mitään. Normaalisti oisivat kotiin lähettäneet ootteleen suppareita ja käskeneet tuleen takas seuraavana aamuna. Mulla kun on streptokokki B niin lääkäri päätti että käynnistetään kun kalvot kun menneet niin ei enää suojaa vauvan ja bakteerin välillä niin voi olla vauvalle vaarallista. Hyvä kokemus kumminkin jäi mulle kun käynnistystipan laitosta 6h meni ja tyttö jo syntyi. :happy: En edes kerenny kaasua kummempaa kivunlievitystä saamaan kun eteni lopussa niin nopeasti.

Jos pitää pitää syöttöväli kolmessa tunnissa ni lasketaanko se imetyksen aloituksesta seuraavaan aloitukseen ? Vaikka imettäis tunnin tai vaikka kaks ? Esim aloitus 11.00 , lopetus 13.00 ni pitääkö sitä olla jo 14.00 taas vauva tissillä? :bag:

Se syöttöväli on minimi, eli jos vauva syö useammin, niin ei haittaa :) meillä ainakin esikoinen oli tissillä oikeastaan 24/7 :)

Meillä syödään kerralla 30min-1h, ja syöttöjen välissä on 2h-3h. Yöllä tosin syödään välillä 2tuntiakin kerralla, ja saatetaan nukkua jopa neljä tuntia syöttöjen välissä. Tuntuu että tämä vauva syö koko ajan, kun esikoinen oli silloin niin helppo että soi 15min neljän tunnin välein.
Täällä kärsitty ensimmäinen rintatulehdus, voi tauti että oli tuskaa. :( onneksi sekin nyt on paranemaan päin. Vauvalle tulee huomenna ikää viikko, johan on päivät kiriny menoaan. :D

Se syöttöväli on minimi, eli jos vauva syö useammin, niin ei haittaa :) meillä ainakin esikoinen oli tissillä oikeastaan 24/7 :)

Eikös siinä ole ainekset vatsavaivoihin? Että suoli ei saa levätä ja käsitellä ravintoa rauhassa kun koko ajan pukkaa lisää? :cool:

Laurka83 minkä takia et halua että käynnistetään? Tarkotatko sillä sitä että toivot että ei menis kovasti yliajalle jonka vuoksi käynnistettäs vai pikkusen koon vuoksiko olet huolissaan? .

Mulla on tutuilla niin huonoja kokemuksia käynnistyksestä, jos paikat ei ole ollut auki. Useammalla on odoteltu monta päivää ja lopulta päädytty sektioon. Samoin lääkäri oli sitä mieltä, että tosi usein kun joudutaan käynnistämään, niin päädytään kuitenkin sektioon tai tulee muita ongelmia. Kuitenkin mahdollisimman luomuna sitä haluaisi lapsen maailmaan ja kun elimistö on synnytykseen valmis niin se isokokoinenkin tulee varmasti helpommin ulos. Ja koon takia tosiaan jännittää. Muutenhan tässä vois vaikka kuinka odotella.
Eilen oli hyvin supistuksia tasaisesti, mutta nekin loppui niin että tänään ei ole ollut kuin ihan muutama. Huomenna sitten osastolle.

Jos pitää pitää syöttöväli kolmessa tunnissa ni lasketaanko se imetyksen aloituksesta seuraavaan aloitukseen ? Vaikka imettäis tunnin tai vaikka kaks ? Esim aloitus 11.00 , lopetus 13.00 ni pitääkö sitä olla jo 14.00 taas vauva tissillä? :bag:

Mä näkisin et lopetuksesta se 3h eli jos lopettaa esim 13 niin sit seuraava syöttö 16... siis jos ei oo aikasemmin pyytämässä;)

SeToinen ei oikeastaan, vastasyntynyt tarvitsee maitoa melko tihein välein. Jos vauvan paino nousee hyvin, niin voi mennä sen mukaan mitä vauva pyytää. Ettei yöllä tarvitse esimerkiksi herätä syöttämään 3h välein, jos vauva heräisikin vaikka 4-5h päästä. Esimerkiksi suihkutissit voi esimerkiksi aiheuttaa vatsavaivoja vauvalle, mutta siihenkin auttaa se, että ensin päästää maitoa rinnasta pois ja sitten vasta antaa vauvalle. Ja samasta rinnasta pari kolme kertaa peräkkäin ja sitten vasta vaihtaa rintaa. Monet vauvat syö puolen tunnin välein tai jopa useamminkin. Lapsentahtinen imetys takaa sen, että vauva saa sopivan määrän ja sopivan usein :)

Joo ymmärrän täysin huolesi Laurka83. Vähän ennen minua yks kaveri sai vauvan ja hänellä juurikin jatkui useamman päivän käynnistys ja lopuksi sitten leikattiinkin ja oli juurikin iso vauva kyseessä eikä ponnistuksesta huolimatta lähteny tulemaan..

Niihän sitä sanotaan että riski komplikaatioihin on suurempi kun sekaannutaan eikä kroppa itse saa omalla ajallaan ryhtyä hommiin. Mulla kumminki on tuo positiivinen kokemus itsellä nyt takana niin ei niin pelota jos käynnistetään vaikka toisen kohdalla. Tunti tipan laitosta olin vaan 1cm auki ja ei tuntunu supistuksia vielä vaikka käyrälle niitä piirtyikin. Reilu puoli tuntia ennen tytön syntymää eli about 5 ja puoli tuntia tipan laitosta olin kumminkin 7-8cm auki ja kohta jo sainkin ponnistaa. Kyllähän mulle siis toki sanottiin että voi mennä pitkäänkin esim. 24h ennen kun päästään tosi toimiin mutta tyttö oli valmis ja kroppaki pienen avunannon jälkeen ja kaikki kävikin sitten nopeasti. Meni siis hyvin omalla kohdalla ja jäi hyvät muistot.

Toivotaan että teilläkin menee kaikki hyvin mihin sitten päädytäänkin tai jos itsekseen lähtee tulemaan. :)

Me päästiin kotiin kun tyttö 23h vanha, pe pitää käydä näytillä :) kotona ollaan oltu 4h ja koko sen ajan tyttö hysteerisesti rinnalla. Nyt vihdoin alkaa uni ottaa voiton ni saa mammakin levätä. Viimeisen kahden vuorokauden aikana oon nukkunut yhteensä joku 3h o_O

Eilen oli ihan törkeen väsy ja monenlaisia lupaavia oireita. Jännityksellä kävin illalla nukkumaan, et josko ne säännölliset supistukset tänä yönä alkais, vaan vielä mitä :confused:. Nukuin kuin tukki koko yön (yhtä vessareissua lukuunottamatta) ja heräsin aamulla klo.5:00 pirteänä kuin peipponen olotilaan niinku en olis raskaana ollenkaan :D.

Tänään siis soitto äippäpolille yliaikaisseuranta-ajan varaamiseksi. Maanantaina näillä näkymin käynnistys jos kaveri ei tosiaan sitä ennen halua tulla itse ulos (my preferred choice though).

Täältäkin tsempit viipsukalle ja hyvää syntymäpäivä pikkuselle<3
Täällä muutama yö nukuttu todella hyvin mut sit taas viime yö meni ihan pyörimiseksi...

Tsemppiä matkaan täältäkin, viipsukka! :)
Hui, Tänäänhän tapahtuu taas paljon! :)

Mulla tuli taas neuvolassa piipahdettua. Paino oli viikossa pompsahtanu melkein kaks kiloo:arghh: mutta turvotusta vaan ja sen kyllä jaloista huomaa. Kotona mitatessa verenpaineet korkeet ja ajoittaista päänsärkyä ja näköhäiriöitä,niin neukkutäti oli aika varma että synnytys käynnistetään ennen la:ta (22.pvä). Perjantaina olis äippäpolilla raskausmyrkytysepäily kontrolli,niin sillon ehkä asiasta viisaampana.

Takaisin