Toista vauvaa kuumeillen.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ehkäpä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Margeliini, mulla oli eka raskaus täysin oireeton siihen asti kun maha vähän alkoi kasvaa... Positiivista raskaustestiä lukuunottamatta ei _yhtään_ mitään oireita... Siinä sitä sai ihmetellä et uskoakko vai ei ;) Nyt tuntuu oudolta kun oireita onkin...

Moikka moi.

Pikaiset tilanneselostukset paikallaan. Lapsella alkoi vatsatauti kun oli mummillaan hoidossa. Mulla on ollut iltapäivisin paha/kuvottava olo viimeisen viikon ajan. Tänään olis pitänyt alkaa vuotojen, mutta ei vielä mitään. Tosin tämäkin kierto alkoi oudosti. Ensin oli keskiviikkona hulahdus ja seuraava päivä ei mitään. Myöhään torstai iltana alkoi vuoto. Tein testin ja se ei kertonut mitään vielä raskaudesta. Muistelin, että tästä pojasta olis ollut kanssa pari päivää jälkeen menkkojen, kun sain plussan.

Katellaan sano akka.

P.S: The Hound, Rory McCann, oli oikein hurmaava herrasmies. 

celina toivottavast sulle se plussa kuitenki tulis ja kaikki menis hyvin :)
pientä päivitys eli tänää jostai mystisest syyst meinas lentää laatta ja suitsukkeit ei nenä kestä.

Kiitos Gatusa toivotuksista - vilpittömästi. Samaa toivon sinulle ja kaikille teille kuumeilijoille.

Tässä oli viikko pari sitten lähijunassa semmonen tilanne, että meinasi ykä tulla, kun oli vähän inhan hajunen setä vieressä. Onneksi se jäi parin aseman päästä veke. Hajuyliherkkyyttä on havaittavissa muutoinkin. Toinen mulla toivoa herättävä asia on se, että mulla ei oikein iltaruokailu tunnu enää sopivan. On paha ja huonovointinen olo iltaisin. Odottelen huomiseen ja teen uuden testin, jos (ja omasta mielestä kun) mitään ei kuulu.

Olen tosi kahden vaiheilla tässä. Normaalissa tilanteessa sitä vain kuittaisi tätä nyt sillä, että lapsella on pakki sekaisin ja että itselläkin joku pöpö on. Mutta nyt se vaan ei oikein tunnu optiolta.

Celina sulla onkin jännät paikat, tsemppiä :)

..niinkuin kaikille muillekkin jännäilijöille isot tsempit ja toivottavasti niitä plussia alkaa pärähtelemään :) Aattelin josko tän loppu kierron koittaisin olla tarkkailematta mitään oireita, kun niitä nippailuja jne.. on joka kuukausia muutenkin ollut aina ennen menkkoja (Huom! koitan siis olla :D ..nytkin nippailee vähänväliä alavatsaa vaikka ovis oli ja menikin jo ilmeisesti). Mulle soittelee gyne vasta ens viikolla, kun palaa töihin lomilta, joten en usko että toi annos lugeja mitä nyt otan, muuttaa kierron pituutta tässäkään kierrossa. Mitens muuten onks teillä muilla millasia pms oireita ja kuinka paljon ennen menkkoja alkaa? Mulla itsellä alkaa rinnat tuleen kipeeks, melki heti oviksen jälkeen ja jatkuu aina menkkoihin asti ja tietty hermojen kiristelyt jne.. :D

..osaako kukaan jelppiä, mulla tapahtu pikku moka, kun rekisteröin itseni tänne, oli pikkutytsy apuna ja nimimerkkiä pitäis saada korjattua, f tilalle pitäs saada s, enkä löydä mistä saisin vaihdettua.

celina tuo kuulostaa tutulta etenki vaihtoehtojen jankkaaminen pahoinvoinnin ja vatsan kohal. mä jankkasin kaks vikaa kertaa et vatsatauti ja pms etten putoo korkeelt ja kovaa mut se oli sit plussa kuitenki.
sandra: nyt ihanan levollinen olo, yleensä oviksen jälkee oon ku takamuksee ammuttu karhu ja mielialat heittelee sen ku kerkee sen 2vko. yleensä muistuttaa raskausoireit ni vedin aina miehelle johtopäätöksen se on se pms taas. nyt ei ol sellast mikä on uutta ja positiivista, tuntuu kuin mikää ei vois satuttaa mua. tosin esikoisen oppimat rumat puheet saa mut kyl vähä hermostuu välillä, se on temperamenttinen. viel ois vähä aikaa odotettava ja sit katotaa miten naisen käy. rintoi kyl vähä aristaa välil et mistä lie johtuu ja hirvee jano sekä väsy. voipi tietenki johtua progesteroni piikistä tosin siit on muutama päivä ku kävin otattaas sen ja valkkari jatkuu mikä yleensä kyl loppuu oviksen jälkee ku seinää pariks päiväks mut nyt se vaan jatkuu.

yhtä vahvat plussatuulet kaikille kuin mein kaupungis toi tuuli, varsinainen myrskytuuli, onneks en siivonnu tänää ois taas raput täynnä hiekkaa tuulen takia. mut ihanan lämmintä jotai 23 astetta varmaa nytte, kevät on tullut ja kesää odotetaa sit mä kyl hommaan itelleni oman henk.koht. vesipullovaraston että mulla ja mahollisel pikkusen on tarpeeks vettä ku lämpötilat siel 40-50 kesällä yöt peräti 30-35. kesäl en haluis olla viimesilläni liian rankkaa joten nyt ois hyvä aika tärpätä tai täs kevään aikana ettei synnytys ois sit kuumimpana aikana. :)

fandra, kokeilepa pystytkö vaihtamaan nimimerkkiä tuolla "omat tiedot" ja sieltä yhteystiedot, siellä on ainaki kohta, johon voi kirjoittaa nimimerkin :)

kyselit myös pms-oireista. mulla pms-oireet muistuttaa erehdyttävästi alkuraskauden oireita, joten olen mennyt useammin kuin kerran siihen lankaan et oon kuvitellut olevani raskaana, kunnes menkat ovatki alkaneet just kp 28-29. eli mulla on usein hajuherkkyyttä, kuvottavaa/etovaa oloa, väsymystä, pieniä vatsanippailuja (viimeksi oli jopa repäisykipuja :/ ), huimausta, päänsärkyä, janontunnetta, jatkuvaa pissalla juoksemista jnejne. listaa voisi jatkaa loputtomiin. siksi tyttöä odottaessani tein r-testitkin vasta rv 6-7, kun odottelin menkkoja, kun juilimiset antoi ymmärtää et kohta alkaa menkat. teen siis mahdollisen seuraavan raskaudenki kohdalla sillai, et testaan vasta, kun menkat on viikon tai mieluusti enemmänki myöhässä, eipähän tuu tuhlattua testejä.

Gatusa kuulostaapa jännältä noi sunki oireet :) jospas siellä ois tapahtumassa jotai positiivista :) kuulostaa ihanalta noi teidän nykyiset lämpötilat, täällä meillä oli äskön ulkona +2.

Celina pidän peukkuja et siellä pärähtää plussa testiin :) ja oon kade ku pääsit Game of Thronesin kutsuvierasnäytäntöön ja tapasit The Houndin :)

Maikkie, voi ei :/ jospa se tuhru jäisiki tuhruun ja tapahtuisi jotai toivottavampaa..

Bandida, TMJ ja Nyytti saatte mun puolesta olla molemmat täällä, kiva kuulla teidän kuulumisia ja mukavaa ku ette ole hylänneet meitä :)

Margeliinille pahoittelut menkoista :/ onneksi teillä häämöttää se aina sinne lapsettomuuspolille et jotai positiivista on tuloillaan :)

on: ovis kai meneillään tai ohi tai jotain, valkkaria tulee yli äyräiden. mulla oli eilen illalla ja tänä aamuna ihan oudon paha olo, en kyl usko et liittyisi mihinkään erityisemmin, mut pelottaa et saan sen saman mahataudin, mikä meidän lapsilla oli pari viikkoa sitten. oon nyt meinaan tytön kans kahdestaan kotona, kun muut on Itä-Suomessa enkä varmaan saa ketään tänne hoitamaan tyttöä, jos sairastun.

tyttö on ollut ihmeellisen väsynyt koko kuluneen viikon, vaikka nukkuu päiväkodissa pitkät päikyt (eilenki 2,5h!). kipeä hän ei ole, mut hampaita varmaan tulee. nukkuu yöt hyvin, mut yrittää herätä aikaisin aamulla, tänäki aamuna klo 5.30 (tosin itsehän kun käänsin vain kylkeä, niin tyttö nukahti uudelleen :)) ja yleensä työ- ja päiväkotiaamuina klo 6. illat sit kiukutellaan ja kitistään ja sylissä pitäisi kantaa kävelevää taaperoa eikä istua saisi enkä mä saisi lähteä mihinkään kotoota.

juu mielenkiintoset on tosiaa della, koko päivän ollu sellai olo et vois nukkuu ja tätä ollu nyt muutaman päivän. en kuitenkaa toivo liikoja etten pety, yritän ajatella et ai mul niin helpost voi tärpätä.

plussanneet, kiva ku kerrotte kuulumisianne :)

Ei muuta kun suojia kehiin..Viime yönä ei mitään ja tänä aamuna kun heräsin niin tippa oli tullut. Pyyhkäisin ja siinä sitä taas oltiin. Aika megalomaaninenketutus nyt.

No onneksi pääsee tänään tästä kotoa vähän tuulettumaan. Menen kaverille ja pelaillaan konsolilla. Tapahan tuokin laittaa asiaa taka-alalle.

Nyt kaikki muut joilla ei ole vielä tämä aika ihan sikana tsemppiä, että tädillä hajois auto ja jäis matkalle.

Pikapäivitys: 2h ja 10min myöhemmin. Ihan aavistuksen voi tippa olla paperissa, muuten ei mitään... Oikeasi Ei Mitään??? Voisin nukahtaa pystyyn (hyvä juttu, nukuinhan vain noin 11 tuntia viime yönä) ja olo on semmonen kuvottava edelleenkin. En tiedä alanko itkemään vai nauramaan. Onneksi tänään on apteekit ja kaupat auki. Olen toivottavasti huomenna himppu viisaampi asian suhteen.

celina josko sulla oliki valemenkat tai kiinnittyminen myöhää. kuulostais kyl vähä muult ku menkoilt. toivomme parasta :)

on: täällä ei mitää pms oireita, hirvee siivousinto iski mikä oli vaan hyväks mun oikeesti aivan ihanalle anopille. hän siivos iha ylimmät rappuset ja mä sit siivosin lopun osan talosta kun tyttäristä ei ole mitää apua, samalla olin pistän pyykit koneesee, tiskannu tiskit ja kun siivous, tiskaus ja pyykit oli hoidettu ni eiku suihkuun.
yleensä mulla pms tosi paha enkä voi tehä mitää kunnol mut nyt on kaikki ongelmat pois ja ihmeen energinen olo vaikka nukuin n. 8h. mikäköhä nyt on  ei kyl ole raskausoireitakaa mitä nyt hiukka alko väsyttää yhtäkkiä ja hirvee jano. mut sopii myös pms oireiks joten odotamme. 
voin sanoo et päivän liikuntakiintiö on täytetty ku rappusia ravattu ylös alas monta kertaa ja nukkumaanmenoon asti tulen ravaamaanki silloi tällöi koska esim. wc on alhaal ja minä ylhääl.

Kiva kun olemme edelleen tervetulleita tänne lueskelemaan ja rupattelemaan. Tästä palstasta tuli niin tärkeä ja tuttu, ettei poissakaan osaa pysyä♥

Celina, kuulostaapa tilanteesi jännältä!!  Sama homma Gatusalla :)
Della, toivottavasti et sairastu ja tyttökin siitä piristyisi.
Maikkie ja Margeliini, jättimäiset pahoittelut tdistä :((
Ja Margeliinille vielä että oli kyllä tosiaan apua, jotenkin huojensi vaikka eihän tässä mikään ole varmaa. Ens torstaita odottelen kovasti että saisi varmistuksen. Stressitöntä täällä ei ikävä kyllä ole, ei alkuunkaan. Syynä mies, mutta ei siitä nyt sen enempää. Katotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaa.

nyytti: toivottavast tilanne sulla paranis koska stressi ei ole hyväksi todellakaan. jaksamisia sulle :)

vielä viikko ja sit mahollisest testaan että tietää mikä tilanne ja alottaako lääkitys vai ei. kyl se ovis näköjää oli ja meni, tärppäyksest ei tietoa ei minkäälaisii oireit ei mitää, pitäs varmaa olla kiitollinen siitä koska aiemmin ollu oireit ja menny kesken joten josko oireettomuus tässä luteaalivaihees ois positiivinen merkki. iloa päivään tuo se että ens kuun ekan viikon jälkee pitäs tulla yhest mun pikku projektist 100USD pikkusenko oon ilonen :)
huomen sit ottaa yhteyttä taas tuonne lähi-itää josko sais sijottajia ja pitäs saada asiakkaan toimeksannost löydettyä ostaja yhelle erikoisen kauniille yli 400v vanhalle esineelle. kirjava toimenkuva mulla mutta mielenkiintoinen ja tuottoisa :)

Maikkie: Voi kurjuus... :( Onko hanat jo auennut ihan kunnolla? Mä olin aluks ihan ok asian kans, mutta nyt sit oon jo vajonnut syvimpiin pohjamutiin :( Muutenkin on ollut ihan paska pääsiäinen. Mutta kunhan täti häipyy, niin eiköhän se mieliala taas pikku hiljaa nouse...

Mikäs Celinan tilanne on?

della: Saitteko yhtään ovista hyödynnettyä? Miten on pääsiäinen mennyt tytön kans? Niin, onneks siihen polikäyntiin ei enää niin kauan olekaan. Jotenkin vaan tyrmistyttää, että todellako sinne ollaan menossa, että eikö tässä nyt mitään ihmettä vois tapahtua ihan luomuna...

On: Kp 4. En tiedä yhtään kuinka pitkää kiertoa tästä odotan... Nyt pari viimeistä, joissa siis oli homeopaattiset valmisteet mukana, on jääneet aika lyhyiksi (25 ja 26 pv), mutta en tiedä mikä sen on aiheuttanut. Pääsiäinen on ollut aika kurja. Tyttö tuli torstaina kipeeksi ja on edelleen ja sen takia tietysi paha mieli, kun toinen on niin surkeana :( Sit menkat ja hormonit saa pahalle tuulelle ja MIES! emoticon  Ja tietysti se kamala pettymys, kun ei taaskaan tärpännyt. Oon itsekin vähän puolikuntoinen, varmaan mulla sama pöpö on kuin tytöllä. Mulle ei vaan juuri koskaan nouse kuumetta, joten tää on tällästä kurkkukipua ja pientä tukkoisuutta vaan, mutta kuitenkin sen verran vetämätön olo, etten uskalla lähteä urheilemaan. Ollaankin aika lailla neljän seinän sisällä vietetty pääsiäistä, vaikka ilmat olis niin hyvät.

Margeliini ehdittiin me pari kertaa pupuilla, jos nyt ovis oli ti tai ke. emmä tiedä enää, mulla on vihmonu koko tän viikon mahaa ja ne nivuskivutki on taas tallella :/ onneksi pääsen jo torstaina sinne gynelle valittamaan :) pääsiäinen on menny kivasti, mut tyttö on ku takiainen, tulee perässä (kävelee siis) kaikkialle, haluaa olla sylissä vain tietyllä tavalla (eli mun pitäs kävellä ja pitää sylissä) ja on ärhäkkäki. huomasin tänään et oikea alakulmuri tekee tuloaan ikenen läpi, joten varmaan syystäkin on kiukkuinen. oon vetäny koko viikonlopun salaatteja (tehnyt itse :)), kun mulle iski pari viikkoa sitten pakottava tarve saada kaikkee tuoretta, salaattia, kurkkua ja tomaattia. oon siivonnu myös vaatekaappia ja heittäny epämukavia ja pieneksi käyneitä alusvaatteita ja uimapukuja pois, vihdoinkin sain ton aikaan :) ollaan me käyty ulkonakin ja tyttö on uskaltaunut ekoja kertoja testailee kävelyä kengät jalassa, tosin nojailee edelleen rattaisiin ja muksahtelee kumolleen, mut yritystä on :)

älä välitä muuten sen lapsettomuuspolin suhteen, mä uskon et mekin päädytään sinne, kun luomusti ei tule mitään :/ ja parhaassa tapauksessahan te ette tarvii kuin pikkuisen sysäyksen oikeaan suuntaan, niin vauva tekee tuloaan :)

Celinaa mäki jännittelen :)

on: laitoinki tohon Margeliinin kommenttiin et nivuskipuja ja kaikkea mahdollista mahajuimimista on :( onneksi tulee se gyne ja sain soitettua torstaina papa-vastauksetki, oli kaikki ok ja se joku-juttu-mitä-siinä-tutkitaan oli myös negatiivinen :) eli toivoa siis on et voisin raskautua, jollei nyt sit mitään muita ongelmia gynellä ilmene. eniten kai pelottaa et endo ois taas heränny pitkän tauon jälkeen, mut toisaalta ei nää juimimiset tunnu endoltakaan (tai sit en vaan muista, millaisia ne kivut oli, paitsi et muistan kyllä enkä unohda ikinä). viikon päästä voi alkaa odottelee menkkoja :P en usko et nytkään ois tärpännyt ku ollaan oltu miehen kans eri paikkakunnilla koko pääsiäinen ja ovisaika. ehdittiin siis vain vähän ennen pupuilemaan. tai emmä tiedä, oliko mulla ovista, kivut kuitenki oli ja limaakin, et ehkä se sit oli.

Olipahan taas alku tälle kierrolle. Nyt siis kuitenkin ihan selkeä kp 1... kaksi päivää semmoista että taisi jopa yhden kerran koko päivän aikana tulla paperiin vähän tuhrua ja sitten ei mitään. Hieman kyllä nostatti toiveita, vaikka kyllä mä jo siitä ekasta tuhrusta heitin pyyhkeeni kehään. 

Täällä on menty koko pääsiäinen sisätiloissa. Poika ihan kamalassa flunssassa, nokka vuotaa kuin hana koko ajan ja muuten tuntuu koko pieni mies olevan ihan tukossa. Lisäksi nostelee lämpöä ja yskii kovasti. Korvatulehdus....
Eilinen oli jotain ihan karmeeta, mulle iski hormooni migreeni, joak ei sitten ollut ihan lievimmästä päästä todellakaan. Siihen vielä päälle alkavat menkat ja pieni flunssan poikanen. Että oli kuulkaa hehkee fiilis. NOT!!!! Luojan kiitos mun äidillä oli migreenilääkkeitä ja kävi tuomassa mulle satsin. Ensimmäinen pienen pieni valkoinen pilleri toi helpotuksen. Ja onneksi mies oli kotona, minusta kun ei ollut eilen ennen klo: 19.00 yhtään mihinkään. 

Oman flunssan takia olo on ihan tööt, vaikkei mulla mikään paha flunssa olekaan. Mutta saampahan vetää ihan rauhassa kuumaa rommia ja muita droppeja naamaan, kun se perkeleen täti sitten kuitenkin kurvasi paikalle!!!

Anteeksi omanapaisuus! 

Dear girls. Sunnuntai aamulla sitä sitten alkoi tulla, kun hanasta kääntäen. Eli leuka vasten rintaa ja kohti uusia pettymyksiä. Ja nyt kaupanpitimiksi vielä taitaa toi vatsaflunssa iskeä. Etoo niin että meinaa järki lähteä ja niveliä särkee kanssa. 

Pitää tarkkailla sitä oviksen ajankohtaa nyt tän muutoksen kanssa. Mun tuurilla ukko on sitten taas jossain muualla kun täällä kotona tai Suomessa.

Parempi onni matkaan teille muille silti. :)

Moikka!

Mäkin tulin tänne vähän vuodattamaan tuntemuksia, näin "entisenä lyhytaikaisena tulen kyllä takaisin"-palstalaisena ;) Huoh. Siis minäminäminää nyt alkuun, kunnes pääsen teistä kartalle lukemalla nuo monet edelliset sivut.

Tarkotus on siis "olla yrittämättä" hetki kesän suunnitelmien varjolla, mutta VOI HITTOLAINEN kun on hankalaa olla tasaisin mielin! Täysin yrittämättä-linjalla ei kuitenkaan näemmä olla, kun on pari kertaa lipsahtanut ilman ehkäisyä. ;) Ja mitä siitä sitten seuraa?? -> Mitä jos mitä jos mitä jos ??? Argh. Tyhmiä ollaan, ei voi muuta sanoa. Mielenterveyshän tässä järkkyy. TAAS oon kuvittelevinani jos vaikka mitä oiretta, vaikka tosiasiassa varmaan ovis lähellä tai täti lähestyy. En siis taas malta muuta kun kipittää huomenna testin ostoon! Negahan se on (kuten "pitikin") mutta en saane mielenrauhaa taas jos en kokeile. HUOH. Kuinka ihminen voikaan olla hömelö! Buu.

Että semmosia tunnelmia. ;) KIITOS ja ANTEEKSI. Jatkakaa!

Della_79 Kiitos, nyt onnistui nimimerkin vaihto :) Toi hampaiden tulo on aikasmoista, meillä tytölle nousi kova kuumekkin, kun tuli kulma ja poskihampaat.

Maikkie ja celina pahoittelut tädin tulosta, olis saanu jättää tulematta! Mutta onnea uuteen kiertoon :)

..se sitten siitä, etten nyt tässä kierrossa tarkkailisi oireita, vaikee olla tarkkailematta, kun niitä tulee samanlailla kun joka muukin kuukausi, uutena oireena on, että kun kumarrun niin alavattalle tulee semmoosta ihme nippailukipuilua, mutta eiköhän toiki oo ihan perus peeämässää! No tässä kärvistellään sit viikon verran vielä kera vatutuksen, eiköhän se oo taas tieto että se täti kurvaa paikalle.

della: Peukkuja sinne! Sä oot ollut ehtiväinen pääsiäisenä :) Pitäis varmaan munkin jatkaa pari kuukautta sitten hyvin alkanutta inventaariota ja heivata kaikkea turhaa kamaa pois. Seuraavassa kodissa onkin sit pienempi varasto kuin tässä ;) Meillä tyttö ei meinannut aluksi suostua kävelemään ollenkaan kengillä ulkona. Mutta kun ruvettiin käymään puistossa, jossa oli muita lapsia ja kaikkea muutakin mielenkiintoista, niin johan tuli kova motivaatio. Siitäkin kohta vuosi...

Maikkie: Sun pääsiäinenhän kuulostaa ihan samanlaiselta kuin mun ;) Meillä tytön flunssa alkaa jo vähän helpottaa. Tänään olin jo aikeissa varata lääkäriaikaa, mutta luovuin siitä ideasta kun neiti on ollut tämän puolikkaan päivän kuumeeton. Nyt on vissiin ollut aika sitkeää flunssaa liikkeellä. Tytön kaikki kaveritkin on olleet kipeinä.

Celina: Pahoittelut menkoista :( Ja parempaa onnea tähän kiertoon! Pystyykö sun miehes ollenkaan vaikuttamaan noihin reissujensa ajankohtiin?

miikkula: Eipä oo helppoa olla yrittämättä, jos on kova vauvakuume ;) Ootko jo tehnyt testin?

sand-ralle tsemppiä oireiden arvuutteluun! Mulle tulee jostain syystä niitä repäisykipuja (joita siis raskauteenkin kuuluu) myös oviksen aikoihin ja ennen menkkoja. Ja näin oli myös ennen kuin aloin tyttöä odottamaan. Siksi en osannut olla raskausaikanakaan mitenkään huolissani niistä. Mutta jos toi on sulle uusi oire... toivottavasti tarkoittais kyytiläistä.

On: Kp 6 ja näinköhän täti jo lähdössä? Kyllä toi kierron pituus ilmeisesti ainakin jonkin verran vaikuttaa vuodon kestoon/määrään. Tyttökin on tänään ollut jo vähän paremmassa kunnossa, vaikkakin on kiukkuinen kuin ampiainen. Toivottavasti tässä kierrossa pystyttäis vähän paremmin panostaan yrittämiseen kuin viime kierrossa. Vaikka se yrittäminen tuntuukin aika turhalta... Meillä oli pääsiäisenä pitkä keskustelu miehen kans tästä meidän ongelmasta. Eikä tuo vieläkään ole tajunnut miten raskasta tää on mulle ja miten se vaikuttaa kaikkeen. En toisaalta odotakaan miehen ymmärtävän, koska hän on edelleen ihan varma, että me toinen lapsi vielä saadaan joskus... Huoh. Voispa itsekin ajatella asiasta yhtä yksinkertaisesti.

Takaisin