Toista vauvaa kuumeillen.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ehkäpä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kiitos della :) tääl yritetää ilman stressiä, jos ovis oli sillo ku yleensä ni olipaha kivuton tällä kertaa mikä ihan positiivista koskaa yleensä oon melkei liikuntakyvytön ja makaan kaksinkerroin ja oon ku takamuksee ammuttu karhu. nyt sit piinaviikot alko muutama päivä sitte ja odotellaa mitä tuleva tuo tullessaan, tädin vai plussan. toivottavast en saa samanlaisia sivuvaikutuksia tuost piikistä mitä sain tableteist, oli ihan hirveet sivuvaikutukset ku pillereiden alotuksest lähtien raskauoireet kunnes menkat alko. viel ei mitää sellast ole onneks ainakaa tullu, saa nähä miten käy :)

Margeliini: Toivottavasti olis oireita raskaudesta, josko se tärppi olisi nyt käynyt, niin saisitte perua sen ajan lapsettomuuspolille :)

Gatusa: Missäs päin maailmaa asustelet? Tsemppiä raskautumiseen :) ..Onko niin että oot käyttänyt lugesteroneja, jos oot niillä millä annostuksella? ..en oo ihan perillä kaikkien jutuista vielä :D

Tänne tais ovis tulla jälleen liian myöhään prkele!! Tikut näyttää siltä että huomenna pärähtäis vasta se ovis plussa ja toiveet tässä kuussa raskautumiselle voi heittää romukoppaan :( ..kai se on varattava uus aika gynelle.

Taas on tekstiä niin paljon, ettei meinaa mukana pysyä. 

Gatusa: Toivotaan nyt, että sieltä plussa tulis :) 

Fandra: Miten ovis voi tulla liian myöhään? Anteeksi, tyhmä kyselee :) 

On: Huoh, meillä on poika kauheessa räkätaudissa ja kuumettakin nostelee aina välillä. Tosi kurjaa, kun pienet sairastaa... tuntuu, että on koko poitsu ihan tukossa ja koko ajan, vaikka kuinka koittaisi oloa helpottaa. Onneksi on nyt kuitenkin 2 yötä nukkunut hyvin. 
Täällä se vaan piinailu jatkuu ja mua alkaa jo jännittämään. Toiveet on aikas korkealla, vaikka samalla koitan koko ajan kuitenkin toppuutella tunteitani ja odotan tätiä ihan normaalisti saapuvaksi viimeistään viikonloppuna. Alamahassa on vaan välillä sellaista nippailua, mitä normaalisti ei ole. Hui hui, miten jännää... eilen sanoin jo miehellekin, että nyt en tiedä, mikä on meininki, mutta jotain saattaa olla tekeillä. Jätin viinilasillisenkin ottamatta siinä toivossa, että sieltä plussa tulis. Pitäis malttaa odottaa ainakin ensi viikon puolelle ennen kuin uskallan testata, ellei se täti sit tuu ennen sitä. 

Celina: En oo huomannut, että mitenkään erityisesti turvottaisi... Onko sulla odotettavissa pitkä vai lyhyt kierto? Mullahan tää on jo ihan lopussa.

della: Kurjia tuollaiset nivuskivut :( Eiköhän se gyne osaa vastata sun kysymyksiin. Tenttaat vaan sitä koko rahan edestä ;)

fandra: Onko sulla jossain ihan todettu liian lyhyt luteaalivaihe? En muista ootko asiasta maininnut joskus. Älä nyt ainakaan vielä heitä kirvestä kaivoon!

On: Huomenna tai torstaina pitäis menkkojen alkaa... Olo on tänään ollut ihan normaali. Silti tekis mieli tehdä toi viimeinen kaapissa oleva testi, jotta pääsis taas tekemään surutyötä ja sen jälkeen valmistautumaan seuraavaan ovikseen. Tänään taas iski kauhee vauvakuume ja sellainen "mäkin haluun", kun katselin puistossa muiden vauvoja. Kotimatkalla iski sit harmitus ja kiukku "miksen mä saa" ja "miks muilla on".

Maikkie: Sulla onkin tosiaan jännät paikat, pidämme peukkuja :) Niin luteaalivaihe jää siis liian lyhyeks, viime kuussa tikutin ekaa kertaa ja luteaalivaihe oli vaan 9 päivää ja nyt näyttää et sama taas, kun kierto on sen 26 päivää. Aiemmin oon tuntemuksien, limojen jne.. mukaan laskeskellut ja 9-10 päivää ollut, nyt tikutan toista kertaa. Hyvin selitetty :D

Margeliini: Ei oo otettu kokeita, mut gyne sano, että voitas pidentää lugeilla kiertoo, kun ovis ilmeisemmin tulee "myöhässä" niin se tasoittus, kun kierto pitenee, mikä ei oo tuonu tulosta vielä. En tajunnut kysyä kuinka monta kk niitä pitää popsia, että alkaa tehoon, mut mitä netistä oon lueskellut, niin taitaa ne heti vaikuttaa ainakin osalla.. en sit tiedä onko annos mulla väärä. Mut kierto ei oo pidentynyt päivääkään. Hermot alkaa meneen, kun itse oon pähkäillyt, että pitäskö saada ovis aikaistuun vai kierto piteneen, mutta vaikeeta se on itse tietää, kun en gyne oo :D Ja siis näin luulen et mulla kierto menee.

Gatusa: Kurjaa, että jouduit tänne palstalle takaisin :(( Toivottavasti seuraavaksi kaikki menisi hyvin loppuun asti!

Margeliini: Alkoiko, vai eikö? ;) Jännää jännää!! Tee testi ;) Saatpahan sen pois laatikosta kummittelemasta :)

Maikkie: Tsemppiä, piän peukut pystyssä että ois tärpänny!

Mikäs Celinalla tilanne??

Della: Joko kävit gynellä, vai vasta tänään/huomenna?

Mulla ei mitään ihmeempiä päiviteltäviä, uus kierto tosiaan menossa, kp 7, mitään ei olla vielä tehty raskautumisen suhteen :/ Vielä on kämppää laiteltavana, lähinnä pikkusälää paikoilleen esim. tauluja. Vanhasta kämpästä pitäis vielä käydä kaivamassa takapihalta kanien häkki irti :s
Poika täytti 9kk viime viikolla, edelleen öisin herää vähintään kerran. Viime yönä päätti valvoa noin tunnin (3-4) ja nukahti ja heräsi heti uudestaan jolloin otettiin meidän väliin loppuyöks... Väsyttää... Ajattelin kysäistä tänään neuvolasta, jos olis jotain vinkkiä noiden öiden parantamiseen. Vaikka eihän kaikki lapset kai välttämättä koskaan nuku kokonaisia öitä (paitsi ehkä joskus kouluiässä :D).
Painonpudotuskin on nyt ihan tyssänny, edelleen "diettaan" (okei ja lipsun silloin tällöin :S) ja käyn jumpalla 4-5krt/vko. Ja paino junnaa :(

Mua hei kiinnostais kovasti teidän ekat synnytykset?! :) Lähinnä millä rv:lla synnytys käynnistyi/käynnistettiin, kesto, alatie/sektio??

Lyhykäisesti mulla oli käynnistys juhannusaattona, rv 42+1 ;/ Ensin puhk. kalvot, ei tapahtunu mitään, sit oksitosiinin avulla saatiin synn. käyntiin. Tipasta noin 8h ni poika syntyi alateitse. Ponn.vaihe tuntui pitkältä ja ehkä olikin(?), puolisen tuntia aktiivista ponnistelua.
Urheana ajattelin, etten ota epiduraalia mutta kas kummaa kun se ajatus muuttui :D Kaikki keinot kokeilin (lämpöpussi, pallo, keinutuoli, ilokaasu...) mut vasta epi oikeesti auttoi <3 :D Vielä ennen ponn. vaihetta laitettiin kohdunkaulapuudute ("poistamaan" ponn.vaiheen kipua) = ei toiminu :o Laittaminen sattui kyl ihan helv....!
Pari pientä repeämää tuli ja epparin kätilö teki "varmuuden vuoks", kun pojalla alkoi syke vähän tippuilla ponnistaessa ja jos ei olis syntyny pian, olisivat varmaan ottaneet imukupin käyttöön... No eipä tää mikään lyhykäinen sepostus ollutkaan :D
Joka tapauksessa, sitä toivois kovasti, et sitten se seuraava lähtis käyntiin itsestään! :o No vielähän ei ole edes seuraavaa tulossakaan, mut kyl nää mietityttää .. :)

Huomenta! Kp 27/28 ja dpo 13 täällä. Ja raskaana 1-2 tärähti Clearbluen ruutuun aamulla :D

onnea TMJ ja paljon tarraa mukaan, että pikkuinen pysyy mukana loppuun saakka! minne sun la ajoittuu?

Maikkielle myös paljon tsemppiä, että nyt olisi jotain tapahtunut!

Margeliinin tilanne on kyl kutkuttava :) täytyy toivoa, että menkat pysyy poissa ja tulos olisi toivottu :)

Riksuke aika gynelle on vasta viikon päästä torstaina, sinne asti täytyy kitkutella näiden tuntojen kanssa. onneksi sentään nivuskivut meni ohi, oisko ne liittyneet sittenki ovikseen tms. tsemppiä ja jaksamista kämpän sisustukseen! mä muuten muistan, että mun tytöllä oli samanmoinen heräilyvaihe siinä 9kk ikäisenä ja sit tuli taas parempi vaihe, että nukuttiin yö läpeensä. meillä ei kyl auttanut muu kuin viereen ottaminen (no, imetin vielä niihin aikoihin ja sorruin välillä kyl antamaan tissiäki :D) mä myös diettailen ja tänään ois treenihommiakin pitkän sairastauon jälkeen :) nyt mulla on ollut mental toughnessia ja vaikka ostinki eilen suklaata ja lakupötkön, on ne edelleen syömättä ja söin illalla nälkääni leipää. eli hyvä minä \o/

Riksuke kyselit myös synnytyksestä. mun tarina on aika samanlainen kuin sinun eli tyttö ei lähtenyt syntymään millään, paikat oli epäkypsät vielä yliaikakontrollissa ja sain ajan osastokäynnistykseen rv 42+1. ekaksi käynnisteltiin cytoteceilla, joita ehdittiin laittaa kaksi = ei mitään vaikutusta. tarkoitus oli jatkaa samoilla seuraavana päivänä, mut lekuri halusiki laittaa ballongin ja sitpä paikat aukesiki 30-45min siihen 3cm:n ja päästiin synnytyssaliin. salissa puhkaistiin kalvot ja laitettiin oksitosiinitippa ja sit alkoiki pitkä ja tuskallinen avautumisvaihe, joka kesti koko yön. kivunlievitys oli aika samanmoinen kuin Riksukella, lisänä tosin petidiini, koska jossain kohtaa supparit oli niin kovia, oksentelin ja ilokaasu tuntui pahentavan tilannetta. mun kokemus oli myös, että epi oli ainoa kipua lievittävä asia ja vedinki sit yön aikana kolme epiä. aamulla tytön pää olikin jo synnytyskanavassa ja sain alkaa ponnistamaan n. klo 9-9.20. puolen tunnin ponnistamisen ja epparin jälkeen sain pakerrettua (alateitse) mun yliaikaisen ja yli nelikiloisen prinsessan ulos <3 jälkeiset tuli ulos myös siististi, mut sit niiden jälkeen aloin vuotaa verihyytymiä jne. ja niitä jouduttiin sitten painelemalla vatsaa, oksitosiinilla ja cytoteceilla vauhdittamalla poistamaan ennenkuin mut ja tyttö päästettiin synnyttäneiden osastolle. osastolla sainkin sitten punasoluja kaksi pussia, sillä hemppahan siinä putosi, kun vuotoa oli n. 1500ml. kaiken kaikkiaan mun synnytyskokemus oli kamala ja tuskallinen ja meni tosiaan hetki ennenkuin uskalsin alkaa haaveilemaan toisesta pikkuisesta. 4kk aikana aika ilmeisesti ehtii kullata muistot ja kesällä tosiaan sain miehen suostumaan et toista pikkuista lähdetään yrittämään :)

muoks. menin siis osastolle 26.1 ja tyttö syntyi 27.1 klo 9.50 (ja vuosihan oli 2012 :D )

Täällä kans meni yliaikaseks, mulla käynnistettiin synnytys rv 42+1 sain 2 cytotecia suun kautta, sit alko tapahtuun, aluks oli vaan lämpötyyny osastolla, sieltä synnytyssaliin ja sain ilokaasua ja kalvot puhkaistiin, sitten epiduraali, tyttö syntyi n. 10 tunnissa ekasta supistuksesta, ponnistuvaihe oli mun mielestä kamalin, joka kesti n. 30 min.. myös eppari tehtiin. Siinäpä se lyhykäisyydessään :) Kyllä silloin ajattelin, että melkoinen kokemus synnytys oli, mutta aika kultaa muistot :) ..voi kun vielä pääsisi uudestaan synnyttämään ihanan pienen nyytin :) ..niin ja meillä kans oli tyttö yli 4 kiloinen :D

Heips kaikille!
Täällähän on monella kutkuttavan jännät paikat!

Margeliini,joko joko joko, vai maltatko odottaa testailun kanssa?
Mä niiiin toivoisin että sinne se plussa pärähtäis! :)

Maikkie, vitsit kun jännää sielläkin! Pian selviää! :)

TMJ, miljuunasti onnea!! Ihanaa :)))

Riksuke kyseli synnytyksestä. Mulla meni osittain lapsivedet, limatulppa irtos ja aloin vuotamaan verta rv35+4. Olin silloin äitini luona kyläilemässä ja soitin kättärille että mitä pitäisi tehdä, kun olin aika typertynyt. Käsky kuului että ambulanssillä lähimpään sairaalaan eli päksiin, mutta soitin silti siskoni kuskiksi, kun jännitti ja pelotti liikaa.
Päksissä pikatutkimus että lapsi on ok ja kehotus painella suorinta tietä omalle synnärille eli kättärille.
Sinne jouduin sit sisään jäämään ja kovat moitteet sain ku en tullu ambulanssilla :/ Ekan yön vuodin niin kovasti verta, että mut siirrettiin synnärin puolelle tarkkailuun.Sängystä en saanu nousta ollenkaan, edes pissalle. Seuraavasta aamusta eteenpäin sain tipassa antibioottia infektion ehkäsemiseksi, kun sitä lapsivettä tuli. Alussahan mua ei edes uskottu, vaan sanottiin että valkovuotoa se vaan oli :D No siel tehostetussa tarkkailussa oli onneks pätevä hoitsu, joka tuli mun kanssa juttelemaan ja pyys selostamaan vielä, että miten kaikki oli käyny. Se sit teki testin ja totes että kyllä se vaan lapsivettä on, mitä musta vuotaa ja laitto tippaan. Sain myös supistuksia ehkäsevää lääkettä useamman kerran, ite en tosin supistuksia tuntenu, mutta käyrät näytti.
3päivää olin sairaalassa maannu, kun ultrassa todettiin että lapsivettä on niin vähän enää jäljellä, että leikattava on. Kortisonipiikkejä olin pariin otteeseen tuohon mennessä saanu vauvan keuhkojen kypsyttämiseksi.
Mulla siis oli totaali etinen istukka, eli oli jo tiedossa etten alateitse pysty synnyttämään.
rv36 sitten aamuauringon paisteessa pieni 45senttinen poikani maailmaan saatettiin :)
Meinaa väkisinkin itkettää kun tuota aikaa miettii♥

Mä varasin just ajan uuteen ultraan. Jäi niin vaivaamaan ettei viime kerralla sykettä näkynyt ja gyne arvioi että on pienempi, kuin menkkojen mukaan laskettuna.Ensin ajattelin että muutaman päivän heitto on ihan normaali, enkä ollu huolissani, mutta sitten yks toinen marraskuisten ryhmästä sai uusinta ajan kun sillä sama homma, itseasiassa sillä vielä paremmat mahdollisuudet että alkio pienempi, kun pitkä kierto ja silti haluavat tarkistaa, että onko kehitys loppunut vai onko se isompi hetken päästä.
Mulla taas oli lyhyt kierto ja ovis vielä ajoissa, joten pisti tosissaan miettimään..
Käyn nyt sit reilun viikon päästä uudelleen ultrassa, niin näkee joko sydän sykkii ja onko kahdessa viikossa tapahtunut minkä verran kasvua. Saampahan sit mielenrauhan ja varmuuden ennen ekaa neuvolaa.
Nyt päivän toinen 4km kävelylenkki edessä, kun lähen hakemaan poikaa leikkikerhosta. Toivottavasti täällä on pian ihania uutisia :)

fandra: No kyllä sit varmaan kannattaa mennä uudestaan gynelle, jos kukkaron nyörit antaa periks. Mä en valitettavasti osaa sanoa mitään lugeista, mutta jotenkin kuvitteisin, että aika pian niiden pitäis alkaa toimia. Alkaahan e-pilleritkin heti toimia.

Nyytti: Kyllä mullakin heitti la esikoisen varhaisultrassa jopa viis päivää siitä laskennallisesta ja vielä myöhemminkin kolme päivää. Ja vaikka sulla olis ovis tapahtunutkin aikaisin, niin ilmeisesti se hedelmöittynyt munasolu voi joutua kauankin etsimään paikkaa, jolloin kiinnittyy myöhään. Eli ei varmaan mitään hätää, vaikkei sykettä vielä näkynyt.

TMJ:lle isot onnittelut!

della: Täällä ei kyllä mistään mental toughnessista ole tietoakaan :D Jos kaapista jotain herkkuja löytyy, niin kyllä ne syötyä tulee. Tänään olis onneks pitkä treeni taas edessä, että kyllähän ne kalorit myös kuluu pois.

Maikkielle hurjasti tsemppiä! Monesko yk tämä nyt oli?

riksuke: Ei ole vielä alkanut, mutta kohta alkaa. Olot puhuu sen puolesta vahvasti. Mä pistän paremmaks tuossa ponnistusvaiheen kestossa ;)

On: No niin, tänään tai huomenna. Siis täti saapuu. En tehnyt vielä testiä. Tulin siihen tulokseen, että pakko mulla vähän on olla jotain itsehillintää. Ja aina se nega on vähän enemmän harmittanut kuin menkat (siis ihan hitusen enemmän). Tänään sit vaan rätti housuissa spinningiin :/ varmuuden vuoksi. Mun synnytys alkoi siten, että rv 40+6 mulla meni ylävedet, mutta kunnon suppareita ei saanut aikaiseksi. Seuraavaksi aamuksi kaavailtiin käynnistystä, jos ei itsestään lähde etenemään. Alkuyöstä kuitenkin neiti potkaisi mua oikein mojovasti ja samalla meni kalvot kunnolla rikki. Saman tien alkoi hirveet supparit ja lähettiin heti sairaalaan. Avautumista kesti 20 h ja kivunlievityksenä vesiamme (n. 4 h toimi tehokkaasti), akvarakkulat (ihan turhia, laittaminen sattui ja teho n. 5 min.), joku lihakseen pistettävä piikki (aika huono sekin, auttoi ehkä puoli tuntia), jumppapallo (ihan hirvee, keinuttelu vaan pahensi kipua), lämmin geelipussi (aika mitäänsanomaton), ilokaasu (auttoi, ihana <3) ja paras kaikista: epiduraali <3 <3 <3 Ponnistusvaihe kesti melkein tunnin ja usko loppui monta kertaa. Tunsin ihan järkyttävää kipua häpyluussa ja mut katetroitiinkin ponnistusvaiheessa vielä, koska kätilö epäili, että virtsarakko on täynnä ja aiheuttaa sen kivun. No eipä auttanut rakon tyhjennys. Lopussa vielä saksilla väliliha naps! Ja sitten oli meidän rinsessa syntynyt rv 41+0. Olin ihan kauhuissani vielä pitkään tosta synnytyksestä ja siitä kivun ja kaikkien mömmöjen määrästä :( Sitten yks kätilö sanoi mulle myöhemmin, että se oli ihan normaali ensisynnytys kestoineen ja kipuineen :) Nykyään ajattelen, että se meni hyvin. Syntyi täysiaikainen ja terve lapsi  eikä mitään hätää ollut missään vaiheessa. Sen enempää en mahd. seuraavaltakaan synnytykseltä toivo (okei, ehkä salaa toivon, että olis vähän nopeampi ja helpompi). Ennen kaikkea vaan toivon, että saisin vielä toisen synnytyksen kokea.

TMJ: Ihanaa, Hurjasti Onnea plussasta ja paljon tarroja ihmislimaa ja kaikkea hyvää pikkuisen matkalle mukaan! 

Kiitos kaikille tsempityksistä. Mulle iski tänään epätoivo... edelleen tuntuu satunnaisesti pientä nippailua alamahassa samassa kohtaa, kun muinakin päivinä. Tuntemukset ei ole muuttuneet mihinkään suuntaan ja jotenkin odotin, että tässä vaiheessa pitäisi jo olla enemmän jomotuksia, jos sieltä plussa olisi tulossa. Kai ne nippailut sitten vaan on jotain, mitälie... äh, miten masentavaa! Ainakin mielialat heittelee nyt laidasta laitaan. En osaa ollenkaan sanoa, onko mulla yleensä tämmöistä ennen menkkoja, en ole kiinnittänyt asiaan huomiota. Nyt tais olla hmm... yk 9 tai 10. En muista enään alkoiko menkat kesä vai heinäkuussa ja heti oli yritys päällä. 

Synnytyksestä. Mulla oli varattuna aika yliaikaiskontrolliin 14.2.2012 ja sitä odoteltiin käynnistyksen toivossa. Noh... rv 41+1 perjantai iltana alkoi tapahtua ihan itsekseen. Bongasin satavarmasti limatulpan alkua ja sitä vuoteli koko illan hyvin hissukseen. Yöllä 2 aikaan heräsin ensimmäisiin suppareihin ja niitä sit tuli siinä koko ajan niin, etten saanut enään unta. Kellosta katsoin väliksi 10 minuuttia. Supparit jatkuivat säännöllisinä aamuun asti ja aamulla ne jatkuivat yhä, ollen välillä jopa 3 minuutin välein. Olo oli ihan jees. Koristelin täytekakkua ja mun äiti miehensä kanssa kävi meillä iltapäivällä kahvilla. Istuin keittiössä jumppapallon päällä pöydän ääressä ja kelloteltiin porukalla suppareita. Siihen väliin tuli pari noin 20 minuutin väliäkin ja ajattelin, ettei tässä vielä mitään kiirettä ole. Äiti lähti joskus 15 aikaan kotiin ja oli puhetta, että tuodaan koira niille hoitoon illalla ja mennään käymään synnärillä näytillä. Noh, kello tais olla karvan yli 16, kun oltiin jo sit mun äidillä. Mä oisin halunnu olla vielä kotona, mutta ukko oli jo ihan hermona, että mennään jo, sä oot jo niin kipeen näkönenkin, joko mennään ja plaa plaa, joten sitten mentiin. Synnärillä oltiin joskus 17 maissa ja otettiin käyrää ja tehtiin tutkimus. 4cm auki ja kalvorakkula pullottaa--> suoraan saliin. En halunnut mitään muuta kivunlievitystä, kun epiduraalin ja sitä saatiin sitten odottaa. Kätilö ja mies kyllä hieroivat selkää ja sain kuumia geelipusseja (kummastakaan ei ollut mitään apua) ilokaasua olisin saanut, mut en halunnu. Anestesialääkäri oli jossain toimenpiteessä kiinni eikä päässyt sitä epiduralia laittamaan. Vauvan päästä piti ottaa mikroverinäyte ja samalla laitettiin kohdunkaulan puudute (ei mitään apua) olin siinä kohtaa jotain 7cm auki. Vihdoin joskus 20.30 aikaan sain epiduraalin ja se vei kaikki kivut täysin! Joskus vähän ennen 23 alkoi ponnistuttaa ja soitettiin kätilö paikalle. Kas, täysin auki. Ähisin ensin kyljellään täysin omien tuntemusteni mukaan jonkun aikaa. Jossain vaiheessa sitten käännettiin puoli-istuvaan asentoon ja siinä sitten tosi toimet päälle. Muutama ponnistus, eppari leikattiin (en olisi halunnut ja mulle ei kerrottu) ja poika syntyi 23.37. 52,5cm ja 3900g. Niin ja syntyi 11.2 rv:lla 41+2. Tosi hyvä mieli jäi synnytyksestä ja odotin koko ajan paljon pahempaa kipua. Epiduraalin jälkeen en tuntenut yhtään mitään, vain sen ponnistamisen tarpeen. En tuntenut edes pään syntymistä. Eppari haava parani kokonaisuudessaan 6 viikossa ja aloin haaveilemaan pikkukakkosta samantien. 

Margeliini, kiitos! Et uskokkaan kuin lohdutatavalta sun teksti kuulosti. Mä oon oikeesti ollu huolissani vaikka hetkeks huokaisin jo helpotuksesta sen ultran jälkeen.
Esikoisesta mulla katottiin ultrassa että on pari päivää pidemmällä kuin menkkojen mukaan ja oisin olettanu samaa nyt, mut eihän näistä tosiaan aina tiedä. Käyn nyt oman mielenrauhani taki atarkistuttamassa vielä :)

Ompa ollu kiva lukea muiden synnytyksistä, oma tuntuu niiin pieneltä moniin verrattuna. Oli tosiaan 45cm pitkä ja 2745g. Mutta hyvin on kasvanu ja ottanu muita kiinni, vaikka pari vuotta siinä meni et alko olemaan samoissa mitoissa ikäistensä kanssa. Nyt 3v on jo 95cm ja 15kg :)
Mä niin toivon että pääsisin kokemaan "tavallisen" synnytyksen. Eli että en joutuis sektioon uudelleen. Mä olin TODELLA kipeä todella pitkään. Oli ihan kamalaa..

riksuke: tuosta synnytyksestä sen verran ku itellä oli sillai et rv 40+6. 54.5cm, 4396g, kokonaisuus 25h45min josta 1 vaihe oli sen vajaa 25h, ponnistusvaihe oli muistaakseni 40min ja 3 vaihe oli sen 15. soitin 2.3 aamulla sairaalaa et eiks ois asiallist tulla ku supparit alle 2 min välein, no tuli tylyst tule vast ku vedet menny, eihä siin mitää mut piti saada antibiootti iv:na enne synnytyst. ootettii et synnäril vuoro vaihtuu ja sit mentii, no kätilö totes sä et mee minnee se tulee nyt koska oli avautun aika paljo. no kalvot puhkottii, ilokaasuu kokeiltii meinasin oksentaa, viljatyyny, kipulääke joka joko auttaa tai pahentaa no pahens mun kohal, vika oliki sit epiduraali ja sitä laitettii muutamaa otteesee koska pikkunen viihty vähä turhanki hyvin sisällä. lopuks välilihaki leikattii. että semmost.

jos tuun raskaaks ja kaikki menee hyvin ni ainoo toive terveen pienokaisen lisäks on se et synnytys on helpompi ja voin mennä yksityiselle klinikalle synnyttää, tän paikan yliopistollinen sairaala on hengenvaarallinen. yksiki vauva synty terveenä mut lääkärin hoteissa kuoli mystisest. voitte kuvitella miltä lääkärin naama näytti kun lapsen isä oli päässy siihe käsiks.

Kiitos onnitteluista <3 Tää päivä on kyllä menny tätä odotettua mutta silti ihanaa yllätystä sulatellessa. Viikkoja taitaa olla kasassa 3+6 ja La olis 5.12.13 näillä tiedoilla. Hui :D Ei tätä kyllä oikein vieläkään käsitä todeksi, saa varmaan muutaman testin vielä tehdä. Esikoinen ehtii täyttämään 3v ennen pikkusisaruksen syntymää, jos ja kun me kunnialla sinne saakka päästään. Mä taidan vielä hengailla täällä teidän kanssa, ei tohdi siirtyillä muihin ryhmiin... Kovasti mä teille kaikille niitä plussia toivoisin! :) :) Tsempitykset kaikille tasapuolisesti <3 :)

TMJ suuret onnittelut :)

Della: Kuulosti kyllä niin omalta toi sun synnytys :D Meillä poitsu oli myös yli 4kg, tarkallen ottaen 4115g ja 53cm :) Ja mullakin kävi tosiaan niin, että jouduttiin painelemalla tyhjentelemään kohtua (joskus pari tuntia synn. jälkeen, kun meinasin pökrätä, kohtu vaan oli jäänyt niin täyteen verta :/), hb putos siinä touhussa johonkin alle 80 koska vuodon määrä oli myös yli litran :/ Hirveet nesteytykset sit käyntiin ja lisää oksitosiinia että kohtu tosiaan tyhjenis kunnolla (pelkäsin myös oikeesti kuolevani, kun alkoi väsyttämään niin paljon ja kysyinkin kätilöltä, et uskallanko laittaa silmät kiinni, että heräänkö enää :(( ) = tätä mä pelkään mahd. tulevassakin synnytyksessä! :o :(

Nyytti: Mä kävin myös pojan raskausaikana varh.ultrassa, viikkoja tais olla häthätää 7. Syke löytyi, mutta LA meni jopa 8 pv taaksepäin (kuin mitä olin itse "laskureilla" katsonut)! Ja laskettu muuttui vielä pari kertaa ekaks neuvolan toimesta ja sitten ku kävin muka rv 12 ultrassa, niin oltiinkin vasta 11+ jotain. Mut tsemppejä <3

Margeliini: Huhhuh, tunnin ponnistusvaihe, pistit paremmaks tosiaan ;) Mä en ois varmaan oikeesti jaksanu! :o Tavallaan mullakin oli kirjattu ponn. alkaneen 19.10 (ja poika syntyi 19.59), mutta ensin "koeponnisteltiin" seisten ja kyykyssä että saatiin poikaa alemmas synn.kanavassa.. Joten lasken kunnon duunin alkaneen siitä kun siirryttiin sängylle ponnistelee... No mutta uutisia odotellen sun suunnalta :) Toivottavasti hyviä *peukku* !

Maikkie: Mä en epin jälkeen tuntenut edes ponnistamisen tarvetta :D Mut se epi oli kyllä niin loistava! Puolessatoista tunnissa 4cm -> 10 cm ja olo oli niiiin raukee :D Oivoi, niin "mukavaa" muistella synnytystä.. :)
Sulla onkin siellä oikein kunnon piinapäivät! Jänskää! :)

Mäkin vielä täällä taustailen... En oo osannut alkaa kirjoittamaan tuonne odottajiin...

TMJ:lle paljon paljon onnea!

Maikkie ja Margeliini, teillähän on jännät paikat!!! Peukut sojottaa kohti kattoa molemmille... 

Nyytti, tosiaan jos hedelmöitys on tapahtunut parikin päivää myöhemmin kuin luulisi, voi sykkeen löytyminen olla myös 'myöhässä'. Mulle ainakin sanottiin neuvolassa molemmilla kerroilla (RV 8+jotain), et ei välttämättä sykettä löydy kun siinä vaiheessa pitää olla niin kohillaan laitteen - et vaikka RV 6 syke on jo mahdollista havaita, se ei tarkoita et se aina löytyis...

riksuke, mun synnytys käynnistyi samana aamuna RV 41+0 kun mulla olis ollut käynnistysaika varattuna. Tyttö oli perätilassa, eikä sen uskallettu antaa kasvaa isommaksi (vaikkei mikään iso ollutkaan). Pääsin saliin jonojen takia vasta kun olin jo reippaasti auki (6cm?), ja sain epiduraalin melkein saman tien. Kaikki meni mun mielestä (aika kullannut muistot) tosi sujuvasti ja hyvin, ihan loppuvaiheessa supparit vähän heikkeni ja niitä vauhditettiin oksitosiinilla. Eppari leikattiin kyselemättä, ponnistusvaihe (hiipumisineen) kesti n. 18 minuuttia ja lääkäri auttoi pään viimeisenä ulos. Aloin haaveilemaan kakkosesta käytännössä heti kun epparihaava parani (parissa viikossa). 

Mä kävin ekassa neuvolassa ja ihan pyytämättä ultrattiin kun mulla oli viime viikonloppuna ihan jumalattomat vatsakivut yöllä. Hiukan säikäytti (varsinkin kun juuri oli ollut puhetta keskenmenoista kavereiden kanssa)! Mut onneksi kaikki oli hyvin, syke löytyi vahvana ja papu pyöri oikeassa paikassa <3

fandra: sori myöhäne vastaus kyssää...afrikassaha mä, lugei ei ole ollu käytös, terot oli aikoinaa, sit raskautumist ja keskenmenoi vuorotellen. nyt sit progesterone retard 500mg/2ml jos tärppää ni kerran viikkoo tuo annos pistoksena ja lisänä miniaspiriini kerran päiväs. josko tuo yhdistelmä auttas.

on: mulle asiakas pisti sit entistä enemmän vastuuta ja ns. valtaa mikä on ihan kiva. tänää tuli laitettua qatarii kruunuprinssille meili kun pyysivät laittaa meiliä, ottavast minuu yhteyttä kun ovat lukeneet mun sähköpostin, tai ainakin toivon että ottavat yhteyttä. eli ihmiset joihin yhteyksis on mitä erilaisimmist ympyröist mut kivaa tää on.

sit itse asiaan, täällä jännätää, ei mitää merkkiä pms:sta ja valkkari vaan jatkuu mut ovislimat oli kyl jo jokin aika sit eli se on vissii menny, toivottavast tärppäis ja toivottavast tuo progesteroni piikki auttaa mua. jännittää ja suurimman osan ajast on onnellinen ja levollinen olo. tosin mitä ny mies rupes haaveilee heti et kunha on sopparit tehty ni hommaan hälle yhtä sun toista. oon taas perheen elättäjä kohta. 

Maikkie: Pöh, mulla kans viimeisetkin toiveenrippeet lähtee yleensä siinä vaiheessa, jos jotain oireita/nippailuja on ollut ja sit ne katoaakin (niin kuin käy aina pari päivää ennen menkkojen alkua). Mutta tokihan raskaus voi olla ihan oireetonkin :) En vaan tiedä ketään, jolla olis ollut :D

Nyytti: No kiva jos oli vähän apua :) Ei se nyt mitään varmaa tietoa ole, mutta mun mielestä tuolla Asiantuntija vastaa -osiossa oli kätilö jollekin selittänyt tuota myöhäistä kiinnittymistä. Mutta hyvähän se on oman mielenrauhan kannalta vielä varmistaa asia. Raskaana ei pitäis joutua mitään turhia stressailemaan.

Bandida: Hyvä, että siellä kaikki hyvin :) Kyllä noi kivut varmasti pelästyttää, vaikka toisella kierroksella jo oliskin. Mä en ainakaan enää edes muista esikoisesta, että mitä oli milloinkin ja miltä tuntui jne.

synnytyksestä vielä: Kiva kuulla vaihteeksi, että muillakin on mennyt lasketun ajan yli :) Mulle silloin moni tuttu (joka sai samoihin aikoihin lapsen) selitti, että oli synnytys alkanut ennen laskettua ja nopeasti ja vähillä kivuilla mennyt. Ja mä sitä itsekseni kummastelin, että miten mulla sit meni viikolla yli ja synnytys kesti ja oli niin hirveen kivulias... Ja mullakin vei epiduraali kipujen lisäksi ponnistamisen tarpeen. Oli siinä sit kiva yrittää ponnistella, kun ei mitään tietoakaan mistään lihaksista tai onko siitä ponnistamisesta mitään hyötyä. Epparin leikkaamista ei multakaan kyselty eikä siitä informoitu, näin vaan ite kun sakset vilahti. Ei onneks tuntunut missään (paitsi se ompelu oli kamalaa, vedin siinäkin ilokaasua enkä pystynyt edes pitään tyttöä sylissä). Mäkin synnytin ihan perinteisesti sängyssä, vaikka jakkaraa olin alunperin halunnut kokeilla. En mä olis mihinkään jaksanut siitä sängystä enää noustakaan.

On: Jaahas. Kuinkas tämän yllättävän uutisen teille nyt kertoisinkaan.. Ihan suoraan vaan? Se olis sit kp 1 ja yk 14. Ei kai tässä muuta.

Takaisin