Toista odottavat (tai miksei kolmatta jne myös)

Vuanne, samassa veneessä ollaan tosiaan taas! :D hauskaa, ja ihan samalla tavalla meilläkin tämä toinen..

Imetys tuntuu joo välillä ikävältä, nännit on tosi arat ja sit kun toinen nappaa kiinni.. puuh! Sattuu! Mä voisin vaikka heti lopettaa imetyksen mut toisaalta ei se tandem -imetyskään mikään mahdottomuus ole. Annan mennä omalla painollaan. Mut kyl tää vähän kipeää nyt tekee :/
 
Meillä tuli edelliset skidit alle puolentoista vuoden ikäerolla ja, vaikka mä en tehnyt elettäkään imetyksen.lopettamiseen, lopetti vauva itse sen alle vuoden ikäisenä.
Neuvolassa sanoivat, että maidon maku muuttuu raskaana ollessa. Oli helpoin vierotus ikinä, mutta kyllä mä sitä vähän surin.

Nyt odotetaan neljättä ja ikäeroa tulee reipas kaksi. Mä en kokenut erityisen raskaana tota tosi pientä ikäeroa. Siinä ne samalla meni, vaippasankarit. Aika äkkiä samassa rytmissä nukkuivat päiväunet.
 
No meillä ei vielä vierottumisen merkkejä näy :) Mutta itse huomaan että heruminen on tiukemmassa, ja tuntuu että maitoa tulisi vähemmän. Onneksi poika syö jo melko hyvin ja on tosiaan melkein vuoden ikäinen, niin varmasti saa noista imetyskerroista ja ruoasta ravintoaineet mitä tarvitsee. Mutta ei siis suostu ottamaan maitoa pullosta, lasista eikä nokkamukista, ei rintamaitoa eikä korviketta.

Mulla taas on kauhulla mielessä ekojen kuukausien päikkärit, kun vauva ei vaan nukkunut ja oli siksi tosi itkuinen. Ainoastaan liikkuvissa vaunuissa jos niissäkään. 4kk iässä saattoi koko päivän aikana nukkua vain 30 min ja senkin pienissä pätkissä. Nykyisin nukkuu ihan ruhtinaallisen paljon tuohon verrattuna! Toivottavasti seuraava ei ole yhtä huonouninen kuin isoveljensä :D Mutta kai siitäkin selvitään jos hänelläkin on univaikeuksia.
 
Mua pelottaa kyllä arki kahden kanssa :D kun ei tää oo helppoa välillä tän yhden vaativan kanssakaan! Toivottavasti seuraava on helppo ja hyväuninen :D mut tosiaan unet mietityttää, ruokkiminen on helppoa alkuun kun tiedän että imetys todennäköisesti onnistuu. Mut miten yöt, päikkärit...
 
Meillä oli eka nk suuritarpeinen lapsi korvatulehduskierteineen. Välillä ajattelin, että ei ikinä enää, ei ikinä. Tokalla oli ehkä koliikki, huusi kaikki yöt ekat neljä kuukaitta ja nukku päivät. Esikoinen nukkui peltarit päässä. Kolmas on nauttinut isosisarusten seurasta jopa niin, että mun nukuttaessa keskimmäistä, nukutti esikoinen vauvaa sitterissä laulaen ja heijaten. Hellyyttävää.

Ekat kuukaudet on kyllä haastavat. Uudet rytmit ja uus tyyppi.
 
Miulla esikoinen nyt siis 1 v 4 kk ja imetyksen lopettaminen ei ole näkyvillä varmaan lähiaikoina, niin tärkeä se on vielä. Olen ollut syyskuusta asti töissä ja joulukuusta asti lapsi päivähoidosta, eikä se ole vähentänyt imetystä yhtään minun kotona ollessa, vaikka vähän toivoin, että olisi käynyt. Tietysti kun olen töissä, menee hyvin isän kanssa ja hoidossa, ei kaipaa tissiä, mutta kun tulen kotiin siinä roikutaan. Yöimetyksen jouduin lopettamaan, koska töissä käynti tuntui raskaalta kun lapsi heräsi jopa 10 kertaa yössä syömään. Nyt annan aamuyöstä ensimmäisen kerran, se on toiminut hyvin ja saan riittävästi unta ja lapsikin nukkuu.

En siis ole tehnyt suunnitelmia lopettamisen suhteen, mutta itsellä ei tandem ole toiveena, vaikka en nyt aivan ehdoton ole asian suhteen. Neuvolassa kannustettu imettämään ja nytkin sanottiin, että läpi raskauden voi imettää ja vaikka tosiaan kumpaakin yhtä aikaa. Se on ihan kiva, kun joissain päin vissiin vieläkin on sitä, että raskauden aikana ei saisi imettää. Tuosta maidon maun muuttumisesta tosin sanoi, että osa lapsista saattaa vieroittua sen johdosta itsekseen. Se olisi aika ihanteellinen tilanne, jos itse vieroittuisi. Helpompi olisi varmaan vieroittaa, jos lapsi kävisi rinnalla vain kerran pari päivässä, kuten monet tämän ikäiset, mutta tää miun rakas käy sen 4-15 varmaan valehtelematta, tosin joka kerta ei malta olla niin pitkään että maito rupeaisi herumaan kunnolla, on vain saatava sitä.

Tulipas pitkä imetysvuodatus, mutta olisi kyllä kiva kuulla teidän muidenkin imetysmietteitä lisää ja miten on mennyt raskauden aikainen imetys jos edellisiä ja miten nyt etenee :)

Muuten tietysti pelottaa, miten esikoinen ottaa tulevan vauvan, kun on itse täyttää vasta kaksi sitten. Päiväkodista otan kotiin, koen sen paremmaksi paikaksi, kun tuo meidän 20 lapsen ryhmä, tosin kun vuorohoito samassa, ei ole koskaan kaikki paikalla, mutta aika vipinää on. Ja se pelottaa, jos tälläkin tulevalla on koliikki, mikä esikoisella, oli rankkaa yhden kanssa, saati jos toinen melko pieni lapsi siinä.
 
Honeli ompa ihanaa kun neuvolassa tuetaan noin! Meillä esikoinen on tuon 1v4kk sitten elokuussa niin kuulostaa vähän pelotravalta tuo 15 kertaa rinnalla käynti! Täälläkin ahkeraan käy tissillä nyt viikkoa vajaa 9kuisena.
Korviketta kokeiltiin viime viikolla neuvolan painostuksesta ja jotta yöt parantuisivat. Mutta ei tykkää korvikkeen mausta edes puuron seassa ja pulauttelu runsastui niin jätettiin korvike toistaiseksi pois. Nyt taas yritetään kestääkö tytön maha mitään ruokaa jossa korviketta (kuten 8kk Piltit joissa maitoa). Rintamaidon mausta tyttö tykkää yhä mutta luulen että maidon tulo vähentynyt :sad001 Mielellään imettäisin kyllä vielä... Tosin yöimetykset jättäisin mielelläni mutta se vaan on vaikeaa toteuttaa... Ja se tissi vaan on hälle niin tärkeä.

Niin ja siis ei se pieni korvike määrä öitä auttanut tippaakaan!
 
Niin, ei se lapsi onneksi aina käy tuota 15 krt :D mutta pahimmillaan, ja siis lähinnä pyytää eli repii paitaa ja inisee, sit ottaa vähän ja jatkaa leikkejä. Varmaan liittyy osittain myös siihen äidin ikävään kun olen töissä. Tosin on aina ollut ahkera rinnalla kävijä.

Herätäänkö teillä Ruusa# paljon sitten öisin? Meillä kyllä herättiin silloin 9 kk sen noin 10 krt ja kyllä se väsytti. 11 kk iässä sitten pidin sen ekan lempeän unikoulun, kun ennakoin töihin paluuta, se meni hyvin, mutta palasin sitten vanhoihin tapoihin kun menin töihin ja iltavuoron jälkeen rinnat täynnä ja lapsi heräsi niin annoin silloin. No, ei olisi pitänyt koska palasi vanhoihin tapoihin ja töissä käyvänä oli helpoin vaan antaa maitoa, tosin heräämistä oli noin 4 krt, ei enää kymmentä. Sitten lopetin uudestaan, se olikin vaikeampaa, mutta onnistui, nyt menee hyvin.

En ole mikään unikoulujen kannattaja, mutta en vain enää jaksanut ja töissä käynti mahdotonta jos ei saa nukkua. En usko että meillä olisi mikään korvike ym. auttanut, koska selvästi yösyönti oli tapa ja heräsi joka yö samoihin aikoihin. Tottakai vauvalla voi olla nälkäkin, mutta varmasti ainakin osa on sitä tapaa. Meidän lapsi siis juo kyllä nykyisin myös lehmänmaitoa, kun on yli vuoden, mutta lähinnä isän kanssa ollessa ja hoidossa. Korviketta ei ole koskaan maistanut, mutta lehmänmaito maistuu ihan hyvin tästä huolimatta.
 
Hei, täällä uusi odottaja. Ekaa kertaa tänne kirjoittelen. Kaksi lasta ennestään -12ja -14 syntyneet nyt kolmatta odotetaan. Mies 29v ollaan naimisissa.
 
Niin, ei se lapsi onneksi aina käy tuota 15 krt :D mutta pahimmillaan, ja siis lähinnä pyytää eli repii paitaa ja inisee, sit ottaa vähän ja jatkaa leikkejä. Varmaan liittyy osittain myös siihen äidin ikävään kun olen töissä. Tosin on aina ollut ahkera rinnalla kävijä.

Herätäänkö teillä Ruusa# paljon sitten öisin? Meillä kyllä herättiin silloin 9 kk sen noin 10 krt ja kyllä se väsytti. 11 kk iässä sitten pidin sen ekan lempeän unikoulun, kun ennakoin töihin paluuta, se meni hyvin, mutta palasin sitten vanhoihin tapoihin kun menin töihin ja iltavuoron jälkeen rinnat täynnä ja lapsi heräsi niin annoin silloin. No, ei olisi pitänyt koska palasi vanhoihin tapoihin ja töissä käyvänä oli helpoin vaan antaa maitoa, tosin heräämistä oli noin 4 krt, ei enää kymmentä. Sitten lopetin uudestaan, se olikin vaikeampaa, mutta onnistui, nyt menee hyvin.

En ole mikään unikoulujen kannattaja, mutta en vain enää jaksanut ja töissä käynti mahdotonta jos ei saa nukkua. En usko että meillä olisi mikään korvike ym. auttanut, koska selvästi yösyönti oli tapa ja heräsi joka yö samoihin aikoihin. Tottakai vauvalla voi olla nälkäkin, mutta varmasti ainakin osa on sitä tapaa. Meidän lapsi siis juo kyllä nykyisin myös lehmänmaitoa, kun on yli vuoden, mutta lähinnä isän kanssa ollessa ja hoidossa. Korviketta ei ole koskaan maistanut, mutta lehmänmaito maistuu ihan hyvin tästä huolimatta.

Ihan riittävästi heräilee... Välillä tunnin välein. Välillä parempia öitä jolloin esim vain illan heräilee mutta puolenyön jälkeen enää 2-3kertaa. Unikoulusta oon vähän haaveillu, mutta nyt tytölle tuli nuha kun ehdin vaan ajatella. Meillä se käytännössä ois huudatus unikoulu eikä mikään muu :sad001 Kun huutaa iltaisin ja öisin jos tissi ei ole heti saatavilla. Päivisin ei ole niin tissin perään. Mutta siis tuttikaan ei öisin kelpaa. Mä en onneksi joudu töihin tässä välissä kun opiskelen vaan. Huh en tiedä kuinka vaarallinen oisin liikenteessä ja töissä näillä unilla aamuisin!
 
Meillä myös kolmas tulossa. Tytöt syntyneet 14 ja 15 reilun vuoden ikäerolla. Nyt tulisi jo kaksi vuotta väliin [emoji2] nuorempi 1,5v enkä enää imetä. Esikoinen muuten lopetti imetyksen kuin seinään 6kk kun aloin tokaa oottamaan. Tiesi siis jo ennen plussaa :)
 
Ruusa#, kyllä vauva meilläkin siis itki ja paljon, kuten varmasti suurin osa vauvoista ja lapsista, jos joku tärkeä kielletään. Mutta huudatusunikoulussahan lapsi jätetään sänkyyn ja mennään aamulla takasin, että varmaan et ihan sellasta ajatellut :)
Ei meilläkään kyllä tassuttelu toiminut, se ois varmaan se lempein ollut, itse pidin pistäytymisunikoulua ja sit sitä, että olin samassa huoneessa, mutta en ottanut syliin kun vasta yltyi ja sit takasin, ym. tassuttelun tapaista. On se tosi rankkaa henkisesti, mutta loppujen lopuksi aika nopeasti tottui. Gordonin unikoulu on ilmeisesti hyvä jos nukkuu perhepedissä ja yli yksivuotiaille. Meillä nukkuu siis omassa sängyssä meidän huoneessa, pienempänä nukkui osittain perhepedissä ja sivuvaunussa.

Ja siis samalla opeteltiin nukahtamaan itekseen, kun ennen nukahti aina tissille. Nytkin imetän illalla, mutta en uneen asti ja kannan lapsen omaan sänkyyn. Nyt ollaan siinä pisteessä, että nukahtaa tosi hyvin itsekseen, mutta aluksi saattoi itkeskellä tovin. Tämäkin saattaa tosin olla tilapäistä, niin pitää nauttia. Voin jo kuvitella kun pitää opettaa isojen sänkyyn, niin monta kertaa se karkaa sieltä.
 
Meilläkin pidettiin unikoulu juuri ennen tätä raskautta kun esikoinen oli 10kk, onneksi. Sitä ennen täälläkin herättiin useimmiten tunnin välein rinnalle läpi yön, ja oma jaksaminen alkoi olla finaalissa. Mäkin olen palaamassa töihin nyt helmikuussa ja se motivoi tuohon unikouluun, kun ei töissä jaksa noin katkonaisten öiden jälkeen samalla tavalla kun kotona. Unikoululla vieroitettiin yötissistä, ja samalla siirrettiin vauva perhepedistä omaan pinnikseen meidän sängyn viereen sekä opetettiin nukahtamaan itsekseen tissin sijaan. Me yritettiin kanssa tassuttelua, mutta se tuntui lähinnä ärsyttävän poikaa, joten meidän unikoulu oli enemmän sellainen "nosta ylös, laske takaisin" -tyyppinen. Aina kun itku alkoi ja yltyi, otettiin syliin rauhoittumaan ja kun rauhoittui, laskettiin taas takaisin sänkyyn. Meilläkin itkettiin eka yö tosi paljon, mutta toka yö meni jo paljon paremmin, ja kolmantena nukkui 10h putkeen. Olin tosi ihmeissäni! En olisi uskonut että toimii noin hyvin. Nyt on taas vähän alettu heräileen enemmän, mutta ei onneksi sitä 10 kertaa yössä kuten aiemmin.. Ja viiden aikaan yleensä otan rinnalle ja saa jäädä nukkumaan meidän viereen.

Meillä unikoulu toteutettiin niin että mä siirryin sohvalle pariksi viikoksi nukkumaan, ja mies hoiti nukutukset ja yöheräilyt. Ja hoitaa edelleen. Se on varmasti rankkaa, mutta mies on myös sanonut, että on kiva olla enemmän mukana vauvan hoidossa, vaikka joutuukin heräilemään :Heartred
 
Mutta siis nyt kun oon raskaana, oon tosi tyytyväinen siihen että pidettiin se unikoulu. Oon ollut niin jäätävän väsynyt, etten jaksaisi niillä unilla sitäkään vähää.
 
Takaisin
Top