Toista odottavat (tai miksei kolmatta jne myös)

Mä en kyllä tiiä tosta hoitohommasta. Meetkö sä siis sen 3kk jälkeen itse töihin ja mies jää kotiin? Meille ei tuu ajankohtaseks esikoisen hoitoon laitto vielä, mut mitä olen seuraillut useemman lapsen kanssa kotona olevia, niin joillakin esikoinen on esim 3pvää/vko hoidossa, joillain seurakunnan kerhossa, toiset pitää ihan kotona. En tiedä siis noista että saako hoitopaikkaa jos vanhempi on kotona.
 
Olisi kiva jos esikoinen olisi hoidossa edes muutama päivänä, ei tarvii olla koko päivää. Mutta ois sille enempi kaikkee puuhaa ja seuraa siellä hoidossa kun taas kotona.
Ja kyllä olen menossa töihin n.4-5kk synnytyksen jälkeen ja mies jää kotiin! Katsoo omaa oloaan sitten... Äippäloma kestää synytyksen jälkeen vain sen noin 3kk, että en ehkä heti, katsoo sitten.
 
Muokattu viimeksi:
Okei! :) toi vanhempainvapaa on tosi hyvä ku sen saa pitää kumpi vanhemmista vaan. Ihanaa että isillekin annetaan mahdollisuus jäädä kotiin. Samoten on kivaa että isyyslomaa saa pitää vanhempainrahakauden jälkeen vielä 6viikkoa. Meillä se tulee olemaan kesän pelastus :)
 
Meil on ollut nyt syyskuusta pikku äijä hoidos puolikkaana, ehti olla 3vko lähipäikys ku siirtyi jo vuoropäikkyyn mun saadessa töitä. Harmittaa ku alle 3v on vain yhden kerran viikos kerho ku on tottunut oleen 2-4pvä vkosta hoidos. Olen ajatellut olla kotona sen 1,5v kotona kuten esikostakin. Esikoinen tulee oleen kerhossa koko ajan ku olen kotona.
 
Jos vanhempi on kotona niin meidän paikkakunnalla olikohan, että lapsi on oikeutettu 20h/viikossa olla hoidossa päiväkodissa tai perhepäivähoitajalla.
 
Riippuu kai paikkakunnasta tuo, saako olla hoidossa. Aikaisemminhan oli subjektiivinen päivähoito-oikeus koko maassa, mutta eikös sitä nyt muutettu vastikään (tai olla kohta muuttamassa) ja kunnat saavat itse päättää, miten toimivat?
 
MIä tässä pohdin jo valmiiksi tuota esikoisen hoitoa. On nyt tarhassa ollut vuoden. Mietin jos sitten kun jään äippälomalle niin alisa jää tarhasta pois. Sen äippäloman oon kotona, mutta sen jälkeen palaan töihin ja mies jää vanhempainvapaalle. Saakohan alisa mennä tarhaan, jos mies on kuopuksen kanssa kotona?


Voi olla, että on ihan paikkakunta kohtainen ja kaikkialla ei ole samalla tavalla mitä meilläpäin. Reilu vuosi sitten, kun olin itse päiväkodissa töissä, niin siellä oli lapsia hoidossa, vaikka vanhempi oli kotona. Silloinen maximimäärä hoidolle taisi olla 80 tuntia/ 10 hoitopäivää /kk:ssa. Ja tämä oli siis yksityisessä päiväkodissa. :)
 
Ei sitä päivähoito-oikeutta voi kokonaan viedä vaikka ois toinen vanhempi kotona! Niistä rajoituksista on ainakin puhuttu.. Meillä 3,5v nyt puolipäivähoidossa 8.30-12.30 päivittäin ja jatkaa kyllä, vaikka jään ite kotiin. Tykkää niin kovasti, en mä voi siltä sosiaalista elämää viedä :)
 
Meiän kunnas on ainakin supjektiivinenhoito-oikeus eli 85h/kk jos toinen vanhempi on kotona. Tästähän sai jokainen kunta erikseen päättää kuten ryhmien koon nostamisesta ja hoitajamäärien vähentämisestä.
 
Meillä tyttö nyt 9 kk, eli 1v5kk olisi tulossa ikäeroa. Pienellä ikäerolla toivoinkin, jotta voisin olla yhdessä putkessa kotona lasten kanssa ja sitten vasta töihin. Yllätyksenä kuitenkin tuli se, että meille siunaantui tuo olemassa oleva tyttö ensimmäisestä kierrosta ja samoin kävi nyt tämän toisenkin raskauden kanssa. Alun "järkytyksestä" olen toipumaan päin, nyt kun plussasta jo muutama viikko. Ihmetyttää vieläkin, miten olen valmis kokemaan kaiken uudelleen. Uskoisin kuitenkin, että kaikki menee hyvin ja uuteen tilanteeseen tulee tottumaan kahden lapsen äitinä :happy:
 
Meille toinen lapsi tulossa ja ikäero tulee olemaan reilu 4vuotta. Jännittää hieman miten esikoinen tulee suhtautumaan vauvaan ja miten saadaan kaikki hoitokuviot järjestettyä kun töihin paluun aika koittaa. Meillä lapsi ollut päiväkodissa vuoden iästä asti ja ajattelin ottaa pois sieltä kun äippäloma alkaa. Toiveena olisi kuitenkin saada paikka päiväkerhoon 2-4krt/vko, jotta esikoinen pääsisi leikkimään toisten lasten kanssa.
 
Meille syntyy nyt siis kolmas ja ihan eri fiiliksillä ja eri tilanne kuin toista oottaessa. Nyt siis tilanne se, että vauvan synnyttyä molemmat lapset (silloin 9v ja 7v) ovat koululaisia. Eli mulla päivisin aikaa olla vauvan kanssa kaksin. Poika kun syntyi niin ei siinä paljoa vauvaan pystynyt keskittymään kun esikoinen oli vasta 1v10kk vilkas taapero. Tyttö vaati tosi paljon huomiota ja oli (ja on edelleen) tosi mustasukkanen veljelle annetusta huomiosta.
 
Meille ikäero esikoiseen tulee vajaa kolme vuotta. Ikäerona ihan hyvältä tuntuu, mutta saa nähdä mitä sitten käytännössä... sitä mietin, että sitten kun esikko lopettaa päiväunet, niin se oma aika jää käytännössä kokonaan. Tähän asti se päikkäriaika on ollut mulle tosi tärkeä. Mutta askel kerrallaan.
 
Tyttö lopetti päiväunet siihen kun poika synty, oli vajaa 2v. Kyllä sitä oli välillä helisemässä kun päivisin ei sitä pientä lepohetkeä itsellä ollut. Toki me sit luettiin kirjoja yms pieni hetki rauhotuttiin mut ei se sama asia ole kuin tunti pari omaa aikaa. Mulla se onni oli kyllä että mies ei kauheen pitkiä päiviä tehnyt/tee ja mun äiti asuu vieressä niin olivat apuna kyllä.
 
Heippa, ekaa kertaa kirjotan! Mulla siis tyttö joka täyttää nyt sunnuntaina vuoden, ja seuraavan la 16.8 [emoji87]
Jännittää tosi paljon, koska tyttö on kova tissitakiainen ja kovin äidin perään ollut aina. Kova eroahdistus, aina roikkuu tissillä. Vaikka onkin meneväinen ja reipas tyttö, niin kovin myös takertuva. Nukutaan nyt perhepedissä, koska omat voimavarat eivät riitä tällä hetkellä unikouluun (jota takana jo kaksi, eka onnistui mutta sairastelut, hampaat ja liikkumaan oppiminen on aina vienyt lähtökuoppiin). Tyttö on aina nukkunut pienissä pätkissä, miten sitten seuraava? Oppiiko tyttö nyt kevään aikana olemaan enemmän isin kanssa? Apua [emoji15][emoji23] miten imetys, mahtaako tyttö vieroittua nyt raskausaikana tissiltä vai tuleeko musta tandem-imettäjä? Oon ihan tytön ehdoilla mennyt tähän asti, haluaisin lopettaa imetyksen mut en osaa ja tyttö sitä kovasti kaipaa :/ tosi paljon asioita mielessä!
 
Meillä tyttö nyt 9 kk, eli 1v5kk olisi tulossa ikäeroa. Pienellä ikäerolla toivoinkin, jotta voisin olla yhdessä putkessa kotona lasten kanssa ja sitten vasta töihin. Yllätyksenä kuitenkin tuli se, että meille siunaantui tuo olemassa oleva tyttö ensimmäisestä kierrosta ja samoin kävi nyt tämän toisenkin raskauden kanssa. Alun "järkytyksestä" olen toipumaan päin, nyt kun plussasta jo muutama viikko. Ihmetyttää vieläkin, miten olen valmis kokemaan kaiken uudelleen. Uskoisin kuitenkin, että kaikki menee hyvin ja uuteen tilanteeseen tulee tottumaan kahden lapsen äitinä :happy:

Mulla vähän samat fiilikset! Eka lapsi tuli ensimmäisellä yrittämällä ja tämä toinen vähän sattumalta (ei yritetty mutta ajatus oli että toinen tehdään JOSKUS) :D ja ihan yhdestä kerrasta tämäkin tuli. Molemmille tuli vähän "järkytyksenä" asia, ja murhe että miten jaksetaan alusta kaikki, kun juuri saatiin esikoisen vauvavuosi lusittua! Ei mikään helppo homma ollut.. nyt lohduttaa ajatus että raskaus kestää oikeasti kauan, ja esikoinen ehtii kasvaa vielä paljon. Lohduttavaa on myös etten nyt ole ainakaan vielä kokenut samoja raskauspahoinvointeja kuin tyttöä odotellessa, joten voin olla melko normaalisti arjessa :) mutta tästä se taas alkaa, melkoinen homma :D
 
Edellisten kanssa samoja asioita... poitsu tulee nyt 6kk, mikään muu kun tissimaito ei kelpaa ja pelkästään tissistä :banghead:
 
Sandrax86, muistan sut Tammikuunmammoista! Mulla jäi siellä kirjoittelu vauvan synnyttyä, kun arki vaan vei voiton ja olin alkuun tosi väsynyt. Sitten oli jotenkin kynnys palata. Nyt uusi yritys tänne kirjoitteluun! Ja samassa veneessä siis jälleen ollaan :) Mulla näillä näkymin laskettu aika 14.8. ja samalla tavalla hirvittää miten me jaksetaan sama ihan heti uudestaan, kun nyt tosiaan on selvitty vauvavuodesta kunnialla. Ehkä olisin toivonut vähän pidempää aikaa tähän, että elämä olisi ehtinyt vähän tasaantua.
Meilläkin tosiaan ihan yhdestä kerrasta tärppäsi tämä, vaikka ei lasta yritettykään. Vähän ajatuksella että toinen halutaan, mutta ei ihan heti. Sitten kävikin näin :) Mutta toisaalta olen innoissani tästä meidän pikkuyllätyksestä ja toivon että kaikki menee hyvin!
 
Ja imetystäkin olen miettinyt, mäkin siis imetän edelleen päivisin ja poika on melkoinen tissitakiainen hänkin. Uskon kyllä että tähän tulee jonkinlainen luontainen vieroittuminen, kun palaan helmikuussa töihin (ennen sitten taas uutta mammalomaa). Tai sitten poika korvaa päivällä menetetyt imetyskerrat illalla :D Mutta oon kanssa miettinyt tandemimetystä, ja ensin olin vahvasti sitä mieltä että EI. Mutta ei sekään enää tunnu niin kauhealta ajatukselta.. Katsotaan miten menee. Voi olla että täytyy käytännön syistäkin vieroittaa ennen seuraavan syntymää.

Muuten, miten sulla on nyt imetys sujunut? Tai onko muita jotka imettää raskaana? Rinnat on nyt raskauden takia tosi arat ja imetys sattuu tällä hetkellä ihan samanlailla kuin alkuaikoina :sad001
 
Meillä tulee olemaan lasten ikäero 2v6kk. Monella muullakin näyttäisi olevan aika sama ikäero lasten välillä! :) Mua harmittaa kyllä hirveästi kun on ollut ympäri vuorokauden kovaa pahoinvointia, enkä ole esikoisen kanssa pystynyt juuri mitään tehdä, ruokaakaan en pysty hajujen takia aina laittamaan. Onneksi mies nyt on joululomalla, mutta vähän hirvittää pärjääminen kun loma loppuu...
 
Takaisin
Top