Toista odottavat (tai miksei kolmatta jne myös)

Ruusa#

Supliikin supersankari
Huhtimammat 2016
Elomammat 2017
Toivoisin keskustelua siitä mitä ajatuksia herää toisen odottamisesta. Itselle ainaki heränny paljon mietteitä.
Riittääkö huomiota molemmille, miten arjen pyörityksestä selviää, millainen ikäero tulossa, esikoisen hoito synnytyksen aikana, miten raskaudesta ja lapsen hoidosta selviää (äsken just mietin kun tasapainoilin ja kyykkäilin pyyhettä nostamaan 8kg neitokainen käsivarrella pepun pesua oottamassa...että miten selviää sitte kun maha kasvaa!), samoin mietityttää imetys raskausaikana? Nyt jo tuntuu että tyttö alkanu syömään pidempään...
Sitte tuplarattaat, mitkä istuimet mahtuu autoon.... jne jne
 
Mulla on ennestään nyt 4,5v tyttö. Jännittää toki, että kuinka se arki kahden mukulan kanssa sujuu. Toisaalta heidän ikäeronsa tulee olemaan sellainen, että hakevat vanhemmiltaan keskenään erilaista huomiota.
Tyttö on kovasti pikkusisarusta toivonut ja odotellut ja luulen, että osallistuu tärkeänä ja mielellään vauvelin hoitoon. ❤️
 
Meillä kotona 6v poika joka on toivonut jo vuosia sisarusta, eikä vielä tulokkaasta tiedä.
Uskon että arki sujuu hyvin, poika kun itse lämmittää ruokansa ja kokoaa aamu/ilta/välipalansa.
Siinä mielessä ikäero oli ihan harkittu juttu :)

Synnytys itsessään askarruttaa, esikoisen kanssa ei kaikki mennyt kuin dokumenteissa, enkä saanut siihen tukea. Sairastuin myös synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

Toiveikkain mielin :)
 
Mie luulen, että meillä menee ihan hyvin kahden kanssa.. :) 3 vuotta tulee ikäeroa. Tytön kanssa on niin helppoa jo nyt kun on jo niin "iso tyttö".
Tytön hoitopaikassa (pph) on nyt pieni vauva ja erittäin hyvin menee siellä vauvan kanssa. Isommat aina hoitaa pienempää ja tyttökin aina hirveästi selittää kotona vauvasta. :happy:
Varmasti se on tytölle rankkaa, kun vauva on sitten se joka on äidissä sitten kiinni. Että äidin jakaminen saattaa olla haastavaa. Nytkin on sellainen tilanne kotona että vain äiti saa pukea, antaa maitoa, pyyhkiä pyllyn jne. kukaan muu ei kelpaa.:bored: mutta kyllä uskon että meillä menee hyvin.. :)
 
^ kääk! Mäkin pelkään jos tulee tuommoista "vain äiti" vaihetta. Useimmiten minä kumminkin nuo hoitotoimet teen...Mies on niin paljon töissä. Täytyy ajoissa siirtää miehelle hommia.
 
Miten aiotte mennä neuvolaan ja ultriin? Otatteko isommat lapset mukaan vai ei?

Meillä ekan neuvolan päivänä mies on jo joululomilla :) Taidetaan tehdä kyllä niin että mies jää esikoisen kanssa kotiin ja mä käyn pikaisesti autolla neuvolassa. Mies oli kumminkin esikoisen neuvolassa ja siitäkään ole kuin reilu vuosi! Ja silloinkin oli vähän turha käynti hänen osalta. Ja nyt varmaan vielä turhempi kun tuskin muuta katsotaan kuin mun RR, hb ja paino. Ja on niin aikainen aika että tytöllä luultavasti ekat päikkärit meneillään ellei jopa ole yöunilla niin kivempi ettei tarvii kiirehtiä koko poppoolla.

Ultraa ja lääkärineuvolaa sitten mietin että mitenkähän niissä pärjää 8kk kanssa? Tai saako ees ottaa mukaan? Jos miehellä on töitä niin ei ole oikein vaihtoehtoja. Ja jos miehellä on vapaata niin se ois kumminki kiva että ultrassa ainaki ois mukana!
 
Täällä ainakin ihan niissä ultra kutsuissa lukee ETTEI lapsia saa ottaa mukaan, mutta noissakin on kait eri käytäntöjä ultraajasta riippuen. Itse en lapsia ole mukaan ottanut, vaan järkänny jonkun hoitajan. Saattaa olla pienelle outo ja pelottava kokemus kun äitiä tutkitaan. Tavan neuvola käynneillä on ollu mukana, vähänhän se keskittyminen häiriintyy kun lapsi lapset siinä on mukana mut hyvin muuten on menny :)
 
Nytkin siis tää eka neuvola menee niin et kuopus on mukana, kun saa samalla influenssa rokotteen tehosteen.
 
Mullaku on se neuvola nii mieheni logiikkaa, kuinka Esikko voi tulla hyvin mukaan.

Otin ajan sillai, että mies on päässy töistä kylläkin :D

Meilläkin on lapsenvahtia jonoksi asti, niin kyllä haluan mennä yksin nii pystyy keskittymään ja minun neuvola se on :D meilläku esikolla on enää vuoden välein.
 
Mä joudun jatkossa varmaan ottaa tytön neuvolaan... Kun lähim mummola on n. 100km päässä... niin ei pienen neuvola käynnin takia viitti vaivata. Ei mua muuten haittais kun hän on niin pieni vielä että ei niin häiritse käyntiä. Mutta hankslinta että miten läträän sen pissanäytteen kanssa ennen joka neuvolaa!!! Kun rattaat jätettävä eteiseen ja 8kk ei missään nimessä viihdy yksin odotushuoneessa.... Lähtee karkuun! Naapuri (jolla 5 lasta itsellä) on sanonu että hälle voi jättää. Mutta ei olla niin tuttuja (ei olla kauaa tässä asuttu) että kehtaisin niin tiuhaan jättää tytön hänelle...
 
Kyllähän monikin käy neuvolassa lasten kanssa:)

Meillä jo ymmärtää ja osaa puhua ja höpöttää ihan kaike. Nii se saattaa kertoa että äidin kanssa käytiin tämmöisessä :D
 
Itsellä noita isoja apureita kaksin kappalein(15ja 8veet) :wink hyvä noita käsipareja ollakkin jos sattuu tulemaan vaikka 2 pikkuista :happy:
 
Kyllähän monikin käy neuvolassa lasten kanssa:)

Meillä jo ymmärtää ja osaa puhua ja höpöttää ihan kaike. Nii se saattaa kertoa että äidin kanssa käytiin tämmöisessä :D

Totta että varmasti ne neuvolassa ymmärtää :) Ehkä täytyy se pissanäyte antaa aina sitte vasta tädin vahtiessa tyttöä... Tuskin nimittäin nuo käynnit kovin pitkiä on näin pian edellisen raskauden jälkeen! Niin riittää aikaa pissalle :)

Ja aika paha tuo jos yrittää salata raskauden ja lapsi sitte kertoo kaikille kuinka täti taputteli äidin masua neuvolassa ja millainen ääni kuului jne:joyful:
 
Meillä esikoinen 1v, eli vuosi ja 8kk ehkä huonolla matikalla tulee ikäeroa.
Nyt harmittaa että pahoinvoinnin ja väsymyksen takia en ole jaksanut tytön kanssa leikkiä ja touhuta niin kuin ennen. Mutta pidetään peukkuja että se tästä helpottuisi.
Olen murehtinut jo etukäteen, että mitä jos tällä toisella on myös koliikki... Milloin sitä sitten itse nukkuu? Varsinkin kun meillä ei ole hoitoapua lähellä.
 
Meillä muksu 1v9kk eli ikäeroa tulee semmonen 2,5 vuotta. Kuulostaa omaan korvaan just sopivalta :) Tätä toista ei sinällään yritetty vaan oltiin ilman ehkäisyä ja raskaus sai tulla jos oli tullakseen. Ja näinhän siinä lopulta kävi!
Paljon on jo mietteitä herännyt elämästä kahden lapsen kanssa. Hankinnat, jaksaminen, talous jne. Mutta päällimmäisenä kupliva jännitys ja onni uudesta tulokkaasta. Jos meinaa ruveta hirvittämään, ajatus siitä että kaikki kyllä järjestyy ja esikoinen ehtii tästä vielä kasvaa, helpottaa :)
 
Muokattu viimeksi:
Juu... mua se vasta hirvittääkin :eek: kahdelle nuorimmalle ikäeroa tulee just ja just vuosi... Meillä vuosia kestäneet yritykset vanhemmista lapsista ja ei uskottu että on sen helpompaa nytkään. Mutta kappas kappas... :joyful: tosi toivottu ja ilolla otetaan vastaan mutta samalla jaksaminen huolettaa.
 
Kovin mietteliäänä täälläkin ollaan. Esikoinen 10kk, just ja just 1,5v tulee ikäeroa. Tuplavaunut/rattaat hankintalistalla, kaukalo menee vielä esikoisen ajoilta, äitiyspakkausta ei tarvita, 50-62cm vaatteita saa onneks melko edukkaasti kirppareilta, leluja löytyy, lähes kaikki esikoiselta tallessa vielä. Ikäero oli harkittu, joskaan ei suunniteltu että samantien nappais matkaan. :) tämänkään vuoksi ei olla juuri hävitetty mitään varusteita. Oma jaksaminen kyllä mietityttää myös...esikoinen tietenkin juuri siinä iässä, ettei vielä osaa itseään ilmaista sanoin, mitä luultavimmin siis uhmaamalla ja kiukulla. Mikä tietenkin on lapsen luontainen tapa. Kärsivällisyyttä, pitkää pinnaa ja hellyyttä myös esikoiselle pelkästään, eiköhän näillä pärjätä :)
 
Kovin mietteliäänä täälläkin ollaan. Esikoinen 10kk, just ja just 1,5v tulee ikäeroa. Tuplavaunut/rattaat hankintalistalla, kaukalo menee vielä esikoisen ajoilta, äitiyspakkausta ei tarvita, 50-62cm vaatteita saa onneks melko edukkaasti kirppareilta, leluja löytyy, lähes kaikki esikoiselta tallessa vielä. Ikäero oli harkittu, joskaan ei suunniteltu että samantien nappais matkaan. :) tämänkään vuoksi ei olla juuri hävitetty mitään varusteita. Oma jaksaminen kyllä mietityttää myös...esikoinen tietenkin juuri siinä iässä, ettei vielä osaa itseään ilmaista sanoin, mitä luultavimmin siis uhmaamalla ja kiukulla. Mikä tietenkin on lapsen luontainen tapa. Kärsivällisyyttä, pitkää pinnaa ja hellyyttä myös esikoiselle pelkästään, eiköhän näillä pärjätä :)

Meillä just sama homma että kovasti toivottu toinen lapsi on, mutta vähän kyllä hämmensi kun ekasta yrityskierrosta tärppäsi.... Meillä huhtikuussa syntynyt esikoinen eli 1v 4kk ikäeroa tulisi.
 
Meillä just sama homma että kovasti toivottu toinen lapsi on, mutta vähän kyllä hämmensi kun ekasta yrityskierrosta tärppäsi.... Meillä huhtikuussa syntynyt esikoinen eli 1v 4kk ikäeroa tulisi.


Tsemppiä teillekin, samojen asioiden äärellä ollaan. :)
 
Mulla esikoinen vuoden ja oli nyt ekan neuvolan ajan hoidossa mun äidillä, mutta on tervetullut neuvolaan. Neuvolatäti oli myös sitä mieltä, että ultraan voi ottaa mukaan jos vaan ilmoittaa/kysyy etukäteen. :)
 
Takaisin
Top