Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pahintahan siinä on se kun tietää ettei voi auttaa mitenkään. Onneksi en ole joutunu ainakaan vielä siihen tilanteeseen että tarttis vierestä kattella kun häneltä verta otetaan mutta sillon sairaalassa kävi kyllä "naapuria" sääliksi kun joka päivä ne otti lisää verta pikkuselta. Näin pienillä ei kyllä tarttis olla minkäänlaisia kipuja suuntaan eikä toiseen. :(
 
Mä alan uskomaan, että meidän tytölle ei sovi D-tipat ollenkaan. Ollaan aika monta kertaa aloitettu uudestaan yhdestä tipasta ja aina vaan vääntelee. Merkkiäkin vaihdettu, eikä auta, mutta ei uskalla olla antamattakaan.
 
Mä olin niinki "kauhee" esikoisen kaa että ku huomasin ettei D-vit yksinkertaisesti sopinut nii en antanu ollenkaan. Toki herra on syntyny maaliskuun lopulla että sillon jo vähä aurinkoki paisto. Ihan hyvä heppu hänestä on tullu vaikkei D-vitamiinia vauvana syönytkään.
 
Täällä ajelehditaan epätoivon ja toivon pilkahdusten välillä imetyksen suhteen. Tänään on painoneuvola, jossa aion kyllä ottaa puheeksi tuon kireän kielijänteen, koska epäilen sen kyllä vaikuttavan / vaikeuttavan vauvan imemistä.

Lisämaitoa on tarvinnut antaa joka päivä vaihtelevasti, ja joku kerta määrät ovat olleet sen verran isoja, että hörpyttäminen alkoi olla aika turhauttavaa. Pullo siis otettu kaveriksi. Viime yö meni kokonaan ilman lisämaitoa, kun nukuttiin tuolissa sylikkäin ja tarjosin jokaiseen inahdukseen rintaa. Mulla oli aamulla niin paita, peitto, tyyny kuin vauvakin maidossa, kun ainakin tuo vasen rinta valuttaa vähän väliä jotain. Jonkinlainen maidontuotanto siis on olemassa, vaikka sitäkin välillä olen kovasti epäillyt.. Jotenkin sitä on tällä(kin) kertaa ihan eksyksissä tämän asian kanssa, ei tiedä mitä pitäisi tehdä ja mitä ei, ohjeita tulee ristiin rastiin eikä niissäkään tunnu kaikissa olevan päätä ei häntää. Hankalaa!!
 
Kertokaa te viisaammat, jotka pääsääntöisesti imetätte. Missä välissä te pumppaatta? Saisiko sillä lisättyä maidontuotantoa? Itsestä tuntuu että hilkulla on riittääkö oma maito vauvalle.
 
Aibe, minä pumppaan silloin kun/jos pikkuinen on juonut vain toisesta tissistä. Joskus hän tyhjää molemnat tissit ja joskus jää vain toiseen. Minulla taitaa olla ns. "Suihkutissiongelma", eli vauva joutuu hotkimaan maitoa imetyksen alussa, kun maito tulee paineella ja paljon. Sehän aiheuttaa ilmaa pikkuisen vatsaan. Luin tästä ongelmasta vasta eilen ja tosiaan huomasin, että meidän tapauksessa taitaa olla näin. Sen takia minun ainakin olisi hyvä pumpata ennen imettämistä mutta miten voi kun pikkuisella kauhea nälkä ja kiire tissille?
 
Mä soitin tänään imetyspolille kun meillähän tyttö ei ime ollenkaan rintaa ja mä alan väsymään tohon jatkuvaan pumppaamiseen! :mad: Neuvoksi annettiin että laittaisin pullotutin rinnanpäähän jossa valmiiksi maitoa jos vaikka tyttö hämääntyisi ja alkaisikin imeä. No kokeilen ainakin mut epäilen ettei tutti pysy siinä:eek: ja jos tämä ei toimi niin sovittiin että varataan mulle sitten aika sinne polille ja katotaan se imuote ym mikä voisi olla pielessä.
Mielenkiintoista nähdä saadaanko vauva takas rinnalle vielä tässä vaiheessa kun ikää on nyt 2,5viikkoa :oops:
 
Tänään on taas parempi päivä, ja mieli on luottavaisempi nyt illallakin. Lisämaitoa on tarvinnut (?) antaa vain aamuyöstä, kun ensin oltiin syöty klo 2, 3 ja 4. Viideltä hain sitten pullon kun oli olo, että haluan itsekin vähän nukkua.... Ja nyt illalla annoin 40ml jotta tulisi ensimmäisestä unipätkästä reilumman pituinen (pitäisi siis itsekin jo ottaa unta kuulaan, että siitä pidemmästä pätkästä olisi jotain hyötyä...).. Muuten on siis koko päivä menty pelkällä rinnalla, jes!
 
Meillä ollaan pelkällä imetyksellä. Ja siis kysyttiin pumppaamisesta, niin pumppaan yleensä aamupäivällä tai päivällä. Kun iltaisin vauva syö enemmän (on levottomampi ja tankkaa yötä vasten), ja taas yöllä neiti syö yleensä vain pari kolme kertaa, niin aamupäivällä on rinnat melkoisen täynnä. Muutenkin vauva yleensä syö vaan toisen rinnan kerrallaan, joten imemätön rinta on jo niin kivistäväkin että siksi pumppaan.
Mutta eihän mulla tule pakkaseen kuin 35-80ml pumppauksella kerrallaan yleensä.

Harmittaa tosi paljon teidän puolesta joilla ei imetys tahdosta huolimatta onnistu kunnolla!! Tsemppiä ja jaksamista kovasti.
 
En tiedä onko omalla kohdalla pumppaus lisännyt maidon tuloa vai vauva itse, pumppaan 2-3 kertaa päivässä n. 80-130ml kerralla riippuen minkä verran vauva on syönyt. Yleensä hänelle riittää yksi rinta, toinen kivistelee jo vauvan imiessä toista. Samoin yleensä suihkun jälkeen alkaa rinnat ilmoitella että olisi tyhjennyksen aika. Ja jos vauva itkee esim. miehen vaihtaessa vaippoja niin saan melkeimpä silloinkin pumpata, kun alkaa samantein heruttaa ja kivistämään.
Tuntuu että olen kävelevä meijeri. Välillä oikein ärsyttää, tuntuu ettei minulla enää muuta virkaa olekkaan, kuin köpötellä kotona tissit ojossa.Joko pumpun kanssa tai vauva tissillä. Mutta kai se on parempi näin päin kerran imettää meinaan ja eihän tämä loputtomiin kestä.

Harmittaa kans teidän puolesta joilla imetys ei suju, mutta muistakaa silti olla itsellenne armollinen, ei se huononna teitä tai tee vauvan olosta yhtään sen huonompaa vaikka rintaimetys ei onnistuisi. :Heartred D-vitamiinit voi mun puolesta meillä tunkea sinne minne ei aurinko paista, samantein alkoi kauheat vatsanväänteet vaikka kuin yhdestä tipasta aloitetiin :smiley-ashamed008 kokeilen vielä paria muuta merkkiä ja jos ei auta niin sitten ollaan ilman.
 
Mulla nousi eilen lievä kuume illalla ja toinen tissi on punainen ja kosketusarka:sad001 Koko illan oli ihan hirveä olo, pyörrytti,paleli ja kädet tärisi. Yön aikana kuume laski onneksi ja nyt on jäljellä vain kipeä tissi,josta koitan imettää kokoajan kun tyttö vaan suostuu syömään.
Kumma kyllä nukuin paremmin kuin aikoihin,koska olin vaan niin väsynyt etten edes huomannut kun mies kävi vaihtamassa vaippaa. Imettäessäkin nukahdin samantien kun sain vauvan rinnalle ja mies sitten nosti vauvan jossain vaiheessa pois kun nukuttiin sylikkäin ja vauva hikoili ihan tukka märkänä :grin
Rintatulehdusta tää tuskin on kun kuume ei noussut kunnolla joten oisko joku tiehyttukos? Just kun sain rintakumin avulla imetyksestä vähän edes miellyttävämpää niin sit tämmönen :mad: onneks ollaan saatu nyt treenattua vähän imuotetta paremmaks niin että uskallan nyt antaa imeä kipeetä rintaa ilman kumia että sen saisi mahdollisimman tyhjäksi. Vähän voi saada taas nänni osumaa jos tyttö on kauheen hätäsellä tuulella mutta mieluummin se kuin rintatulehdus.
 
Olen samaa mieltä Iituliinan kanssa, jos imetys ei suju, se ei tee kenestäkään yhtään sen huonompaa äitiä. Me ollaan kaikki just parhaimpia äitejä lapsillemme sujui imetys tai sitten ei. :love2
 
Täällä mennään edelleen pumpatulla maidolla, hyvin on oma maito nyt riittänyt mut ei sentään pakkaseen asti. Olen nyt kahtena iltana kokeillut taas imettää ja kyl hän on alkanut imeä, mut tuntuu ettei hän ime nälkäänsä vaan saadakseen itsensä uneen, koska en kuule nielemisen ääniä ja nänni tavallaan vaan hautuu suussa. Mut hyvä toikin koska se auttaa ylläpitämään maidontuotantoa :)
Lurua, kuulostaa vähän tiehyttukokselta,on varmasti kivuliasta! Mulla on kerran ollut rintatulehdus ja se nosti 40°kuumeen ja siitä tissistä i kyl voinut imettää,oli niin kipeä! Kuuma suihkuttelu ja kevyt hierominen auttoi oloon jonkinverran kun rinta alkoi itsestään herumaan.
 
eevis4, kuinka paljon saat kerralla pumpattua ja onko noissa määrissä tapahtunut muutosta nyt sinä aikana kun olen pumpannut?
 
Parhaimmillaan saan 100 ml ja vähimmillään 40 ml kun olen lypsänyt molemmat rinnat. Tyttö syö n.60ml/ateria. Kun aloin pumppaamaan sain vain 20ml joten hyvin on määrä lähtenyt nousuun :) tiheästi joutuu pumppaamaan, 2tunnin välein ja yöllä tulee sitten vähän pitempi väli n.3-4tuntia
 
Mulla tekee tuo imettäminen niin kipeätä, että olen miettinyt siirtymistä pumppaamiseen... Siksi siis kysyin noista määristä. Mä saan pumpulla parhaillaan sen 50ml, kerran päivässä tai maksimissaan kahdesti olen nyt pumppua käyttänyt. En tiedä, niin on hankaaa taas tämä alku, ja joka paikassa vaan käsketään lisämaitoa antamaan, eikä anneta konkreettisia ohjeita miten imetys lähtisi paremmin onnistumaan ja maidon saisi riittämään, että välillä todella tekee jo mieli iskeä hanskat tiskiin... Kamalasti myös mietin, että miten tällainen tissittely sitten enää onnistuu, kun isäntä lähtee töihin? Nyt kuluu suuri osa päivästä vauva rinnalla, esikoinen on lähes kokonaan isännän hoteissa, ja eihän se niin voi jatkua kun jäädään keskenämme?
 
Ymmärrän sua NIIN hyvin puapru! Vähemmän se pumppaaminen sitoo mut on se yöllä aika raskasta,kun mäkin yleensä herään ennen vauvaa pumppaamaan ja sit vielä syöttäminen päälle. No kaikkeen näemmä tottuu,kuitenkin vähemmällä huudolla ollaan nyt selvitty. Kokeilin muutamana iltana imettää ja sainkin tytön hyvin imemään mut sit menee ehkä minuutti kun on täys raivo päällä!? Mä en tajuu miks se raivoo? Kun antaa pullon hiljenee heti. Nyt päätin että tällä mennään,hän saa kuitenkin oman äidin maitoa vaikka tuleekin pullosta,so what?! Mä ainakin mielummin otan ne hiljaiset yöt ja tyytyväisen vauvan kuin huutoraivarit ja että kukaan ei nuku! Nyt katotaan sit miten pitkälle maitoa riittää mut en mä ala siitä stressiä ottaa,jatketaan sit korvikkeilla, kuitenkin jo kohta kuukauden saanut tissimaitoa,jotkut vauvat ei saa ollenkaan.
 
Meillä ainaki neiti raivoaa väsyneenä sille tissille. Oon epäilly että se johtuu siitä jos hän ei saa heti sitä oikeaa imuotetta niin sit menee hermo. Lisäksi välissä hän on ilmeisestikin niin laiska että oottelee vaan tissi suussa jos maitoa alkais kohta tulemaan, ja kun imemättä ei tuu, on hyvä vähän raivota :D
Oon ihan samaa mieltä, että mitä väliä sen on jos se äidinmaito(!!!) tulee pullosta, parempi että äiti ees yrittää. :) mulla kaverin 3kk vauva ei huoli tuttipulloa ollenkaan ja äiti on aika loppu ku ei pysty pumpattua maitoa antaan vauvalle ollenkaan. :(
Edit: tarkotan siis sillä loppu ku tää kaveri haluais hetken hengähtää ja isä haluais osallistuu syöttämiseen enempi mutta ei pysty. :/
 
Takaisin
Top