Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

Terveisiä sieltä imetyspoliklinikalta! Olo on kuin ei olisi vuorokauteen nukkunut, herätys oli joskun 5 aikaan ja sen jälkeen ei ole nukuttu..
Ongelman ydin löytyi, ja nyt sitä koitetaan korjata. Vika ei suinkaan ole siinä, etteikö maitoa tulisi tai olisi mahdollista kehittyä riittävästi (kuten itse ajattelin ja kuvittelin) vaan siinä, ettei Elmiina ime kunnolla. Lupsuttelee kyllä mielellään tuossa rinnalla pitkiäkin aikoja, mutta tehokasta imuaikaa kertyy liian vähä, jotta maitoa tulisi tilattua lisää tai että vauva saisi riittävästi sitä rasvaisempaa maitoa.
Näihin nyt paneudutaan, ja edelleen ohjaajan mielestä on mahdollisuudet "täysimetykseen" jos Elmiina vaan on suosiollinen yhteistyöhön.
 
Mitä neuvoja sait puapru vauvan imemisen tehostamiseksi?
Tsemppiä teille!! Hyvin oot kyllä jaksanu taistella! Eikä mikään pikkujuttu nuin aikainen lähtökään!!
Meillä imetys sinänsä lähtenyt hyvin käyntiin, mutta kamalasti nielee vauva ilmaa ja syönnin jälkeen tuntuu nousevan tavara ylös kun on niin kipeän oloinen eikä suostu olemaan makuulla. Alkaa monesti myös kakomaan kurkkuun noussutta maitoa ja näyttää tukehtuvan siihen :sad001. Toivottavasti korjaantuisi ajan kanssa tämä vaiva... vähän lyhyiksi jää unet kun pitää syötän jälkeen vielä pidellä pystyasennossa vähintään tunti...
 
Rouva Nappula, isoin ja tärkein ohje joka saatiin, oli lisätä ihokontaktia. Sen pitäisi tehostaa imemistä ja jos ei muuta niin rinnalle hamuilua. Ja onhan sillä suotuisa vaikutus myös maidon tulemiseen. Muutaman kerran päivässä ohjaaja suositteli myös pumppaamaan rinnat, erityisesti sellaisen imetyksen päätteeksi jos vauva ei juurikaan rintaa tyhjennä, mutta muutenkin. Vastikkeean antamista neuvoi kokeilemaan eri vaiheissa imetystä, ennen, kesken ja lopuksi. Ja että muutaman päivän imemisen tehostamisen jälkeen voisi vastike määrää per antokerta jo vähän vähentää, mutta se tietysti edellyttää neuvolalta yhteistyötä että päästään tiheästi punnituksiin.
Lisäksi käytiin vielä yhdessä läpi niitä juttuja, mitä pitää imuotetta seuratessa tarkkailla - ihan tuttuja juttuja joo, mutta nyt taas toisella tavalla muistissa kun joku ihan kädestä pitäen näytti, miltä näyttää posken/leuan liike kun imu on oikeanlaista jne.
 
Mun on nyt pakko avautua imetyksestä, kun se on aivan syvältä!

Alussa meni nännit rikki ja kun ne saatiin rintakumin ja rasvan avustuksella paranemaan, oli imuote jotenkin pielessä. No se korjaantui ja meniköhän muutama päivä ilman ongelmia, kunnes huomasin, että nänneihin sattuu taas. Muuttuivat ihan suipoksi imetyksen jälkeen. Samalla alkoi myös maidot valua pojan suupielistä ja tuli selvästi vatsavaivoja. Nyt sitten pari päivää sitten ihmettelin, kun tissejä jomottaa aivan tajuttomasti. Rinnat ovat olleet nyt kuumottavat, kivikovat ja niistä suihkuaa maitoa. Maidonkerääjä täyttyy alta aikayksikön. Epäilin, että on joku tukos ja käsin lypsin rintoja tyhjemmiksi mutta taitaakin olla vain "suihkutissit".

Tiedän, että on ihan epäreilua valittaa maidon liikatuotannosta, kun joiltain ei imetys onnistu ollenkaan. Olo on kuitenkin sen verran epämukava ja kivulias, ettei tätä toivo kenellekään. Koko ajan pelottaa, että tulee joku tukos rintoihin tai jopa tulehdus. En edes uskalla hirveästi lypsää/ pumpata noita, ettei vain kiihdy entisestään tuotanto. Olen nyt koittanut imettää pari kertaa peräkkäin aina yhdestä rinnasta mutta varsinkin yöllä se on hullun hommaa, kun poika herää kerran syömään (no periaatteessa eka syöttö on silloin, kun en itse ole vielä mennyt nukkumaan). Tänä aamuna molemmat rinnat oli kivikovat ja otti oman aikanasa, että sain niistä ylimääräiset pois. Ja se sattui paljon! :sad001

Huoh. Alusta asti imettäminen on ollut mulle muutenkin se vähiten kiva juttu vauvan hoidossa. En vaan koe sitä mukavaksi mutta mitäpä ei lapsensa vuoksi tekisi. :Heartpink Ehkä tää tästä vielä joku päivä. Nyt mennään päivä kerrallaan ajattelulla, mikä ei ole kovin motivoivaa.

Kiitos ja anteeksi.
 
tyttö kuukauden ikäinen ja multa loppumassa maito jo nyt :sad010
sai tuo lisämaitoa sairaalassakin, mutta vain joskus 10ml. nyt yritän 2 kertaa päivässä imettää ja silti toinen imetyksen jälkeen saa lisää pullosta 80ml. vasemmassa tississä ei oikein ikinä ole maitoa, ja oikeasta voi kokeilla juurikin 2 kertaa päivässä.
sama ongelma oli kuulemma äitilläni pikkuveljeni kanssa. ja vaikka veli ei äitinmaitoa ole kauaa saanut, ei se silti jatkuvasti sairas ole.
haluaisin kyllä pystyä ruokkimaan lapseni ite, mutta ei se maitomäärä enää oikein lisäydy.
 
Hanskimus, mulla oli sama homma. Äitiä kuunnellen pumppasin tissit tyhjäks aina kun siltä tuntu, että olis helpompi olla. Ja parin viikon päästä helpotti, maidon tulo on tasottunu, enää ei tarvi pumpata välttämättä edes kertaakaan päivässä.

Sinuna siis pumppaisin, kyllä se tuotanto tasottuu. Pääasia että oma olo olis parempi
 
Hanskimus, mäkin koen imetyksen epämiellyttäväksi, not my piece of cake! Kuitenkin olen jokaista lastani yrittänyt imettää jonkin aikaa, mutta en ole ottanut mitään paineita kun maito loppunut ja olen siirtynyt vastikkeisiin. Tämän vauvan kanssa on ollut erityisen hankalaa kun tyttö ei ime kunnolla, ei avaa suutaan ja raivoaa vaan tissillä, aikani yritin imettää ja lopulta luovutin, en ole imettänyt enää pariin viikkoon ollenkaan ja nyt pumppaan kaiken maidon tytölle, hyvin on vielä oma maito riittänyt ja sekä tyttö että äiti on tyytyväisiä :happy: näin ajattelin mennä siihen asti kunnes tyttö on 3kk jos vaan maitoa riittää sinne asti,sitten siirryn kokonaan vastikkeisiin,ei toi pumppaaminen kuitenkaan niin ihanaa ole et sitä viittis loputtomiin tehdä.
Noora92,sun vauva on kuitenkin yhden kk saanut oman äidin maitoa, jotkut vauvat ei saa ollenkaan, älä sitä sure, voi olla hyvinkin terve vauva vaikka kasvais vastikkeella,mun kolmosen kohdalla oli sama tilanne kun sulla nyt ja hän on täysin terve 4 vuotias ja ikäistään pidempi poika. Sairastanut yhden ainoan korvatulehduksen vaikka aloitti päiväkodin jo yksivuotiaana!
Eikös se ole pääasia että laps saa ruokaa ja olen sitä mieltä että sairaudet on enemmän geeniperimästä kuin äidinmaidosta kiinni.
 
Noora, miksi imetät vain kahdesti päivässä? (Voi olla, että multa on menny joku aiempi kirjoitus ohi...) Mut siis jos maidon tuotanto on vähäistä, niin käsittääkseni on tärkeetä imettää tosi usein, pumpata lisäksi jos välit yli 2h, olla paljon ihokontaktissa ja huolehtia omasta syömisestä+juomisesta. Tarkoitukseni ei ole syyllistää lisämaidosta! Tärkeintä on että vauva jollain saa vatsansa täyteen.
 
Anjuska86, ei tunnu tehoavan, vaikka kuinka yrittäisi ihokontaktissa pitää. Tyttö saa sieltä vähän ja sitten alkaa kiukku, kun maito loppuu. Ei jaksa siinä turhaan roikkua, ja odotella tulisko kohta lisää. No sitten saa mahan täyteen pullosta ja on taas tyytyväinen monta tuntia. Pumpulla ei saa mitää ulos enää, vaikka kuinka käyttäisi voimakasta imua.
Lisäksi se, että istun sohvalla tissit paljaana koko päivän ei enää huvita, luovutan. Kokeilin sitä, että syötän tytön ja kohta kun kinuaa lisää niin yritän taas. Mutta maitoa ei nouse.
 
TÄMÄ KIRJOITUS ON TARKOITETTU KORVIKKEISIIN TURVAUTUVILLE TSEMPIKSI! En halua että tähän viestiin vastataan imetyksen paremmuudesta jne, tätä ei ole tarkoitettu provosoimaan kumpi on parempi, vain lohduttaan niitä joilla asiat ei nyt mennyt niinkuin leffoissa - syystä tai toisesta!

Imetyksen tärkeydestä höpötetään Pohjoismaissa paljon enemmän kuin esim Euroopassa tai Jenkeissä. Ulkomailla äideillä ei ole pitkää äitiyslomaa, töihin on usein palattava jo muutamassa kuukaudessa eikä imetys tule kuuloonkaan. Heille on luonnollista että jo synnäriltä turvaudutaan korvikkeisiin eikä siellä äidit pode syyllisyyttä "epäonnistumisesta" kun muu maailma heidän ympärillään on asuassa neutraalimpi.
On todella kurjaa että Suomessa asiaa hehkutetaan hurjissa mittakaavoissa luoden kuva/ajatus että vain imetys on parasta ikinä.. ja pöh!!

Ne jotka vastiketta antavat, aatelkaa sen hyviä puolia:
# muutkin kuin äiti pystyy vauvaa ruokkimaan, usein isät ovat enemmän ja aktiivimmin lapsen syöttämisessä mukana ja lapsi on myös helpompi jättää hoitoon
# ei kipuja. Ah, ihanaa normaalit tissit eikä kärvistelyä tuskien, kipujen ja kolotuksen kanssa!
# vauvalla ei vattakipuja jahka oikea merkki löytyy. Itse saa syödä mitä vaan millon vaan eikä tarvitse murehtia aiheuttaako vauvalleen kipuja.
# usein tyytyväisempi vauva kun maito tulee helpommin ja vauva saa hetkessä vatsan täyteen.
# lapsesta tulee ihan yhtä terve! Aivan hirveää syyllistämistä Suomessa että vai imettämällä vauva saisi immuunivastiketta ja pysyisi terveempänä! Höpö höpö! Ihan kaikki vastiketta saaneet ystäväni ja tutut ovat jokainen sairastaneet vähemmän kuin ne joita on imetetty! Tämä asia on suuri tabu, äidinmaitoa ei kukaan uskalla arvostella tai edes tutkia kuinka paljon äidin oma vitamiini/hivenaine puutokset vaikuttavat äidinmaidon koostumukseen. Jos jo suklaan tai ruisleivän syöminen vaikuttaa vauvalle masukipuina, voisin kuvitella että myös äidin oma vitamiinitaso menee samoin.. En tiedä asiasta muutakun sen että korvikemaidolla tulee ihan tasavarmasti terveitä lapsia!!! Oma esikoisenkin on eläessään ollut vain parikertaa kipeänä, kerran vuodessa tahdilla jollain pikku flunssalla.

Niin että no worries. korvike maailmassa on paljon hyvääkin!! Täysimettäjät, älkää nyt tosiaan vetäkö herneitä nenuun tästä, tässä on ihan jokainen äiti kuullut joka tuutista kokoajan kuinka imettäminen on sen ja tän ja ton takia parempaa! Varmaan niin mutta se ei korvikkeeseen turvautuvia yhtään lohduta ! Toivottavasti tämä kirjoitus edes vähän.. Niin vähän kukaan pitää korvikkeiden puolta! Monet joutuu turvautuun pakosta niihin ja sillon on hyvä muistaa jotain hyvääkin asiasta!!
 
Tsemppaava kirjoitus Mimael!
Ymmärrän täysin Noora, ettei todella huvita, kun ei kerta auta. Yritetty on ja sit vaan hyvillä mielin eteenpäin korvikkeella!

Olisko jollain mulle neuvoa miten saisin tuon neidin hyväksymään pullon?
Parin viikon iässä kokeiltiin ekan kerran ja sit ennen viiden viikon ikää muutaman kerran. Enään ei huoli. Ja ihan sama onko maito juuri pumpattua vai pakkasen kautta. Parilla eri pullolla kokeiltu. Avent ja Medela. Vauva sulkee maidon pois ja suuttuu.
Tuttiakin suostunut syömään vain muutaman kerran. Ikää pian 7vko.
Olis kiva jossain vaiheessa päästä ite urheilemaan esim. uimahalliin. Mut jotenkin ahdistava ajatus että kun oon pois, ei vauva saa syödäkseen.
 
Entäs ne ainun anti-colic-pullot? Niissä oli ainaki hauskan näkönen tuttiosa, ja ainaki meillä on kelvannu semmosesta. Tosin tää nyt syö mistä vaan. Tai hörppyytys, ootko sitä kokeillu? Söiskö sillä tavalla?
 
Meillä sama homma kun Anjuskalla. Ei sitä itse oikeen voi mihkään yksinään lähteä kun ei tiedä millon vaavi tahtoo tissille. Ja meillä siis juurikin noin et ei huoli pullosta vaan vetää kunnon raivarit jos yrität tarjota pulloa. Tissille rauhottuu tietty samantien. Tutin kanssa sama juttu. Ei kelpuuta ollenkaan. Ois se kuitenkin kiva päästä just esim. Salille tai kampaajalle ilman et on hirvee huoli ja hätä toisen syömisestä.
 
Kannattaa tosiaan kokeilla erilaisia tutteja ja eri syöttäjiä. Mutta omaisuutta ei kannata nuihin eri pulloihin tuhlata. Voi olla ettei vauva vaan suostu syömään muusta kuin tissistä. Ja siitäkin kyllä ihan selviää:) sitten kun vauvalla on jo enempi rytmiä, voi suunnitella jotain omia menoja sen turvin, milloin vauva nukkuu. 6kk ikäiselle voi opettaa jo nokkamukin ja niihin kai monet vauvat oppii helpommin. Meillä ei esikoinen suostunut pullosta syömään ja vaikka se ahdistikin ennen kuin luovutin ja hyväksyin, että kuljen jonkin aikaa vauvan kanssa yhdessä joka paikkaan, niin kyllä se on lyhyt aika lopulta. Ja montako kertaa sitä nyt lopulta muutaman kuukauden aikana joutuu iltamenoja tai harrastuksia jättämään väliin... Aika moneen paikkaan voi kuitenkin mennä vauvankin kanssa. Kun vauvalla on tarpeeksi ikää, niin sinne uimahalliinkin voi mennä porukalla. Jos itse haluaa kuntoilla, niin voi ottaa vaikka puolison mukaan ja vuorotella vauvan "uittamisessa" :)
Itse ainakin mietin tämän toisen lapsen kohdalla, että jos imetys onnistuu, niin mieluummin valitsen onnistuneen imetyksen kuin onnistuneen pulloruokinnan.. Ja olen siis tyytyväinen kun pystyn imettämään ja nautin sitten "vapaudesta" taas sitten myöhemmin kun vauva on isompi eikä tarvitse äitiä selvitäkseen hengissä:)
 
Noihin pullokokeiluihin lisäisin oman suosikin, mamin anti-colic. Toiminut meidän kohta kaksiviikkoisella ja samoin siskon vauvalla. Meidän versio ei kyllä ole ollut nirso, mutta siskon versio oli.. siis lapsi, ei pullo :wink Myös ruisku toiminut meillä hyvin silloin sairaalassa..tosin itse olen tottunut ruuttailija -kiitos koiruuksien, milloin pakkojuottojen ja milloin lääkkeiden takia :p
 
Hörpytystä voisin kokeilla. Se vaan ei vie pois imemisen tarvetta.
Ja totta sekin, että vauva-aika niin lyhyt, ettei se maata kaada jos ei pullolle opi.
Se vaan tarkoittaa sitä, etten ainakaan "helposti" pääse kesäkuntoon. Kun mulla oli tarkoitus käydä säännöllisesti uimassa ja kuntosalilla, eikä niihin pääse helposti vauvan kanssa kaksin. Kotijumppa ja lenkkeily on sit todennäköisesti parhaat vaihtoehdot. Blaah!
 
Erh. Taas semmonen yö takana ku toivois että toi mieskin vois toimia tuttina. Tai vaihtoehtosesti että toi likka huolis tavallisen tutin. Itse nukkunu noin 3 tuntia yhteensä koko yön aikana kun likka kitisi taas ilmavaivoja. Mä kun jo luulin et se olis lähteny helpottamaan. :sad001
 
Onko teillä kellään ollut sammasta? Mulla on ruvennut nyt rintoja särkemään aivan törkeesti. Siis koko rintaa eikä vaan nänniä. Tuntuu jatkuvasti sellaista kovaa särkyä niinkuin neuloja pisteltäis ja ainoastaan särkylääke auttaa vähän. Välillä rintoihin tulee myös sellainen tunne niinkuin kylmät väreet olis vaan tisseissä :confused:
Jostain luin, että vois olla sammasta vaikka vauvan suussa ei näy minkäänlaista peitettä.
Onneks torstaina on neuvola niin voi sieltä kysyä vaikka ei ne tunnu tietävän imetysjutuista mitään kun väittävät että vauvan imuotekin on kunnossa vaikka nänni on joka kerta sellainen huulipunapuikkomainen imetyksen jälkeen ja imetyksen aikana välillä kuuluu sellaista maiskutus-ääntä.
Muuten imetys on tuntunut meillä menevän parempaan suuntaan vaikka imuote onkin selvästi hakusessa edelleen. Torstaina mennään myös vyöhyketerapiaan ja siellä on mahdollista tarkistuttaa imuotetta.
 
Erh. Taas semmonen yö takana ku toivois että toi mieskin vois toimia tuttina. Tai vaihtoehtosesti että toi likka huolis tavallisen tutin. Itse nukkunu noin 3 tuntia yhteensä koko yön aikana kun likka kitisi taas ilmavaivoja. Mä kun jo luulin et se olis lähteny helpottamaan. :sad001
Sama meillä, onneksi näitä öitä on ollut vähän. Ihan itku tuli kun en tiennyt miten olisin vauvan oloa helpottanut. Tarjosin jo korvikettakin kun pelkäsin ettei ole saanut tarpeeksi maitoa, mutta ei maistunut. :oops:
 
Takaisin
Top