Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

Mulla on varmaa nännit kokenu nii kovia ettei enää satu vaikka olis väärä imuote.. täälläki meinaa nännit välillä ihan lytyssä imetyksen jälkeen. :D ainoo mikä sattuu on jos likka nappaa vaan "puolesta välistä" kiinni.
Lurua, mä epäilin itse sammasta jossain kohtaa kun nänninpäät tuntu jotenkin jännästi kylmiltä koko ajan. Vähän ku pitäis jääpalaa jatkuvasti siinä ja samalla likan kieli oli valkonen mutta neuvolassa ainaki sanottiin että kyse oli vain maitojämistä kielellä ja nännien tuntemukset oli sitten vissiinkin ihan vaan tavallista kipuilua. Enää en ole ainakaan rekisteröiny samanmoista kipua ellei tosiaan oo nännit nii turtunu jo. :D
Täytyykin kokeilla tota vastapäivään hieromista.. oon yleensä hieronu selkää rauhallisesti pitkin vedoin ylhäältä alas ja se helpottaa välillä mutta ei näköjään aina. Ens kerralla tämä siis kokeiluun. :)
 
Ninjakirppu kannattaa kuitenkin hieroa vatsaa myötäpäivään! Suolisto kulkee niin päin.
Tuli varmaan painovirhe paholainen.

Mullakin nänni välillä eri muotoinen.
Tosi kurjaa varmasti selittämätön rintakipu...
 
Onko teillä kellään ollut sammasta? Mulla on ruvennut nyt rintoja särkemään aivan törkeesti. Siis koko rintaa eikä vaan nänniä. Tuntuu jatkuvasti sellaista kovaa särkyä niinkuin neuloja pisteltäis ja ainoastaan särkylääke auttaa vähän. Välillä rintoihin tulee myös sellainen tunne niinkuin kylmät väreet olis vaan tisseissä :confused:
Jostain luin, että vois olla sammasta vaikka vauvan suussa ei näy minkäänlaista peitettä.
Onneks torstaina on neuvola niin voi sieltä kysyä vaikka ei ne tunnu tietävän imetysjutuista mitään kun väittävät että vauvan imuotekin on kunnossa vaikka nänni on joka kerta sellainen huulipunapuikkomainen imetyksen jälkeen ja imetyksen aikana välillä kuuluu sellaista maiskutus-ääntä.
Muuten imetys on tuntunut meillä menevän parempaan suuntaan vaikka imuote onkin selvästi hakusessa edelleen. Torstaina mennään myös vyöhyketerapiaan ja siellä on mahdollista tarkistuttaa imuotetta.

Tuleeko sulla Lurua paineella maitoa? Luin jostain blogista (olisko ollut kolmen kauppa -imetysblogi..), että suihkutissit voi aiheuttaa imuotteen vääristymisen suun sisällä, vaikka ulkopuolelta kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Vauva jotenkin painaa kielellä nännin kitalakeen niin, että sen muoto muuttuu tollaseksi huulipunamaiseksi. Meillä on toi sama ongelma ja imetysasennon vaihto makuulleen on siihen auttanut. Eli makaan itse ja vauva rinnan päällä tai sitten kyljellään imetys.

Sammaksesta en osaa sanoa.

* *

Mulla muuten lauantaina nousikin sitten kuume ja tosiaan tissit oli aivan pingottuneet. Onneksi kuume laski jo ennen yötä ja meni ohi. RInnatkaan ei ole enää kipeät, kun kertaalleen pumppasin ne silloin lauantaina tyhjiksi ja sen jälkeen lypsin ja imetin ahkerasti, jotta pysyvät pehmeinä.

Olen myös syöttänyt poikaa aina 2 kertaa peräkkäin yhdestä rinnasta ja lypsänyt vähän ennen imetystä, ettei roisku niin paljoa. Eilen oli ihmeellinen päivä. Tuntui, ettei maitoa tule juuri ollenkaan! Poika roikkui koko illan kuudesta puoleen yöhön rinnalla. Liekö sitten taas joku tiheän imun päivä vai oliko hyytynyt tuotanto, kun en ole pariin päivään muistanut kunnolla juoda vettä. Jossain välissä tuli kyllä sekä puklua että kakkaa ja pissaa hoitotasolle (kunnon eritekatastrofi kylppärissä! :D), joten ei vaikuta liian vähäiseltä syömiseltä ainakaan... Ilmavaivojakin tuolle raukalle on tullut, niitä huutaa vähän väliä. Pitää tänään käydä hakemassa niitä kupla-lääkkeitä.
 
Meillä on muuttunut imuote huonompaan. Ollaan siis täysimetyksellä, eikä mitään ongelmia ole ollut. Ote on synnäriltä asti ollut täydellinen ja poika innokas syömäri. Nyt kun maidontuotantoni on tasaantunut niin myös tissit ja nännit ovat "pienentyneet", eli eivät ole niin turvoksissa. Nännin muuttunut muoto on pienentänyt imuotetta siten, että poika maiskuttaa ja saa ilmeisesti nieltyä ilmaa herkemmin. Mitään kipuja mulla ei ole, eli siinä mielessä väärä imuote ei häiritse. Pojalle ilma aiheuttaa tietty vatsavaivoja. Olen yrittänyt vaihdella asentoa ja korjannut otetta, mutta aina se tuppaa lipsumaan huonoksi. Mikähän tässä nyt neuvoksi..
 
I-P, tuo kuullostaa niin tutulta. Täälläkin alusta asti täydellinen imuote js täysimetyksellä mennään mutta oon itsekin huomannut että nännit on pienentyny ja alkuun vauvalla on vaikeuksia saada kunnolla kiinni. Plus että mulla suihkuaa toinen tissi ihan hemmetisti, toinen välillä. Oon yrittäny "painella" nänniä ennen kun päästän likan syömään silleen että siitä jotenki sais paremmin kiinni (tavallaan muotoilen nänniä) ja ainakin täällä toimii siinä mielessä että ei alussa haukkaa niin paljon ilmaa.
 
Voi apuuva! Meijän tyttöhän on maailman hitain syömään. Hän saattaa imeä 60ml maitoa kahteen tuntiin! No nyt vaihdoin tuttipulloon tutin ja kas , söikin 120 ml noin vartissa! Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen, äsken puklattiin sitten oikein komiasti, ihan niin että nenästäkin tuli tavaraa ja suusta lensi kaaressa mun päälle, rintsikatkin täyttyi puklusta :hungover: mitä täs nyt pitäis jatkossa tehdä? Kun on aika tuskastuttavaa syöttää toista monta tuntia,mut en halua myöskään että alkaa tolla tavalla puklaamaan :eek:
 
I-P:n kirjotus kuulostaa tutulta myös! Varsinki täyttä rintaa syödessään vauva maiskuttaa ja ilmaa nielee tosi paljo! Koitin eilen antaa disflatyliä, mutta vauva oksensi sen pian pois!! En anna muuten enää toiste!!
 
Voihan se oksentaminen olla ihan muusta kuin disflatylistä johtuvaa. Meillä on ollu apua siitä! Suosittelen!
 
No voi olla tietty muustaki... Mut ku vauva ei kakonu ollenkaan, oksensi vaan mahan tyhjäksi. Eikä oo siis oksentanu aiemmin nuin, eikä ton jälkeenkään enää, niin oon aika varma et et se johtu siitä.. Lisäksi sitä tuli ehkä annettua vähä liikaa ku sylkäs eka kaiken pihalle. Se oksentava vauva on vaan niin inhottavan näkönen et en halua enää kokeilla toista kertaa jos taas ite aiheutan toiselle oksentamisen. Pierujumppa, kantoliina, vyöhyketerapia ja aika saa nyt tehdä tehtävänsä. Onhan tässä jo yli kuukausi vauvalla ikääkin, että muutaman viikon päästä saattaa jo hyvinkin alkaa helpottamaan:) Meillä ei poika kuitenkaan onneksi itke kovinkaan paljon vatsavaivojaan, ärises vaan yleensä, että ei nämä väänteet onneksi pahimmasta päästä ole:). Tietysti mieluummin pärjäisi kokonaan ilman!
 
Rouva Nappula, meillä kans vatsanväänteitä vielä jonkin verran. Ensi viikolla on seuraava vyöhyketerapia, toivottavasti siitä on ratkaisevasti apua. Kyllä tilanne on helpottanut siitä mitä se oli tuossa vielä viime viikolla. Nyt vauva ärisee, puhkuu ja vääntelehtii syötön jälkeen mutta ei suoranaisesti itke. Annan lisäksi disflatyliä noin kerran päivässä, Cuplatonia en enää..sitä piti antaa niin paljon päivässä niin päätin siirtyä tuohon toiseen. Se on muuten jännä, että vatsan väänteitä ei tule joka imetyksellä. Ihanteellista, että yleensä ne hetket on nykyään yöllä..vauva jatkaa unia nätisti syötön jälkeen. Sopii minulle vallan mainiosti! :happy:
 
Meillä on myös masu kipeä pitkin päivää ja ainoastaan tissi ja kantoliinassa olo helpottaa :sad001 Illat 18-01 on yleensä pahimmat,mutta ei meilläkään itketä ihan älyttömästi, mutta vääntelehditään ja äristään senkin edestä. Pahas tekee katsoa,kun toista sattuu. Huomenna on meillä eka vyöhyketerapia,toivottavasti siitä olisi apua :)
 
Meillä tuo vyöhyketerapia ainakin helpotti sen varran, että pierut tulee nyt helpommin eikä vauva enää pulauttele sitä kokkareista "vanhaa maitoa"...
 
Eevis, vieläkö teillä hotkitaan ja pulautellaan? Hoitovauvasen kanssa aikoinaan oli sama ongelma, ahnehti pullosta niin, että kohta sai luututa lattioita ja vaihtaa sekä omat, että tytön vaatteet. Silloin auttoi tauottaminen..julmasti vaan välillä pullo pois ja hetkeksi lapsi pystyyn, sitten taas jatkettiin.. Hieman pohdittiin, että meneekö enemmän ilmaa masuun, mutta ainakin hänellä toimi. Tosin siitä työstä on vierähtänyt jo tovi jos toinenkin, ja nykyään on varmasti niin montaa erilaista tuttiosaa, että niitäkin kokeilemalla voi varmasti löytyä unelmatahti.
Ja siis tämä kyseinen lainaihanuus nimenomaan turhautui hurjasti toisen merkin pullolla, kun syöminen kesti (tai vaati liiikaa työtä, mikä nyt sitten syynä olikaan).
 
Tää hotkii vaan tietyn pullotutin kanssa, päätin ettei sitä käytetä enää ja mennään nyt sitten hitaalla syömisellä vaikka se onkin aika rasittavaa, varsinkin yöllä! Mut parempi se kuin että pulauttelisi kokoajan ! :)
 
Tietääköhän täällä pulloväki painaa tuttiosaa paineen tasaamiseksi? Onhan se neuvolasta neuvottu? Kun pullon kääntää ylösalaisin, tutista pitäisi valua tipotellen tippoja. Jos maito suihkuaa, tuttia pitää painaa että ylim. paine poistuu ja kokeilla uudestaan.Toistaa tarvittaessa... Tutin koko pitäisi mennä aika hyvin yhteen iän kanssa jos vaan pullon paine on tasattu!?!

(Meillä avent kakkos tutti ja 5 min menee 120ml ja useimmiten heti perään tulee kaks röyhtäsyä eikä pukluja ollenkaan. Esikko suosi mam pulloja ja sama homma tais olla sillonkin..)
 
No en minä ainakaan tiennyt, kiitos tiedosta, pitää kokeilla. Meillä pulautellaan ihan kauheesti vaikka ei pullosta olisi syönyt, vaatteet menee usein vaihtoon. Neuvolan mukaan normaalia, mulla ei ole kokemusta joten todella toivon että se on ok.
 
Takaisin
Top