Tirriäisten liikehdintää

Mustakin maha on ihana!! Tykkään pitää vartalonmyötäisiä paitoja, musta on ihanaa olla raskaana ja näyttää siltä :)

Vaikka vauvamasu on ihana, niin silti vähän pelottaa painonnousu raskauden aikana. Kun ei yhtään tiedä miten paino kertyy ja tuleeko lopussa turvotusta ym.... mutta niitä kiloja ehtii murehtia sitten myöhemmin, nyt vaan odotan et masu kasvaa lisää! :)
 
Mulla on nyt toinen raskaus niin masu joustaa huomattavasti paremmin, viimeks oli kyllä kireämpi ja rasvasin aamuin illoin kun kutisi ym.

Ja lohdutuksen sanat:

lähtöpaino viimeraskaudessa 66 ja synnärillä 93!!! 10 lähti kuukaudessa itsekseen (turvotusta, vauva ym) loput sain pois syömällä vähemmän ja terveellisemmin ja ihan kotijumpalla sekä pitemmillä koiralenkeillä. Sainkin 9kk:ssa painon takaisin 68 kiloon =) Enkä siis rehkinyt. Huom! En imettänyt kun ei ollut vauvaa mitä hoitaa. Töihin paluu oli 2,5 kk synnytyksestä.
Alapää siinä kunnossa kun ei olis koskaan synnyttänytkään ja ainut mitä kropassa näkyvissä raskaudesta on haaleat raskausarvet, eikä niitäkään niin hirveästi ole (jenkkakahvoissa, sisäreisissä ylhäällä ja navan alapuolella) eikä nämä nyt silmiin pistä. Vatsa palautui ihan ennalleen kun muistaa vetää sitä sisään ja tehdä muutamat vatsalihasliikkeet.

Ja neuvotaanhan raskauden aikanakin vetämään vatsaa sisään vähän (sen mitä pystyy) ja työntämään rinnat ulos =D

Nyt oli lähtöpaino 71,5 kg kun vähän jäi jumpat ja terveellisyys tuossa keväällä... uups =D Mutta uskon pääseväni jälleen takaisin omiin mittoihini hyväksyen kuitenkin pari senttiä levenneen lantioni (mutta tästähän on vain hyötyö synnytyksessä eikö)

MUTTA palautuminen ihmiskohtaista! Turha vaan märistä jossei ole tehny asian hyväksi mitään. Että näin =)
 
Täällä taas mahan kasvun kans pohdiskelen:) jos jotakuta ärsyttää tämä minun vatvominen niin hyppää nyt sit tämän jutun yli:) Illalla tunsin olevani niiiiin turvonnut ja tyydyin sitten toteamaan, että tässä se sit on minun mahani. Mutta aamulla kun heräsin niin turvotus olikin pois ja jäljellä oli ihan kiva pieni mahapömppö. Ehkä sittenkin alan tykätä tästä. Mulla tosiaan iltaisin on niin turvonnut maha, että on ihan hankala olla. Johtunee hiilareista, mutta en halua nyt olla syömättä leipää, pastaa ja riisiä kun monipuolisesti ja kunnollisesti lämmintäkin ruokaa pitäs syödä. Pitää ehkä vähän lisätä liikuntaa ja pari leipää popsia vähemmän niin jospa alan oikeasti nauttia vauvan tuomasta mahankasvusta. Ainakin pikkuapina ilmoitti aamulla olostaa potkuttelemalla mamman masua <3>
 
No täälläpäin ei iloista hihkuntaa liikkeistä...ilonpilaaja...

Raskaus kohta puolessa välissä ja täällä ei tunnu mitään...17 vkon alussa olin tuntevani jotain pientä lepatusta tai kuplintaa,mutta neki tais olla vain normi ilmaa... Masu on kylläkin kasvanut, kaikki siitä jaksaa huomautella ja tökkiä sitä.. vois vain tuo Möhköläinen ilmoitella jotaki olemassa olostaan, alkaa jo huolestuttaa vaikkakin tämä on ensimmäinen ja saatto istukka olla edessä ( siitä en ole varma ), kohtu on taaksepäin kallistunu,tiä sitte onko silläki vaikutusta...



Koko ajan hoen itelleni, että kaikki on yksilöllistä, mutta kuiten huolestuttaa kun tämä raskaus on olllut koko ajan hieman epävarmaa...
 
Tähän asti on tuntunut lähinnä siltä, että vauva on kääntyillyt siellä - jotenkin siis vaan mahassa sellainen pyörivä tunne. Eilen vasta tuli ekat selvät potkut. Mies oli painanut päänsä mahalleni ja yhtäkkiä ihan selvä tökkäys suoraan isän päätä kohti, että tällaista perheväkivaltaa meillä ;)
 
Minä aloin tuntea kuplintaa joskus viikkojen 17-18 vaihteessa,joka pikkuhiljaa on vahvistunut välillä tuntuviksi tökkäyksiksi.  Joinan iltoina tuntuu enemmän ja toisena taas ei tunnu mitään,mikä sitten alkaa tietty tämmöistä yleishuolehtijaa kuin minua vaivaamaan, mutta eiköhän siellä kaikki hyvin ole ja liikkeetkin tästä varmasti vaan voimistuvat. : )
 
Täällä on nyt alkanut tuntumaan liikkeitä ihan päivittäin. Pitkään niitä saikin odottaa, mutta odotus on kyllä palkittu. Pikkuinen myllää kovasti välillä tuolla ja osa liikkeistä näkyy jo hieman ulospäinkin. Muutama päivä sitten meilläkin Mies kuulosteli liikkeitä painamalla korvansa tuohon mahan päälle. Pari potkua pikkuinen heti isukille latasikin. Tosin mies sanoi, ettei ehkä niinkään tuntenut niitä, mutta kuulemma kuuli, että mahassa tömähti. Pakko se on uskoa, koska mies sanoi juuri oikealla hetkellä, että nyt liikahti. Mies on niin ihana, kun jaksaa joka päivä silitellä masua ja pohdiskella, kuinka hassua se onkaan, että siellä ihan oikeasti kasvaa meidän vauva emoticon

Vaaveli on innostunut jumppaamaan varsin kovasti erityisesti yöaikaan. Plääh.... kai se raukka herää, kun mamma ramppaa koko ajan vessassa ja lopun ajan pyörii sängyssä puolelta toiselle. Sitten protestoi mulle monottamalla kylkiin.
 
Maikkie: Meillä vähän sama ongelma, en tiedä mistä moinen yöbailaaminen on lähtöisin, kun kuitenkin itse yrittää pitää jonnin sortin rytmiä eikä kuku yöllä (niitä vessareissuja lukuunottamatta)

Mieskin  tunsi ekan kerran liikkeet nyt vklp:nä :D
 
Meidän tirriäinen on pitänyt viimeiset neljä päivää sellaista jyskytystä että oksat pois! Viime perjantai oli tosi hiljainen päivä, keräsi varmaan energiaa maratonia varten.

Töissäkin vatsassa melskettä riittää ja välillä tulee vähän huono olokin tuosta kaikesta myllerryksestä. Miltä ne potkut ja liikkeet voikaan tuntua parin kuukauden päästä, kun vauva kokoajan kerää voimia ja kasvaa kokoa!!!!
 
Just meinasin kommentoida tuota et eihän liikkeet viel täs vaihees juurikaan tunnu. Et älkää nyt vaan vielä menettäkö yöunianne niiden takia. Eli yhdyn Liinuskan mietintään tuosta, et mitä sitten hetken päästä? Parasta vaan öisin koittaa olla mahdollisimman niin et ei ajattele koko asiaa. Koska sit ku nää vauvelit on isompia ja kantapäät ylettyy kylkiluihin yms. niin sit ei nukuta vaik miten päin olis.

Tiettyhän niit ulee kovasti kuulosteltua ku se on niin uutta ja ihanaa. Mut ei ne täs vaihees viel niinkään häiritse ku sitte oikeesti 15 viikon kuluttua.

Vaikka musta tuntuu et pahin ja inhottavin aika on tossa viikoilla 25- 35. Ku siin vaihees ne viel mahtuu pyörimään hyvästi ja potkimaan tonne johonkin kohdun kaulalle, pissarakkoon ja perssilmään päin. Se on sit sitä mikä tuntuu todellakin inhottavalta. Ja kun voimaa jo on niin tuntuu siltä, et sieltä tulee kohta jalka läpi tai jotain. Mieluummin kestän sen kylkiluiden monotuksen aamuöisin ku ton alaspäin potkimisen.
 
Aamen Eemi03, Aamen! 

Eikä sitä nukuta sittenkään, kun se muksu sieltä vatsasta tulee pihalle. Koettakaa nyt vaan naiset kerätä voimia tulevaa varten.. ja hoitakaa sitä parisuhdetta..  :)
 
Täällä liikkeet ja potkut tuntuu ja näkyy masun päältä monta kertaa päivässä.
Mulla alkanut yöunia tosissaan häiritsemään noi virtsarakkoon päin kohdistuvat potkut, tosi inhottavan tuntusta.
Mulla istukka on takaseinässä ja kohtu eteenpäin kallistunut, siitä johtuen varmaan näkyy liikkeet jo tosi hyvin. Ja massukin alkaa olla jo aikas iso :)
 
minä aloin ensimmäisen lapsen kohdalla tuntea liikkeet rv 16 ja nytten rv 15. :) huomenna alakaa 20viikko ja kova vilske meneillään,potkii niin että isi ja isosisko jo päässeet ihastelemaan potkuja ja näkyvätkin päältä. :)
ekassa raskaudessa oli paha raskausmyrkytys jouduin osastolle rv 36 ja sektio oli rv37 ja tänään sitten soittelin neuvolaan kun paino nousee vauhilla ja pää kipeä ollu jo 2vkoa niin ensiviikolle seuraillaan asiaa mutta epäileevät taas että piilevänä alakaa raskausmyrkytys..ei tartte prkl näin aikaseen alakaa..
 
Voi toivottavasti Mervi pääsisit vähä pidemmälle ennenku pahemmat oireet alkaa ja pikkunen kerkeis kasvamaan.
 
nooh.. mullakin paino nousee ja pää kipee lähes koko ajan, eikä kuitenkaan mitään merkkejä myrkytyksestä. Näin se on mulla mennyt joka raskaudessa. Päänsärky helpottuu mulla tossa parin viikon päästä :)
Ettei siis heti kaikkien tarvitse alkaa pelkäämään tuota myrkytystä :))
 
Niin toivotaan että menee kaikki hyvin. :) nytten vaan töissäkin on stressaavaa kun työvuorot aika paljon iltaa ja piilevänä stressinä se kun ei omaa perhettä näe viikolla paljos ja välillä viikoloppusinkaan,mutta onneksi on välipäiviä..
niin no mulla tutkittiinkin istukan veren virtausta oli toisella puolella melko kireä että nytten 10.10 selviää onko jotenkin muuttunut vai joudunko aloittamaan estolääkityksen..mutta  uskon että kaikki menee paremmin kuin ensimmäisessä raskaudessa..
 
Nyt mulla on alkanut tuntua potkuja myös silloin kun en ole mitenkään erikseen pysähtynyt tunnustelemaan. Ensimmäisen kerran pari päivää sitten töissä huomasin, että joku siellä kovasti jumppailee ja kun laitoin vielä käden mahalle, niin potkiskelu jatkui.
 
Meidän pikku toukka myllertää kovasti! Sain viime viikonloppuna kuvattua videonkin kun oikeen selvästi näkyy ulospäin liikkeet :) Tämä on mun ensimmäinen raskaus ja aloin tuntemaan liikkeitä jo rv 15, vaikka vähän epäröin että mahtaako olla vielä toukan liikehdintää mutta nyt kun ajattelee jälkeenpäin niin kyllä ne oli jo liikkeitä kuitenkin ne tuntui niin erillaiselta kun et siel menis vaan ilmaa (ainakin mun mielestä ;D ). Mies tunsi liikkeet noin rv 18 kun piti päätään mun masun päällä ja toukka mojautti oikeen kunnolla :D
Tälläkin hetkellä täällä on menossa kovat jumpat.
 
Voi Möhkö!
Ihan kuin sun teksti olisi tullut mun suusta! En tiedä onko sulla nyt alkanu tulemaan ennen liikettä, mut mulla on kans liikkeet ollu todella satunnaisia. Ekat "ehkä" liikkeet tunsin myös viikolla 17 ja sen jälkeen liikkeitä tuntu noin kuukauden ajan vain muutama viikossa. Sen jälkeen vähän useammin, mutta ei välttämättä edes joka päivä. Yritin olla ajattelematta että joku olisi vialla, kaksi keskenmenoa kokeneena ympärillä olevat ihmiset pitivät minua jo tarpeeksi hysteerisenä. :/ Mutta sit noin viikko sit minulle sanottiin et eikö pitäs huolestua jos noin harvoin tuntuu liikettä, ja minähän samantien neuvolaan varaa aikaa.( Asun Ruotsissa ja täällä sydänäänet kuunnellaan ekan kerran viikolla 25) ja sydän jyskytti kovaa vauhtia! Eilen illalla oli vasta ekan kerran oikea jumppatunti pikkuisella. Haluan tällä vaan sanoa et meillä ensikertalaisilla voi liikkeet tuntua näköjään hyvinkin myöhään. Ja mulla istukka takana, joten ei senkään pitäs vaikuttaa. Välillä ku mies pitää kättä vatsalla, tuntee enemmän liikkeitä kuin minä! :D
Hyvää raskautta ja syksyä kaikille mammoille!
 
Eilen ihasteltiin illalla, kun pikkuisen liikkeet näkyi jo vähän ulospäinkin. Ensin tunnusteltiin mahan päältä kuten iltaisin monesti ollaan tehty ja tuntui sen verran voimakkailta potkut (äiti oli varmaan syönyt vähän liikaa suklaata :D) että ajateltiin katsoa, jos näkyisivätkin oikein. Sitten vähän aikaa kun tarkasteltiin, niin joka kerta kun tunsin potkuja, vatsassa näkyi pieni tärähdys! Ei sentään mitään raajojen ääriviivoja, mutta ihan selvästi näkyivät nuo tärähdykset samassa tahdissa potkujen kanssa.
 
Takaisin
Top