Tee se itse!

Hei toihan on hyvä idea [:D] Mä oon justiin niitä irtohakasia muutenkin ostanut nyt kun rinnat ei mitenkään ylettömästi vielä raskauden aikana kasvaneet toisin kuin joillain muilla, niin oon pärjännyt pelkästään lisäämällä vähän ympärysmittaa [:)]

Sitten on ihan niitä jotain sellasia en muista mikskä niitä sanotaan, mutta toimii siis kai vähän samalla periaatteella ku sellaset nipsukat joilla sideharso kiinnitetään.

Mutta mun mielestä sun pitää ehdottomasti lähettää Pirkkaan toi niksi [:)]

No niin, hakaset on kiinni vaipassa. [:D] Hyvin ne siihen meni, vaikkakin ensin tietysti mokasin ja kiinnitin ne väärinpäin... [:-] Nyt olen siinä vaiheessa, että pitäis ommella yhteen PUL kangas ja coolmax. Vastaan tuli ongelma. Kun ompelen, niin kankaisiin ei tule yhtään tikkiä, vaan pelkät reiät. Se jotenkin tulee vaan takas läpi se lanka. Langat on ok, mutta en tiedä pitäiskö olla toisenlainen neula... Oli tosi hyvä ompeluvire ja sit tyssäs tällasen takia. Argh... Puuvillakangasta tuo kone kuitenkin ompeli ihan normaalisti.

Mulla on ollut tuota samaa meemi joskus. Muistaakseni se korjaantui langankireydellä, se oli siihen kankaaseen nähden liian kireällä.
Oletko kokeillut sen jälkeen siis puuvillaan?

Meemi,kokeile laittaa alimmaiseksi paperia siis vaippakankaiden alle,ihan tavallinen ohut paperi käy esim kopiopaperi ja se on sitten helppo repiä pois ompelun jälkeen,tällä konstilla saa monet hankalat kankaat ommelluksi[:)][:)]

Tämä on kyllä ihan loistava palsta. [:)] Tänne kun kirjoittaa ongelmista, niin heti tulee vinkkiä. Kiitosta vaan Ang1 ja Samovaari!

Kokeilin heti aamulla teidän vinkkejä mutta ei auttanut kumpikaan. Kokeilin muuttaa myös muita säätöjä kuin langankireyttä. Puuvillaan ompelee edelleen ongelmitta. Noh, päädyin sitten panostamaan kunnon neulan ostamiseen. Mikroneulallahan tällaista olisi hyvä ommella. Kävin ostamassa siis sellaisen ja kohta kokeilen, josko se auttaisi.

Juu kun mulla oli sellainen että alkoi katkoa lankaa jatkuvasti tai sit että ei jäänyt kiinni ollenkaan kankaaseen. Vaihdoin lankaa, vaihdoin neulaa, säätelin kireyksiä kummallekin langalle ja ei mitään.. ei ollut kyse edes kankaasta vaan joka kankaalle teki samat.
No sitten heivasin koneen huoltoon että mitä tää nyt on!?!
Niin siellä oli joku ruuvi siinä koneen päässä mitä piti kiristää. Siis se on just korjaajalle vietävä aina jos temppuilee. Se ehdotti että jos joskus toiste alkaa tekee tuota niin se ruuvi pitää vaihtaa mutta kun se on tosi pieni ruuvi niin hällä ei niitä ole edes niin pitää löytää joku korjaaja jolla on..
No sanoi siis että se on ruuvi joka vaikuttaa vähän kaikkeen (en oikeesti käsittänyt yhtään mitä se selitti!) ja neuvoi että paksuja kankaita tms ei saa ommella, sit se voi taas löystyä siellä.

No niin, nyt on vaippa lähes valmis. Vaihdoin koneeseen mikroneulan, joka tällaisiin kankaisiin on tarkoitettu. Siihen loppui minun ongelmat koneen kanssa. [:)] Kaveri kyllä jo etukäteen sanoi, että kandee mikroneulalla nämä ommella, mutta pihinä en ensin viitsinyt mennä sitä ostamaan...

NONI! Eli periaatteessa tiesit koko ajan missä vika mutta et sitten uskonut kaveria  [:D][:D][:D][:D]

Eilen kävimme Itäkeskuksessa miehen kanssa. (Oli ehkä vähän virhe mun kohdalta kun supistuksista tuli melkoisia...) Käytiin Eurokankaassa. Siellä on joitakin kestovaippoihin soveltuvia kankaita, oli ihan erillinen pöytä, jossa luki "kestovaippakankaat". En mieleisiäni/tarvitsemiani juttuja kuitenkaan löytänyt sieltä. Sitten kävimme Tikata liikkeessä. Siellä oli Aplix-tarranauhaa!!!! Ostin sitä mukaani vaikka tämä meidän "patentti-idea" onkin aivan loistava. [;)]

Eilen katselin myös verkkokauppoja läpi. Pitää tilata tarvikkeita leikkimattoon. Tosiaan ajattelin päällystää PUL-kankaalla. Sitten ajattelin jossain vaiheessa vielä päästä kirppikselle tekemään löytöjä sitä mattoa varten. Jos vaikka joku lelupeili löytyisi, helistimiä tms.

Niin ja ajattelin myös tilata tuota Pääskysen? mainitsemaa tencel-joustofroteeta. Ajattelin imuja siitä tehdä. Teen suht ohkasia imuja siitä muutaman ja laitan niitä sitten lisäimuiksi froteeimujen alle.

Tein ensimmäisen vaipan!! Mieletön onnistumis-fiilis! En oo mikään neiti näpsä noiden ompeluhommien kanssa, vaikka tykkäänkin ommella, niin tuli tosi hyvä mieli kun onnistuin tässä. Eli tein kosteussulullisen taskuvaipan (PUL+coolmax). Toivottavasti tuo nyt toimisi sitten, kai melkein minkä tahansa vaipan saa toimimaan jos koko on oikea. I hope [:)] Mut mietin vaan, että pitäskö jatkaa samalla linjalla ja tehä samalla tyylillä loputkin niistä vaipoista, mitä nyt aion etukäteen tehä. Noi tuntuu jotenkin niin kätsyiltä, ettei viittis suotta lähteä erillisillä kuori- ja sisävaipoilla pelaamaan. En nyt oikein tiedä, lisää matskuja pitäs kuitenkin nyt tilata, että saan ens viikoks tekemistä [:)]

Aattelin kuitenkin sen verran varovainen olla, että nyt teen jonkun verran vaippoja niin että tulee hyvä rutiini siihen, ja sitten käytännössä kokeiltuani teen lisää jos huomaan vaikka jotain muutostarpeita. Äkkiähän noita tekee sitten kun on ohje hallussa.

Hahhah, pakko taas nauraa itselle. Pää vetää tuhatta ja sataa laidasta laitaan, eli sain uuden idean [:)] Aattelin tehdä sittenkin erikseen sisävaippoja muutaman ja sitten ihan pari kuorta. Kokeilen sellasta sisätaskuvaippaa, jossa sisempänä coolmax ja ulompana bambua. Sisälle voi sitten laittaa pyyhkeestä tehtyjä froteelisäimuja.

^ ja ^^ tykkään!!! [:D] Tunnen tuon fiiliksen kun saa jonkun oman tekeleen onnistuneesti valmiiksi. [:)]

Mä ajattelin tehdä etukäteen vain 2 taskuvaippaa valmiiksi. Teen sitten lisää kun pääsen sovittamaan ja kokeilemaan käytännössä. Sisätaskuvaippoja olen myös miettinyt. Toisaalta on vähän se fiilis, että tuleeko tosi paksu paketti vauvan massun päälle jos on 2 tarroilla kiinnitettävää vaippaa päällekäin. Taskuvaipoissa tulis vaan 1. Toisaalta voisin kuvitella, että sisävaipat ei falskaisi niin herkästi... Noh, eiköhän käytäntö opeta. Alkuun yritän nyt kuitenkin bambuharsojen ja noiden perus puuvillaharsojen kanssa. Niin ja kuori tietenkin...

Tuo kuulostaa muuten tosi järkevältä, että sisätaskuvaippaan tekis sisäkankaan coolmaxista ja ulkokankaan bambusta. Sitten jos sisään laittaa coolmaxista seuraavaksi jotain nopeaa imua; froteeta tms. niin varmaan toimii hyvin. [:)]

Mietin myös tuota tarrahommaa ja tutkailin sitten noita jo olemassa olevia vaippoja kaapista. Ostin kirpparilta tosiaan imse vimsen vaippoja, jotka on just tuota sisä- ja kuorivaippa -mallia ja niissä sisävaipoissa ei ollut ollenkaan tarroja! Joten mä vähän meinasin, että jättäisin tarrat ompelematta sisävaippoihin. Saa ne sitten tarvittaessa kiinni näpsyllä. Voi olla, että mieli vielä muuttuu ja onneksi löysin tuolta meidän S-marketista tarranauhaa, joka kestää kuuman pesun. Eli hätätilassa sitten haen sitä, jos iskeekin epäilys mun suunnitelmien suhteen.

Mullakin on Imsevimsen sisävaippoja, jotka saatiin miehen työkaverilta. Niissä ei ole ollenkaan kiinnitystä myöskään, mutta niitä ei näpsylläkään voi kiinnittää kun ne on puuvillaa. Pitää siis vaan kietoa.

Vielä vähän jäin miettimään kuitenkin tuota sisävaippajuttua. Kyllä mä sittenkin voisin kokeilla vaikka yhden tehdä... Mä oon hyvä näissä päätöksissäni. [:D] Ajattelin siis sisätaskuvaippaa myöskin. Tekisin siihen uloimmaksi kankaaksi bambusta, sisemmän tencelistä ja sitten vielä takaa kiinnitettävä läppä, johon uloimmas coolmaxia ja 2 kerrosta froteeta alle. Sitten voi lisäimuja tarpeen mukaan laitella taskuun. Ainoa ongelma vaan, että haluaisin niin kovin mielellään ostaa tuota tenceliä ja bambua ihan kangaskaupasta siis en netistä... En vaan ole tähän mennessä mistään löytänyt. Eurokankaassa oli jotain bambukangasta, mutta siinä oli vaan 30% bambua. toivoisin, että olis mielummin vaikka se 70% bambua, niin olis vähän järkevämpää...

Noilla verkkokaupoilla näyttäis monella olevan ihan toimipisteet, missä kai myyvät myös. Itseä lähelle ei tosin ole vielä mikään osunut toistaiseksi [:)]

^Joo, sama mulla. Ei ole täälläpäin yhtään liikettä...Ainakaan en ole vielä löytänyt.

Duunailin tuossa yks päivä imuja tencelistä. Olin ensin ajatellut, että ompelen 3 tai 4 kerrosta valmiiksi päällekäin. Sitten kuitenkin päädyin siihen, että parempi leikata vaan sopivan kokoinen pala kangasta, josta voi taitella 3 tai 4 kerroksisen pötköimun, että kuivuu nopsemmin. Tuo on paksua tenceliä, joten 4 kerroksisesta tulee jo melkoisen paksu imu. Toivoisin riittävän esim. päiväunille harson kanssa. Noita sisävaippoja teen varmaan jossain vaiheessa lapsen synnyttyä. Joudun varmaan tilaamaan tarvikkeita nettikaupasta ja mielummin odotan lapsen syntymää ja katson sitten jos tulee muuta tilattavaa samalla. Enkä kuitenkaan ihan alkuun käytä muuta kun harsoja ja lisäimuja + kuorta.

Nyt sitten seuraava projekti olis liivinsuojat. Ajattelin että rintaa lähin kerros olisi coolmaxia tai tenceliä. Onko jollain kokemusta siitä, kummin päin nuo kankaat kannattaa liivinsuojaan ommella? Eli coolmaxin "karheampi" ja sileämpi pinta rintaa vasten, ja tencelissä neulospuoli vai "röpelöisempi" puoli rintaa vasten? Imuiksi ajattelin laittaa tencelin lisäksi puuvillafroteeta pari-kolme kerrosta ja uloimmaksi PUL:ia kosteussuluksi. Kuulostaako järkevältä, onko kellään kokemusta, kommenttia näistä?

Coolmaxia voi ilmeisesti niin vaipoissa kuin muutenkin käyttää kummin päin vaan, toimii molemminpäin. Urheilupaidoissahan tulee ihoa vasten se sileämpi puoli ja vaipoista muuten sanottiin, että siltä sileämmältä puolelta on hiukan helpompi putsata kakat pois (tä voi olla kyllä ihan mielipide juttu). Mutta kummin päin vaan pitäs toimia. Muista en tiedä.

Mä aattelin liivinsuojia tehdä samalla idealla. Tosin väliin laitan vaan pari-kolme kerrosta froteeta. Niitä kuitenkin pystyy tekemään melkosen kasan noista vaippojen ylijäämä-paloista, että on varaa vaihdella montakin kertaa päivässä [:)] Eikä sitä tiedä miten sitä maitoa loppujen lopuksi tihuttaa, muistaakseni miehen sisko ei vaihtanut päivän aikana kertaakaan, vai vaihtoikohan kerran tms. Tekee sitten lisää ja parempia kun tulee oma maidontuotanto tutuksi. Tai sitten teen vaan niinku unessa, eli ruipin ylimääräset auton päälle [:D]

Takaisin