Tee se itse!

^[:D][:D]

Näinhän se menee, että vaikea etukäteen tietää omasta maitotuotannostaan. Lähinnä mä ajattelin sitä, että kumpi puoli mahtaa käytännössä tuntua miellyttävämmältä arkaa rintaa vasten... tai tarttuuko jompi kumpi puoli herkemmin rintaan kiinni?

Sun pitää leikata valmiiks palaset ja pistää ne nyt rintsikoihin toiseen kuppiin toisin päin ja toiseen toisin. Sitten ruipit vielä testiksi vettä sinne väliin [:D] Mielenkiintosta nähdä, minkälaiseksi tämä oma toiminta menee vielä tässä kotona ollessa, kun nyt jo ideat on tälläsiä... [:D]

Mut coolmaxin kohdalla ehkä lähtisin veikkaamaan sitä sileää puolta ihoa vasten, ihan vaan siitä syystä, että urheiluvaatteissa se on niin päin. Voithan tehdä molemmanlaisia ja sitten synnytyksen jälkeen testata onko niillä jotain eroa käytössä. Tai oisko jotain tuttuja, jotka imettäis? Käytät niitä koekaniineina!

Onko kellään hyvää kuorivaipan kaavaa? Noi mitä oon bongannut netistä, ei jostain syystä oo oikein tuntunu hyviltä. Jos siis jollain on vinkata joku hyvä niin kiitos!

----

No saatoin jo löytääkin :D Tässä muillekin, jos ette ole vielä osuneet tällaiseen http://groups.yahoo.com/group/tsi-kestot/ Sinne voi liittyä ihan vaan yahoon sähköpostitunnuksilla ja kaikenlaista kivaa löytyy kaavoista neuvoihin!

Tuossa kun oli aiemmin pohdintaa siitä, että jos tekee sisävaipan ja sen päälle kuorivaipan, niin tuleeko liian paksu kohta massun päälle kun on tuplatarrat... No, tänään tutustuin Muumi-kestovaippoihin. Niissä on asia ratkaistu niin, että sisävaipassa kiinnitys on kyljissä, selkää kohden ja kuoressa normaalisti massun päällä. Eli käytännössä pehmeä puoli ja koukkupuoli tarrasta ommeltu päinvastoin kuin normaalisti. Ei tule sitten tarrat samaan kohtaan. Taidanpa hyödyntää tätä ideaa kun teen itse sisävaippoja. 

No sehän oiskin näppärää! Tein eilen kaks sisävaippaa kokonaan tencelistä ja ai että tuli ihanan pehmoset paketit [:)] Mutta siis niin, niihin en laittanu ollenkaan tarranauhoja, kun ton tencelin saa näpsyllä kiinni. Vähän kyllä mietin, miten mahtaa kestää sitä, mutta kokeillaan!

Oon nyt muutenkin innostunut noista sisävaipoista! Tuli sellanen olo, että sisä- ja kuorivaippa yhdistelmänä vois olla aika tehokas ainakin ohivuotojen kannalta. Ja joskus oli puhetta tosta tencelin ompelemisesta, niin on siinä omat haasteensa, pitää varoa venyttämästä kangasta, mutta mun mielestä onnistu ihan hyvin. Ompelin puoliskot yhteen ensin siksakilla ja sitten vielä suoralla ompeleella. Ainoo, missä meinas hermo vähän kiristyä, oli noi reisikuminauhojen ompeleminen. Vähän meni vinksalleen, kun tencelkin tuppas sitten hiukan kiristyä, mutta kun käänsin vaipan oikeinpäin ni vaikutti kuitenkin ihan toimivalta.

Sitten aattelin, että josko alkuun jaksais väkertää (max.) seitsemät noita liivinsuojuksia. Jos aattelee, että pyykkikone pyörii joka kolmaskin päivä, ni riittäs sitte parit per päivä plus vielä ne äitiyspakkauksen kestot. Ja voihan niitä varmaan hädässä ihan vaan vedellä huiluttaa. Tosin kävin tossa yhellä kaverilla, jonka poika on 4kk ja sano, että ei käytä ollenkaan enää suojia, eikä tarvi maidonkerääjääkään. Sillä on niin säännöllistyny toi maidontulo, että riittää vauvalle, mutta ei tuu paljon ylimäärästä. Tosin, tä tapaus on ihan hullun hoikka. Suorastaan laiha. Että äkkiseltään kuvittelisin senkin vähän vaikuttavan, että tulee just sen verran mitä tarvii. No mutta eniveis.

Taidanpa vetästä vaatteet päälle ja lähteä sinne sittariin käymään, kun annoit niin huipun vinkin [:)] Vois samalla tehä kevyet ruokaostoksetkin.

Minäkin testasin tencelin ompelemista kun tein imuja. Niissä ei nyt niin justiinsa ole sen jäljen kanssa... Mutta kyllä se tosiaan ihan ok onnistui. Helpompi ommella niin, että se neulospuoli on paininjalan alla ja "röpelöinen" syöttölevyä vasten. Silloin ei niin joudu tappelemaan sen venymisen kanssa. Mun pitäis kanssa ostaa lisää tuota tenceliä ja bambukangasta, niin voisin alkaa ommella. Ehkäpä kuitenkin odotan, että vauva syntyy...

Mä ompelen aina reisikuminauhat kujaan. Teen sitten vielä niin, että niitä voi säätää, eli toinen pää tulee pienellä napilla kiinni sinne taskun sisäpuolelle.

Ajattelin tehdä ihan muutamat liivinsuojat. Teen sitten lisää tarpeen mukaan. Niihin ei montaa minuuttia mene... Pähkäilen vaan, että mihin kokoon kannattaisi tehdä. Monet sanoo, että isorintaisen kannattaisi tehdä todella isoon kokoon - jopa 14-15 cm halkaisijalla. Tuntuu kyllä ihan järkyttäviltä lautasilta tuon kokoiset... Enpä tiedä - täytyy kokeilla.

Onko kukaan aikeissa tehdä itse imetyspaitoja? Vinkkejä kaipailen... Itse vähän mietin, että jos ottaisin jostain hyvästä t-paidastani kaavan ja vähän muokkaisin niin, että etuosa koostuu kahdesta palasta. Kankaaksi ajattelin jotain joustavaa kangasta. Saisi paidan sitten istumaan rinnan kohdalta ilman, että alaosa on kuin teltta. 

Tässä se pikkuinen lelu, jonka purin, maalasin ja kokosin uudelleen. (Valkoinen Empire-kalustemaali, punainen ja turkoosi Miranol-kalustemaali. Molemmat turvallisia käytettäväksi leluihin.) Silmät ja suun sain tismalleen samanlaisiksi, kuin alkuperäisetkin siten, että ennen maalaamista poltin kolvilla ne piirteet oikein kunnon syvälle puuhun niin, että pystyin erottamaan ne maalikerroksen alta. Sain ne tarkaksi ja selvärajaisiksi kastamalla hammastikkua maalipurkissa ja maalaamalla sillä.

Pajunkissa: miten ihana! Ihan uuden veroinen tuli! [:)] Mä haluaisin kans tehdä jotain tommosia, mutta toistaseks oon kyllä tyytynyt noihin kutimiin ja lankoihin [:D]

Mä jätän kaikki kudin-, lanka ja kangashommat äidilleni. Mun kädessäni toimii paremmin vannesaha, sirkkeli, höylä, kolvi ja pensseli. [:D]

Nyt on vihdoin ekat tsi-liivinsuojat valmiina. Päädyin laittamaan niihin coolmax+tencel+2x frotee+PUL. Ei tullut vielä mun mielestä liian paksu. Toivottavasti pitää hyvin. Ovat juuri koekäytössä. En välittänyt tehdä esteettisesti mitenkään hirveän huoliteltuja... tarkoitus kai on, ettei niitä hirveästi kukaan sieltä liiveistä näkisi.

^mullakin on tosi tyylikkäitä noi mun liivinsuojukset, kun on tehty kaikista erilaisista vaippojen jämäpaloista. Oogaboogaa löytyy siis vauvan pyllyn lisäksi myös mun rintsikoista, eli erotiikan taso on taattu [:D] Ei mullakaan kyllä muutenkaan ole kovin siistejä kun yritin tehä niistä hiukan sellaset muotoonommellut. Ei siis kovin vahvasti, mutta hiukan ettei menis ihan myttyyn ryttyyn liiveissä. Enkä niitä reunoja jaksanut mitenkään hienostella. Jätin ne jopa hiukan auki, että saa imut sieltä pois ja tarpeen vaatiessa lisättyä tai vähennettyä. Toi tencel muuten onkin varmaan aika hyvä, koska se on tosi imukykyinen, mutta kuitenkin ohutta.

Mutta mun piti tulla hehkuttamaan, että otin härkää sarvista kiinni ja kudoin elämäni ensimmäiset villasukat!! Saa nähdä kuinka monta kertaa ehtii pitää, ennen kuin vauvan varpaat tulee läpi, aika pienet tein kun oli niin vaikea arvioida, enkä jaksanut netistä hakea mitään ohjetta eli ihan vaan silmämääräsesti veikkailin mikä ois hyvä. Itselleni myös sain tehtyä. Tai itse asiassa tein itselleni jo kolme sukkaa. Purin, kudoin, purin, kudoin... Kun yritin löytää täydellistä kokoa ja mallia [:D] Viimeisimpään olen sen verran tyytyväinen, että sitä mallina käyttämällä teen toisellekin jalalle. Sitten meillä on ihan samis sukat. Pitäisi isännällekin väkertää, mutta en tiedä jaksanko, sillä on niin iso jalka [:D]

Olen kaikin puolin iloinen tästä kutomishommasta, koska nyt osaan tehdä perusvillasukat, eli kutomisperinne ei pääty muhun vaan voin nyt sitten jakaa sitä eteenpäin tuleville polville [:)] Omassa suvussa kun ei enää kukaan kudo ja miehen puolelta ainoa sukkia kutova on mummo, jolla alkaa jo sormet kieltäytyä hommasta. Ihan pikkusia sukkia se ei näille suvun uusille tulokkaille edes pystynyt kutomaan, kun sormet ei enää yksinkertasesti taivu.

Verhoilin just tuolin. Olisin laittanut kuvan, mutta en enää osannut tässä ihanasti päivitetyssä foorumissa. 

Takaisin