Tee se itse!

Pääskynen

Sanaisen arkkunsa ammentaja
En tiedä mahtaako täällä hirveästi olla sellaisia innokkaita käsin tekijöitä, kun ei ole ollut puhetta. Ajattelin kuitenkin aloittaa nyt tällaisen keskustelun siltä varalta, että josko löytyisi muitakin, joita kiinnostaa tehdä käsillään yhtä sun toista. Muuten keskustelen täällä sitten itsekseni [:D]

Eli täällä voisi kertoa mistä tahansa käsitöiksi kelpaavasta, oli se sitten puuseppämäistä nikkarointia tai pitsin nypläystä. Erityisesti varmaan kiinnostaa vauvaan liittyvät hommelit, mutta miksei voisi jakaa muitakin aikaansaannoksia. Vinkkejä, kysymyksiä, valmiiden töiden esittelyä, mitä vaan!

Itse en siis ole mikään käsityöihme, mutta haluaisin olla [:)] Eli ompelukone löytyy ja jos jonkinlaista sukkapuikkoa ja lankakeriä. Kovasti siis haluaisin kutoa asioita pikkuiselle, pipon ja peukalottomat tumput olen saanut jopa aikaiseksi. Sitten meinasin kokeilla josko onnistuisi kestovaippojen ompelu, piti kokeilla jo tovi sitten, mutta ylläri pylläri meidän kirjasto oli JUURI heinäkuun kiinni enkä saanut haettua paljon kehuttua kaavaa. Suuri käsityö-lehti ja numero taisi olla 1/08, mikäli jotakuta kiinnostaa. Lisäksi haluaisin itse tehdä hoitoalustan ja siihen olen nyt yrittänyt etsiä jotain vinkkejä, saa nähdä mitä tulee. Varmaan kuitenkin syksymmällä sitten alkaa tohina, tai ehkä jo kohta alkavalla LOMALLA [:)]
 
Tosi kiva aihe! [:)]

Mä harrastan itse neulomista, mutta näillä helteillä en kovasti ole jaksanut. Sukkia ja tumppuja olen tehnyt ja teen vielä lisää. Lisäksi olen ajatellut tehdä jonkun pienen pienen villapaidan.

Ompelukonekin löytyy, mutta sen kanssa mulla tulee ennemmin tuskan hiki. Siinä olen oikeasti aika avuton. Nyt mulla on ongelma, että langansyöttö on jotenkin tosi tiukka ja siksi lanka katkeaa vähän väliä. En saa sitä enää löysemmälle, enkä ymmärrä missä vika. Puutöitä tykkään myös tehdä. Vasara pysyy lujasti kädessä. Mä olenkin aina ollut vähän enemmän sellainen "poikatyttö".

Meillä on järjetön määrä lakanoita kotona. Ne ei sovi enää meidän parisänkyyn, niin olen vähän miettinyt, että voisin osasta tehdä pinnasänkykokoisia lakanoita. Aluslakanoita ainakin olis helppo tehdä, miksei pari pussilakanaakin. Tosin mun anoppi sanoi, että sillä on vielä tallessa niiden lasten vanhat pinnislakanat ja saadaan ne jos huolitaan. [:D] Niin, joku tosiaan säästään näitä....34 vuotta... nuorin heidän lapsista on 34 vuotias... Mutta tietysti huolitaan, varmaan ovat kuitenkin hyväkuntoisia. [:)]

Pinnasänkyyn mietin, että olis kiva jos sais sellasen verhosysteemin. Sen voisi ehkä itse tehdä. Onko kellään antaa vinkkiä sen "verhotangon" tekemiseen. Miten sen saisi tukevasti kiinnitettyä sängyn päätyyn ilman nauloja?
 
Hyvä tytöt!

Täällä tökerösti pistän lusikkaa teidän soppaan. Venla kun syntyi joulukuussa 09!

Sängyn verhon, sen katoksen. Sen voi laittaa nätisti kiinni vaikka kattoon. Mä koitan selittää:
-jos tekee verhokujan ja siihen sisään suippasee vaikka hangarista sen keskipuun, sen suoran. Niin ja ompelee pikku renksut sinne rypytysten lomaan, vaikka kumpaankin päähän. Sitten vaan pari koukkua kattoon ja kevyellä langalla verho vuoteen päälle sopivaan korkauteen. On muuten helppo heittää kangas sivuun, jos alkaa tympimään, sitte jää se kuokku homma vaikka tulevaa mobiela vareten.

Iloa odotukseen, naiset!
 
Täällä yksi puuseppä! Vielä en ole jaksanut mitään väkertää, mutta nyt kun on alkanut elämä voittaa, niin olis muutama juttu, mitä olen ajatellut tehdä.

Kaverin vauvalle olen tehnyt mobilen, jossa on puiset eläinhahmot ja sellaisen meinasin väsätä jonkun mobilen omallekin vauvalle. Ajattelin tehdä ensin yksinkertaiset mustavalkokuvioiset kuvat, jotka voi sitten vaihtaa värikkäisiin, kun vauvan värinäkö kehittyy.

Nikkarointihuoneessa odottaa myös vanha keinuhevonen korjaamista, mutta sillä ei taida olla kiire. [:)]

Hoitopäydän meinasin väkertää siten, että teen mummin vanhan lipaston päälle vähän korotusta ja hoitotason.

Ensisängyksi vauva saa kehdon, jonka olen tehnyt kummipojalleni kuusi vuotta sitten.

 
Tässä vielä kuva unilinnusta, jonka poltin kolvilla kehdon päätyyn sisäpuolelle. Pintakäsittelynä on sävytetty puuvaha, muistaakseni joku tammen sävyistä.

 
^oih! upean näköinen kehto! [:)] Olet kyllä näköjään todella taitava. Tuossa kelpaa pikkuisen nukkua.
 
Mukavaa kun laitoit kuviakin, Pajunkissa! Nätti on ja siististi tehty.
Minäkin olen edelliseltä ammatiltani käsityöihminen. Viimeaikoina ei ole tullut tehtyä mitään ihmeempää, mutta äite kaiveli varastoja ja löysi mm. tekemäni huopikkaat, jotka sopivat sitten parin vuoden päästä.

Vielä en ole niin pitkälle ajatellut että ryhtyisin lakanoita ompelemaan, mutta muuten huoneen pintaremppaa pitäis alkaa hiljalleen tehdä. Muksun sukupuoli ei selvinnyt ultrassa, joten varmaan aika neutraaleja värejä valitaan. Mies haluaisi piirtää seinälle Pingun ja minä haluaisin Myyrän ja sen "läskikorvaisen jäniksen":D Muutettiin tässä keväällä ja on tullut mietittyä sohvan väri tulokkaan mukaan.. ettei siis ihan vaaleeta otettu ja muutenkin alitajuisesti tulee pohdittua onko huonekalut yms. turvallisia. Ehkä tuo olohuoneen lasipintainen sohvapöytä menee varastoon muutamaksi vuodeksi jossain vaiheessa.

Luulen että pääsen toteuttaan itseäni vasta sitten kun kunnolla tajuan mitä tarvitaan. Luultavasti tulee askarreltua sit äippälomalla paremmin. Uskon ehtiväni vielä silloinkin, kun mies on aika usein kotona pitkien työvuorojen vuoksi. Vielä tuntuu niin hankalalta miettiä jotain kestovaippoja, kun ei tiedä miten sitten haluaa toimia ja millaisia tulee oikeesti käytettyä. En ole niin eko-ihminen, että voisin päättää asian aivan varmasti etukäteen. Jalo pyrkimys ja tahto yrittää niitä kuitenkin on:)
 
Pajunkissa:
mähän tilaan sulta puiset huonekalut ,) hienoja töitä. Arvostan tosi paljon kädentaitoja!!! Lucky you.
 
Onko kukaan löytänyt netistä hyviä vauvanvaatteiden ja -tarvikkeiden kaavoja? Olisin kiinnostunut omepelemaan vauvalle ainakin kantoliinan, mutta kun en ole koskaan sellaista livenä nähnyt enkä päässyt kangasta tunnustelemaan, kaipaisin ohjeita...
 
Kastemekkoa aloitin jokin aika sitten kutomaan, mutta saa nähdä ehdinkö saada valmiiksi ennen kastepäivää kutominen kun ei kuulu lempikäsitöihin..[8|]
 
En uskalla vielä aloittaa tekemään mitään vauvalle. Täytyy saada ensin sohva päällystettyä uudelleen. Se on ollut projektina jo liian kauan. Makuuhuoneen paikka pitäisi vaihtaa, joten sohvakin olisi syytä saada valmiiksi... Omat vanhat lakanat olen ajatellut ottaa hyötykäyttöön sitten kun vapaat alkaa.
 
Ostin ihanaa tikkikangasta, jossa on siis vanua välissä, ja ajattelin siitä tehdä leikkimaton. Eli reunat vaan pitää huolitella ja tsädääm! [:D] Mietin myös et josko ompelis siihen sellasia muovipeilejä ja jotain ulokkeita, että se olis sit ihan ku "oikee" leikkimatto. Ensisijaisena ajatuksena oli siis ihan vaan lattialle pehmusteeksi köllimistä ja leikkejä varten. Mut katsotaan mitä sitä innostuu tekee, kun pääsee vauhtiin.
 
Onko ilmaantunut uusia ideoita tai jo valmiita teoksia?
Oletteko löytäneet vaate/kantoliina/vaippa-kaavoja?
Olisi tarpeen...
 
Vaippakaavoja kannattaa katsoa kestovaippainfon sivuilta. Siellä on sellainen tee-se-itse osio ja siellä on kaavoja kaikenlaisia.
 
Nonni. Tilasin vähän tarvikkeita vaipoille. Tilasin nyt kokeilumielessä pul- ja coolmax-kangaspaloja kahta taskuvaippaa varten, sekä sitten tarranauhaa. Lisäksi tilasin vielä tuommoset vaippapalat edellämainittuja kankaita liivinsuojuksia varten. Noi palat on jotain 50cmx50cm, joten luulisi siitä saavan riittävästi liivisuojuksia [:D]

Imuja en tilannut nyt vielä noihin vaippoihin, ajattelin ensin penkoa omat pyyhkeet yms. läpi, josko löytyisi jotain vaipaksi kelpaavaa ja sitten ajattelin myös ihan vaan harsoja kokeilla lisäimuina.

Mutta katsellaan, onnistuisiko tämä mamma ompelemaan poitsulle vähän pyllynkuivaketta [:D] Voi kyllä kestää tovi ennen kuin pääsen ompelupuuhiin, kouluhommat painaa sen verran päälle, mutta ainakin olen nyt askeleen lähempänä [:)]
 
^mulla on kanssa haaveena tehdä itse noita taskuvaippoja. Jossain vaiheessa pitäis hommailla noita kankaita. Imujen suhteen mulla on samat ajatukset kuin Pääskysellä: toivon, että kaapin nurkista löytyy soveltuvaa. Nyt mulla ei ole voimia ompeluun, mutta haaveilen silti, että jossain vaiheessa voimia löytyy ja pääsen sitten fiilistelemään vaippavärkkäilyn myötä.
 
[:)] mulla on puikot heiluneet kovaa vauhtia, nutusta puuttuu enää hihat ja myssystä nauhat. Niin ja sit ne tietty pitää vielä ommella kasaan. Nyt on tosin vähän taukoa, kun on tää muutto menossa, eli ehkä sit viikon päästä pääsen taas näitten kimppuun. [:)]
 
Oi kun te olette olleet ahkeria ja varhain liikkeellä. Mä heräsin neulomiseen nyt kun ilmat kylmeni. Aloitin tos pari viikkoa sitten neulomaan vauvan nuttua eli semmosta sulosta villatakkia. Sit meni hermot ja purin sen puolesta välistä asti kokonaan [:D] "en se minä ollu ku mun hormoonit" Ei vaan, se oli liian iso ja silmukat oli löysiä jne. [8|] Mutta nyt mul on ihan mieletön inspis neuloa vaan koko ajan, mutta mikäs sen parempaa ajan vietettä täs sairaslomaillessa. Ihania ohjeita löytyy kasapäin muun muassa osoitteesta http://www.garnstudio.com/lang/fi/category_oversikt.php?kat=3&page=4&from=84&sort=datedesc&word=empty&tword=0 Ja googlaamalla löytyy tosi paljon lisää!

Ompeluhommat ois kans jees ja oon suunnitellu kovasti leikkimaton tekoa, mut pitäs hankkia ensin ompelukone. Kummaa miten ihanaa on tehdä ite vauvalle jotain [:)]
 
Mikäli muitakin on kiinnostuneita noiden kestovaippojen tekemisestä, niin kankaiden ja tarvikkeiden osalta vaikutti ihan hyvältä verkkokaupalta sellanen ku http://www.jossu.fi/
 
Kiitos vinkistä Pääskynen! Kuinka kauan kesti tilauksen jälkeen, että sait tarvikkeet?
 
Takaisin
Top